Ulasan Zalman CNPS10X Extreme

Isi kandungan

1. Pengenalan

2. Skop penghantaran dan pembungkusan

3. Reka bentuk radiator dan kipas

4. Pemasangan sistem penyejukan

5. Ujian, prestasi

6. Kesimpulan

Pengenalan

Akhirnya, syarikat Korea Zalman telah mengeluarkan sesuatu yang sangat baru. Sudah lama diperlukan untuk meninggalkan reka bentuk radiator radial, yang dirancang pada tahun 2005, dan menghasilkan sesuatu yang lebih berkesan. Sudah tentu, pada masa-masa yang jauh, teknologi ini memperlihatkan dirinya dengan cara yang terbaik, tetapi setelah pembebasan supercooler seperti Scythe Ninja 3, Thermaltake Big Typhoon, semuanya ternyata tidak begitu baik. Percubaan seterusnya untuk mengeluarkan produk yang baik gagal sama sekali, kerana pesaing hampir seketika melepaskan sistem penyejukan yang jauh lebih tinggi. Nampaknya, keadaan ini mula membebankan pengurusan perusahaan Zalman, dan oleh itu para jurutera mengeluarkan produk yang layak, walaupun ia mempunyai struktur menara klasik, tetapi masih dapat mengejutkan dengan beberapa perincian yang menarik. Dalam ulasan ini, kami akan cuba mempertimbangkannya dengan lebih terperinci.

Skop penghantaran dan pembungkusan

Kotak sistem penyejukan baru dibuat dalam gaya korporat. Di bahagian depan terdapat potongan lutsinar bulat di mana anda dapat melihat kipas tanpa membuka bungkusan itu sendiri. Di bahagian belakang, pengeluar telah menyiarkan penerangan mengenai kelebihan terpenting dari penyejuk ini. Tetapi sudah ada semua spesifikasi yang dilukis secara terperinci, yang memungkinkan untuk memahami jenis produk yang ada di hadapan anda. Penyejuk itu sendiri di dalam kotak dilekatkan dalam tempurung plastik. Semua aksesori yang disediakan di dalam kit terdapat di atas, jadi kami dapat mengaksesnya sebaik sahaja kami membuka kotak. Kit itu sendiri merangkumi:

- Plat keluli dan bingkai plastik untuk dipasang pada soket Intel LGA 775/1156/1366

- Skru, pencuci dan plat belakang tambahan untuk soket LGA 775

- Plat logam untuk keserasian dengan semua pemproses AMD

- Kabel untuk menghubungkan pengawal kelajuan dan sekeping pita dua sisi untuk mengamankan

- Arahan pemasangan, pelekat dan tampal haba Zalman ZM-STG2

Pertama sekali, perlu diperhatikan pes konduktif terma yang disediakan. Ini adalah keturunan ZM-STG1 yang tidak begitu berjaya. Pengilang mendakwa bahawa kecekapan, berbanding dengan yang lama, telah meningkat 3 kali ganda! Ia adalah jisim kelabu dan tebal. Adalah baik untuk menguji antara muka termal baru, tetapi tidak dalam tinjauan ini.

Reka bentuk radiator dan kipas

Seperti yang telah diumumkan sebelumnya, pahlawan ulasan kami mempunyai reka bentuk menara klasik dan mempunyai 920 gram yang mengagumkan, dan ini sudah menjadi tuntutan serius untuk salah satu tempat terkemuka di kalangan supercooler. Walaupun pada masa ini, tidak setiap pengeluar berani membuat dan melepaskan sistem penyejukan dengan berat hampir satu kilogram.

Pelesapan haba dilakukan oleh 56 plat berlapis nikel aluminium, masing-masing setebal 0,45 mm, dan jarak antara plat adalah 1,7 mm. Lima paip haba memindahkan haba dari dasar sistem penyejukan. Masing-masing mempunyai diameter 6 milimeter dan, seperti plat aluminium, berlapis nikel. Mengikut spesifikasi rasmi, jumlah kawasan penyebaran adalah 8544 sentimeter persegi. Rangka kipas plastik dan penutup atas radiator memberikan produk yang kelihatan sempurna. Pada masa yang sama, sisi sirip radiator tidak dilindungi oleh apa-apa, yang menyumbang kepada penyejukan pemproses pusat yang lebih cepat dan lebih cekap. Pengatur kelajuan kipas dipasang di atas radiator, kami akan berkenalan dengannya sedikit kemudian. Saya juga ingin memberi perhatian khusus kepada kualiti penggilap dari dasar yang lebih sejuk. Kilang berkualiti tinggi itu menggilap anda,anda mungkin tidak akan melihatnya di mana sahaja - digilap dengan sempurna!

Penutup plastik atas pada radiator dibongkar; anda hanya perlu melepaskan beberapa skru. Perkara yang sama berlaku untuk bingkai kipas. Setelah dibongkar, anda dapat melihat bahawa radiator mempunyai satu ciri menarik, iaitu ketinggian hujung yang berubah-ubah. Menurut idea pengeluar, ini harus mengurangkan rintangan terhadap aliran udara yang dibuat oleh kipas dan mengurangkan pergantungan kecekapan penyingkiran haba pada kelajuan pendesak baling-baling. Paip panas juga disusun dengan cara yang bijak - tersebar. Susunan tidak linier ini meningkatkan pengedaran haba di sirip, dan oleh itu kecekapan keseluruhan sistem penyejukan. Untuk mengatasinya, paip haba disolder secara kualitatif di pangkalan.

Ketegaran asas Zalman CNPS10X Extreme, serta pengerjaannya, adalah yang terbaik. Oleh itu, cetakan dengan pasta termal baik pada pemproses dan pada heatsink heatsink sangat sesuai. Pengeluar sistem penyejukan selebihnya banyak yang perlu dipelajari dari Zalman.

Sirip radiator disejukkan oleh kipas 120 mm. Ia dipasang dengan ketat dengan empat skru mengetuk diri pada bingkai, yang pada gilirannya dipasang pada radiator. Dimensi pusing putar ialah 120x120x25 milimeter. Bilangan bilah adalah tujuh bilah lut. Pembongkaran dilakukan tanpa masalah, berbeza dengan pemasangan. Faktanya ialah kipas itu sendiri tidak mempunyai penyambung kuasa, tetapi hanya pad sentuhan. Dalam praktiknya, ternyata ini bukan penyelesaian yang paling praktikal. Kipas berputar pada galas bebola ganda dan mempunyai jangka hayat 50,000 jam. Penggunaan elektrik adalah 3.6 watt, seperti yang dinyatakan pada tanda. Salah satu ciri unik Zalman CNPS10X Extreme adalah kawalan kelajuan kipasnya. Secara lalai, ia terletak di penutup radiator plastik atas,tetapi, jika dikehendaki, pengguna dapat mengeluarkannya dan meletakkannya di tempat lain yang mudah, mengamankannya dengan pita dua sisi dan menghubungkan kenalan dengan kabel yang disediakan dalam set penghantaran. Pengatur mempunyai sebanyak tiga mod automatik dan satu manual. Sekiranya penunjuk berwarna biru, maka salah satu mod automatik dipilih (omong-omong, hanya berbeza dalam julat kipas boleh beroperasi), dan jika berwarna hijau, pengguna akan bertanggungjawab secara peribadi untuk kelajuan putaran meja putar. Bersama-sama, teknologi ini menjadikan produk ini menonjol sedikit daripada persaingan.di mana kipas boleh berfungsi), dan jika berwarna hijau, pengguna akan bertanggungjawab secara peribadi untuk kelajuan putaran pusing putar. Bersama-sama, teknologi ini menjadikan produk ini menonjol sedikit daripada persaingan.di mana kipas boleh berfungsi), dan jika berwarna hijau, pengguna akan bertanggungjawab secara peribadi untuk kelajuan putaran pusing putar. Bersama-sama, teknologi ini menjadikan produk ini menonjol sedikit daripada persaingan.

Pemasangan sistem penyejukan

Zalman CNPS10X Extreme adalah salah satu yang pertama menawarkan keserasian penuh dengan soket Intel LGA 1156. Pada papan induk platform Intel, pemasangan sistem penyejukan adalah sama untuk semua soket. Anda perlu memasang pelat belakang, dan dengan bantuan empat skru, pastikan pegangan yang baik. Di platform AMD, semuanya semudah seperti biasa - menggunakan pendakap yang disertakan, kami menyambungkan penonjolan khas pada soket dan menutup kait.

Setelah memasang sistem penyejukan, jarak antara plat pendingin paling rendah dan papan sistem ialah 4.2 sentimeter. Sekiranya pendingin diletakkan sehingga udara panas ditiup ke dinding atas unit sistem, maka satu tepi radiator akan mengganggu pemasangan modul memori. Walaupun RAM dapat dipasang di muka, RAM dengan heatsink yang tinggi tetap tidak akan sesuai dengan sistem penyejukan. Terdapat dua cara untuk mengatasi keadaan ini - sama ada menukar orientasi penyejuk pada papan induk, atau hanya tidak menggunakan dua slot RAM pertama.

Sekiranya anda menghadapi kesukaran untuk memasang Zalman CNPS10X Extreme, anda boleh merujuk ke laman web rasmi, terdapat arahan pemasangan terperinci.

Ujian, prestasi

Semua ujian akan dijalankan pada platform Intel dan AMD. Hasilnya, suhu teras terpanas diambil. Suhu semasa ujian adalah 24 darjah Celsius.

Yang pertama untuk memanaskan Zalman CNPS10X Extreme adalah Core-i7, pemproses quad-core Intel. Sebelumnya, ia mengalami overclock ke frekuensi 3,97 Gigahertz pada voltan 1,36 Volt. Dengan kelajuan kipas 1000 rpm, alat pendingin mampu mengekalkan suhu dalam lingkungan 91 darjah. Sekiranya kita meningkatkan kelajuan putaran ke 2200 putaran maksimum, maka kita memperoleh suhu 82 darjah Celsius. Hasilnya menjanjikan - prestasi wira kajian ini setanding dengan sistem penyejukan udara terbaik pada masa ini. Ia mengatasi prosesor kelas atas tanpa masalah walaupun pada overclocking.

Pemproses yang diuji seterusnya dari AMD Phenom II 4X Black Edition. Kami berjaya melakukan overclock ke frekuensi 3.8 GHz di bawah voltan 1.55 Volt. Pada kelajuan minimum, suhu muatan adalah 67 darjah Celsius. Pada kelajuan maksimum, suhu dikurangkan menjadi 56 darjah. Hasil yang luar biasa! Walaupun harus diingat bahawa suhu operasi maksimum pemproses AMD lebih rendah daripada pemproses Intel.

Sekarang beberapa perkataan mengenai tahap kebisingan. Pada kelajuan minimum, bunyi dari sistem penyejukan adalah 34 dBA, dan pada kelajuan maksimum - 52 dBA. Dari angka-angka jelas bahawa tahap kebisingan berada di luar jarak yang selesa, kami akan menganggap ini sebagai kelemahan dari penyejuk ini.

kesimpulan

Zalman CNPS10X Extreme meninggalkan banyak emosi positif semasa keseluruhan ujian. Zalman Corporation akhirnya dapat membawa produk yang layak ke pasaran yang mengendalikan pemproses terpanas setanding dengan sistem penyejukan terkenal di dunia. Juga, Zalman CNPS10X Extreme mempunyai kad truf dalam bentuk kawalan kelajuan yang unik dan heat sink yang digilap dengan sempurna. Kekurangannya termasuk sistem pemasangan yang lemah dan tahap kebisingan kipas yang tinggi. Sekiranya alat pendingin ini dilepaskan beberapa tahun yang lalu, kinerjanya pasti lebih tinggi daripada kebanyakan sistem penyejukan.