Dulang. Lawatan singkat.

Sifat sarapan yang tidak berubah dan popular di tempat tidur masih menjadi dulang. Tempat ini tidak dapat diganti di tempat katering awam - kafe dan kantin. Samovar diletakkan di atas dulang, yang dibawa masuk ke dalam bilik untuk para tetamu semasa minum teh.

Dulang kayu, plastik, atau logam untuk membawa peralatan adalah sejenis peralatan dapur. Tetapi bukan sekadar item praktikal untuk membantu mempermudah proses menyajikan sebilangan besar hidangan.

Dulang yang mewah boleh menjadi hiasan untuk bahagian dalam dan meja perayaan, dan dalam beberapa budaya, ini adalah elemen pengaturan meja yang sangat diperlukan.

Pada masa kini, selain menyajikan dulang, anda juga dapat mencari dulang yang berperanan sebagai hiasan dalaman hiasan. Mereka biasanya diperbuat daripada logam dan ditutup dengan lukisan seni.

Dulang adalah papan atau kepingan yang terbuat dari bahan tahan lama, tepinya dibengkokkan ke atas sehingga pinggan tidak meluncur dari permukaannya. Beberapa model mempunyai pegangan sisi untuk kemudahan tambahan.

Dulang segi empat tepat dengan tepi tajam atau bulat adalah klasik dan lebih praktikal. Sebilangan besar pinggan boleh diletakkan di permukaannya.

Dulang bulat dan bujur kelihatan lebih menguntungkan, ia digunakan pada pelbagai perayaan dan upacara. Anggur dan koktel yang dituangkan ke dalam gelas disajikan di dulang bulat semasa acara sosial.

Bentuk dulang sangat pelbagai. Terdapat bentuk heksagon, segi delapan dan banyak pilihan gabungan.

Dimensi dulang klasik ialah: panjang - 43-48 cm, lebar - 30-35 cm. Petunjuk ini membolehkan anda segera meletakkan pinggan makan, alat makan, gelas atau cawan di atas dulang.

Sebilangan besar dulang bulat berdiameter 32-38 sentimeter. Tetapi dimensi ini bukan standard wajib, anda boleh menemui dulang yang mempunyai bahagian yang sama sekali berbeza.

Bahan yang digunakan untuk membuat dulang juga berbeza dalam ragamnya.

Kini bahan yang paling popular adalah keluli tahan karat. Dulang keluli kuat dan tahan lama, mereka tidak takut akan karat dan suhu yang melampau.

Baki keluli adalah tambahan yang bagus untuk bahagian dalam dapur, dibuat dengan gaya berteknologi tinggi moden. Mereka sederhana dan bergaya, dengan hiasan minimum, tetapi pada masa yang sama sangat elegan, menyatu dengan lancar dan sesuai untuk hidangan. Gabungan keluli tahan karat dan kaca beku menjadikan dulang lebih menarik.

Model dulang tradisional dengan kepingan segi empat tepat dan pemegang sisi diperbuat daripada keluli gred makanan dan digilap hingga selesai cermin. Hiasan logam kuning di sepanjang tepi dulang dan pemegang melengkung yang selesa berbeza dengan kanvas berkilat.

Baki keluli boleh dihiasi dengan pelbagai corak pelepasan, yang memberi mereka penampilan yang canggih.

Dulang logam bulat yang mewah dilapisi perak dan dihiasi dengan kristal.

Seramik juga tetap menjadi bahan yang popular untuk membuat dulang. Dulang seramik Itali gaya Provence dibuat dalam skema warna coklat berkrim yang luar biasa dengan corak dalam bentuk buah-buahan dan cawangan hijau.

Pencinta budaya Inggeris dan sarapan Inggeris akan menghargai dulang kayu. Mereka terbuat dari kayu berkualiti tinggi dan mempunyai kanvas besar yang selesa di mana anda boleh meletakkan seluruh set makan segera.

Dulang hidangan plastik sangat popular dalam kehidupan seharian. Mereka cukup kuat, tidak memerlukan penjagaan khas, tidak mengubah penampilan mereka dan tidak kehilangan warna sepanjang hayat perkhidmatan yang panjang. Itulah sebabnya mengapa mereka begitu popular di kalangan orang biasa dan pemilik restoran mahal. Pereka suka plastik seperti seramik, logam dan kayu. Dulang plastik kelihatan bergaya dan berkesan, mereka dapat bersaing dengan logam dan kayu rakan mereka.

Di China, dulang upacara minum teh bukan hanya dulang untuk hidangan, tetapi simbol dan petunjuk status pemiliknya yang tinggi. Selalu ada sudut teh di pejabat ketua syarikat besar China. Oleh itu, semua hidangan dan dulang sudah tentu sampai ke tahap ini.

Untuk dulang yang bertujuan untuk kegunaan rumah, status dan prestij tidak menjadi masalah. Perkara utama ialah anda menyukai dulang untuk upacara minum teh dan secara organik sesuai dengan bahagian dalam dapur atau ruang makan anda.

Bahan untuk dulang seperti pir, cendana, kayu oak dan mahoni. Tetapi selalunya ia diperbuat daripada buluh, kemudian ternyata ringan, tahan lama dan cantik.

Dulang juga diperbuat daripada tanah liat - ini adalah dulang pegun, sangat berat dan besar yang sesuai untuk pangsapuri yang luas dan berperabot mahal.

Dulang upacara minum teh biasanya berbentuk persegi. Dulang dengan sudut tepat dianggap maskulin, sementara dulang feminin mempunyai sudut bulat yang baik. Dulang bulat kurang biasa dan lebih sesuai untuk meja bulat.

Warna dulang bergantung pada jenis kayu dari mana ia dibuat, dan tidak terlalu penting - ini adalah masalah rasa. Kadang kala dulang diberi warna hijau atau coklat secara buatan menggunakan cat dan pernis tahan kelembapan. Dulang seperti itu akan mengekalkan warna asalnya walaupun setelah bertahun-tahun.

Dulang upacara minum teh sering dicetak dengan hieroglif yang dapat berarti teh, kebahagiaan, kecanggihan, keanggunan, atau keinginan. Orang Cina melihat estetika dan harmoni dalam hal ini, dan mereka menganggap tulisan sebagai seni, sebab itulah mereka meletakkan hieroglif pada pinggan dan dulang.

Semasa membeli dulang untuk upacara minum teh, anda perlu memperhatikan bahan, bentuk, warna, dan juga pengerjaannya, dan ingat bahawa estetika reka bentuk upacara mempengaruhi rasa teh.

Dulang bantal adalah perkara yang sangat berguna untuk bersarapan di tempat tidur atau duduk di atas permaidani dengan komputer riba. Ia mudah dipasang di lutut atau selimut, dan semua yang anda perlukan ketika ini diletakkan di atas. Dulang bantal membolehkan anda duduk dengan selesa di mana-mana sudut apartmen anda.

Dulang mempunyai reka bentuk yang sangat bagus dan bergaya. Gambar asli digunakan pada permukaan dulang, yang mempunyai perlindungan tahan panas. Bingkai dulang terbuat dari kayu, dan bantal diisi dengan busa polimer, yang memungkinkan untuk mengambil bentuk permukaan di mana dulang berdiri, sehingga cawan teh tidak akan tumpah.

Di kafe dan restoran, pelayan menggunakan dulang sisi tinggi yang memegang pinggan di permukaan dengan selamat. Orang Itali telah memodenkan dan membuat yang sama sekali baru, tidak seperti dulang lain dan menamakannya "Vassoio Monetti". Dulang ini direka untuk cawan kopi.

Dulang mempunyai reka bentuk asli dan direka untuk melayani empat pelanggan pada masa yang sama, dan resit akan sesuai dengan bahagian percuma. Tugas pembangunan seperti itu adalah untuk mempermudah kerja pelayan sebanyak mungkin.

Dulang Zhostovo, dulang dengan lukisan Khokhloma telah lama menjadi karya seni dan hanya digunakan untuk melengkapkan dan menghiasi bahagian dalam. Mereka tidak mungkin sesuai digunakan setiap hari dalam keadaan moden.

Pengilang moden menghasilkan dan membekalkan ke pasar kami sejumlah besar dulang dengan pelbagai bentuk dan tujuan, untuk semua kesempatan.

Kedai kami menawarkan pelbagai dulang berkualiti tinggi dari pengeluar Eropah terbaik dengan harga yang berpatutan.