Ulasan monitor Dell U2913wm

Dell U2913wm

Penampilan

Dell U2913wm kelihatan seperti panel lebar yang besar dengan nisbah aspek 21: 9 dan bezel yang sangat nipis. Pasang paparan pada dudukan fungsional yang serupa dengan yang digunakan pada garis Dell UltraSharp. Paparan dipasang dengan mudah pada dudukan, dan terpasang dengan selamat di atasnya. Apabila dipasang, monitor Dell U2913wm memakan banyak ruang desktop, tetapi kelihatan sangat mengagumkan.

Panel paparan cukup tipis, dan dengan dimensi yang cukup besar, kesan visual dibuat bahawa ketebalan casing bahkan lebih kecil daripada yang sebenarnya. Model Dell U2913wm tergolong dalam apa yang disebut monitor "tanpa bingkai", kerana bingkainya tidak menonjol di atas permukaan matriks, tetapi tetap sama dengannya. Pada masa yang sama, kedua matriks dan bingkai ditutup dengan kaca pelindung yang menghalangnya daripada rosak. Garis nipis plastik hitam melintasi perimeter kaca pelindung, yang mengembang di bahagian bawah monitor Dell U2913wm dan menonjol satu sentimeter di atas paras kaca pelindung ke arah pengguna. Di tengah penonjolan ini terdapat logo pengeluar, dan di sudut kanan penonjolan ini terdapat butang kawalan monitor sensitif sentuhan, termasuk butang kuasa sensitif sentuh.

Apabila dimatikan, bezel paparan tidak kelihatan, dan monitor Dell U2913wm itu sendiri kelihatan seperti reka bentuk monolitik.

Panel belakang diperbuat daripada plastik matte dan tebal sedikit ke arah bawah di mana panel antara muka berada. Penebalan lain dapat dilihat di tengah tepi sisi kanan di tempat di mana dua penyambung USB 3.0 dibawa ke sana.

Panel antara muka utama mengandungi sekumpulan antaramuka yang luas untuk menghubungkan monitor Dell U2913wm ke mana-mana sumber isyarat. Ia mengandungi output audio, output video analog VGA, output video DisplayPort bersaiz penuh dan versi DisplayPort mini, output video DVI-D, output video digital HDMI, dua lagi penyambung USB 3.0, port untuk menyambung ke port USB desktop, dan antara muka DP Out, yang membolehkan anda menyambungkan dua monitor secara bersiri.

Dudukan monitor Dell U2913wm yang boleh dipercayai dan berfungsi, di mana pengguna dapat mengubah ketinggian paparan, mengubah sudut dan memutar paparan, tidak dapat bersukacita. Kerana pepenjuru layar yang besar, tidak ada fungsi untuk membalikkan monitor ke mod potret.

Pengurusan dan tetapan

Di sudut kanan bawah bezel depan monitor Dell U2913wm, terdapat empat titik putih yang serupa mewakili butang sentuh monitor. Dalam mod normal, tiga butang paling kiri tidak aktif, dan hanya setelah menekan butang "titik" putih paling kanan, selebihnya butang menu menjadi aktif. Setelah mengklik "titik" putih paling kanan disebut "Menu Pantas" dipanggil, di mana anda dapat menyesuaikan kontras dan kecerahan, dan juga beralih dari "Menu Utama".

"Menu Utama" pada Dell U2913wm sama seperti pada monitor Dell UltraSharp Series yang lain. Menu ini mudah dan intuitif dan tidak akan menimbulkan kesulitan walaupun untuk pengguna yang menggunakan monitor Dell untuk pertama kalinya.

Sebagai tambahan kepada tetapan standard, anda dapat memilih output video mana yang akan digunakan dalam menu secara manual. Juga dalam menu, pengguna dapat mengubah mod warna dengan memilih salah satu yang disajikan, atau dengan memilih mod Warna Kustom, di mana Anda dapat mengubah pengaturan warna secara manual sesuai dengan palet warna RGB. Terdapat juga mod dalam menu di mana pengguna dapat memilih suhu warna dalam lingkungan dari 5000K hingga 10000K (dalam enam langkah).

Dalam menu tetapan, ada mod yang disebut PBP, yang memungkinkan anda membagi layar menjadi dua bahagian yang sama dan menunjukkan data dari sumber pertama pada satu setengah, dan dari yang kedua di bahagian lain. Untuk melakukan ini, anda perlu memilih output video tambahan bersama dengan output video yang sudah dipilih, dari mana anda ingin menyiarkan isyarat. Terdapat satu batasan dalam mod - anda tidak dapat menggunakan output video HDMI dan DVI-D pada masa yang sama.

Dalam tetapan, anda boleh memilih nilai gamut warna. Untuk komputer Windows, ini adalah item PC dengan nilai gamma 2.2, dan untuk komputer Mac, ini adalah item dengan nama yang sama dan nilai gamut warna 1.8.

Operasi matriks

Di tengah-tengah monitor, Dell U2913wm adalah matriks 29 inci dengan resolusi 2560 × 1080 piksel, yang dihasilkan oleh LG. Matriks dibuat menggunakan teknologi AH-IPS, mempunyai lampu latar W-LED dan lapisan matte biasa, yang menghalang silau dari permukaan skrin. Akibatnya, gambar pada monitor Dell U2913wm, serta pada semua monitor dengan lapisan paparan matte, mempunyai sedikit kesan "kristal". Oleh kerana resolusi berukuran 2560 x 1080 piksel, pemilik monitor harus menggunakan kabel DVI-D yang disertakan dengan kit dan menarik resolusi tinggi ke kabel DVI yang tidak biasa yang digunakan dengan monitor dengan pepenjuru yang lebih kecil.

Gambar yang dapat dilihat pada monitor dengan nisbah aspek 21: 9:

Gambar yang dapat dilihat pada monitor dengan nisbah aspek 16: 9:

Pengguna tidak seharusnya menghadapi masalah melihat elemen kecil antara muka sistem operasi Windows, kerana semua ikon dan piktogram yang dipaparkan pada paparan cukup besar. Tetapi untuk menutup gambar di kedua hujung skrin, anda perlu lebih kerap memandu dengan kepala dan mata.

Sebagai tambahan kepada monitor Dell U2913wm, pendirian, kad jaminan dan manual, setiap pengguna dapat menemukan lembaran penentukuran dalam bungkusan, yang menunjukkan bahawa monitor telah disesuaikan secara khusus dan tepat di kilang pengeluar.

Ujian sintetik telah mengesahkan penentukuran kilang kelas atas yang menjadikan monitor Dell U2913wm dapat digunakan sepenuhnya di luar kotak. Tidak perlu penentukuran pengguna atau penyesuaian manual parameter individu. Suhu warna rata dan rujukan (6500K) di semua peringkat kelabu. Gamut warna lebih besar daripada gamut rujukan sRGB. Skema warna walaupun dengan sedikit turun naik dari 2.1 hingga 2.2.

Kontras matriks adalah 650: 1. Kecerahan lampu belakang maksimum ialah 312 cd / m2. Di bahagian matriks yang berlainan, anda dapat melihat perbezaan kecerahan yang cukup besar, yang tentunya terutama berkaitan dengan kawasan skrin besar Dell U2913wm, yang perlu diterangi secara merata. Perbezaan maksimum adalah 88 cd / m2. Namun mustahil untuk melihat ketidaksamaan lampu latar dengan mata kasar, jadi kecacatan ini hampir tidak dapat disebut sebagai kelemahan besar.

Pesaing

Pesaing utama model Dell U2913wm adalah monitor AOC Q2963PM dan LG 29EA93-P, yang mempunyai spesifikasi yang serupa. Pada masa yang sama, monitor LG 29EA93-P sama dengan monitor Dell U2913wm, dan monitor AOC Q2963PM lebih murah dengan ciri serupa.

kesimpulan

Dell U2913wm adalah monitor hebat yang sangat sesuai untuk kerja dan permainan. Monitor Dell U2913wm dengan paparannya yang besar pasti menarik bagi orang yang terlibat dalam penyuntingan video, pengaturcaraan dan pengguna lain yang perlu bekerja dengan sebilangan besar tetingkap pada waktu yang sama atau melihat sebanyak mungkin data. Juga, monitor ini akan menarik bagi mereka yang suka menonton filem di rumah, kerana kebanyakan filem moden ditembak dalam format 21: 9, dan model Dell U2913wm membolehkan anda menontonnya tanpa mengganggu bar hitam di atas dan di bawah gambar. Di samping itu, model Dell U2913wm menampilkan pembiakan warna berkualiti tinggi, sudut pandangan luas dan pendirian yang sangat berfungsi.