Membina komputer dari awal

Komputer pada masa kini telah menjadi sebahagian penting dari kehidupan kebanyakan kita, dan sekarang ada di hampir setiap rumah, melakukan pelbagai tugas - dari mencetak teks dan menyimpan foto hingga membuat dan memproses bahan video dan audio. Artikel ini mengandungi maklumat bagi mereka yang baru mula menguasai bidang komputer dari dalam.

Buku netbook juga menjadi semakin popular. Satu-satunya kelebihan untuk komputer riba dan netbook ialah ia mudah alih. Perkara seperti itu boleh dibawa dengan selamat di jalan raya, dipindahkan secara bebas di sekitar rumah (contohnya, jika tidak ada ruang yang cukup untuk PC yang terpisah dengan monitor).

Kami akan memberi tumpuan kepada pengubahsuaian komputer yang lebih rumit, tetapi hanya lebih menarik - PC. Kekuatan unit sistem seperti itu bergantung pada tugas-tugas yang akan dilakukan di atasnya. Sebilangan besar pengguna mempermudah mereka membeli PC dengan membeli all-in-one. Sekiranya pemilik keajaiban seperti itu adalah pengguna baru, atau dia tidak mempunyai cukup masa, maka ini mungkin pilihan yang paling munasabah. Tetapi jika anda ingin mendapatkan mesin yang lebih maju dengan wang yang lebih sedikit, anda harus memikirkan pemasangan komputer sendiri. Tidak ada perkara ghaib dalam hal ini, yang utama adalah memahami komponen apa yang diperlukan, faktor bentuknya, penyambung, antara muka yang diperlukan dan kemungkinan peningkatan sekiranya sesuatu tidak berlaku. Sudah tentu, anda perlu fokus pada anggaran, dan anda tidak harus bergantung pada komputer berprestasi tinggi dengan kos minimum.

Pertama, anda perlu menentukan: mengapa komputer dibeli, tugas apa yang akan dilakukan di atasnya. Untuk tujuan pejabat (menaip teks dan jadual, mencetaknya, menggunakan Internet), salah satu pilihan murah tanpa loceng dan wisel yang tidak perlu dengan konfigurasi mudah adalah sangat sesuai (motherboard murah dengan kad grafik bersepadu dan minimum port - hanya perlu (sekiranya kekurangan, mereka boleh ditambah oleh memasang pengawal baru dalam slot yang sesuai pada papan induk), pemproses sederhana dengan prestasi rendah dan lebih sejuk untuknya, RAM dengan kelantangan kecil dan frekuensi rendah, DVD-ROM mudah, unit bekalan kuasa dengan daya yang diperlukan (biasanya dalam kes sedemikian, salah satu yang murah dan berkuasa rendah adalah mencukupi ), kes mengikut budi bicara (mungkin dengan bekalan kuasa terbina dalam).

Sekiranya pengguna ingin mempelajari sesuatu yang baru, menggunakan banyak program yang berbeza, memainkan permainan yang berbeza yang tidak terlalu menuntut sumber, maka dalam hal ini, anda harus lebih berhati-hati dan memilih mesin dengan prestasi yang lebih tinggi dalam julat harga pertengahan, sehingga boleh dikatakan, mesin universal (pemproses lebih produktif dengan berbilang teras; RAM dengan frekuensi yang lebih tinggi dan masa yang lebih rendah; papan induk dengan banyak antara muka dan teknologi yang berbeza untuk menyokong frekuensi bas yang lebih tinggi; kad grafik jarak pertengahan yang diskrit dengan memori dan frekuensi tinggi; cakera keras yang lebih besar). PC yang dikhaskan untuk permainan - memerlukan sumber perkakasan yang besar dan oleh itu agak mahal.Dalam kebanyakan kes, komputer di rumah tidak memerlukan banyak tenaga (kecuali permainan lanjutan, pemprosesan video dan audio, dll.). Selalunya ia digunakan sebagai penjaga foto, filem tayangan, karya muzik, untuk melayari Internet, mencetak teks dan hanya memainkan permainan berprestasi tinggi untuk gangguan. Dalam kes ini, "rata-rata" akan mencukupi.

Kami akan memulakan, mungkin, dengan komponen utama PC - papan induk.

Motherboard berfungsi sebagai sistem penghubung dengan semua komponen komputer dan periferal. Dalam banyak cara, dialah yang menentukan fungsi lebih lanjut dari keseluruhan sistem secara keseluruhan. Mempunyai pelbagai teknologi dan antara muka (kad suara dan video terbina dalam, pelbagai port untuk menghubungkan peranti persisian dan input-output (papan kekunci dan tetikus), modul tanpa wayar, slot pengembangan untuk menambah baru atau meningkatkan keupayaan komputer yang ada, dll.) Menyokong frekuensi maksimum pemproses dan memori tertentu, kecepatan pemindahan data antara CPU dan komponen sistem, kemampuan overclocking (overclocking perkakasan PC), pelbagai fungsi berguna tambahan. Anda harus memikirkan dengan teliti tentang apa yang akan disambungkan ke komputer dan dalam kuantiti apa. Sekiranya komputer masih memainkan peranan sebagai konsol permainan,lebih baik memilih salah satu model terbaru dengan. Anda juga harus memperhatikan soket pemproses.

CPU. Sebenarnya, ini adalah inti dari seluruh sistem, kerana semua pengiraan dilakukan di sana. Terdapat dua pengeluar terbaik komponen ini - AMD dan Intel. Yang pertama berbeza dengan prestasi yang sedikit lebih rendah, tetapi pada harga yang jauh lebih menarik dan kemampuan overclocking (overclocking). Anda harus memilih pemproses dengan beberapa teras dan fokus pada motherboard yang dibeli: penyambung mana, frekuensi maksimum yang disokong.

RAM. Terdapat beberapa jenis memori: SDRAM, DDR / II / III / V, SO-DIMM. Yang terakhir digunakan dalam komputer riba. SDRAM dan DDR sudah dianggap usang dan hanya digunakan untuk meningkatkan prestasi komputer lama. Adalah perlu untuk menentukan jenis memori yang digunakan dalam motherboard yang dibeli, mod dua saluran disokong, jumlah dan frekuensi maksimum. Dari parameter inilah anda harus bermula.

Pemacu CD. Sekiranya anda merancang untuk menonton filem berkualiti HD dari cakera Blu-ray di atasnya, maka penjimatan tidak akan berjaya di sini. Sekiranya anda juga menulis maklumat mengenai cakera tersebut, maka pembelian akan lebih mahal. Kekosongan itu sendiri memerlukan banyak wang. Pilihan paling bijak adalah pemacu DVD yang dapat membakar cakera DVD dan CD.

HDD. HDD harus dipilih berdasarkan keperluan PC. Pertama sekali, anda harus memperhatikan faktor bentuk. 2.5 "digunakan dalam komputer riba. Desktop menggunakan 3.5". Sekiranya cakera dirancang untuk digunakan sebagai penyimpanan data multimedia atau hanya fail besar, maka kapasiti pemacu semestinya semakin banyak, semakin baik. Kekurangan ruang cakera selalu akut dan menyusahkan. Harga pemacu cakera seperti itu secara langsung bergantung pada saiz dan memori cache (lebih banyak cache - lebih cepat, tetapi peningkatan yang ketara tidak akan dapat dilihat) dan kelajuan gelendong. Tetapi, semakin tinggi kelajuannya, semakin banyak suara dari cakera keras yang didengar, walaupun prestasinya lebih tinggi. Anda juga harus memperhatikan penyambungnya. Tentukan mana yang disokong oleh motherboard (Serial ATA atau IDE).Yang terakhir jarang digunakan sekarang, kerana kadar pemindahan data pada antara muka ini lebih rendah. Tetapi, bagaimanapun, cakera seperti itu masih dijual dan mahal. Mereka dibeli terutamanya sebagai lanjutan dari ruang kosong komputer lama.

Kad video. Kami menganggarkan jumlah beban dan menentukan memori GPU dan frekuensi bas. Harga secara langsung bergantung pada parameter ini. Kad grafik yang kuat cukup mahal dan harus dipilih semasa mengumpulkan PC permainan. Sekiranya mesin akan menjadi universal, kad grafik jarak pertengahan sudah mencukupi. Ia dapat mengendalikan permainan moden, walaupun dengan tetapan kualiti grafik yang lebih rendah.

Kad bunyi. Pengilang motherboard telah menggunakan kad bunyi terbina dalam sejak beberapa lama. Ini cukup untuk pengguna sederhana, kerana suara yang keluar dari pembesar suara cukup baik. Tetapi jika pemprosesan bunyi dilakukan di komputer, kualiti kad terbina dalam tidak sesuai dengan anda, anda boleh membeli kad yang terpisah. Ia disambungkan ke slot pengembangan PCI dan semua output berada di panel belakang. Harganya berbeza, bergantung pada kualiti output suara, kuasa dan fungsi tambahan serta loceng dan wisel.

Perumahan. Kotak di mana semua barang ini akan dipasang tidak boleh kecil, jika tidak, sistem akan tercekik. Tidak ada gunanya membeli model yang sangat hebat - ia akan sangat menarik dan menjengkelkan. Sebaiknya pasangkan kipas blower di bahagian belakang casing, yang akan mengeluarkan udara hangat di luar. Sekiranya anda mahukan sarung yang cantik dan pelbagai fungsi, anda perlu membayar sejumlah wang untuknya.

Perhimpunan.

Ia tidak menimbulkan kesulitan tertentu, kerana setiap komponen dimasukkan ke dalam penyambungnya sendiri dan hampir mustahil untuk membingungkannya. Semua komponen yang diperlukan telah dibeli, semuanya siap untuk pemasangan dan menunggu di sayap.

Pertama, buka casing dan pasangkan papan induk dengan teliti, pasangkannya ke casing dari dalam.

Seterusnya, masukkan pemproses dengan teliti dan pasangkannya di slot dengan penjepit khas (PERHATIAN! Kaki pemproses mesti bebas memasuki Soket TANPA BERKESAN, jika tidak mengancam pecah, dan anda tidak akan dapat menggunakannya lebih jauh).

RAM juga dimasukkan ke dalam slotnya dengan kemas dan terpaku di tepi dengan selak.

Kemudian, dengan cara yang sama, kami memasang kad video dan kad pengembangan, jika ada.

Selepas itu kami membetulkan cakera keras dan pemacu di tempat yang sesuai 5.25 "dan 3.5", sambungkan antara muka dan bekalan kuasa yang diperlukan. Kami menghubungkan kuasa dengan yang lain dan menutup kesnya.

Maka anda harus menyambungkan monitor, papan kekunci, tetikus, dan lain-lain, secara amnya, semua periferal. Terakhir, kabel kuasa disambungkan ke bekalan kuasa, dan hanya apabila semua komponen dipasang dan disambungkan, anda boleh melakukan ujian pertama, memeriksa tahap sambungan semua kabel dan saluran beberapa kali.