CARA MENGEMASKINI DIRECTX PADA PC Windows, cara membuang versi DirectX lama dari PC sepenuhnya

Kebetulan permainan komputer dan multimedia moden tidak mungkin dilakukan tanpa DirectX, seperti teknologi komputer. Ia diperlukan oleh kedua-dua pengeluar perkakasan dan pembangun pelbagai aplikasi dan permainan multimedia. Tetapi pengguna biasa, pada gilirannya, tidak akan dapat menjalankan aplikasi dan permainan ini jika DirectX tidak dipasang di komputer.

Sebelum DirectX diciptakan, pembangun permainan, misalnya, harus menyediakan setiap permainan dengan pemacu yang berbeza, yang memungkinkan untuk berinteraksi dengan penyesuai video, yang diperlukan agar program dapat berjalan dengan lancar. DirectX menjadikan perkara menjadi lebih mudah. Fungsi pendamaian penting kini dilakukan oleh sekumpulan perpustakaan.

DirectX adalah pembungkus perisian untuk sekumpulan fungsi API yang mengikat sistem operasi komputer dan peranti ke program yang dipasang. Ia melakukan sejenis fungsi antara muka antara peranti komputer dan program. Anda juga dapat menunjukkan bahawa DirectX adalah kumpulan objek yang serasi dengan COM.

Pada gilirannya, COM adalah teknologi berorientasikan objek dan bebas yang direka untuk membuat komponen binari yang digunakan di dalam dan di persekitaran rangkaian yang diedarkan. Teknologi ini membolehkan objek berinteraksi dan tidak membataskannya dengan batasan proses. By the way, pelbagai produk komputer moden telah dibuat berdasarkan COM, misalnya, MS Office.

DirectX merangkumi alat seperti DirectSound, DirectDraw, Directlnput, DirectAnimation, DirectPlay, DirectMusic, DirectShow, Direct3D. Setiap dari mereka diperlukan untuk objek tertentu. Sebagai contoh, DirectDraw diperlukan untuk memproses gambar 2D, sementara DirectSound bertanggungjawab untuk mencampurkan dan audio 3D.

Pakej DirectX tersedia di laman web Microsoft, dan untuk penggunaan percuma. Selain itu, ia sering dilengkapi dengan aplikasi dan permainan multimedia. Namun, memandangkan DirectX sering dikemas kini, versi pada cakera pemasangan mungkin perlu dikemas kini.

Bagaimana anda dapat mengetahui versi DirectX yang dipasang di komputer anda?

Ia cukup sederhana. Klik menu Mula, kemudian pilih Jalankan dan tulis di tetingkap dxdiag kecil yang terbuka (kadangkala dapat diserlahkan sebaik sahaja dibuka) dan Ok. Ini memulakan Alat Diagnostik DirectX. By the way, selain versi DirectX, anda dapat melihat beberapa data komputer di sini.

Bagaimana DirectX boleh dikemas kini?

Untuk memasang versi DirectX yang baru, anda boleh pergi ke Pusat Muat turun Microsoft di //www.microsoft.com/games/en-US/aboutGFW/pages/directx.aspx. Di sini anda harus memilih versi terbaru, iaitu versi terbaru, kemudian pergi ke ke halaman muat turun, klik pada muat turun dan simpan.

Bagaimana cara memasang DirectX?

Tidak ada yang sukar untuk memasang DirectX. Setelah anda memuat turun fail directx_feb2010_redist.exe, buka. Tetingkap DirectX Feb2010 Redistributable akan muncul, di mana anda harus mengklik Ya, iaitu, terima perjanjian lesen. Seterusnya, pada pemacu C, anda perlu membuat folder sementara untuk membongkar fail. Kemudian di tetingkap yang muncul untuk pemasangan, klik butang Browse, pilih folder yang dibuat pada C dan OK. setelah arkib dibongkar, pergi ke folder, jalankan fail DXSETUP.exe.

Sekarang mari kita pasang DirectX secara langsung. Untuk melakukan ini, di tetingkap Pemasangan Microsoft (R) DirectX (R), letakkan tanda semak di hadapan Saya menerima syarat perjanjian ini dan klik Seterusnya. Untuk seketika - dan DirectX dipasang. Klik Selesai dan mulakan semula komputer anda agar perubahan berlaku.

Bolehkah saya menyahpasang DirectX versi baru dan memasang yang lama?

Faktanya ialah Microsoft secara rasmi telah mengumumkan bahawa DirectX tidak dapat dikeluarkan. Hanya boleh mengemas kini versi yang lebih baru. Tetapi membuang DirectX dan memasang yang lebih lama adalah mustahil. Sementara itu, masih ada program yang membolehkan anda melakukan ini. Ia dipanggil DirectX Eradictor. Selepas anda menyahpasang DirectX, anda perlu memulakan semula komputer anda. Oleh itu, semua fail DirectX dikeluarkan bersama dengan membersihkan pendaftaran. Selepas itu, anda boleh memasang versi lama dengan selamat. DirectX Killer 1.0 adalah program yang serupa.

Sistem apa yang disokong oleh DirectX yang berbeza?

DirectX 9 menyokong Windows XP, Windows 7, Windows Vista. Pada gilirannya DirectX 10 - hanya Windows Vista dan Windows 7.