Tinjau Nokia 5330 Mobile TV Edition

Baru-baru ini, Nokia belajar mengejutkan. Hanya emosi yang paling tidak menyenangkan. Sebelumnya, dengan cara yang pelik, hanya model dari Nokia yang masuk ke pasaran . Kami bercakap mengenai peranti Nokia 5330 XpressMusic . Ini adalah pendahuluan Nokia 5330 Mobile TV Edition semasa .

Terdapat minimum perbezaan. Yang terakhir dibezakan dengan kehadiran penerima DVB-H untuk menonton TV. Mengapa pengenalan bermula dengan nota pelik? Masalahnya adalah bahawa model pertama dipersembahkan pada bulan Mac 2009, kemudian semua maklumat mengenainya hilang. Model tersebut dikeluarkan dari laman web rasmi. Ia akan muncul hampir setahun kemudian di beberapa negara. Peranti itu baru sahaja tiba di Ukraine dan akan mula dijual. Pada mulanya jelas bahawa model itu tidak tahan dengan persaingan dalaman - ia akan dihancurkan oleh model yang lebih menarik dari Nokia.... Lebih-lebih lagi, model dibuat dalam bentuk gelangsar. Yang peliknya ialah peranti itu muncul kemudian, tetapi dengan harga yang sama. Mungkin, ia memainkan peranan bahawa model lain dalam bentuk faktor ini tidak begitu laris, dan wang itu telah dibelanjakan untuk pembangunan. Tetapi TV mudah alih juga merupakan kelebihan yang meragukan. Lebih-lebih lagi, sokongannya bergantung kepada pengendali. Harganya sama untuk kedua-dua model. Kita boleh menganggap bahawa peranti akan mengembalikan wang yang dibelanjakan untuknya, tetapi tidak lebih. Sayangnya ia kelihatan agak mahal untuk tahap yang ditawarkannya. Pada pandangan pertama, tidak ada yang istimewa di sini. Tetapi kita akan melihat semuanya dengan lebih terperinci tidak lama kemudian. Peranti ini muda. Ngomong-ngomong, sebilangan anak muda lebih suka 5330 berbanding 6700, ini adalah pilihan subjektif. Saya rasa anda tidak meragukan bahawa model ini dibina berdasarkan Siri 40 biasa. Peranti ini tidak mempunyai daya tarikan dan mungkin dibeli kerana reka bentuknya, yang utama ialah model itu akan mendapat pengiktirafan. Tetapi saya tidak akan bercakap mengenai penjualan yang besar, dan ia tidak berbaloi. Mari kita fahami lebih lanjut. Di kotak yang saya terima untuk semakan saya, saya dapati: Pengecas AC-8, fon kepala, bateri BL-4U, kad memori 1Gb, arahan dengan cakera. Secara amnya, alat ini sedikit untuk wang. Untuk beberapa sebab, keseluruhan tinjauan dihantui oleh pemikiran bahawa untuk harga yang dicadangkan, lebih baik mengambil Nokia 5530 XpressMusicdan lupakan TV mudah alih. Sukar untuk saya bayangkan di mana orang moden mahu menonton TV di rumah, dan juga di layar kecil. Tetapi itu terpulang kepada anda, pelanggan yang dikasihi.

Perumahan. Perhimpunan. Reka bentuk.

Kualiti binaan adalah sederhana. Peranti tidak berfungsi seperti Nokia X3 , dan sejujurnya, kesan peranti ini dan X3 adalah berkaitan. Semasa penggunaan saya, tiada reaksi balas muncul. Terdapat calar pada gloss. Peranti ini juga tidak mesra dengan habuk. Tidak ada yang sangat indah di sini dari segi reka bentuk. Terdapat unsur-unsur asli. Gloss kelihatan menarik pada telefon hitam.

Terdapat juga versi putih, dengan panel matte.

Telefon ini mempunyai dimensi standard untuk slider - 101.2x48.5x14.25 mm dan berat 114 gram. Peranti ini selesa di tangan, tidak terlalu baik di dalam poket.

Kami sudah biasa dengan model yang lebih nipis. Gelangsar berfungsi dengan baik, tetapi tidak lebih. Saya pilih-pilih mengenai perkara ini, jadi saya tidak akan menilai dengan tegas. Saya bercakap mengenai elemen asal. Jadi ini adalah pinggir papan kekunci yang bercahaya, nipis dan kelihatan ketika ditutup. Perkara yang paling menarik ialah anda boleh memilih hampir semua warna untuknya dalam tetapan peranti. Terdapat juga pembesar suara yang tersembunyi di belakang jala.

Di sebelah kanan terdapat kawalan kelantangan dan slaid untuk mengunci.

Di sisi skrin terdapat butang sentuh untuk kawalan muzik. Di atas adalah penyambung USB untuk pengecas dan minijack untuk fon kepala.

Skrin dan kemampuannya.

Paparan adalah standard untuk peranti Nokia moden - QVGA, dengan resolusi 240x320 piksel. Saiznya cukup bagus iaitu 2.4 inci. Jika tidak, semuanya sopan. Warnanya cukup terang, skrinnya cukup mudah dibaca di bawah sinar matahari. Fonnya cukup besar, menunjukkan 9 hingga 16 baris.

Papan Kekunci. Unsur kawalan.

Kekunci navigasi dibuat seperti biasa, senang bekerja dengannya, senang ditekan. Kekunci perkakasan dan panggilan tidak begitu menggembirakan, tetapi agak ketat.

Papan kekunci itu sendiri terbuat dari logam yang menyenangkan, mudah ditekan dan tidak ada keluhan. Butang memasukkan getah dipisahkan. Lampu latar jelas kelihatan di persekitaran yang gelap, dan dihiasi dengan tepi berwarna.

Keupayaan bateri dan prestasi.

Seperti yang telah disebutkan, telefon ini dilengkapi dengan bateri Bl-4U dengan kapasiti 1000 mAh.

Kami dijanjikan kira-kira 6 jam masa bercakap dan 400 jam waktu tunggu. Mari lihat bagaimana sebenarnya. Dengan caj pertama, peranti ini baru dan tidak pernah dihidupkan, telefon ini berfungsi selama kira-kira 5 jam masa bercakap dan hingga 250 jam dalam mod siap sedia. Kemudian jumlahnya meningkat sedikit. Hasilnya, saya mengecasnya dua kali seminggu. Apabila digunakan dengan cara yang cukup rajin - 3 kali seminggu. Kami menjalankan ujian, hasilnya video tersebut ditonton selama kira-kira 4 jam, TV mudah alih - sekitar 5 jam. Kami berjaya mendengarkan muzik selama 28 jam tanpa menggunakan kemungkinan lain. Semua ini rata-rata.

Keupayaan komunikasi.

USB - Saya rasa semuanya jelas jika anda biasa dengan peranti Nokia . Anda boleh menyambung dalam mod cakera keras, dalam mod PC Suite, dalam mod memindahkan foto ke cetak. Kelajuannya tidak melebihi 1 Megabait sesaat.

Bluetooth ada 2.1 + EDR di sini. Semua profil disokong. Tidak ada masalah dengan pemindahan data dan bekerja dengan alat dengar. Kami juga menggunakan alat dengar bukan asli - juga pesanan lengkap. Kadar pemindahan secara mengejutkan tidak tinggi - sekitar 100 kilobyte sesaat.

Memori dan kemampuan pengembangannya.

Peranti itu sendiri mempunyai memori lebih dari 50 MB. Hampir semuanya tersedia untuk pengguna. Kad MicroSD malangnya terhad kepada 16Gb. Saya cuba meletakkan kad pada 32Gb - peranti tidak melihatnya. Set ini dilengkapi dengan kad yang sangat kecil - hanya 1Gb.

Kamera dan kemampuannya.

Terdapat kecenderungan aneh yang tidak dapat dijelaskan untuk meletakkan kamera 3.2 yang murah di mana-mana sahaja tanpa autofokus.

Saya tidak fikir bahawa ekonomi yang menguntungkan seperti itu akan keluar, tidak kira apa yang harus diletakkan pada kamera yang sama tetapi dengan autofokus. Saya dan rakan sekerja tidak menyetujui pemasaran tersebut. Dan pembeli juga tidak senang. Kilat biasa di sini - LED. Resolusi gambar maksimum ialah 1536x2048. Anda boleh menetapkan tahap pemampatan yang berbeza untuk fail kursus pada resolusi yang sama.

Terdapat zoom digital - 8x. Semua tetapan yang mungkin seperti white balance dan yang lain ada. Kesan boleh dipilih dengan segera, atau anda boleh menggunakannya pada foto yang sudah siap. Orientasi antara muka gaya lama adalah menegak. Anda boleh merakam video dengan resolusi 320x240 piksel, format 3GP. Tetapannya hampir sama dengan foto.

Contoh gambar:

TV Mudah Alih

Sekiranya di bandar anda pengendali mempunyai sokongan untuk perkhidmatan tersebut, maka anda mengaktifkannya dan dapatkan kad Sim khas. Sejauh ini, ini semua prospek yang meragukan. Tetapi masih, saya berjaya menguji aplikasinya sendiri, saya tidak akan mengatakan bagaimana. Ia tidak bermula untuk waktu yang lama, dan akses segera ke senarai saluran yang tersedia muncul. Setiap daripada mereka boleh disesuaikan. Setiap saluran boleh diberi program untuk dimulakan. Iaitu, ia bermula tepat pada waktunya, jadi anda tidak terlepas program kegemaran anda. Anda boleh menetapkan peringatan. Alat dengar mesti disambungkan - berfungsi sebagai sejenis antena, antena terbina dalam atau boleh ditarik balik, seperti yang anda ketahui, tidak.

Menonton di skrin dengan ukuran ini tidak selesa, saya tidak melihat apa-apa. Menganggap peranti sebagai sejenis TV mini tidak berbaloi.

Keputusan.

Kesimpulannya, masih Nokia . Saya mendapati kesalahan sepanjang tinjauan hanya kerana harganya. Tidak dibenarkan, jika kita mengambil harga sebenar peranti, sekurang-kurangnya pada tahap model X3 - akan ada gelangsar yang patut diperhatikan. Semasa berkomunikasi, bekerja dengan menu dan kemungkinan lain, tidak ada masalah. Peranti ini juga sesuai untuk perbualan. Kelantangan pembesar suara berada pada tahap. Makluman getaran didengar dengan baik. Lebih senang bekerja dengan kunci. Anda terbiasa dengan cukup baik dalam kehidupan seharian. Jika tidak, ini adalah gelangsar berasaskan Series40 khas. Anda boleh menyebutnya bergaya dan memilihnya untuk itu. Penerima televisyen tidak banyak berguna kepada sesiapa pada masa ini, tetapi terdapat sedikit penyelesaian seperti itu di pasaran, jika itu, anda memerlukannya. Model itu ternyata tidak biasa, tetapi sedikit menarik, walaupun Nokiamempunyai keraguan besar mengenai kejayaan alat ini.