CARA MEMILIH REFRIGERATOR - yang merupakan pilihan terbaik untuk kediaman

Tertanya-tanya bagaimana memilih peti sejuk yang berkualiti? Ikuti 6 kriteria untuk memilih unit untuk menentukan peti sejuk mana yang hendak dipilih.

Perkara pertama yang perlu dicari semasa memilih peti sejuk adalah ukurannya:

  • kecil (tinggi hingga 1 meter atau 1-1,5 meter, lebar kurang dari 59 cm) sesuai untuk kediaman musim panas, hotel atau pejabat;
  • peti sejuk bar mini (ketinggian 1-1,5 meter, lebar hingga 59 cm) digunakan untuk menyimpan minuman dan buah-buahan;
  • standard (ketinggian 1.71-1.85, lebar 60 cm) - model yang paling biasa untuk dapur kecil atau sederhana;
  • Standard Eropah (1.86-2 meter, lebar 60-80 cm).

Unit dapur berbeza dalam prinsip penempatan:

  • peti sejuk terbina dalam dipasang di perabot dapur;
  • berdiri bebas ditempatkan di tempat yang sesuai.

Sekiranya dapur anda ketat, perhatikan model sempit 45 cm. Berdampingan (lebar 90 hingga 120 cm) - untuk dapur yang luas dan keluarga besar dengan selera makan. Peti sejuk berbilang pintu mudah digunakan kerana reka bentuknya menyediakan beberapa ruang untuk pelbagai jenis makanan.

2. Lokasi penyejuk beku

Parameter kedua yang perlu diberi perhatian adalah lokasi pembeku dan isinya. Dalam peti sejuk dengan dimensi yang sama, isipadu beku berbeza bergantung pada lokasinya:

  • di bahagian bawah peti sejuk (disebut "combi") isipadu pembeku mencapai hingga 300 liter. Selalunya kamera dilengkapi dengan 2-4 laci (bergantung pada model);
  • di bahagian atas peti sejuk (disebut "atas") isipadu ruang hingga 200 liter;
  • di Sebelah-Sebelah, ruang penyejuk beku terletak di sisi dengan isipadu hingga 500 liter.

3. Sistem pencairan peti sejuk

Jenis pencairan biasa:

  • sistem titisan - semasa pemampat berjalan, ais terbentuk di dinding belakang unit. Apabila pemampat berhenti, mereka mencair. Titisan mengalir ke takungan khas dan menguap;
  • teknologi "No Frost" menghalang pembentukan fros dan mewujudkan iklim mikro kering. Kipas terpasang mengedarkan udara secara merata di ruang penyejuk beku dan peti sejuk. Beberapa model dilengkapi dengan zon kesegaran (zon sifar), di mana kelembapan sehingga 90% dijaga. Produk yang disimpan di dalam petak sedemikian tidak kering dan kekal segar 1.5 kali lebih lama;
  • sistem "Full no Frost", berbeza dengan "No Frost", mempunyai sistem yang terpisah untuk mencairkan penyejat. Prinsip jenis pencairan adalah sama dengan teknologi sebelumnya.

4. Jenis pemampat

Perkara penting semasa memilih peti sejuk adalah jenis pemampat:

  • pemampat linier dengan cepat menyejuk ke suhu yang ditetapkan, menghidupkan / mematikan secara senyap dan berfungsi tanpa getaran;
  • pemampat penyongsang sama sekali tidak dimatikan. Ini hanya mengurangkan kuasa dengan mengekalkan suhu tertentu.

Di dalam peti sejuk dengan satu pemampat, peti sejuk dan peti sejuk tidak boleh dicairkan secara berasingan. Pemampat dengan penyejukan litar dua mempunyai kelas penggunaan kuasa yang optimum "A" atau "A +".

Semakin banyak kelebihan yang terdapat di dekat huruf "A", semakin sedikit elektrik yang digunakan oleh peranti.

Dalam unit dua pemampat, setiap ruang mempunyai pemampatnya sendiri, oleh itu, pencairan dan peraturan suhu di ruang boleh saling terpisah antara satu sama lain. Tetapi ciri ini meningkatkan kos peti sejuk sebanyak 20-30%. Sebagai tambahan, jika salah satu pemampat rosak, keduanya mesti diganti. Dua pemampat menggunakan elektrik 2 kali lebih banyak.

5. Tahap kebisingan

Jangan tertipu dengan iklan peti sejuk yang bersuara rendah. Mengikut standard teknologi, tahap ini tidak melebihi 45 dB, yang setanding dengan bunyi daun dalam cuaca berangin. Kebisingan, dikurangkan oleh beberapa titik oleh pengeluar, tidak memainkan peranan penting, tetapi mempengaruhi harga. Lebih baik perhatikan tempoh jaminan model yang anda suka - semakin lama, semakin baik.

6. Ciri tambahan

Walaupun prinsip operasi peti sejuk isi rumah tetap tidak berubah sejak penemuannya, sejumlah inovasi telah muncul dalam model moden untuk penggunaan seharian yang selesa:

  • Mod peti sejuk yang sangat sejuk adalah senang apabila anda perlu memuatkan makanan hangat (terutamanya pada musim panas) atau menyegarkan sebotol wain atau jus dengan cepat. Fungsi ini menyejukkan makanan hingga suhu optimum + 2 ° C;
  • mod pembekuan super ruang penyejuk beku sesuai untuk pembekuan cepat (hingga -24 ° C) sejumlah besar makanan tanpa kehilangan rasa;
  • Mod percutian mengurangkan penggunaan tenaga semasa anda jauh dari rumah untuk jangka masa yang panjang. Peti sejuk beku berfungsi seperti biasa, dan tenaga minimum dibelanjakan untuk menyejukkan ruangan peti sejuk yang kosong.

Sekarang anda tahu bagaimana memilih peti sejuk untuk kotej rumah dan musim panas, serta mana yang lebih baik.

Katalog elektronik kedai kami mempunyai banyak pilihan peralatan rumah tangga. Pesan produk sekarang. Esok kami akan menghantar pembelian pada waktu yang sesuai untuk anda.

Peti sejuk ini bukan sahaja menyejukkan dan membeku. Dia masih tahu bagaimana berfikir dan menyesuaikan diri. Tidak percaya? Tonton tinjauan video!