Microlab FC-330

Microlab FC330

Hari ini saya ingin menyampaikan kepada anda sekumpulan akustik yang terdiri daripada dua pembesar suara dan subwoofer (2 + 1), yang dihasilkan oleh syarikat terkenal Microlab. Kami bercakap mengenai model FC330, yang merupakan salah satu penyelesaian paling murah antara tawaran pengeluar ini. Walaupun harganya, model ini menggabungkan bunyi yang sangat baik dengan bass tinggi dan kualiti kerja yang sangat baik.

Kotak penghantaran putih berukuran 501mm (L) x 317mm (W) x 255mm (H) dan menunjukkan penampilan peranti dan juga menunjukkan ciri utama produk. Yang paling penting adalah kekuatan maksimum semua komponen, sama dengan 56W RMS (24W "disediakan" oleh subwoofer dan 16W masing-masing dari dua satelit). Tahap kekuatan ini harus mencukupi untuk suara "mengisi" bilik bersaiz sederhana, sama untuk mendengarkan muzik dan untuk "memindahkan" ke dunia permainan. Sebelum melangkah lebih jauh, saya ingin perhatikan bahawa sebelum pergi ke kedai untuk membeli Microlab FC330, anda harus menjaga kehadiran alat pengangkutan atau pembantu, kerana alat ini beratnya 8,8 kilogram dalam bungkusan (7,8 kilogram adalah berat bersih), yang akan ketara apabila pemindahan jarak jauh. Walau bagaimanapun, berat produk tersebutmewujudkan rasa kukuh terhadap apa yang ada di dalam kotak.

Perasaan ini tidak hilang walaupun anda membuka bungkusan di rumah, kerana mata anda disajikan dengan sisi hitam dan coklat dari perumahan subwoofer dan dua satelitnya yang lebih muda. Unsur-unsur coklat ini adalah sisi kayu yang nyata, di antaranya adalah kotak resonans yang diperbuat daripada papan MDF tebal yang ditutup dengan venir hitam. Menambah rasa hormat adalah kenyataan bahawa pembesar suara dirancang oleh Peter Larsen, seorang akustik terkenal di peringkat antarabangsa.

Sebagai tambahan kepada pembesar suara itu sendiri, di dalamnya kita akan dapati: manual pengguna, kad jaminan dan kabel audio.

Pada awalnya, mari kita lihat subwoofer dengan lebih dekat. Tubuhnya mempunyai dimensi 205 x 275 x 250 milimeter, di mana elektronik penguat dengan bekalan kuasa tersembunyi. Tahap signal-to-noise berada dalam lingkungan 80 dB, mungkin angka ini tidak akan mengejutkan anda, tetapi jangan lupa bahawa FC330 lebih merupakan produk anggaran.

Bahagian depan, yang bertuliskan logo pengeluar, akan menyenangkan, walaupun sederhana. Jaring hitam melindungi pembesar suara X-bass 5.25 "dari habuk dan jari-jari yang menusuk. Di bawah pembesar suara terdapat kawalan kelantangan dan LED hijau yang memberitahu kami mengenai operasi peranti.

Subwoofer ternyata cukup berat, dan beratnya tidak akan memungkinkan pergerakan spontan di atas meja, walaupun ketika mendengar muzik dinamik dengan kuat. Untuk mengelakkan getaran kuat pembesar suara disebarkan ke pangkal, pengeluar menggunakan kaki getah busa lembut, yang, kerana keanjalannya yang baik, dengan mudah menetralkan sebarang "goncangan".

Di bahagian belakang subwoofer, terdapat bukaan Bass-Reflex yang besar. Terima kasih kepadanya, subwoofer yang agak kecil ini dapat memperluas jangkauan suara frekuensi rendahnya. Di bawah lubang, terdapat radiator untuk menyejukkan peranti penguat kuasa, soket untuk menyambung ke komputer, dan penyambung untuk menyambungkan satelit. Semua pembesar suara terlindung secara dalaman, jadi kita tidak boleh takut dengan gangguan elektromagnetik semasa pembesar suara berfungsi berdekatan dengan alat elektrik yang lain.

Di sebelah set penyambung, terdapat tempat untuk kawalan nada rendah. Memusingkan tombol mengikut arah jam akan meningkatkan kedalaman nada rendah, dari bunyi perkusi yang tajam hingga bergema dan dengung. Di sini, di sebelah kabel kuasa, kita akan menemui sesuatu yang tidak akan disukai oleh semua orang, iaitu butang kuasa peranti. Meletakkannya di bahagian belakang subwoofer bermaksud bahawa kita harus menyimpannya dekat untuk kemudahan kita. Sekiranya anda tidak mempunyai ruang di atas meja, dan anda meletakkan peranti di lantai di bawah meja, atau di sebelah, prosedur hidup / mati akan dikaitkan dengan latihan gimnastik kecil setiap kali. Microlab FC330 tidak mempunyai alat kawalan jauh dalam set penghantaran, jadi anda perlu memberikan perincian ini (dengan butang) ketika merancang lokasi peranti.

Sekarang mari kita lihat saudara kembar - satelit. Gaya mereka sangat sesuai dengan penampilan keseluruhan, nada yang ditetapkan oleh abang. Terdapat juga sisi kayu asli dan kotak resonans yang diperbuat daripada MDF hitam. Satelit menerima satu pemandu jarak pertengahan, yang berukuran tiga inci (diameter), dengan perjalanan membran yang agak besar. Tweeter disatukan ke dalam pembesar suara, dan sukar untuk mempercayai ia adalah bahagian pembesar suara. Menyentuh membran, anda merasakan kelembutan dan keanjalannya. Ini adalah keburukan bagi Microlab.

Kelemahannya adalah panjang kabel pembesar suara kecil. Ukuran wayar adalah (+/-) 150 cm, yang memberi kita jarak maksimum (dalam garis lurus) tiga meter. Dengan keinginan yang kuat untuk menyembunyikan kabel, ini menyebabkan pemasangan pembesar suara desktop berdekatan dengan satu sama lain, terutamanya kerana subwoofer (dengan satelit disambungkan), kita juga mesti mempunyai akses mudah ke butang kuasa.

Keseluruhan set kelihatan sangat bagus, tetapi ini adalah selera bagi setiap kita. Bagi saya secara peribadi, reka bentuk peranti itu menimbulkan emosi positif, dan pada skala sepuluh mata, saya tidak akan teragak-agak untuk memberikannya lapan mata yang kukuh. Di samping itu, kualiti bahan yang digunakan dan cara penggunaannya (kualiti binaan) tidak menimbulkan bantahan. Kayu asli secara visual menyatu dengan papan MDF hitam, dan apa yang sangat penting ialah kita tidak akan menemui unsur plastik tunggal di sini (kecuali logo pengeluar). Gaya yang agak keras ini memberi peranti ini penampilan aristokrat, yang, memandangkan harganya, nampaknya hampir mustahil.

Nah, sekarang tiba masanya untuk berhenti menatap Microlab FC330, tetapi sambungkan ke rangkaian dan hidupkan suaranya. Saya bukan pencinta muzik, tetapi dari usia muda (seberapa cepat masa berlalu), saya adalah penikmat muzik yang bagus untuk pemutaran berkualiti tinggi. Suatu ketika dahulu, rakan-rakan saya menikmati suara yang berasal dari rakaman kaset Sharp atau Sanyo. Saya "terseksa" dengan Opus saya, yang, dengan sistem pemacu pita dipercepat, memberikan tahap kualiti suara yang tidak dapat diakses oleh "pemain kaset" pada masa itu. Disertakan dengan dua pembesar suara Altus 120W, sistem pembesar suara saya membangkitkan rasa iri hati rakan sekerja dan kekaguman rakan-rakan, walaupun sistem ini dikaitkan dengan ketidakselesaan, seperti, misalnya, waktu pertukaran kili yang lebih lama (berbanding kaset ),atau masalah dengan membeli rekod baru (komoditi langka di pasaran pada masa itu). Saya masih ingat berdiri di barisan kedai untuk membeli produk dari syarikat Jerman ORWO.

Tetapi sentimen yang cukup. Saya hanya ingin mengatakan bahawa saya menghargai kualiti suara, yang melebihi purata. Minat muzik saya sangat luas, dan oleh itu saya suka mendengarkan muzik klasik dan saksofon alto melankolik Kenny G, harpa Andreas Vollenweider, serta muzik Yello yang dinamis dan gila, serta artis seperti Vangelis, Kitaro, Jean Michael Jare ... Saya juga tidak memperlekehkan sajak gitar AC / DC atau Metallica yang jelas.

Tidak ada penceramah di dunia yang dapat memenuhi semua genre muzik ini, jadi secara peribadi, saya selalu mencari sesuatu yang akan memberi kita kompromi dalam kualiti bunyi, baik semasa gemetar tali biola dalam empat musim Vivaldi, dan semasa "gemuruh Drum oleh Phil Collins, dalam barisan Genesis yang asal.

Dan jangan lupa bahawa saya juga gemar bermain permainan komputer, oleh itu dari pembesar suara komputer, saya mengharapkan pengeluaran semula "penembak" kegemaran saya seperti Crysis 2 atau Word of Tank, di mana tangkapan dari senjata pelbagai kaliber dicampur dengan gemuruh trek kerja, pengisaran logam dan "pemusnahan" persekitaran. Selain itu, saya juga mempunyai waktu untuk menonton filem aksi baik yang menggabungkan kesan bunyi dan muzik khas.

Main balik audio di komputer saya dikendalikan oleh kad suara ASUS Xonar DX PCI-Express, yang dapat mengatasi semua jenis isyarat audio, dan jelas melebihi kemampuan litar bersepadu suara apa pun. Oleh itu, mari kita mulakan dengan muzik.

MUZIK

Mari kita mulakan dengan muzik klasik yang dirakam dalam CD, dan ini akan menjadi Four Seasons (empat musim), yang ditulis oleh Vivaldi. Dalam karya ini, muziknya cukup berubah dan mempunyai banyak bahagian yang tenang, di mana sedikit bunyi yang dikeluarkan oleh pembesar suara "merayap". Ia tidak kedengaran sangat kuat, tetapi akan kelihatan pada malam yang tenang. Pengeluaran semula biola, bunyi dengan bias yang besar dalam julat frekuensi atas, dan di sini, frekuensi yang lebih rendah sedikit kurang, tetapi subwoofer mengatasi dengan sempurna bahagian-bahagian yang dimainkan oleh cello. Malangnya, harpsichord benar-benar "jatuh", menjadi latar belakang yang jauh untuk keseluruhan karya. Julat frekuensi tengah dalam muzik klasik kelihatan agak lemah, yang bermaksud bahawa saya tidak akan mengesyorkan Microlab FC330 kepada peminat Bach dan Beethoven. Dalam ujian ini, pada skala sepuluh mata, peranti mendapat skor tiga.

Kali ini kita akan mendengar suara gitar akustik dan rakan elektrik mereka, serta gendang dan papan kekunci. Mari "beralih" ke trek Dire Straits (Brothers in Arms), Pink Floyd (Atom Heart Mother), pelbagai muzik oleh Peter Gabriel (Jadi). Dengan bahagian tugas ini, pembesar suara Microlab melakukan pekerjaan yang cukup baik, dan boleh bermain dengan kuat tanpa gangguan bunyi yang ketara. Kami akan gembira dengan pengeluaran semula drum ekspresif dan kuat yang berkualiti tinggi, dengan ketukan yang jelas dan kuat, walaupun tingkat bass sedikit "kurang". Gitar di bahagian atas dapat "berbunyi" ketika kita melintasi separuh skala dengan kawalan kelantangan. Di sini, agak kurang di "tengah", tetapi masih jauh lebih baik daripada muzik klasik. Di bahagian yang tenang, terdengar bunyi samar dari tweeter. Secara amnya,peranti itu layak mendapat skor enam mata daripada sepuluh.

Tetapi mendengar muzik pop dan disko yang menghiburkan (di mana sebilangan besar instrumen elektronik digunakan) semestinya memuaskan kita. Rentak drum elektronik yang kuat, disokong oleh irama berdenyut yang dihasilkan oleh synthesizer (album Schiler - Das Liebe, dikeluarkan dalam versi akustik 5.1), berfungsi dengan baik untuk telinga kita. Situasi yang sama akan diperhatikan ketika mendengar kumpulan seperti Depeche Mode, Yazoo, Everything But The Girl dan The Twins, serta Empire of the Sun. Di sini peranti itu layak mendapat tanda "kuat", 7.5 mata daripada sepuluh.

PERMAINAN

Permainan, Microlab suka, sama seperti Microlab suka permainan - inilah yang saya ingin katakan, duduk di komputer untuk "membuang" beberapa jam masa yang sangat berharga. Secara umum, FC330 tidak boleh disalahkan kerana suara yang lemah dalam permainan seperti Crysis, WoT atau Mafia II. Terutama bagus, set pembesar suara terdengar dalam permainan terbaru, di mana muzik swing kuno dicampur dengan suara memandu kereta, dialog pahlawan dan pertunjukan gangster dengan banyak kelebihan.

Secara amnya, pasukan FC330s suka mengeluarkan semula bunyi tembakan, letupan bom tangan dan "gema" alat ketenteraan yang berat. Tetapi selain itu, mereka juga dapat menghasilkan semula perlumbaan kereta dengan baik, seperti GRID, di mana anda dapat mendengar perbezaan suara yang jelas ketika menukar pandangan kereta, dari latar belakang, ke pandangan "dalam". Di sini Microlab FC330 layak mendapat skor 7.5 mata daripada sepuluh.

WAYANG

Suara yang baik dalam filem ini adalah separuh kejayaannya. Malah adegan yang paling menakjubkan tidak ada tanpa soundtrack yang betul. Sebagai contoh, menonton adegan cinta pasangan yang berpelukan dengan latar belakang Air Terjun Niagara, ketika dari pembesar suara, bukannya ribuan ribuan tan air turun sesaat, hanya sedikit "gemerisik" yang kedengaran, yang mengingatkan pada bunyi yang dibuat oleh paip di bilik mandi. Nasib baik, dengan Microlab kita tidak akan mengalami kekecewaan seperti itu, walaupun tidak semuanya begitu cerah di sini. Dalam filem perang seperti siri Pacyfik (siri Guadalcanal), kita akan benar-benar merasakan diri kita sebagai perhatian, baik semasa perang dengan Jepun dan pada waktu petang, bersama-sama dengan tentera muda Amerika, kita akan selamat malam ketika bertugas. Khususnya, kita akan sangat teruja dengan episod pagi, ketika di antara gunung mayat, satu orang Jepun yang hidup muncul, menuntut untuk menembaknya,dan Yankees akan menembak ke arahnya untuk bersenang-senang, mencemarkan badannya berulang-ulang kali. Setiap tembakan dicampur dengan dialog asli (dalam bahasa Inggeris), peluit peluru dan pukulan mereka di atas air, tawa tentera yang mabuk dengan balas dendam, dan tangisan seorang tahanan, dan penonton kagum dengan semua yang mereka lihat.

Sayangnya, filem dengan banyak muzik, seperti "8 Mile", "Greace" atau bahkan "District 13", kehilangan sedikit semasa "suara bertindak" di FC330. Seolah-olah dialog, suara kota, kesan khas didengar dengan baik dan "kuat", dan muzik itu sendiri didengar, seolah-olah di latar belakang, sementara makna trek muzik dalam beberapa adegan memainkan peranan utama (terutama dalam adegan "tempat tidur"). Dan di sini, sekali lagi, rentang tengah kurang, iaitu, vokal dan instrumen terdengar di suatu tempat di sana, bergabung dengan rancangan umum, dan hanya bass yang terlihat. Ini sangat mencolok di adegan terakhir filem "Dirty Dancing" (DVD), di mana "drum" motif terkenal "Masa hidup saya" muncul, hanya kadang-kadang terganggu oleh gema penonton yang terpesona dengan tarian.Permulaan lagu yang tenang (sedikit suara kedengaran), dan sedikit kemudian, bass berirama, hampir melemahkan kami dari tempat itu. Walaupun begitu, dalam adegan ini Microlab terdengar agak tidak lengkap, bass meliputi seluruh tengah, dan "tweeter" menekankan jeritan wanita yang dapat didengar semasa persembahan tokoh tarian.

Star Wars dengan nafas Darth Vader, pembesar suara Microlab jauh lebih baik, terutamanya ketika kita melihat dan mendengar pertempuran bintang dan pejuang kerajaan terbang. Jelas sekali, kita perlu memadankan repertoar filem yang kita tonton dengan spesifikasi FC330. Memang, dalam beberapa filem kedengarannya lebih baik, yang lain sedikit lebih buruk, tetapi secara keseluruhannya mereka layak mendapat penilaian 6.5 mata daripada sepuluh.

Kelemahan nada pertengahan tertentu mungkin disebabkan oleh reka bentuk satelit, pembesar suara yang mempunyai ciri jangkauan audio yang tinggi.

Oleh itu, kami berkenalan dengan peranti Microlab FC330. Penampilan adalah masalah selera peribadi, tetapi saya dengan yakin dapat mengatakan bahawa produk itu tidak "buruk" secara lahiriah. Saya secara peribadi menyukai rekaannya, terutamanya panel sisi kayu dan papan MDF hitam yang sepadan.

Hasil kerja dan bahan mereka yang berkualiti sangat baik dan sukar untuk mempercayai bahawa pembesar suara ini boleh dibeli dengan harga yang sangat murah. Dengan kos yang tinggi, set akustik ini patut mendapat perhatian pembeli, dengan syarat tidak terganggu oleh suis kuasa yang tidak selesa yang terletak di panel belakang subwoofer, serta ketiadaan alat kawalan jauh (bahkan yang berwayar), kabel yang agak pendek untuk menghubungkan satelit, dan sedikit bunyi penguat yang didengar di bahagian muzik yang tenang.

Sebagai gantinya, Microlab FC330 memberi kita banyak kekuatan, bass dan treble yang baik. Julat pertengahan kelihatan sedikit lebih buruk, tetapi ini hanya dapat dilihat ketika mendengar muzik klasik. Semasa mendengar muzik pop atau rock yang dinamik, kita pasti berpuas hati, kerana nombor desibel dan bass pembesar suara dapat menutupi ketidaksempurnaan peralatan ini. Kami akan mendapat lebih banyak lagi dalam permainan, terutama yang menggunakan frekuensi rendah yang dibawa ke hadapan (FPS / FPP) untuk bertindak suara, dan juga dalam perlumbaan semua jenis. Di samping itu, peminat World of Tank juga akan senang dengan suara pecah logam dan suara senjata mereka. Saya rasa pembesar suara Microlab FC330 menggabungkan kualiti dan prestasi bunyi yang sangat baik berhubung dengan harga, dan patut mendapat perhatian daripada pembeli.

Microlab FC330 - beli di F.ua

Faedah:

- penggunaan bahan yang baik untuk pembuatan (unsur kayu);

- pemasangan komponen sistem yang baik;

- membran pembesar suara bass mempunyai pukulan besar;

- bass yang baik;

- frekuensi tinggi yang baik;

- harga rendah.

Kekurangan:

- butang kuasa terletak di panel belakang subwoofer;

- tidak ada alat kawalan jauh (malah yang berwayar), yang diperlukan untuk kawalan kelantangan dan mematikan;

- panjang kabel yang agak pendek untuk menghubungkan satelit;

- beberapa nada suara dalam jenis muzik dan filem tertentu.