Ulasan Sony Walkman NWZ-E443

Pemain mudah alih moden Sony Walkman NWZ-E443 tidak boleh dipanggil pemain MP3 sahaja. Selain memainkan fail muzik, pemain media ini mampu memainkan video dan gambar, dapat bertindak sebagai perakam suara, dan juga dapat merekam siaran radio. Dari segi kualiti suara, peranti ini mampu memuaskan pengguna yang paling menuntut.

Peralatan:

• Pemain padat Sony NWZ- E443;

• Fon kepala berwayar;

• Dudukan kecil;

• CD dengan perisian;

• Manual Pengguna.

Rupa dan ergonomi

Sony Walkman NWZ-E443 dilengkapi dengan paparan bersaiz sederhana, kerana ia berjaya mengekalkan dimensi sederhana peranti. Ketebalan sarung hanya 9.3 mm. Pemain sesuai dengan selesa di telapak tangan anda. Bagi pengurusan, semuanya mudah dan senang di sini.

Pemain dibekalkan dalam warna hitam-kelabu dan hitam-merah. Plastik hitam di kedua larutan itu berkilat, sementara bahagian bawahnya kelihatan seperti aluminium yang dicat. Saya terkejut kerana permukaan berkilat tidak terlalu mudah terkena calar, jadi ia segera mengumpulkan cap jari. Bahagian casing yang meniru permukaan logam agak sukar digores, dan selain itu, cap jari tidak kelihatan di atasnya.

Secara tradisinya, pengeluar Sony memberi perhatian khusus kepada kualiti binaan: kami tidak menemui reaksi atau keretakan. Skrin pemain dilindungi oleh lapisan plastik yang agak tebal, jadi anda tidak perlu bimbang tentang tekanan yang berlebihan pada paparan (contohnya, ketika pemain berada di dalam poket seluar jeans yang sempit).

Unit kawalan utama terletak di bawah paparan. Blok ini terdiri daripada butang empat kedudukan yang terletak di tengah dan dua butang: butang pertama (Kembali) - pergi ke satu kedudukan ke belakang, yang kedua (Pilihan) - memanggil menu, dan apabila ditekan lama - mematikan pemain. Di panel belakang anda dapat melihat butang reset semula paksa kecil, yang, tidak, kami tidak memerlukannya semasa pengujian peranti.

Di sebelah kanan terdapat butang ayunan 2 arah yang mengawal tahap kelantangan. Terdapat slaid blok (Tahan) di sebelah kekunci ini. Di bahagian bawah pemain, beberapa elemen fungsional tertumpu sekaligus: penyambung kabel 22-pin, bicu fon kepala 3.5 mm standard, lubang mikrofon kecil dan lubang telinga untuk memasang kord.

Semuanya tenang dan tenang di bahagian atas dan kiri - tidak ada penyambung dan kunci.

Paparan

Diagonal skrin kecil mengikut standard moden - hanya 2 inci. Untuk memudahkan kerja dengan pemain, skrin seperti itu sudah cukup, tetapi jika anda menonton video, anda merasa tidak selesa. Tidak ada aduan mengenai kecerahan dan kontras. Penyampaian warna juga normal. Di bawah sinar matahari, paparan berubah menjadi "cermin".

Pemain muzik

Tidak banyak format audio yang disokong, lebih tepat hanya ada tiga daripadanya: MP3, WMA dan WAV. Sebenarnya, format ini adalah yang paling popular, jadi ia akan mencukupi untuk kebanyakan pengguna. Sebagai pilihan terakhir, anda boleh menggunakan penukar fail audio.

Anda boleh memuat turun lagu menggunakan Pengurus Media Walkman atau Pemindahan Kandungan. Penyegerakan boleh dilakukan menggunakan WMPlayer atau iTunes. Tetapi senarai main tidak dapat diselaraskan.

Fail boleh disusun mengikut artis, album, genre, dll. Terdapat beberapa mod main balik khas pemain Sony. Anda tidak boleh membuat senarai main dalam pemain itu sendiri, yang pasti merupakan tolak. Untuk membuat senarai main, anda memerlukan perisian yang digabungkan.

Seperti biasa, terdapat 6 tetapan penyamaan, yang mana dua adalah custom dan 4 yang unik, pop, jazz, heavy. Terdapat fungsi eksklusif ClearBass (sangat berguna untuk peminat muzik berat). Terdapat beberapa lagi tetapan suara, tetapi tidak mempengaruhi pemutaran seperti yang dapat dilihat. Penyamaan itu sendiri adalah lima jalur.

Paparan semasa pemutaran lagu menunjukkan namanya, serta nama artis, genre, album. Dengan menggunakan bar kemajuan yang dipaparkan, anda dapat dengan cepat beralih ke posisi yang diinginkan di trek. Ringkasnya, antara muka dilaksanakan dengan cukup mudah dan, yang paling penting, ia dapat difahami secara intuitif, jadi tidak menjadi masalah untuk menangani fungsi utama.

Daripada ciri-ciri tersebut, kami perhatikan pemasa penutupan automatik selama 30, 60, 90, 120 minit. Ngomong-ngomong, pengguna dapat menetapkan komposisi kegemaran sebagai melodi penggera. Walaupun fungsi jam penggera itu sendiri sangat dipersoalkan, tidak ada pembesar suara. Manfaat fungsi ini dapat dirasakan di fon kepala, yang tidak sepenuhnya logik. Baiklah, mari kita teruskan.

Main balik video

MPEG4, WMV9 dan H.264 adalah tiga format yang disokong oleh pemain Sony. Semua format lain mesti ditukar, jika tidak, peranti akan menolak untuk memainkannya. Dalam menu fail video, pratonton kecil ditunjukkan menunjukkan tempoh rakaman. Seperti model serupa yang lain, di NWZ-E443 pengguna harus membuat "pratonton" ini sendiri. Jika tidak, anda akan melihat logo berjenama Walkman. Sejauh manakah penyelesaian ini selesa? Persoalannya adalah retorik.

Semasa main balik video, beberapa maklumat ditunjukkan pada paparan unit. Pertama sekali, ini adalah nama fail itu sendiri, jangka masa rakaman, dan ada petunjuk kemajuan. Pemutaran semula tersedia di dalam video. Tetapi untuk pergi ke fail seterusnya, anda perlu kembali ke senarai dan hanya di sana pilih video yang diperlukan. Dengan kata lain, tidak ada peralihan pantas antara fail video.

Tidak ada penanda buku video, tetapi ada fungsi memori kedudukan automatik (hanya untuk fail yang terakhir dimainkan). Gambar boleh diputar secara menegak atau mendatar. Di samping itu, terdapat fungsi zoom (penuh, mati, automatik). Juga, pengguna dapat melihat maklumat asas mengenai fail tersebut.

Melihat gambar

Seperti model sebelumnya, sokongan untuk hanya satu format grafik dinyatakan - JPEG. Perhatikan juga bahawa kedua-dua sisi gambar tidak boleh melebihi 4000 piksel. Sekiranya anda memasukkan foto beresolusi tinggi ke dalam peranti, pemain secara semula jadi akan menolak untuk memaparkannya, walaupun gambar akan muncul dengan betul dalam mod gambar kecil. Jelas sekali, had ini ditetapkan secara buatan oleh pemaju.

Anda boleh memperbesar sebahagian gambar jika mahu. Anda juga boleh memutar gambar sebanyak 90 darjah. Mod tayangan slaid memberikan pilihan salah satu daripada tiga nilai kelewatan.

Dari segi navigasi, tidak ada masalah. Struktur memaparkan fail dan folder agak pelik, tetapi anda cepat terbiasa dengannya. Pratonton fail menunjukkan 10 watak pertama namanya. Sekiranya terdapat lebih banyak watak, barisan menjalar akan muncul. Segala-galanya nampak jelas dengan titik ini, mari kita beralih ke fungsi radio.

Penerima radio FM

Reka bentuk radio sangat ringkas. Tiada tambahan - hanya frekuensi semasa, nombor dan masa stesen radio. Sebaiknya cari stesen radio dalam mod automatik, dan jika perlu, sesuaikan frekuensi secara manual.

Anda boleh menyingkirkan stesen radio yang lemah dengan cara yang cukup mudah. Cukup untuk mengubah kepekaan pengimbas menjadi rendah. Seseorang tidak dapat bersukacita dengan fungsi rakaman radio, dengan bantuannya anda dapat merakam dengan mudah dalam kualiti yang baik, misalnya, lagu yang anda suka. Dalam tetapan, anda dapat memilih salah satu nilai bit rate untuk file yang direkam (format MP3): 96 kbps, 128 kbps atau 160 kbps.

Dictaphone

Dalam mod perakam suara, tetingkapnya sama dengan rakaman radio. Begitu juga, dengan rakaman FM, terdapat tiga pilihan kadar bit yang tersedia. Suara itu dirakam dengan jelas. Selepas itu, semasa main balik, bunyi luar tidak terdengar. Sekiranya perlu, peranti ini dapat menggantikan alat perakam suara yang tidak betul.

Fon kepala

Malangnya, peranti ini dilengkapi dengan fon kepala murah yang mesti diganti dengan yang lebih baik (Sony yang sama, tetapi pada harga 300 Hryvnia). Hanya dalam kes ini, anda benar-benar dapat menilai kualiti suara yang dihasilkan oleh pemain. Saya tidak nampak apa-apa untuk menggunakan fon kepala lengkap.

Sambungan komputer dan perisian tambahan

Untuk menyambung ke komputer riba atau komputer meja, gunakan kabel proprietari dengan palam 22-pin => USB. Kabel ini tidak standard, yang tidak begitu mudah, kerana untuk memuat turun kandungan media, ia mesti sentiasa ada. Fail media boleh dimuat melalui pengurus fail yang menyokong MTP atau menggunakan perisian proprietari yang disertakan bersama peranti. Adalah mungkin untuk menyegerakkan dengan WMPlayer menggunakan protokol MTP.

Kami menemui utiliti berikut pada cakera yang disertakan dengan Sony Walkman NWZ-E443: Walkman MediaManager, Alat Penukaran MP3, WMPlayer v11, Pemain Masa Pantas, Pembaca Acrobat. Sebilangan besar utiliti ini biasa dilakukan oleh pengguna biasa. Mari kita perhatikan bahawa Walkman MediaManager adalah pengurus proprietari, dan Alat Konversi MP3 adalah aplikasi untuk menukar fail muzik.

Hayat bateri

Menurut pernyataan rasmi, jangka hayat bateri pemain adalah sekitar 30 jam dalam mod main balik audio dan sekitar 10 jam dalam mod main balik video. 30 jam autonomi adalah pernyataan yang serius, tetapi dalam praktiknya jumlahnya jauh lebih sedikit. Pemain bekerja untuk kami dalam mod audio selama hampir 20 jam. Walaupun hasilnya jauh lebih rendah daripada yang dinyatakan, malah indikator ini sangat bagus.

Seperti yang dijangkakan, 10 jam dalam mod video juga merupakan angka yang terlalu mahal. Sebenarnya, petunjuk autonomi dalam mod ini adalah separuh daripada itu. Walaupun terdapat perbezaan yang ketara dari ciri yang dinyatakan, pemain ini mempunyai simpanan bateri yang sangat baik. Sebagai perbandingan, berikut adalah iPod nano G4, yang berlangsung selama 4 jam 10 minit dalam mod video.

Kesimpulannya

Kualiti binaan Sony Walkman NWZ-E443 dapat digambarkan sebagai baik. Ergonomi dan kawalan dikembangkan dengan baik. Saya juga menyukai tampilan, yang memiliki rendering warna dan kecerahan yang baik, walaupun pepenjuru mungkin sedikit lebih besar. Dari segi kualiti suara, pemain Sony adalah contoh yang harus diikuti. Bug kecil dalam bentuk sebilangan kecil format grafik dan video yang disokong, saya rasa, tidak begitu kritikal. Satu-satunya kekecewaan adalah kekurangan kaedah membaca buku. Terdapat beberapa kekurangan kecil, tetapi hanya kelebihan yang dapat dilihat.

Walaupun indikator autonomi sebenar berbeza dari yang rasmi, model ini akan memberi banyak peluang kepada kapasiti bateri. Secara umum, fungsi utama mana-mana pemain media adalah memainkan fail muzik. Sony NWZ-E443 mengatasi 100% ini, dan melebihi analog (subjektif) dari iRiver, Apple atau Samsung dalam kualiti suara.