Kaji semula ASUS K53TA Notebook

Kaji semula Notebook ASUS K53TA

Hanya dua tahun sejak ASUS memperkenalkan komputer riba seri K. Sebenarnya, peranti ini berfungsi, boleh dipercayai dan mempunyai pelbagai keupayaan multimedia. Dalam kes tertentu, model komputer riba ASUS K53TA dapat dianggap sebagai penyelesaian optimum untuk bersantai dan bekerja seharian. Oleh itu, dengan membeli model ini, anda mendapat komputer riba yang sangat baik dan mempunyai prestasi yang mencukupi.

Reka bentuk

Laptop ASUS K53TA mempunyai penampilan yang agak menarik. Ia dibuat menggunakan teknologi ASUS Infusion. Penutup komputer riba dengan permukaan yang ketat ditutup dengan corak bertekstur. Corak ini adalah garis nipis dan hampir tidak kelihatan. Di samping itu, badan komputer riba dinyatakan dengan jelas. Dalam reka bentuk peranti, terdapat tanda-tanda pembundaran berlebihan. ASUS telah meletakkan logo korporat di bahagian tengah penutup. Secara umum, jika kita menerangkan reka bentuk secara ringkas, kita dapat mengatakan bahawa ia adalah gabungan gaya minimalis dan gaya.

Di bahagian dalam, seperti di luar, terdapat julat coklat yang sama. Hanya kekecualian papan kekunci, ia dibuat dengan warna hitam dan dilengkapi dengan kekunci krom ringan di bawah pad sentuh.

Paparan dan bunyi

Komputer riba ASUS K53TA dilengkapi dengan paparan 15.6 inci dengan resolusi 1366x768 piksel. Ia dilengkapi dengan lampu latar LED dan juga mempunyai nisbah aspek sinematik 16: 9. Ini menjadikan paparan skrin lebar sesuai untuk hiburan, dengan kecerahan yang cukup dan warna yang lebih kaya, dan untuk bekerja apabila terdapat cukup ruang untuk dua aplikasi yang terbuka secara serentak.

Sistem audio komputer riba ASUS K53TA diwakili oleh dua pembesar suara stereo yang dihasilkan oleh Altec Lansing. Dengan teknologi SRS Premium Sound, anda dapat menikmati suara surround pada tahap yang cukup baik. Kedua-dua frekuensi rendah dan tinggi ditentukan dengan baik dan tahap kelantangannya cukup untuk membunyikan ruangan bersaiz sederhana. Namun, jika suara ini kelihatannya tidak seimbang dan realistik, anda selalu dapat menyambungkan sistem pembesar suara luaran atau, dalam kes yang melampau, gunakan fon kepala.

Pada bingkai paparan ada kamera web bawaan dengan resolusi 0,3 megapiksel. Dengan kamera seperti itu, anda boleh berkomunikasi dalam sembang atau menggunakannya untuk bercakap dengan rakan sekerja melalui Skype. Kemungkinan kamera web ini dapat merakam video berkualiti.

Papan kekunci dan pad sentuh

Laptop ASUS K53TA dilengkapi dengan papan kekunci bersaiz penuh, yang mempunyai pad nombor yang berasingan. Butang besar dan cukup senyap. Oleh kerana terdapat jarak optimum antara butang dengan papan kekunci, anda boleh bekerja dalam jangka masa yang lama tanpa merasa jemu. Di samping itu, bilangan ketukan kekunci yang tidak disengaja dengan papan kekunci jenis ini akan jauh lebih sedikit daripada biasa. Susun aturnya standard dan cukup selesa.

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada pengeluar atas kehadiran butang blok digital.

Mungkin satu-satunya perkara yang mengganggu adalah ketegaran rendah dari blok kunci. Semasa menaip, kelenturan ketara akan terasa.

Pad sentuh pad sentuh di ASUS K53TA diletakkan bukan di tengah, tetapi sedikit beralih ke kiri. Manipulator mempunyai batas yang jelas, jadi ketika melakukan penentuan kedudukan, jari tidak akan melompat keluar dari padang. Dengan teknologi Palm Proof, anda tidak perlu risau untuk menyentuh permukaan touchpad secara tidak sengaja dengan telapak tangan atau jari anda. Mengenai kawasan deria, anda juga dapat menambahkan fakta bahawa, tidak seperti kawasan tapak tangan, ia dibuat licin dan tidak timbul. Walaupun begitu, kedudukan dengan touchpad seperti itu cukup selesa dan selesa.

Pemproses dan peralatan

Komputer riba dilengkapi dengan sistem operasi 64-bit yang sudah diinstal Windows 7 Ultimate SP1. OS ini dianggap universal, kerana menggabungkan kelebihan sistem lain. Yaitu: keupayaan multimedia, kebolehgunaan perniagaan, kerja pantas dan cekap.

Komputer riba ASUS K53TA dilengkapi dengan pemproses AMD Fusion APU A6-3400M yang kuat, ia beroperasi pada kelajuan jam yang agak rendah iaitu 1.4 GHz. Dengan mod Turbo, frekuensi nominal prosesor dapat ditingkatkan hingga 2,3 GHz. Sekiranya kita mengambil kira kehadiran empat teras komputasi, maka cache tahap kedua mempunyai isipadu 4 MB (satu megabait untuk setiap teras). Pemproses berdasarkan struktur mikro LIano. Ia memfokuskan pada kekuatan dan prestasi grafik.

Komputer riba dilengkapi dengan RAM standard 4 GB DDR3-1333. Isipadu ini diwakili oleh dua jalur dua gigabait, diletakkan dalam 2 slot. 4 GB cukup untuk peranti dengan cepat mengatasi pengiraan yang paling rumit, dan juga berfungsi dengan aplikasi intensif sumber.

Pemacu keras yang dipasang di ASUS K53TA mempunyai kelantangan yang besar - 500 GB, yang seterusnya akan membolehkan menyimpan sejumlah besar data. Ini mungkin merangkumi teks, foto, fail media, aplikasi. Kerja cakera keras dibatasi oleh kelajuan standard 5400 rpm.

Buku nota dilengkapi dengan grafik hibrid. Oleh yang demikian, AMD Radeon HD 6520G bersepadu dan kad grafik diskrit tahap awal AMD Radeon HD 6650M bertanggungjawab untuk pemprosesan gambar. Kami ingin menyatakan bahawa apabila perlu mempunyai prestasi tinggi, kedua-dua pengawal video ini digabungkan dan mula bekerjasama, mod ini dinamakan Crossfire. Dalam kes ini, grafik dipanggil AMD Radeon HD 6720G2 dan mempunyai memori 1 GB sendiri. Kad video mudah alih HD 6720G2 dibina menggunakan teknologi 40-nanometer, ia menyokong DirectX 11. Dengan grafik seperti itu, permainan moden akan berjalan dengan sederhana dan mungkin kadangkala pada tetapan tinggi. Oleh itu, anda boleh bermain dengan mainan kegemaran anda sesuai dengan isi hati anda.

Pada prinsipnya, kemampuan untuk menukar antara kad video dilaksanakan di sini, yang memungkinkan untuk menggunakan satu atau penyesuai lain, bergantung pada tugas yang ada.

Pelabuhan dan komunikasi

Dalam komputer riba ASUS K53TA, semua port dan penyambung terletak di tepi sisi. Tidak ada antara muka di bahagian depan dan belakang. Hanya pembaca kad universal 4-dalam-1 yang dipasang di bahagian depan.

Bahagian utama di sebelah kanan diduduki oleh pemacu optik. Selain itu, terdapat dua bicu line-in untuk fon kepala dan mikrofon, satu port USB 2.0 dan lubang kunci Kensington.

Sebaliknya komputer riba diisi lebih banyak lagi. Di atasnya anda dapat melihat dua port USB (salah satunya 3.0), antara muka HDMI digital, penyambung kad rangkaian RJ-45 dan output video analog VGA. Soket diletakkan di hujung hujung untuk menyambungkan unit pengecas.

Sekiranya kita bercakap mengenai bekerja di Internet dan kemungkinan penghantaran data, maka untuk tujuan ini komputer riba dilengkapi dengan penyesuai tanpa wayar Bluetooth 2.1 EDR dan Wi-Fi 802.11b / g / n.

Bateri

The ASUS K53TA dilengkapi dengan 6-sel 5200 mAh bateri. Kuasa bateri akan mencukupi selama 7 jam bekerja dalam mod "hemat", misalnya, ketika membaca dokumen teks. Perkara yang sama tidak dapat dinyatakan untuk melayari web, dalam hal ini waktu operasi akan kurang dari satu setengah jam. Semasa menonton video Full HD, bateri akan bertahan kurang dari empat jam. Cara terpantas untuk mengecas bateri adalah pada beban maksimum, dalam hal ini komputer riba akan berfungsi tidak lebih dari 90 minit.

Kesimpulannya

Komputer riba ASUS K53TA telah membuktikan bahawa ia dapat menangani kebanyakan tugas. Ia mempunyai pemproses quad-core, grafik hibrid. Walaupun terdapat "pengisian" yang kuat, daya tahan bateri sama sekali tidak menderita. Khususnya, komputer riba dalam mod standard boleh berfungsi selama kira-kira 6 jam.

Paparan dan papan kekunci yang selesa meninggalkan kesan yang baik. Tetapi yang paling penting saya gembira bahawa harga komputer riba ini cukup demokratik.

Beli barang di kedai kami!