Ulasan Nokia N900

Peralatan:

Nokia N900

• Pengecas

• Penyesuai untuk pengecas

• Bateri Nokia BL-5J

• Headset Stereo Nokia WH-205

• Kabel video

• Kain untuk membersihkan paparan

Pengenalan

Untuk masa yang lama Nokia N900 tetap dalam bayangan. Tidak, bukan kerana tusukan atau kekurangan. Masalahnya adalah bahawa model E75 dan 9300i sebelumnya telah menjadi sangat terkenal di kalangan peminat peranti tersebut, jadi memerlukan masa untuk Nokia N900 ditangani dengan serius.

Walau bagaimanapun, terdapat kelalaian dan kekurangan pelik dalam peranti. Anehnya, Nokia N900 tidak dapat menangani permintaan USSSD. Contohnya, permintaan seperti * 102 # diakhiri dengan jawapan "Nombor tidak sah". Secara semula jadi, fungsi ini tidak keterlaluan, tetapi tetap saja ini adalah ketidaknyamanan yang tidak perlu. Ngomong-ngomong, pengguna juga tidak akan melihat kod IMEI setelah mendail * # 06 #.

Kekurangan seterusnya adalah kekurangan sokongan MMS. Situasi serupa dengan iPhone segera terlintas di fikiran. Nampaknya fungsi ini tidak terlalu penting (seberapa sering anda menggunakannya?), Namun demikian, dengan harga seperti itu, seseorang ingin memiliki MMS, kerana telefon yang paling "kurang berkembang" mempunyai fungsi ini. Terdapat alternatif dalam bentuk E-mel, tetapi adakah semua orang mahu menggunakannya?

Teruskan. Pelaksanaan perkhidmatan panggilan menyusahkan di beberapa tempat. Tidak ada aduan langsung mengenai pendaftaran, tetapi, sebagai contoh, tempoh panggilan tidak direkodkan di mana sahaja. Atau yang lain - tidak ada rakaman sesi WLAN dan GPRS, sementara kebanyakan widget desktop tertarik ke arah Internet.

Pencarian dalam "Kontak" dilakukan dalam mod potret dari aplikasi "Telefon" atau dengan papan kekunci keluar. Nokia N900 juga tidak mempunyai kenalan biasa untuk kebanyakan kumpulan. Melihat perkhidmatan SMS, saya teringat lagi kisah iPhone Apple (ketiadaan paparan normal status "Dihantar"). Fon kelihatan kecil dan tidak boleh diperbesar.

Hayat bateri peranti juga tidak memberangsangkan, jadi lebih baik selalu membawa bateri kedua dengan anda. Bateri berkapasiti tinggi tersedia untuk Nokia N900. Ia dipasang bersama penutup belakang, yang meningkatkan ketebalan peranti. Selain itu, bateri yang besar tidak termasuk dalam pakej, ia perlu dibeli secara berasingan. Sekiranya ada yang memerlukannya, ia disebut Murgen Power Nokia N900. Kapasiti bateri ini ialah 2400 mAh.

Firmware yang dikeluarkan baru-baru ini memperbaiki beberapa bloopers yang jelas, tetapi secara umum, kekurangan di atas tetap ada. Baru-baru ini, aspek yang bermasalah pada peranti mula dikeluarkan, cukup aneh - oleh pembangun pihak ketiga.

Nokia N900 adalah peranti yang sangat rumit, walaupun dengan standard moden. Seterusnya, mari kita bincangkan fungsi utama peranti, dan perhatikan beberapa butiran dengan lebih terperinci.

Nokia N900: peranti, mekanik

Nokia N900 adalah gelangsar mendatar. Bahan badan kelihatan mahal (tidak seperti 5800 yang sama). Reka bentuk peranti agak ketat. Secara subjektif, saya akan katakan - ia lebih baik daripada pada tahun 5800 atau N97 / Mini. Sekali lagi, ini adalah pendapat subjektif saya, dan anda berhak untuk tidak bersetuju dengan saya. Nampaknya dalam aspek ini, pembangun Nokia berjaya membuat penyelesaian yang menarik.

Kemasan automatik di slaid tidak sekuat, misalnya, di Nokia E75. Secara keseluruhan, pegangannya bagus. Anda boleh dengan mudah membuka dan menutup gelangsar dengan satu tangan. Tidak ada reaksi balas.

Salah satu kelebihan utama Nokia N900 adalah skrin. Ukuran paparannya ialah 3,5 inci, dan resolusi 800x480 piksel. Respons sentuhannya bagus, tetapi kurang daripada iPhone. Paparan dibuat menggunakan teknologi resistif, yang memungkinkan navigasi di telefon menggunakan objek padat runcing. Kecerahan juga tinggi. Di bawah sinar matahari, kebolehbacaan akan menurun sekitar 60 peratus, yang dapat disebut hasil yang baik. Lapisannya tahan calar (dengan pengendalian biasa).

Bahagian depan Nokia N900 dibuat dengan cara yang aneh, sehingga filem segi empat tepat untuk layar tidak kelihatan sangat bagus. Menurut maklumat yang belum disahkan, kit pelindung khas dijual untuk paparan N900. Ngomong-ngomong, ada jurang kecil antara bezel paparan dan layar itu sendiri, jadi jika anda mahu, anda dapat menggeser tepi filem di sana (debu di bawah bezel juga tersumbat dengan cukup baik).

Berat N900 kira-kira 200 gram. Dudukan di bahagian belakang terlalu dialihkan ke kiri, yang menjadikan peranti berada di ambang kestabilan. Lebih-lebih lagi, apabila papan kekunci dilanjutkan, menekan di bahagian atas sebelah kanan paparan menyebabkan peranti bergoyang. Kami sudah menulis mengenai pengisian di atas - sekali lagi penyambung baru, jadi anda harus sentiasa membawa penyesuai dengan anda. Sebenarnya, pengeluar Finland terlalu kerap menukar jenis penyambung, yang memberi kesan buruk kepada saraf pengguna.

Pembesar suara yang terletak di sisi mempunyai kelantangan sederhana. Mereka lebih kuat di Nokia 5800. Pada prinsipnya, kelantangan cukup untuk panggilan, terutamanya dalam kombinasi dengan getaran, tetapi pada musim sejuk, kerana kepadatan pakaian, volume pembesar suara akan kelihatan tidak mencukupi.

Kad memori terletak di bawah penutup bateri. Tudung itu sendiri dipegang dengan ketat (lapan selak). Sama sekali tidak ada reaksi atau celahan di bahagian telefon ini. Benar, jika anda selalu membukanya, sebagai contoh, untuk mengganti bateri, maka setelah beberapa lama ia boleh mulai mengendap.

Kekurangan butang "menu", yang dilaksanakan di N800, N810, N97 dan bahkan di 5800, tidak memberangsangkan. Mereka yang biasa dengan kunci ini pasti akan kecewa. Untuk mematikan skrin dan mengunci kekunci, telefon menggunakan gelangsar khas di bahagian sisi peranti. Fungsi tambahan untuk membuang blok kelihatan menarik. Ia menyala apabila anda menekan butang "Power", selepas itu slaid gaya iPhone muncul di skrin. Tetapi ia tidak berfungsi seperti di iPhone - perbezaan jenis skrin mempengaruhi. Walau begitu, kita tidak akan membincangkan faedah inovasi sedemikian untuk jangka masa panjang.

Nokia N900: papan kekunci

Pada satu masa, pengeluar Finland menunjukkan kepada kami peranti yang mempunyai papan kekunci yang baik, baik dari segi kemampuan dan mekanik. Ini adalah rangkaian peranti berasaskan Series80. Satu-satunya salah perhitungan di dalamnya adalah kekurangan lampu latar.

Terdapat banyak peranti di S60 dengan papan kekunci penuh, tetapi bahkan Nokia E90 yang unggul lebih rendah daripada model generasi itu dalam hal ini.

Di Nokia N900, papan kekunci bukanlah ciri yang menonjol. Dari segi sifat mekanik, perjalanan utama jelas di sini, serta tindak balas tekanan. Terdapat lampu latar, tidak ada reaksi balik. Ukuran kunci rata-rata untuk jenis peranti ini.

Nokia N900: antara muka

Skrin utama N900 terdiri dari empat desktop, yang dapat diubah dengan menggesek ke kiri atau kanan. Anda boleh menghantar semua jenis jalan pintas ke aplikasi dan permainan, widget, kenalan atau pautan penyemak imbas kepadanya. Ini memalukan bahawa semua perkara ini tidak mempunyai penjajaran grid. Masalah ini dapat diselesaikan dengan memasang aplikasi Tweaker tambahan. Perkara lain yang saya tidak suka ialah tiada alat yang sesuai untuk mengurus kandungan dan melihat desktop. Namun - jika anda melakukan perkara berikut: matikan jadual, dan kemudian hidupkan semula, maka semua kandungannya hilang di suatu tempat (dalam erti kata hilang).

Kotak itu mengandungi widget berikut: pemain media, cuaca Foreca, kalendar, umpan RSS, lokasi, kedai OVI, dan Google. Tidak ada widget mesej lalai (anda mesti memasangnya sendiri). Untuk menambah kenalan, ada beberapa kejutan di sini juga: hanya gambar dan nama depan (tanpa nama belakang) yang dipaparkan. Setelah mengklik pada kenalan, menu kad perniagaan dibuka. Saya tidak gembira kerana tidak mungkin melancarkan editor kenalan dari sini, dan apa yang benar-benar menjengkelkan - tandatangan tidak dinamakan semula. Terdapat juga perincian seperti itu: jika medan "alias" diisi dalam kenalan, maka ia akan dipaparkan di desktop. Pelaksanaan ini nampaknya tidak selesa bagi banyak pihak.

Nokia N900 dilengkapi dengan beberapa tema yang telah dipasang sebelumnya dan pilihan wallpaper desktop yang standard. Tema tidak mempengaruhi semua elemen antara muka. Dalam aspek ini, telefon kelihatan lembap. Dalam telefon pintar yang sama berdasarkan S60, semuanya jauh lebih pelbagai. Walau bagaimanapun, N900 juga mempunyai banyak pengembangan (contohnya, penyunting yang membolehkan anda membetulkan hampir semua elemen secara manual). Perlu diingatkan bahawa tema untuk N900 mempunyai * .deb extension.

Seterusnya, kami menawarkan beberapa tema untuk contoh kalendar. Mereka menunjukkan karya yang baik dengan warna dan gambar perincian antara muka yang jelas. Pada sumber maemoitalia.com, keseluruhan antara muka sedang digambar semula, tema, ikon berkualiti tinggi, dan lain-lain sedang dibuat. Ringkasnya, perkara berjalan lancar dalam isu ini. Pilihan penyelesaian warna sentiasa berkembang. Harus dikatakan bahawa dari warna terang yang digunakan pada awal peluncuran model, pemaju tema secara beransur-ansur beralih ke nada yang lebih gelap (dan ini, pada pendapat kami, adalah momen positif).

Tidak mustahil untuk mencatat kunci akses dalam menu. Kekunci ini ada di skrin, dan berfungsi mengikut prinsip berikut: tekan - kita sampai ke menu, tetapi hanya dengan syarat tidak ada aplikasi yang sedang berjalan; jika tidak, aplikasi ini akan dipaparkan terlebih dahulu, dan hanya setelah menekan lagi kita masuk ke menu. Ternyata anda tidak pernah tahu berapa kali anda perlu menekan untuk masuk ke menu. Mengapa tidak dapat dilakukan, seperti pada S60 yang sama: tekan pendek - menu, tekan butang - senarai aplikasi yang sedang berjalan? Persoalannya adalah retorik.

Aplikasi Pintasan pihak ketiga sebahagiannya menghilangkan ketidakselesaan, dengan mana anda dapat memberikan panggilan ke senarai program yang sedang berjalan atau memasukkan menu ke pelbagai fungsi yang berbeza (sensor jarak, butang kamera).

Menu ini direka sebagai grid 5x3 ikon. Ikon kanan bawah membuka submenu di mana semua elemen yang dipasang diletakkan. Singkatnya, dengan sebilangan besar aplikasi terpasang, struktur seperti itu tidak dapat digunakan. Anda tidak boleh membuat folder, menukar ikon. Sekali lagi, perkembangan pihak ketiga (MyMenu, Catorize, dll.) Datang untuk menyelamatkan. Tangkapan skrin di bawah menunjukkan menu, diedit oleh aplikasi Catorize.

Satu lagi "sorotan" antara muka adalah ketiadaan butang "Kembali". Pembangun antara muka memutuskan untuk memperkenalkan bukan standard di sini, yang hanya menjadikannya lebih buruk. Untuk kembali, pengguna mesti mengklik mana-mana tempat kosong di skrin, yang kadang-kadang membawa kepada pelancaran aplikasi yang tidak perlu secara rawak.

Semua tetapan tertumpu di menu "Pilihan". Di sini anda boleh menyesuaikan item seperti paparan, bahasa, input teks, Bluetooth, sambungan, dan banyak lagi. Saya gembira dengan satu set tetapan penunjuk pemberitahuan yang baik (lampu kecil di sebelah kiri di bahagian bawah peranti). Untuk memasukkan teks, Anda juga dapat menggunakan 2 kamus sekaligus, dan juga memilih kamus yang terpasang dari senarai.

Sedikit mengenai papan kekunci. Papan kekunci maya cukup mudah, tetapi ada masalah penyetempatan lama bagi penduduk kita. Hasilnya, kami mendapat beberapa tanda baca pada satu kekunci. Walau bagaimanapun, anda mungkin tidak akan kerap menggunakan papan kekunci ini.

Adapun papan kekunci gelongsor, ia mengatasi semua tugas dengan kuat. Bingung hanya dengan kekurangan butang navigasi, kerana untuk penyetempatan kami, 4 anak panah "bawah", "atas", "kanan", "kiri" hanya tinggal dua kunci.

Dan akhirnya, sebagai kesimpulan dari sub-perenggan tinjauan ini, saya ingin mengatakan bahawa saya sangat gembira dengan fungsi sambungan automatik ke rangkaian WLAN. Masalahnya, kami menyoroti kurangnya sokongan untuk pemindahan data (kecuali untuk foto dan video) melalui Bluetooth. Masalah ini diselesaikan, seperti yang lain, menggunakan aplikasi pihak ketiga.

Nokia N900: antara muka secara terperinci

Pendapat didengar di mana-mana bahawa peranti mudah alih Nokia N900 adalah tablet Internet dengan fungsi panggilan. Pendapat ini muncul kerana pelaksanaan layanan telefon yang buruk di N900 Ya, mereka agak asli, tetapi pada masa yang sama di banyak tempat seseorang merasakan bahawa mereka tidak dipikirkan sepenuhnya.

Perkhidmatan dalam peranti ditunjukkan oleh aplikasi berikut: "Telefon", "Buku kenalan" dan "Mesej". Kami telah membincangkan mengenai ketiadaan perkara seperti "MMS", "Jurnal", sokongan untuk permintaan USSD, menetapkan melodi untuk kenalan terpilih, sokongan untuk STK dan kumpulan tradisional dalam item "Buku hubungan". Sekarang mengenai semuanya dalam keadaan teratur.

"Jurnal", pada prinsipnya, ada beberapa. Ia menyimpan hingga 60 UID terakhir (hanya acara terakhir yang ditunjukkan untuk setiap kenalan). Tempoh panggilan tidak direkodkan. Secara amnya, semuanya dilakukan dengan baik. Sebagai contoh, dengan mengklik, maklumat mengenai nombor pelanggan yang dipilih akan ditampilkan, setelah mengklik pada gambar tersebut, senarai semua data panggilannya akan dipaparkan.

"Buku Kenalan" mempunyai fungsi yang menarik dan asli: menyusun kenalan mengikut peristiwa baru-baru ini atau, misalnya, memaparkan peristiwa terkini dari kenalan yang dipilih. Mereka juga senarai 60 item. Ngomong-ngomong, mereka tidak hanya menampilkan angka, tetapi juga pesan chat dan pesan SMS.

Sudah tentu, peluang ini memberangsangkan, tetapi masih belum ada "Jurnal" yang lengkap. Dan sekali lagi, pemaju pihak ketiga membantu kami, dalam kes kami, Glogarchive. Benar, tidak akan ada data mengenai sesi Wi-Fi / GPRS atau tempoh panggilan.

Kami bercakap tentang mencari di "Buku Kenalan" di atas, tetapi sekarang saya ingin menyebutkan satu lagi kelemahan: ketika mencari dari desktop, sepuluh watak pertama ditulis dalam bahasa Latin (untuk susun atur papan kekunci apa pun). Kadang-kadang, ia sangat menjengkelkan.

Masalah profil yang hilang juga dapat diselesaikan dengan menggunakan perisian tambahan (misalnya, Tweaker). By the way, kekurangan sokongan untuk permintaan USSD dapat diperbaiki berkat widget khas (yang memungkinkan untuk melupakan bahawa telefon pada mulanya tidak dapat melakukan ini). Baru-baru ini, pembangun pihak ketiga yang sama telah membuat aplikasi dengan bantuan fungsi MMS di telefon ini beroperasi. Aplikasi ini dipanggil fMMS. Kerja pengalihan yang tidak betul juga diperbaiki. Kemajuan, seperti yang mereka katakan, jelas. Tetapi dengan "Buku kenalan" dan melodi untuk pelanggan tertentu, tidak ada perubahan yang didengar.

Untuk sekian lama, fungsi menyekat panggilan yang tidak diingini dihantui, tetapi kini skrip python muncul yang membolehkan anda melakukan ini. Sudah tentu, tidak begitu selesa, tetapi tetap.

Perincian lain yang menarik mengenai "Buku Kenalan": perkhidmatan Jabber dan Gtalk sudah dipasang di sini. Anda boleh menambah Skype, ICQ, dan lain-lain di sini. Secara umum, walaupun pelaksanaan kenalan yang agak lemah, cukup mudah menggunakan fungsi ini dengan ketepatan yang mencukupi.

Terdapat pengurus khusus untuk ICQ yang dipanggil Pidgin. Bagi pengguna yang terbiasa dengan QIP dan ICQ biasa, pada mulanya Pidgin akan kelihatan seperti program yang menakutkan. Kesan negatif akan diperburuk oleh kenyataan bahawa utiliti ini dipindahkan tanpa pengubahsuaian, sehingga tidak dikembangkan sama sekali untuk antara muka N900. Sepanjang masa, saya rasa, pengguna akan terbiasa dengannya.

Secara amnya, perkhidmatan Mesej dilaksanakan dengan baik. Dari kekurangannya, seseorang hanya dapat menanggung kesulitan ketika membaca senarai panjang.

Nokia N900: set berfungsi

Navigasi GPS. N900 dilengkapi dengan Peta OVI yang telah dipasang sebelumnya. Terdapat banyak di sini. Satu-satunya perkara yang hilang adalah navigasi suara, tetapi jika anda menganggap bahawa antara muka tidak sesuai untuk kereta, maka peninggalan ini boleh disebut tidak penting. Kesesakan lalu lintas tidak ditunjukkan, rendering pertukaran lemah. Secara amnya, sebagai pelayar pejalan kaki, peranti ini merupakan perkara yang tidak dapat diganti, tetapi bukan untuk jalan raya.

Modul GPS itu sendiri sedikit lebih rendah daripada rakannya pada E75. Ketepatannya lebih rendah di sini, dan jika anda mematikan fungsi A-GPS, maka itu tidak akan berlaku.

Pejabat ini diwakili oleh pakej Documents ToGo. Ia dibayar, jadi setelah 30 hari percubaan, ia akan meminta wang untuk diaktifkan. Dengan paparan teks, aplikasi ini baik-baik saja. Nokia N900 mempunyai editor AbiWord bawaan, tetapi tidak memiliki fungsi seperti mengedit spreadsheet. Bagi pengeditan, sepertinya saya tidak begitu senang (bagaimanapun, seperti pada kebanyakan peranti jenis ini). Kemungkinan besar, anda perlu mencari penyunting teks yang lebih mudah (mujurlah, terdapat banyak dari mereka di internet). Terdapat pembicaraan bahawa editor lengkap, yang diasah untuk N900, akan segera muncul, tetapi ketika sebenarnya masih belum diketahui.

Terdapat aplikasi seperti itu di dalam telefon seperti "Notes", yang sebenarnya adalah notepad biasa. Terdapat juga paparan PDF. Sebagai tambahan, "Pengurus Aplikasi" penuh dengan pelbagai program untuk membuat dan menyunting nota.

Kalendar di N900 adalah perkara yang berguna. Ia menyokong beberapa pangkalan acara yang boleh dihidupkan dan dimatikan oleh pengguna, membuat sendiri, melihat beban kerja. Lebih-lebih lagi, semuanya berbeza antara satu sama lain dalam warna. Penggera ulang tahun dibunyikan sehari sebelum acara.

Mari pergi ke pengurus fail. Cukup sederhana di sini dan hanya sesuai untuk berjalan melalui folder. Saya menasihati anda untuk mencari dan memasang pengurus luaran yang lebih berfungsi. Namun, seperti yang telah kita maklum sebelumnya, program pihak ketiga sering kali tidak sesuai dengan antara muka N900.

Aplikasi "Foto" adalah standard dari segi fungsinya. Menyusun gambar ke dalam folder tersedia, tetapi setiap kali anda memasukkan "Foto", ia diset semula. Tidak ada cara untuk mengubahnya. Melihat gambar sangat mudah dan pantas, jauh lebih baik daripada pada Nokia 5800. Putaran gambar dan geseran dapat dibandingkan dengan iPhone.

Video telah dikeluarkan dari item "Galeri". Video kini dilihat dari "Media Player". Sekiranya kita bercakap mengenai "Media Player", maka ia mempunyai sejumlah gangguan dan ketidaksempurnaan. Ini benar terutamanya untuk membaca teg dan bekerja dengan perpustakaan media. Tidak ada penyamaan terbina dalam. Terdapat satu pengembangan yang menambahkannya, tetapi memuat pemproses dengan sangat baik (sebanyak 60-70%), jadi hanya masokis yang akan menggunakannya.

Alat dengar yang disediakan secara tradisional bukan standard kualiti. Anda tidak boleh menggunakannya untuk mengawal pemain, lebih-lebih lagi, N900 juga tidak mempunyai elemen kawalan. Dalam keadaan ini, pilihan terbaik adalah membeli fon kepala stereo Bluetooth.

Radio internet disatukan ke dalam Media Player. Pangkalannya biasa-biasa saja, tetapi sangat mungkin untuk menggunakannya. Peninggalan yang tidak diingini adalah kekurangan pencarian. Ngomong-ngomong, tidak ada program untuk penerima radio secara lalai, tetapi ada penerima terpasang. Jalan keluar dari situasi ini adalah memuat turun dan memasang aplikasi.

Fungsi pemancar FM sangat berguna. Sebagai contoh, di dalam kereta dengan radio tanpa sokongan untuk profil Bluetooth A2DP, fungsi ini akan membantu lebih dari sekali.

Saya juga mengesyorkan memasang aplikasi FM-Boost, yang menjadikan pemancar berfungsi dengan kuasa penuh. Ngomong-ngomong, jika anda mematikan muzik, maka selepas beberapa saat pemancar akan mati secara automatik.

Nokia N900: kamera

Peranti ini dilengkapi dengan kamera 5-megapiksel yang agak baik dengan autofokus mengikut standard masa kini. Prestasi fokus automatik adalah purata. Mod makro tidak memberangsangkan (tangkapan pertama hampir selalu kental). Gembira dengan kehadiran tirai pelindung. Hanya ada dua mod pemotretan: penuh (5 MP) dan lebar (3,5 MP). Pelik mengapa tidak ada mod, misalnya, 1-2 MP. Lampu kilat adalah LED, jadi kegunaannya minimum. Dengan aplikasi yang dipasang secara terpisah, ia dapat digunakan sebagai lampu suluh.

Berikut adalah gambar yang diambil dengan kamera Nokia N900:

Sekarang mengenai video. Video dirakam dalam format MP4 pada resolusi maksimum 848x480 piksel pada 25 bingkai sesaat. Video berkualiti tinggi, walaupun di tempat perubahan perubahan perlahan. Seperti foto, ketika merakam video dalam keadaan cahaya rendah (pengeluar menganggap cahaya siang hanya baik), kebisingan akan terlihat terutama dalam warna biru-merah jambu. Secara keseluruhan, kamera tidak teruk dan mendapat empat yang kukuh.

Dan beberapa perkataan lagi mengenai menonton video. Lebih baik memilih filem dengan satu runut bunyi, kerana jika tidak, mustahil untuk meramalkan mana yang akan dipilih oleh pemain anda (standard atau pihak ketiga). Sebilangan besar filem berjalan tanpa brek jika resolusi tidak terlalu tinggi. Sudah tentu, anda perlu memasang codec baru. Anda juga boleh menyambungkan unit ke TV dengan kabel khusus dan menonton filem di skrin besar (NTSC / PAL).

Nokia N900: Melaksanakan Rangkaian

Nokia N900 dilengkapi dengan Microb secara lalai. Ia berkualiti tinggi (tidak lebih buruk daripada Mozilla Firefox yang terkenal). Microb direka dengan indah, dan juga mempunyai pelaksanaan sistem penanda buku yang mudah. Apabila anda mengetik sesuatu di bar alamat yang bukan alamat, carian Google dibuka. Pautan dapat dibuka di tetingkap baru, atau pengguna dapat menyalin isi halaman. Terdapat ciri mod potret yang tidak sering digunakan. Dengan mengklik dua kali kawasan yang dipilih diperbesar (fungsi Zum). Terdapat juga gerakan melingkar yang disebut di layar, tetapi tidak selesa, kerana dengan mereka halaman berubah setiap masa.

Terdapat satu kelemahan - tidak ada cara untuk bergerak ke bawah atau ke atas halaman dengan cepat, tetapi keperluan seperti itu kadang-kadang timbul. Dengan kata lain, tidak ada tatal pantas. Juga tidak mudah untuk mengklik pautan, kerana mereka terlalu kecil (penjimatan zoom, tetapi ini adalah klik tambahan). Namun, agar pautan dibuka di tetingkap baru, anda perlu mencubitnya, dan ini sangat sukar.

Tidak ada pertanyaan mengenai pelanggan mel biasa - ia cukup berfungsi. Ciri-cirinya ialah melipat draf, dihantar dan lain-lain ke folder bersama. Alternatif untuk pelanggan standard adalah utiliti Claws-mail, berdasarkan kriteria yang lebih tradisional. Benar, semua perkara di sini akan bergantung pada keperluan dan tugas.

Sekiranya anda mahu, anda boleh memasang penonton Youtube, klien torrent, klien FTP, pelbagai klien twitter.

Dan perkara terakhir: ramai yang berminat dengan prestasi JAVA di N900. Belum ada sokongan penuh di sini, tetapi jika anda mahu, anda boleh mengkonfigurasi Jimm atau Opera Mini yang sama, dan ia akan berfungsi dengan normal. Ini juga berlaku untuk kebanyakan aplikasi Jar. Di sini anda hanya perlu ingat satu perkara - semua ini akan berlaku melalui emulator, jadi aplikasinya akan berfungsi dengan baik, atau akan ada gangguan, atau beberapa fungsi tidak akan tersedia.

Ngomong-ngomong, ada banyak permainan di Nokia N900. Dalam hal ini, pergerakannya dapat dilihat.

Nokia N900 sebagai PDA

Maemo 5. Kita juga harus menyebutkan kerja sistem operasi N900. Masih terdapat banyak kesalahan di sini. Mari mulakan dengan memecah sistem fail. Peranti ini mempunyai 227 megabait yang diperuntukkan untuk rootfs, di mana kira-kira 65 megabait bebas. Sekiranya anda memasang kira-kira 50 program, maka hanya 10-15 megabait akan kekal percuma. Operasi "Pengurus Aplikasi" memakan hampir 50 megabait memori, jika disertakan sekitar 15 repositori. Secara umum, terdapat kawasan hotel 2 gigabait untuk aplikasi yang dipasang, tetapi masih tidak digunakan dengan baik.

Sekiranya anda tidak melakukan beberapa operasi, maka setelah beberapa minggu menggunakan N900, megabait percuma mungkin tidak akan sama sekali, dan kemudian mesej seperti "tidak ada memori percuma di rootfs" akan muncul. Setelah munculnya mesej seperti itu, peranti itu mula tidak berfungsi dengan pantas. Ini dapat diperbaiki dengan memasukkan sistem fail dengan teliti. Persoalannya segera timbul, mengapa pengguna harus mengalami begitu banyak ketidaknyamanan dengan 32 gigabait memori? Mengapa pembangun Nokia tidak memikirkannya sebelum pelancaran peranti itu dijual?

Walaupun pengurus aplikasi disusun secara primitif, untuk membolehkan repositori baru, anda harus mencari maklumat ini di World Wide Web, dan kemudian membuat direktori baru di pengurus. Apabila katalog berkembang, penghantar mula berfungsi untuk waktu yang sangat lama walaupun melalui Wi-Fi. Dalam kes ini, lebih baik tidak menggunakan GPRS, kerana dengan 10 direktori yang dibuat, kami memuat turun secara berkala kira-kira 50 megabait data dari rangkaian.

Mengenai RAM, peranti dalam N900 adalah seperti berikut: RAM 256 megabait dan 768 megabait - partisi pertukaran pada pemacu kilat. Pada perisian pertama, RAM sentiasa dimuat sebanyak 90 peratus, dan bertukar - sekitar 50%.

Dalam firmware terbaru, pada saat menulis tinjauan, situasinya agak lebih baik - pertukaran ditempati oleh 200-300 megabait, dan RAM bebas sekitar 15%. Sememangnya, GUI tidak berfungsi lebih baik untuk ini.

Kuasa pemproses adalah 600 megahertz. Ia cukup untuk kerja yang betul. Perlu diperhatikan bahawa pemproses biasanya beroperasi pada 250 megahertz, tetapi sebaik sahaja diperlukan, ia beralih ke 600. Kemudian ia kembali ke 250 megahertz. Dalam kes khas, pemecut grafik dapat menyelamatkan pemproses.

Pada umumnya, kelajuan sistem tidak menimbulkan keberatan. Sudah tentu, ini bukan peranti yang sangat berkuasa, tetapi kelajuan operasi cukup dapat diterima. Sekiranya anda menjalankan beberapa aplikasi pada masa yang sama, ini tidak akan mempengaruhi kerja N900. Tetapi apabila anda mula menyalin melalui Wi-Fi dari PC dan MS, Maemo Mapper, Conky dan Htop, anda akan melihat bahawa prestasi peranti menurun secara mendadak. Atau contoh lain: penyamaan set yang disertakan - brek serius bermula.

Nokia N900: masalah harga

Pada masa ini, harga untuk Nokia N900 berkisar sekitar 5000 Hryvnia. Banyak peminat fungsi seperti itu tidak mempunyai alat seperti itu, akibatnya mereka mencari peranti terpakai atau berusaha membeli peranti terus dari Amerika Syarikat. Secara umum, walaupun harganya agak tinggi, N900 akan menemui pembeli di sini juga.

Kelebihan:

• Pemasangan berkualiti tinggi

Reka bentuk yang ketat

• Platform terbuka

• Persembahan bagus

Kekurangan:

• Banyak kekurangan

• Di tempat cetakan sangat kecil

• Pejabat lemah

• Kapasiti kecil bateri lengkap