Mengkaji dan menguji Noctua NH-C14

Isi kandungan

1. Pengenalan

2. Set penghantaran, pembungkusan

3. Radiator

4. Pemasangan

5. Ujian, prestasi

6. Kesimpulan

Pengenalan

Kembali pada tahun 2009, syarikat Austria Noctua mula mengemas kini sistem penyejukan pemproses secara menyeluruh. Pertama sekali, ia terkenal dengan peminat berkualiti tinggi, dia tidak lebih sejuk. Selepas pembebasan supercooler NH-D14 yang legendaris, peminat di seluruh dunia mengalihkan perhatian kepada Noctua sebagai pengeluar sistem penyejukan yang sangat efisien. Setelah memenangi kelas ini, diputuskan untuk melepaskan pendingin dengan reka bentuk teratas, apabila kipas terletak selari dengan papan induk dan sekaligus meletupkan ruang pemproses. Yang pertama adalah Noctua NH-C12P SE14, yang membawa sedikit perubahan dibandingkan dengan pendahulunya dan mempunyai dimensi yang mengagumkan. Malangnya, ia tidak dapat bersaing dengan penyejuk segmen harga yang sama. Para jurutera menyedari kesilapan mereka dan harus membuat alat penyejuk baru dari awal.Hasilnya, Noctua NH-C14 dilahirkan, yang kini sedikit lebih rendah daripada pendahulunya, dan kecekapannya harus meningkat. Dalam tinjauan ini, kita harus mengetahui keberkesanannya.

Set penghantaran, pembungkusan

Sistem penyejukan dibungkus dalam kotak besar dan hampir persegi. Tidak ada pegangan untuk pengangkutan yang mudah. Reka bentuknya sesuai untuk Noctua dan bahkan prasasti selalu di tempat yang sama, dan hanya berbeza pada beberapa nuansa. Seperti biasa, tidak ada tetingkap yang telus, jadi anda tidak dapat melihatnya sebelum membeli. Calon pembeli berpuas hati dengan gambar di satu sisi. Walaupun siapa yang menghalang anda untuk melihatnya dari semua pihak terlebih dahulu di Internet? Semua ciri dan inovasi utama disenaraikan di kotak. Alat pendingin dijelaskan dalam enam bahasa di salah satu dinding sisi, dan yang lain, semua kemungkinan cara memasang pendingin dan kipas digambarkan.

Membuka kotak, anda akan mendapat akses ke kotak kadbod kecil yang menampung keseluruhan set penghantaran, kecuali alat pendingin itu sendiri - ia terletak tepat di bawah kotak ini dalam dua lapisan kadbod. Pangkalannya dilindungi dari calar oleh penutup plastik yang tepat mengikut bentuk tapak kaki dan tetap kukuh di situ. Dan tidak seperti filem sekali pakai konvensional, ia boleh dipasang semula setelah menggunakan alat pendingin. Semua aksesori lengkap dibahagikan antara beg ke dalam kumpulan. Walaupun beg itu sendiri boleh digunakan semula, kualitinya membolehkan anda membukanya hanya sekali, setelah itu terus ke tong sampah, kerana ia benar-benar jatuh di tangan anda.

Berikut adalah set penghantaran yang lengkap:

Pengikat untuk memasang sistem penyejukan pada sistem dengan pemproses Intel dan AMD. Semua ini dibungkus secara berasingan untuk setiap platform.

Sepasang kit penyesuai untuk mengurangkan kelajuan kipas. Adaptor biru menurunkan rpm hingga 750 rpm, dan yang hitam hanya menjadi 900 rpm. Tanpa penyesuai, kelajuannya ialah 1200 rpm. Disertakan juga penyesuai untuk menyambungkan dua putar ke satu penyambung tiga pin.

Pad penyerap getaran untuk menggunakan satu kipas lengkap sebagai kipas casing.

Adaptor dan skru untuk lubang pemasangan kipas 140 mm.

Tampal termal berjenama Noctua NT-H1 telah lama diakui sebagai salah satu yang terbaik di kalangan peminat.

Pemutar skru dan pelekat pada kotak dengan logo syarikat.

Arahan pemasangan sistem penyejukan. Secara berasingan untuk pemilik sistem berdasarkan pemproses Intel dan AMD.

Tidak ada aduan mengenai set penghantaran, yang lebih sejuk dapat berfungsi, seperti yang mereka katakan "di luar kotak". Senang sekali Noctua memperhatikan aksesori yang lengkap. Reka bentuk yang lebih sejuk akan dipertimbangkan dengan lebih terperinci di bawah.

Radiator

Noctua NH-C14 adalah wakil khas reka bentuk paip panas - atas. Ciri khas adalah kehadiran dua peminat sekaligus. Yang satu, sebagaimana mestinya, terletak di atas, dan yang kedua berada di bawah radiator. Oleh kerana set ini merangkumi dua kipas dari faktor bentuk 140 mm, reka bentuknya tidak akan menjadi cepat. Dimensi 166 x 140 x 130 milimeter, dan beratnya hampir satu kilogram. Pada masa yang sama, tanpa pusing putar, radiator telanjang boleh membawa 700 gram. Adalah mungkin untuk meninggalkan hanya satu kipas di bawah radiator, sambil menurunkan ketinggian keseluruhan, tetapi tetap sedikit lebih tinggi daripada pesaing utamanya Thermalright AXP-140. Dengan satu piring putar, ia mempunyai ketinggian yang hampir sama dengan NH-C12P-SE14.

Sebenarnya, tidak ada tempat untuk mengurangkan ketinggian, kipas bawah sudah sangat dekat dengan papan induk. Walaupun boleh dilakukan dengan satu piring putar - tidak begitu sukar untuk menembusi plat setebal empat sentimeter dan dengan jarak interkostal dua milimeter. Dan dengan menggandakan jumlah kipas, sudah mungkin untuk mengurangkan jarak antara tulang rusuk, sehingga meningkatkan kawasan pelesapan haba yang berkesan. Dari segi indikator terakhir secara mutlak, jauh dari supercooler, tetapi di kelasnya tidak sama - jumlah luas plat aluminium adalah 6500 sentimeter persegi.

Dengan ketebalan 0.5 milimeter, hubungan antara plat dan paip haba tembaga diperbaiki lagi dengan pematerian. Mereka juga diikat dengan pendakap keluli. Bersama-sama, ini semestinya memberi kesan positif terhadap keseluruhan prestasi sistem penyejukan.

Enam paip haba tembaga bertanggungjawab untuk memindahkan tenaga haba dari pangkalan ke penyebar haba. Diameter mereka ialah enam milimeter. Mereka bukan satu-satunya yang memegang badan kerja, sokongan terpisah dipasang untuk menolong mereka. Jika dilihat dari atas, menjadi jelas bahawa susunan tulang rusuk aluminium berukuran 14 x 14 sentimeter. Ini menunjukkan bahawa sistem penyejukan pada awalnya dikembangkan untuk kipas 140 mm. Tiub tidak berjarak sama rata, tetapi dikelompokkan sehingga jatuh di bawah kawasan kipas yang paling ditiup. Plat itu sama rata, tanpa selekoh, hanya tepinya dengan alur dan sisir. Di dasar, tiub diletakkan di alur khas dan juga disolder. Mereka dikemas rapat, jaraknya tidak lebih dari satu setengah milimeter. Dalam kes ini, ketebalan dasar kira-kira 2 mm.Kualiti binaan berada pada tahap tinggi, hubungan terma diperkuat baik di dasar dan di atas plat. Tetapi catnya jauh dari cermin, dan ada juga masalah dengan kesegaran. Berbanding dengan Noctua NH-D14 dalam hal ini, ia kelihatan jauh lebih buruk.

Pemasangan

Dengan dua kipas, pendingin Noctua NH-C14 semestinya tidak mempunyai masalah dengan elemen pada papan induk. Jarak dari papan induk ke pusing bawah adalah 4 sentimeter. Kecuali anda boleh meletakkan Corsair DDR3 Vengeance dalam dua slot pertama. Tetapi ini adalah penyakit semua sistem penyejukan bersaiz besar dan bukan tolak dari contoh ini. Sekiranya ini masih mengganggu anda, anda boleh mengeluarkan kipas bawah dan stok anda akan mempunyai 6.5 sentimeter.

Oleh kerana pada papan induk kami ASRock FATAL1TY Z68 soket pemproses digeser ke atas, penyejuk akan menonjol kuat di bahagian atas dan berhenti pada bekalan kuasa. Penonjolan dapat dikurangkan dengan memutar pendingin dengan paip haba yang berserenjang dengan slot RAM. Ada kemungkinan masalah ini tidak akan wujud sama sekali pada motherboard yang lain, jadi anda harus memperhatikan penempatan soket pada motherboard anda sebelum membeli sistem penyejukan ini, agar tidak berakhir dalam situasi yang tidak menyenangkan nanti.

Ujian, prestasi

Pemproses Core i7-2600 dipilih untuk menguji kecekapan pendingin. Kami berjaya melakukan overclock sehingga frekuensi 4000 megahertz di bawah voltan 1.275 volt. RAM G.SKILL DDR3 tidak mengalami overclock selama ujian, tidak memerlukannya. Sistem operasi adalah Windows 7 Professional. Pemproses pusat dimuat dengan program LinX, dan suhu inti dipantau menggunakan RealTemp. Semasa ujian, suhu bilik tidak meningkat di atas 23 darjah Celsius.

Beberapa perkataan mengenai orientasi penyejuk dalam kes itu. Ujian telah menunjukkan bahawa kedudukan yang paling berkesan adalah dengan paip panas ke atas. Apabila anda bertukar 180 darjah, anda kehilangan hingga lima darjah, dan 90 darjah, satu atau dua darjah. Ini berlaku pada pemproses Intel, kerana tidak ada cara untuk memilih orientasi pada platform AMD. Paip haba akan selari dengan slot pengembangan.

Pertama sekali, kami menguji kerja dengan penyesuai yang bersambung, yang menghadkan kelajuan kipas. Pada kelajuan maksimum, suhu 82 darjah, dan dalam kenaikan 2 darjah ia meningkat ketika menyambungkan penyesuai. Dan pada 750 rpm, suhu CPU adalah 86 darjah.

Selanjutnya, wira kajian kami dibandingkan dengan Thermalright AXP-140, kerana ia adalah pesaing langsungnya dan paling berkesan pada masa ini. Dalam semua mod, Noctua NH-C14 kami berada di depan lawan sekurang-kurangnya empat darjah, yang memberitahu bahawa kami mempunyai juara baru di kelas ini. Kami juga bereksperimen dengan memasang satu kipas sahaja. Kecekapannya dikurangkan sebanyak lima darjah. Dan tidak menjadi masalah sama ada ia akan dipasang di bahagian atas, atau di bawah. Perkara utama ialah ia berfungsi untuk meniup.

Bunyi dari pendingin yang berfungsi juga diukur. Dengan dua kipas berjalan pada kelajuan maksimum, bunyi maksimum ialah 32 dBA.

kesimpulan

Bukan apa-apa yang Noctua namakan NH-C14 yang lebih sejuk, kerana sangat mirip dengan NH-D14. Wira ujian kami menunjukkan prestasi yang tiada tandingannya dalam ujian perbandingan dengan bekas perdana termalright AXP-140. Dan dengan betul ia memerlukan gelaran kehormatan dan penghormatan para peminat. Sudah tentu, dia bukan hanya bernasib baik. Hasil ini telah dicapai berkat pemikiran jurutera Austria dan pendekatan berhati-hati dalam perincian dalam pengeluaran. Berat dan kehadiran dua peminat besar dalam set penyampaian memainkan peranan penting. Juga, jangan lupa bahawa jika anda mengarahkan aliran udara ke papan induk, anda akan menerima bonus tambahan dalam bentuk tiupan di sekitar ruang pemproses. Penyejuk menara kehilangan kelebihan sedemikian. Satu-satunya perkara yang boleh menghentikan anda adalah harganya. Ia setanding dengan harga sistem penyejukan menara kelas atas,yang jauh lebih produktif.

Kekurangan

Memandangkan pendingin ditiup oleh dua kipas, jarak interkostal dapat dikurangkan

Bukan rawatan asas terbaik

Harga tinggi

kebaikan

Hasil kerja berkualiti tinggi, reka bentuk yang selesa

Set penghantaran yang kaya

Kecekapan tanpa kompromi