ANTIFREEZE ATAU ANTIFREEZE - antibeku adalah, antibeku adalah, yang mana antibeku lebih baik, perbezaan, jenis

Antifreeze adalah nama Soviet untuk cecair teknikal khas untuk kenderaan dan kenderaan industri. Pembangunan mereka dilakukan oleh Jabatan Teknologi Sintesis Organik (TOS) Institut Penyelidikan Kimia dan Teknologi Organik Moscow. Oleh itu tiga huruf pertama nama. Awalan -ol dalam kimia bermaksud alkohol: antibeku pertama dibuat berdasarkan alkohol etilena glikol.

Sebenarnya antibeku adalah "Tosol-A" dan "Tosol-AM". Mereka mempunyai sifat teknologi tinggi, tetapi pengeluarannya telah lama dikurangkan. Sekarang nama ini bukan jaminan kualiti, kerana pelbagai pengeluar "mencetaknya" dengan komposisi, yang kebanyakannya jauh dari resipi asalnya.

Antibeku adalah nama cecair yang tidak membeku pada suhu di bawah sifar. Khususnya, antibeku automotif digunakan untuk menyejukkan mesin pada musim sejuk. Mereka melindunginya dari pembekuan air pada waktu terbiar.

Oleh itu, perbezaan antara antibeku dan antibeku hanya pada namanya. Dan untuk menjawab persoalan antibeku atau antibeku - mana yang lebih baik, anda perlu melihat komposisi cecair tertentu. Dan pengeluarnya.

Antibeku mana yang lebih baik: 5 petua mudah

  1. Kandungan alkohol minimum (etilena glikol atau propilena glikol) pada musim sejuk mestilah 40%. Semasa pembekuan, antibeku sedemikian berkembang dalam bahagian yang selamat untuk enjin.
  2. Antibeku berasaskan etilena glikol sangat toksik. Jauh lebih selamat menggunakan propilena glikol, tetapi harganya lebih mahal.
  3. Pilih formulasi dengan bahan tambahan yang melindungi cecair dari berbuih, mesin dari kakisan dan kerosakan mendidih, dan pendarfluor untuk membantu mengesan kebocoran.
  4. Jenis bahan tambahan antibeku yang paling maju dari segi teknologi adalah lobrid (lobrid, bipolar) dan carboxylated (sebutan antarabangsa - OAT). Mereka boleh digunakan pada enjin yang paling termal.
  5. Antibeku pekat adalah cabaran tambahan kerana anda harus mencairkannya sendiri. Ini boleh menyebabkan kotoran memasuki komposisi.

Jenis antibeku: jangan kacau otak anda

Sebilangan besar pengeluar, termasuk pengeluar kenderaan, menggunakan jenama antibeku sendiri. Sebagai contoh, Volkswagen mempromosikan klasifikasi campuran kepada lima kategori: G11, G12, G12 +, G12 ++, G13. Ini adalah pilihan pemasaran untuk spesifikasi pengeluaran dan perkhidmatan syarikat dan sering dianggap oleh penjual sebagai perkhidmatan sehenti atau "terbaik". Ini adalah salah tanggapan biasa. Banyak produk dengan tanda ini tidak ada kaitan dengan spesifikasi.

Kami menasihati anda untuk tidak menyukarkan hidup anda dan memilih penyejuk semata-mata untuk komposisinya. Lebih-lebih lagi, semua antibeku berkualiti tinggi di dunia disediakan dari formulasi asas hanya beberapa gergasi kimia, seperti BASF dan Chevron / Total. Dalam kebanyakan kes, warna cecair juga tidak mempengaruhi apa-apa.

Lihat sahaja label dan jawab soalan anda:

  1. Adakah saya memerlukan antibeku etilena atau propilena glikol?
  2. Adakah kepekatan alkohol melebihi 40%? (Mesti melebihi.)
  3. Adakah bahan tambahan terbaik (lobrid) atau yang baik (karboksilat) untuk saya?
Baca: "Menandakan tayar: memilih tayar musim sejuk untuk kereta"

Tonton video pakar mengenai perbezaan antara antibeku dan antibeku