Ulasan kamera Canon PowerShot SX210 IS

Ulasan kamera Canon PowerShot SX210 IS

Pengenalan

Canon PowerShot SX210 IS adalah kesinambungan dari model zoom Canon yang terkenal. Kamera ini dilengkapi dengan lensa zoom optik 14x dengan jarak fokus 28-392mm dan penstabilan imej terbina dalam. Saya juga ingin menyebutkan sensor CCD 14-megapiksel, layar LCD 3-inci, pemproses gambar DIGIC 4, rakaman video HD dengan sokongan suara stereo dan output HDMI, serta mod automatik dengan teknologi pengenalan pemandangan dan mod mudah untuk pemula. Canon SX210 IS juga menawarkan pemasa wajah baru dan pembetulan mata merah automatik untuk meningkatkan kualiti potret anda. Plus kamera menawarkan pelbagai mod kawalan pendedahan manual untuk jurugambar lebih berpengalaman. Canon PowerShot SX200 IS boleh didapati dalam warna hitam,ungu dan emas.

Reka bentuk dan penggunaan.

Selama beberapa tahun terakhir, Panasonic telah menawarkan kamera kompak yang boleh dipercayai, dengan lensa zoom besar (siri TZ yang terkenal), baru-baru ini Samsung telah menggabungkannya dengan model WB500 / 550 dan WB650. Kini Canon telah menyertai perlumbaan untuk lensa zoom besar dalam kamera kompak. Melancarkan pertama SX200 IS, yang memiliki sensor 12 megapiksel dan pembesaran lensa 12x, dan kemudian melepaskan sekuel kamera itu, PowerShot SX210 IS, yang memiliki sensor 14 megapiksel dan zoom optik 14x.

Canon memasarkan rangkaian PowerShot sebagai salah satu yang boleh digunakan oleh setiap ahli keluarga. Dengan ini, kamera harus mudah digunakan dan dilengkapi dengan senarai ciri yang mengagumkan. Tujuannya akan menarik minat pengguna yang cukup luas, yang tercermin dalam pelepasan kamera dalam tiga warna: hitam, emas dan ungu.

Selain sensor 14 megapiksel dan zoom 14x, dengan panjang fokus setara 28-392mm, kamera ini mempunyai layar 230k-dot 3 inci di bahagian belakang yang memaparkan nisbah aspek 4: 3 secara lalai. Rakaman video berdasarkan resolusi, 1280x720p dirakam secara automatik dalam format 16: 9. Oleh kerana gambar seperti itu akan lebih baik dipaparkan ketika dilihat di PC desktop, atau TV rata.

Syarikat pemasaran Canon berlari di bawah judul "Movies in Your Pocket" untuk ini, kamera mempunyai output HDMI untuk menyambungkan kamera ke TV. Walaupun kabel yang sesuai mesti dibeli sebagai tambahan. Menjual alat tambah ini membolehkan syarikat meningkatkan keuntungan runcitnya.

Walaupun kamera SX210 IS kelihatan sama dengan pendahulunya SX200 IS, terdapat beberapa perubahan penting. Roda mod pemotretan telah berpindah dari panel atas ke lokasi baru di sudut kanan atas panel belakang, di mana anda boleh menukarnya dengan ibu jari anda dan bukan jari telunjuk anda seperti sebelumnya. Roda ini mempunyai 13 mod penggunaan yang berbeza, mulai dari yang terdapat dalam DSLR peringkat masuk hingga mod automatik untuk pemula. Canon telah memasukkan "mod mudah" dengan pemilihan pemandangan automatik di sini, mod ini ditunjukkan pada kamera dengan ikon jantung, yang lebih sering bermaksud "Favorite". Ia mengoptimumkan parameter pemotretan dan memungkinkan pengguna untuk mengambil gambar yang hebat tanpa perlu bimbang tentang pengambilan gambar. Juga di sini anda akan menemui mod,yang dilengkapi kamera profesional, seperti keutamaan rana atau keutamaan apertur, tetapan manual. Kamera juga menerima kesan baru seperti kesan diorama, kesan mata-ikan. Ditambah pula mod Pintar Pintar yang membolehkan anda menghidupkan rana dengan senyuman atau berkedip. Mod ini adalah untuk merakam ketika anda mahu juga berada dalam bingkai. Di samping itu, dengan menekan butang Display di bahagian belakang Canon, dan menggunakan slaid zoom pada panel atas, anda dapat dengan tepat mengawal bahagian gambar yang tetap tajam dan mengaburkan yang lain.yang membolehkan anda menghidupkan penutup dengan senyuman atau mengedipkan mata. Mod ini adalah untuk merakam ketika anda mahu juga berada dalam bingkai. Di samping itu, dengan menekan butang Display di bahagian belakang Canon, dan menggunakan slaid zoom pada panel atas, anda dapat dengan tepat mengawal bahagian gambar yang tetap tajam dan mengaburkan yang lain.yang membolehkan anda menghidupkan penutup dengan senyuman atau mengedipkan mata. Mod ini adalah untuk merakam ketika anda mahu juga berada dalam bingkai. Di samping itu, dengan menekan butang Display di bahagian belakang Canon, dan menggunakan slaid zoom pada panel atas, anda dapat dengan tepat mengawal bahagian gambar yang tetap tajam dan mengaburkan yang lain.

Sayangnya, kesan ini tidak dapat digunakan ketika merakam filem - walaupun pengguna memiliki akses ke tetapan Warna Saya, termasuk perubahan warna dan penekanan warna. Semasa merakam video, anda boleh memanfaatkan zoom optik sepenuhnya, peralihan senyapnya bermaksud mikrofon yang terpasang tidak akan mengeluarkan bunyi yang tidak perlu semasa rakaman (alasan umum bagi pengeluar untuk mematikan zoom). Fokus disesuaikan secara automatik apabila pengguna memperbesar gambar. Tidak ada dering manual alternatif pada kamera dan mungkin memerlukan sedikit masa untuk kamera fokus pada subjek.

Sarung ini terbuat dari plastik dan logam dan dipasang dengan baik, dapat menahan sedikit penurunan atau sedikit kejutan apabila tidak aktif. Tepi ruang menjadi lebih melengkung. Pada masa yang sama, ukuran kamera sedikit lebih besar daripada ukuran kompak rata-rata, tetapi beratnya lebih ringan walaupun dengan kad memori dan bateri yang terpasang. Tetapi ukuran kamera adalah kompromi yang wajar, memandangkan lensa zoom kuat terpasang yang memanjang hingga 2 inci dari badan pada panjang fokus maksimum 392mm.

Untuk memastikan prestasi pantas, Canon telah menggabungkan pemproses DIGIC IV ke dalam kamera, yang digunakan oleh DSLR pengeluar. Kami telah menyebut mod Smart Auto dengan teknologi pengenalan pemandangan, di mana kamera memilih dari 22 pemandangan dan mengambil gambar dengan parameter yang paling optimum. Juga di dalam kamera terdapat peningkatan kontras, dan mod paparan Cerdas ketika memotret dengan sekejap. Mod yang menyesuaikan tahap kilat berdasarkan keadaan pengambilan gambar Teknologi pengecaman wajah kolosal yang dapat mengenali hingga 35 wajah dalam bingkai.

SX210 IS mempunyai denyar terpasang yang muncul dari bahagian atas badan. Kilat ini dapat mengurangkan fenomena mata merah jika program automatik untuk pembetulan mata merah diaktifkan. Perlu juga diperhatikan bahawa tidak seperti model bersaing di mana lampu kilat dinaikkan hanya atas arahan anda. Dalam kamera ini, lampu kilat muncul secara automatik apabila kamera dihidupkan.

Seperti yang dijangkakan, kamera tidak mempunyai banyak memori bawaan, tetapi dapat diperluas dengan kad SD, SDHC atau SDXC berkelajuan tinggi. Adapun videonya, ada pilihan untuk langsung memuat naik video ke YouTube

Спереди, немного смещенный от центра, находится объектив, который полностью спрятан в корпус во время, когда камера выключена. Слева от него расположено небольшое окно для таймера и подсветки автофокуса. В правом верхнем углу над объективом, мы находим крошечное место для ручной активации всплывающей вспышки ногтем, если потребуется.

Di bahagian atas, kami juga akan menemui mikrofon dwi yang berada di panel atas dan bukannya lokasi panel depan yang lebih tradisional. Susunan ini membolehkan anda mengurangkan bunyi luar semasa lensa bergerak. Di tengah-tengah antara mikrofon terdapat pembesar suara terbina dalam untuk memainkan suara semasa menonton klip. Di sebelah kiri, kami menjumpai lampu kilat pop timbul yang tersusun rapi dengan badan ketika tidak digunakan. Di sisi lain adalah butang pencetus. Di sebelah kiri butang rana, ada tombol untuk mengawal zoom; putaran ke kanan - untuk memperbesar gambar, ke kiri - untuk mengurangkan gambar. Di belakang butang ini terdapat butang power on / off.

Sebahagian besar bahagian belakang kamera dihuni oleh layar lebar LCD, dan di sebelah kanannya terdapat butang kawalan operasi. Di atas segalanya ialah dail mod dengan tepi bergaris untuk membantu anda beralih antara mod dengan lebih baik. Seperti yang disebutkan sebelumnya, roda kawalan mempunyai 13 pilihan mod. Auto Pintar, Auto Mudah, Program, Prioriti Aperture, Prioriti Shutter, Pemotretan Manual. Ia juga menyajikan tetapan optimum untuk beberapa pemandangan penggambaran, seperti potret, pemandangan, fotografi malam, anak-anak dan binatang peliharaan, dll

Di bawah mod pemotretan ada butang untuk mengaktifkan rakaman video, dan di sebelahnya terdapat butang main yang sama. Terdapat roda di bawahnya, yang tidak mempunyai tanda. Apabila anda menekan dail, tetapan yang sebelumnya tersembunyi muncul di skrin. Dengan roda ini, anda dapat mengawal tetapan lampu kilat, pemasa, fokus manual, dan pampasan pendedahan (+/- 2 EV). Dalam mod fokus manual, jarak ke subjek ditunjukkan oleh slaid yang muncul di sebelah kanan skrin, panjang fokus ke subjek diubah dengan memutar roda tatal. Sebarang perubahan akan berlaku semasa anda menekan butang di tengah roda kawalan. Malangnya, pengeluar tidak menemui tempat untuk butang padam di panel belakang. Untuk memadam foto, anda harus menekan enam butang, yang sedikit menjengkelkan. Berikut adalah dua butang yang menjawab.Yang pertama adalah "Paparan" untuk menampilkan maklumat mengenai pengambilan gambar dan gambar di layar. Yang kedua bertanggungjawab untuk mengakses menu.

Di sebelah kanan kamera, anda akan menemui port HDMI, yang ditutup dengan penutup plastik. Port ini membolehkan anda menyambungkan kamera ke TV LCD jika anda membeli kabel yang sesuai. Ia juga menempatkan port AV dan USB yang lebih tradisional. Di sebelah ini anda juga akan mendapat tempat untuk memasang tali pergelangan tangan.

Di bahagian bawah, anda akan menemui petak dua yang direka untuk kad memori dan bateri. Caj penuh cukup untuk 260 tangkapan.

Sudah tentu, kamera mengandungi beberapa titik kontroversi, seperti kenyataan bahawa lampu kilat naik secara automatik ketika dihidupkan, atau untuk menghapus gambar, anda mesti menekan beberapa butang dan bukannya satu. Namun, kelebihan kamera tidak melebihi peningkatan.

Kualiti gambar.

Gambar yang diambil oleh SX210 IS berwarna hangat dan berwarna-warni. Sedikit tidak wajar. Kerja fokus yang baik juga diperhatikan, semua gambar tajam dan dengan perincian mata pelajaran yang jelas. Kesan miniatur dan fisheye, yang merupakan penambahan selamat datang, memberikan kesan yang baik kepada gambar. Penggunaannya dirancang untuk pengguna yang tidak mempunyai kemahiran khusus. Sebilangan herotan dapat dilihat pada jarak fokus minimum. Julat kepekaan yang terdapat pada SX210 IS dari ISO 80 hingga 1600 adalah kecil. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pada nilai yang lebih tinggi akan ada suara yang dapat dilihat dan penggunaan gambar ini tidak mungkin dilakukan. Hasil yang ditunjukkan oleh kamera ketika merakam sangat bagus dan dapat bersaing dengan kamera dalam jarak yang lebih mahal.

Berikut adalah beberapa contoh gambar yang diambil dengan Canon PowerShot SX210 IS:

Data teknikal

Sensor gambar: Jenis CCD 1 / 2.3 inci

Piksel Berkesan: 14.1 Megapiksel

Jenis Penapis Warna: Warna Utama

Lensa: panjang fokus 5.0 - 70.0 mm (bersamaan 35 mm: 28-392mm)

Zum: optik 14x, digital 4x, gabungan 56x

Aperture: f / 3.1 - f / 5.9

Peranti: 12 elemen dalam 10 kumpulan

Penstabilan gambar: 4-stop optik

Fokus: TTL, Teknologi Pengesanan Wajah, AF 1 mata (Pusat Tetap atau Wajah Terpilih)

Mod Autofokus: Tunggal, Berterusan

Rasuk bantu AF, Fokus manual

Mod pemeteran pendedahan: Meteran penilaian (dengan bingkai AF pengesanan), pemeteran rata-rata berwajaran tengah, pemeteran spot (tengah)

Pampasan pendedahan: +/- 2 EV dalam kenaikan 1/3-stop, i-Contrast untuk pembetulan julat dinamik automatik

Sensitiviti ISO: AUTO, 80, 100, 200, 400, 800, 1600

Kelajuan rana: 15 - 1/3200 saat (jarak penuh - bergantung pada mod penangkapan)

Imbangan Putih: Auto (termasuk putih wajah), siang hari, mendung, pijar, pendarfluor, tersuai

Monitor: 7,6 cm (3,0 ") PureColor II G (TFT), nisbah aspek 16: 9, kira-kira 230,000 titik

Pengambilan gambar berterusan: 0,7 bingkai / saat menggunakan autofokus

Resolusi gambar: 4320 x 3240 piksel, 3456 x 2592 piksel, 2592 x 1944 piksel, 1600 x 1200 piksel, 640 x 480 piksel

Resolusi video: 1280 x 720, 30 fps, 640 x 480, 30 fps, 320 x 240, 30 fps

Jenis fail

Foto: JPEG, Format Pesanan Cetakan Digital [DPOF] Ver.1.

Filem: MOV [H.264 + Linear PCM (stereo)]

Antara muka:

Komputer: USB

Output video: Jack HDMI mini, AV (PAL / NTSC)

Kesimpulannya

Adalah mungkin untuk mengatakan bahawa kamera Canon PowerShot SX210 IS dapat dianggap sebagai peranti all-in-one yang mampu mengambil gambar yang baik dan merakam video berkualiti. Kamera ini sesuai untuk penonton pengguna yang ramai. Selain itu, jarak fokus yang luas memberikan lebih banyak peluang untuk menembak. Saiz fizikal kamera yang lebih besar berbanding pesaing bermaksud lebih mudah bagi kanak-kanak dan warga tua untuk memegang kamera semasa mengambil gambar. Oleh itu, kamera mempunyai banyak ciri baik yang akan membantu anda membuat pilihan terhadap kamera ini.