Asus K40AB - keupayaan multimedia dengan harga yang berpatutan

Laptop Asus K40AB tergolong dalam barisan produk K Series Domino Collection. Siri PC mudah alih ini cukup muda, tetapi sudah cukup popular. Dengan bantuan siri ini, ASUSTeK Corporation berusaha memperbaiki kedudukannya dalam pasaran penyelesaian mudah alih berhubung dengan pesaing.

PERALATAN

Pembungkusannya tidak berbeza dengan kebanyakan komputer riba. Kadbod polos berlabel "Seri K". Kelemahannya ialah ketiadaan pemegang untuk mengangkut peranti. Pakej ini merangkumi:

- buku nota;

- bateri;

- kabel kuasa;

- penyesuai kuasa;

- cakera dengan perisian;

- panduan permulaan pantas;

- panduan pengguna;

- pengiklanan produk syarikat;

- kad jaminan.

Berat komputer riba (termasuk bateri) - 2.4 kg

Berat bateri - 0,311 kg

Berat pengecas - 0,469 kg

Berat pakej - 0.83 kg

Kesimpulan pertama dapat dibuat:

Pakej notebook mengandungi semua yang anda perlukan, aksesori tambahan dibeli secara berasingan.

PRESTASI

Komputer mudah alih Asus K40AB direka pada platform dari AMD. Platform ini diposisikan sebagai platform multimedia dan permainan, yang bermaksud dapat menarik minat kebanyakan pengguna komputer peribadi. Chipset 780M bertanggungjawab untuk menyelaraskan operasi komponen sistem (gabungan jambatan SB700 selatan dan AMD RS780 utara).

Pemproses AMD Athlon 64 X2 QL-65 dwi-teras yang dipasang pada komputer riba K40AB dibina pada teras Griffin dan beroperasi pada frekuensi jam 2100 MHz. Cip ini dibina menggunakan teknologi proses 65-nm, dilengkapi dengan cache L2 terpisah - 2 x 512 KB, frekuensi bas HyperTransport adalah 4000 MHz (ini adalah perbezaan dari model sebelumnya QL-64, yang frekuensinya adalah 3600 MHz). Penggunaan kuasa maksimum pemproses adalah 35W.

Pemproses jenis ini dirancang khusus untuk digunakan dalam sistem mudah alih. Mereka hanya berfungsi dengan chipset siri ketujuh. Selain itu, dari ciri pemproses pusat, perlu diperhatikan:

- bekalan kuasa bebas untuk teras pemproses dan pengawal memori;

- menurunkan frekuensi teras kepada seperlapan nilai maksimum sekiranya tiada beban;

- pengawal memori yang dioptimumkan dengan ketara, yang merangkumi fungsi yang menggunakan pengambilan data;

- Teras Dinamik Bebas Teknologi membolehkan anda mengubah frekuensi setiap teras pemproses secara berasingan;

- Pengawal Hyper Transport, dioptimumkan untuk penggunaan kuasa minimum.

Kelemahannya termasuk kekurangan kemampuan untuk menonaktifkan blok cache secara blok, bergantung pada jumlah yang diperlukan sekarang, yang masih dapat mengurangkan indikator penggunaan tenaga dan meningkatkan jangka hayat bateri dalam mod beban rendah (misalnya, bekerja dengan dokumen).

RAM model K40AB asas diwakili oleh modul Kingston DDR2-400 yang beroperasi dalam mod saluran tunggal (ini tidak mempengaruhi prestasi secara signifikan). Memori beroperasi pada 667 MHz, menggunakan potensi maksimumnya, yang dibatasi oleh frekuensi maksimum pengawal memori pemproses. Adalah mungkin untuk meningkatkan jumlah RAM dengan menambahkan cip serupa ke slot SoDimm tambahan pada papan induk komputer riba.

SUBSYSTEM VIDEO

Subsistem grafik berdasarkan pada ATI Mobility Radeon HD 4570. Kad video menyokong arahan DirectX 10.1, pemproses grafik dihasilkan menggunakan teknologi proses 55 nm dan dilengkapi dengan 80 saluran paip aliran. Jumlah memori, DDR2 standard, yang dipasang pada penyesuai video ialah 512 MB. Dengan menggunakan teknologi Hyper Memory, adalah mungkin untuk meningkatkan penunjuk ini kerana memori sistem hingga 1151 MB. Penyesuai juga menyokong teknologi OpenGL versi 2.0 dan Shader versi 4.1. Selain itu, adalah mungkin untuk mengalihkan pemprosesan video ke penyesuai grafik, yang akan memuatkan pemproses pusat sistem untuk tugas lain.

Penyelesaian grafik ini bukan satu-satunya dalam sistem notebook Asus K40AB. Penyesuai grafik ATI Mobility Radeon HD 3200 bersepadu, sayangnya, tidak dapat berfungsi bersama dengan ATI Mobility Radeon HD 4570, tetapi hanya secara berasingan.

Ketika menggunakan teknologi ATI PowerXpress, adalah mungkin untuk beralih antara penyesuai grafik tanpa perlu memuatkan sistem secara berlebihan dan dalam mod automatik ketika beralih ke daya bateri. Walaupun dari sudut praktikal, ciri ini tidak memberikan kelebihan menggunakan cip yang kurang berkuasa. Oleh itu, anda boleh memberi nasihat untuk melumpuhkan pertukaran kad video secara automatik dan menggunakan kad video yang paling produktif sepanjang masa.

REKA BENTUK

Komputer riba kelihatan terhormat; bahan untuk permukaan dalaman dan penutupnya adalah plastik berwarna kopi hitam berkilat dengan hiasan yang diaplikasikan. Proses teknologi (ASUS IMR Infusion Technology) menggunakan lapisan unik pada sarung ini tidak begitu banyak teknik reka bentuk, tetapi lebih bertujuan untuk meningkatkan kekuatan permukaan komputer riba itu sendiri. Oleh itu, kita dapat melihat perlindungan yang teliti terhadap calar pada casing pada kali pertama operasi, dan anda masih harus menggunakan cap jari yang tersisa di permukaan berkilat, walaupun berkat corak yang diterapkan, mereka masih tidak begitu ketara, tidak seperti model dengan warna casing yang padat.

Penutup atas dipasang dengan sepasang engsel pada bahagian papan kekunci. Panel tanpa kait pada kedudukan tertutup. Panel komputer riba mempunyai tepi miring, yang menjadikannya sangat mudah untuk membukanya. Sampul atas tertera logo ASUS.

Di bahagian atas bingkai layar terdapat kamera 1,3 megapiksel, tanpa kemungkinan putaran, jadi area pengambilan gambar harus disesuaikan dengan mengubah kemiringan penutup laptop. Di sebelah kamera terdapat mikrofon dan LED yang diaktifkan ketika kamera diaktifkan.

Di atas papan kekunci adalah area yang ditutup dengan plastik matte dengan butang daya komputer riba, petunjuk aktiviti modul WiFi, NumLock dan CapsLock, serta tulisan "Altec Lansing". Prasasti ini menunjukkan adanya sistem akustik berkualiti tinggi yang terletak di depan panel bawah, dengan suara yang lebih bersih dan bass yang lebih dalam. Dalam praktiknya, kualiti suara agak tinggi, walaupun tidak terlalu kuat.

Mengenai kualiti binaan, kita boleh mengatakan bahawa panel komputer riba Asus K40AB cukup kuat untuk menahan kesan kekuatan fizikal, bateri dipasang secara kualitatif tanpa adanya reaksi. Sekiranya anda melihat dengan lebih dekat, anda akan melihat cacat kecil, bahagian plastik yang berkilat di panel bawah menonjol di sudut, sebab itulah tepi tajam dapat dilihat.

Papan Kekunci dan TACHPAD

Asus K40AB dilengkapi dengan papan kekunci 86, bahagian berangka yang dicetak pada huruf seperti biasa. Kunci panjang dan lembut. Butang kawalan terletak di blok yang sama dengan kekunci yang lain, kerana dimensi komputer riba itu sendiri. Ngomong-ngomong, menggunakan kekunci kawalan sebagai multimedia.

Panel pad sentuh sedikit tersendat ke dalam badan, permukaannya terbuat dari plastik berkilat yang sama, yang pada awalnya menyebabkan beberapa ketidakselesaan yang berkaitan dengan tergelincir dan penekanan palsu. Sepasang butang berwarna logam terletak di bawah panel sentuh. Perjalanan butang cukup ketat sehingga tidak banyak pengguna akan menghargainya.

Secara umum, kita dapat menyatakan kekurangan ergonomi bekerja dengan papan kekunci dan pad sentuh dalam model ini. Permukaan pad sentuhan dengan butang cermin ketat, dan kekompakan papan kekunci itu sendiri bukanlah kelebihan. Walaupun, berapa banyak orang, begitu banyak pendapat.

KOMUNIKASI

Peralatan antara muka Asus K40AB tidak begitu pelbagai, tetapi cukup mencukupi.

Bahagian kanan mengandungi sebahagian besar penyambung dan port antara muka. Terdapat soket untuk menyambungkan penyesuai kuasa, output kad rangkaian, penyambung untuk akustik dan mikrofon, sepasang port USB dan output VGA untuk menyambungkan monitor.

Panel depan hanya mengandungi pembaca kad (CardReader 4-in-1) untuk bekerja dengan kad MMC dan SD.

Di sebelah kiri komputer riba terdapat sepasang port USB dan pemacu DVD Super Multi.

Di bahagian belakang terdapat gril pengudaraan dan beberapa slot untuk kunci Keningston.

Untuk menyambung ke rangkaian tanpa wayar, anda boleh menggunakan modul Wi-Fi Atheros AR9285 terbina dalam, tidak ada modem di komputer riba, ya, secara umum, pada masa ini sangat sedikit orang yang masih menggunakan sambungan Dial-Up biasa. Kini lebih mudah untuk mengakses Internet menggunakan telefon bimbit biasa, yang harus disambungkan ke komputer riba melalui port USB. Modul Bluetooth tidak disediakan dalam peranti.

Oleh kerana lokasi pelbagai port dan penyambung yang tidak rata, terdapat terlalu banyak dari mereka di tepi kanan, ada beberapa kesulitan ketika bekerja dengan tetikus, dan ketiadaan penyambung eSata, Bluetooth dan slot Kad Ekspres tidak akan berlebihan dalam komputer riba.

TAMPILKAN

Dengan mengorbankan skrin komputer riba Asus K40AB, dapat diperhatikan bahawa ini adalah salah satu elemen berkualiti tinggi dari keseluruhan sistem. Dengan hanya 14 ", resolusi maksimum adalah 1366 x 768 piksel yang cukup baik, nisbah aspek layar adalah 16: 9, dan lampu latar LED memungkinkan untuk meningkatkan jangka hayat bateri dan kesan yang baik terhadap kualiti gambar. Layar mempunyai lapisan ASUS Color Shine yang berkilat yang secara visual menambah kontras dan tepu pada gambar, sambil meningkatkan silau dan pantulan pada layar. Lebar bezel layar cukup besar, di sepanjang perimeternya terdapat sisipan plastik, yang bertanggungjawab untuk sentuhan lembut di bahagian bawah dan penutup komputer riba apabila ditutup.

Sudut tontonan layar yang luas dan kadar kontras yang tinggi juga membuktikan kualiti skrin, adalah menyenangkan bukan sahaja menonton video atau bermain permainan ini, tetapi juga menjadi sibuk.

PEMANDU BERGERAK DAN KERAS

Dalam komputer riba, pemacu TSSTcorp CDDVDW TS-L633C bertanggungjawab untuk bekerja dengan cakera optik, sesuai dengan ciri-cirinya, peranti berada pada tahap tinggi, selain menyokong CD, DVD, boleh digunakan dengan cakera DVD-RAM. Walaupun teknologi seperti LightScribe dan LabelFlash sayangnya tidak disokong dalam peranti ini.

Pemacu keras yang dipasang di komputer riba Asus K40AB dari Seagate standard SATA, dengan kelajuan 5400 dan dimensi 2.5 ", dibezakan oleh kebolehpercayaan dan kualiti yang tinggi. Dalam hal ini, saya ingin memberi tumpuan kepada beberapa perkembangan Seagate yang digunakan dalam cakera keras.

Teknologi Perlindungan G-Force melindungi pemacu daripada kerosakan semasa komputer mudah alih jatuh. Sensor dalam masa 0.3 saat mengesan keadaan musim gugur dan pada masa yang sama kepala magnet dikeluarkan dari permukaan plat cakera keras, dipasang di tempatnya, yang membantu melindungi cakera dari calar.

Berkat teknologi mengangkat kepala magnet semasa peranti dalam keadaan tidak aktif, jangka hayat cakera meningkat dan penggunaan kuasa dikurangkan.

SIARAN PANAS

Sistem penyejukan IceCool yang digunakan dalam komputer riba menggabungkan bukan hanya pengaturan kecepatan putaran pendingin, tetapi juga sistem lubang pengudaraan yang difikirkan dengan baik, yang memungkinkan untuk penyebaran haba yang jauh lebih efisien bahkan semasa kerja berpanjangan. Seperti yang anda ketahui, produk AMD dibezakan oleh pelepasan haba yang ketara, yang memerlukan langkah tambahan untuk menyejukkan sistem.

Semasa kerja biasa dengan dokumen, sistem penyejukan secara praktikal tidak bersuara, tetapi apabila beban meningkat, operasi penyejuk menjadi lebih kuat.

BATERI

Saiz dan berat komputer riba Asus K40AB yang kecil membolehkan anda menggunakan peranti ini secara aktif sebagai komputer mudah alih. Atas sebab ini, jangka hayat bateri peranti adalah faktor penting.

Komputer riba menggunakan bateri standard 4400mAh 6-sel. Untuk mengoptimumkan penggunaan tenaga, teknologi Super Hybrid Engine milik ASUSTeK digunakan, yang memungkinkan untuk meningkatkan hayat bateri dengan mengubah penggunaan kuasa peranti bergantung pada beban pada masa ini.

KESIMPULAN

Model komputer riba K40AB dari ASUSTeK patut diberi perhatian terutamanya kerana faktor harga / kualiti. Harga yang berpatutan untuk model multimedia yang bagus. Skrin komputer riba dan akustik berkualiti tinggi, kad video, walaupun bukan yang terbaik, masih mampu menjalankan hampir semua permainan moden. Satu-satunya penyelesaian reka bentuk plastik berkilat yang digunakan memerlukan pemiliknya untuk sentiasa menjaga permukaan komputer riba.

Kelebihan:

- reka bentuk yang hebat;

- pembesar suara berjenama Altec Lansing, memberikan suara berkualiti tinggi;

- paparan berkualiti tinggi dengan lampu latar LED dan matriks resolusi tinggi.

Kekurangan:

- pengotoran permukaan berkilat yang ketara;

- kekurangan antara muka HDMI dan eSata;

- ergonomi yang tidak betul dari susun atur antara muka.