CARA MEMILIH BAROMETER - apa itu barometer, cara menggunakannya

Barometer, seperti ramalan Pusat Hidrometeorologi, tidak pernah salah.

Apa itu barometer?

Barometer adalah alat untuk mengukur tekanan atmosfera yang menentukan cuaca.

Dan awalan adalah lengan bawah. Bahkan Ostap Bender dalam "Golden Calf" menyatakan: kita masing-masing ditekan oleh ruang atmosfera seberat 214 kg. Kami tidak perasan kerana tekanan dalaman mengimbangi tekanan luaran. Norma adalah 760 mm. rt. Seni. pada suhu 15 ° C. Tetapi jika tekanan berubah, banyak dari kita mengalami sakit kepala, sakit tulang, dan lain-lain. Oleh itu, barometer seperti pengakap: ia memberi amaran akan perubahan dalam masa.

Jenis barometer: ia adalah air, merkuri, aneroid (mekanikal) dan digital.

Dalam kehidupan seharian, barometer aneroid (bukan cecair) lebih kerap digunakan. Elemen pengukuran mereka adalah aneroid - kotak bergelombang yang terbuat dari nikel-perak atau keluli keras.

Bagaimana barometer berfungsi

Perubahan tekanan atmosfera mengubah bentuk aneroid. Pergerakan dindingnya dipindahkan ke anak panah. Tekanan di atasnya dicatat dalam milimeter merkuri dan hectopascals.

Sekiranya anda mahukan alat ketepatan, jangan memilih model cenderamata. Perhatikan lebih dekat peranti dari pengeluar terkenal (Utes, Fischer, TFA) - jenama itu akan berfungsi sebagai jaminan kualiti.

Petunjuk pemasangan kualiti adalah penjajaran ketat skru penyesuaian dengan lubang di dalamnya di perumahan.

Cara memasang barometer

Untuk operasi yang betul, peranti baru mesti dikonfigurasikan.

  • Ketahui nilai sebenar nilai tekanan atmosfera dari laporan cuaca radio atau televisyen. Atau hubungi stesen cuaca terdekat.
  • Cari skru penyesuaian pada instrumen. Ia terletak di bahagian belakang peranti.
  • Gunakan pemutar skru untuk menetapkan anak panah utama ke tekanan atmosfera. Sekiranya barometer dipasang sedemikian rupa sehingga mustahil untuk menyesuaikan penunjuk dengan skru penyesuaian, gerakkan skala.
  • Masukkan pembetulan dalam bacaan barometer jika ditunjukkan dalam arahan untuk peranti.

Cara menggunakan barometer

Untuk ramalan cuaca yang lebih tepat, ambil bacaan dua kali sehari pada masa yang sama. Sekiranya cuaca tidak stabil, sekurang-kurangnya setiap dua jam.

Ketuk gelas dengan jari anda sebelum membaca bacaan. Ini akan mengurangkan geseran pada sistem pemacu anak panah. Ia akan menentukan ramalan semasa dengan tepat.

Bagaimana memahami barometer?

Prinsip pembacaan aneroid adalah sederhana: penurunan tekanan atmosfera memburukkan lagi cuaca, dan peningkatan - peningkatannya. Pertanda maritim lama juga membicarakan ini: “Jika anak panah jatuh, tunggu ribut petir, hujan atau ribut. Anak panah naik - cuaca bertambah baik. "

Nilai tekanan barometrik semasa tidak meramalkan cuaca. Dinamika perubahannya penting.

  • Sekiranya tekanan secara beransur-ansur menurun, harapkan taufan mendekat setelah 6-12 jam dengan cuaca buruk, hujan dan angin kencang.
  • Sekiranya tekanan turun dengan mendadak, ini menunjukkan pendekatan depan sejuk, ribut petir dan ribut 1-2 jam sebelum permulaannya.
  • Penstabilan tekanan menunjukkan peningkatan cuaca, penghentian hujan dan lemahnya angin dalam 4 jam ke depan.

Pada musim sejuk, tekanan tinggi bermaksud fros, tekanan rendah bermaksud pemanasan dan kemungkinan hujan. Pada musim panas, sebaliknya, ketika tekanan meningkat, cuaca memberikan panas, dan ketika tekanan turun, ia menjadi sejuk dan hujan.

Dalam cuaca stabil, tekanan mempunyai variasi harian yang ketara dengan dua maksimum pada 10 dan 22 jam dan dua minimum pada 4 dan 16 jam. Kitaran ini rosak apabila cuaca bertambah buruk dan pulih apabila bertambah baik

Petua untuk pemancing: "Tekanan untuk memancing: cuaca terbaik untuk menggigit"

Tonton tinjauan video barometer Moller