Ulasan telefon perniagaan Nokia E72

Nokia E72 adalah telefon pejabat perniagaan moden. Ia bukan sahaja mewakili kelas siri E, tetapi juga merupakan salah satu alat yang paling popular untuk pelanggan perniagaan. Bagaimana ia bertindak sebagai telefon untuk penggunaan harian, apa kekurangan dan kelebihannya? - Anda dapat mengetahui dari tinjauan saya mengenai telefon pintar Nokia E72.

Kandungan pakej Nokia E72

Selain Nokia E72 hadir:

  • Bateri Nokia BP-4L
  • Perisian pengecasan AC-8E
  • Untuk pemindahan data - kabel USB
  • Alat dengar telefon WH-601
  • Panduan pengguna
  • Panduan Mula Pantas
  • Kupon jaminan
  • Selain itu: kain untuk membersihkan skrin, sarung kulit, tali tangan

Rupa dan reka bentuk Nokia E72

Seperti yang dikatakan ketika Nokia E72 muncul, ia menerima penampilan yang sama dengan pendahulunya, khususnya model E71. Telefon berukuran 112 x 58 x 11 mm dan beratnya hanya 126 gram. Semua telefon siri perniagaan dicirikan oleh penyelesaian reka bentuk yang bergaya dan berkesan. Dalam kes ini, ia sama sekali tidak berbeza dengan model lain yang serupa - terdapat hiasan krom di bahagian sisi telefon, penutup bateri logam dengan tekstur ribbed dan warna hitam klasik telefon.

Sisi telefon, selain bezel krom yang terlihat di bahagian depan telefon perniagaan, mempunyai kemasan plastik matte.

Di sebelah kanan terdapat tiga butang perak. Bahagian kiri termasuk input USB dan slot kad memori, ia ditutup dengan penutup plastik, yang sangat sesuai dengan penampilan keseluruhan telefon. Tepi atas mempunyai butang kuasa dan bicu fon kepala 3.5mm.

Pad kekunci di Nokia E72

Bahagian depan telefon dalam siri ini terdiri daripada paparan dan papan kekunci QWERTY. Butang diberikan fungsi yang berbeza, seperti kalendar, kenalan, menu utama, e-mel, serta 2 kekunci fungsi, dua butang panggilan (Panggilan, dan butang keluar) dan butang Nokia Navi ke-5. Butang tengah pada panel D berfungsi seperti bola trek - untuk menatal senarai dengan jari anda dan seperti kursor biasa tanpa menekan butang apa pun, yang menjadikannya lebih pantas untuk bekerja dengan antara muka telefon.

Papan kekunci QWERTY pada telefon Nokia E72 sangat mudah digunakan, berkat butang yang cukup besar, yang lebih-lebih lagi memiliki bentuk cembung. Anda boleh dengan mudah dan cepat menetapkan beberapa pintasan ke kekunci pada telefon anda.

Skrin di Nokia E72

Telefon pintar Nokia E72 mempunyai layar QVGA 2,4 inci (dengan resolusi 320 x 240 piksel). Ia memaparkan gambar dengan sangat jelas, dan ukuran skrin yang agak kecil tidak mengganggu kerja yang selesa dengannya. Sudah tentu, pepenjuru tidak boleh lebih besar dibandingkan dengan layar yang digunakan pada telefon terbaru yang menggunakan teknologi AMOLED atau bahkan Super AMOLED, tetapi matriks LCD standard memberikan penglihatan yang baik untuknya walaupun pada hari-hari cerah.

Antara muka sistem di Nokia E72

Telefon Nokia E72 didasarkan pada pemproses ARM dengan kelajuan jam hampir 600MHz dan menggunakan sistem operasi Symbian S60 v3. Sistem ini berfungsi dengan cepat dan lancar, tetapi saya tidak begitu senang dengan kestabilannya - semasa ujian saya, terdapat hampir empat but semula sistem operasi yang tidak diingini, yang berlaku terutamanya ketika mendengar siaran radio biasa. Pada pendapat saya, ini adalah kerugian besar, ia tidak boleh berlaku dengan telefon yang sudah mula dijual.

Mengenai pengoperasian antara muka seluruh sistem, saya tidak keberatan - kelajuan reaksi sangat pantas, dan peralihan antara menu berturut-turut hampir sepantas kilat. Penggunaan fungsi telefon adalah intuitif dan susun atur menu tidak berbeza dengan model lain dari Nokia.

Menu utama menyediakan akses cepat ke kalendar, aplikasi atau penyemak imbas web, e-mel, dan kedai kandungan siap pakai yang popular, kedai Ovi. Seperti yang sesuai dengan telefon bimbit, ada sekumpulan aplikasi pejabat yang lengkap, seperti: Adobe PDF dan Zip archiver, Quickoffice (dapat membuka dan membuat dokumen baru di Excel, PowerPoint dan Office Word).

Sekiranya anda melihat menu utama, maka anda harus perhatikan mod utama skrin, dan butang panas. Nokia E72 mempunyai banyak add-on yang memungkinkan anda menavigasi ke peta Ovi dengan cekap dan pantas, melayari Internet atau mencari rangkaian WiFi yang tersedia. Selain itu, ponsel memiliki kemampuan untuk bekerja di berbagai jaringan bergerak, serta menampilkan informasi standard mengenai status bateri, isyarat jaringan GSM / 3G, waktu dan tarikh.

Ciri multimedia di Nokia E72

Telefon Nokia E72 adalah model yang tidak dapat disebut sebagai telepon multimedia sepenuhnya. Walau bagaimanapun, kejutan yang menyenangkan adalah dalam bentuk pemain mp3 yang baik dan kualiti alat dengar yang disertakan dengan kit, dan semestinya kami mempunyai kualiti suara yang sangat baik. Terdapat juga radio yang bagus dengan sokongan RDS dan pemain muzik yang senang digunakan dilengkapi dengan penyamaan (jazz, rock, heavy, bass, dll.).

Aplikasi standard untuk memaparkan video di sini adalah RealPlayer, yang menjalankan fungsinya dengan cukup baik - filem dalam format MPEG-4, 3GP atau RMVB, dimainkan dengan lancar tanpa pembekuan. Pemain Sebenar mempunyai beberapa batasan, tetapi faktor utama adalah ketidakmampuan untuk memainkan filem dalam format DivX.

Kamera di Nokia E72

Nokia E72 dilengkapi dengan kamera yang sangat baik dan berkualiti tinggi dengan matriks 5 megapiksel, lampu kilat LED dan fokus otomatis, yang memungkinkan pengambilan gambar dengan resolusi hingga 2591x 1945 piksel. Kualiti gambar yang diambil dalam pencahayaan yang sangat baik sangat hebat! nada warna dihasilkan dengan baik, dan kontras dan perincian berada pada tahap yang baik. Sedikit teruk, keadaannya dalam keadaan pencahayaan yang buruk, tk. denyar sangat lemah dan foto sering kurang dipaparkan.

Kualiti video yang dirakam sangat buruk - gambar melompat ketika objek dipindahkan, gambarnya kabur. Ngomong-ngomong, perlu diperhatikan bahawa Nokia E72 tidak mempunyai kunci khas untuk mengambil gambar di sisi telefon itu sendiri, dan oleh itu semuanya harus dilakukan secara langsung melalui menu telefon itu sendiri, yang, tentu saja, mengurangkan kemungkinan mengambil gambar yang menarik bagi kita dengan cepat. Ciri-ciri ini kemungkinan besar untuk model telefon yang lebih murah daripada untuk perniagaan utama. Yang paling penting, perlu diperhatikan bahawa ini tidak mempengaruhi kualiti gambar yang dihasilkan, jadi pembangun dapat dimaafkan karena pengawasan tersebut.

Internet di Nokia E72

Sepatutnya dalam model perniagaan, telefon E72 mempunyai semua modul komunikasi tanpa wayar yang diperlukan. Ini termasuk: HSDPA, GPRS dan EDGE, Bluetooth dan WiFi. Semasa ujian saya, saya paling kerap menggunakan sambungan WiFi, dan sama sekali tidak ada masalah dengan sambungan ke pelbagai rangkaian tanpa wayar, sambungan tetap dengan rangkaian dikekalkan walaupun dengan isyarat yang sangat lemah ...

Untuk melihat halaman web, anda boleh menggunakan penyemak imbas web Symbian standard, yang percuma, atau anda boleh memasang Opera Mini percuma. Opera Mini. sebagai tambahan kepada pemuatan halaman yang sangat pantas (dengan pemampatan berterusan dan tetap dari data yang diterima, baik grafik dan teks,), ia menyediakan, khususnya: menyesuaikan ukuran teks pada halaman, pengurus halaman web terbuka yang mudah dan operasi yang cukup stabil (penyemak imbas standard membeku di kes).

Navigasi GPS di Nokia E72

Untuk navigasi, aplikasi Peta Ovi yang sudah popular digunakan. Siapa sahaja yang akan menggunakan aplikasi ini harus tahu bahawa program ini telah membuat kemajuan yang baik dalam navigasi dan perjalanan seperti berjalan, memandu atau berbasikal. Navigasi berfungsi dengan baik - sama sekali tidak ada kelewatan dalam memindahkan data dan memuatkan peta, sehingga memungkinkan kita bergerak dengan sangat lancar, tanpa memerlukan penyanggaan gambar.

Kelemahannya ialah penggunaan skrin kecil, yang menjadikannya hampir mustahil untuk menggunakan peta Ovi semasa memandu.

Bateri dalam Nokia E72

Baterai yang digunakan dalam Nokia E72 adalah titik kuat telefon ini. Bateri 1600mAh harus memuaskan bahkan pengguna telefon yang paling menuntut. Dengan penggunaan fungsi telefon yang sederhana - 45 minit panggilan sehari, menggunakan Internet melalui WiFi, 30-40 minit mendengar radio dan menulis puluhan SMS dan e-mel - bateri dapat bertahan selama 5-6 hari. Hasil ini sangat baik.

Ringkasan

Nokia E72 adalah model untuk pengguna perniagaan Sesiapa yang mencari ciri multimedia dan berprestasi tinggi memerlukan model telefon yang berbeza. Walaupun begitu, saya rasa model Nokia E72 adalah beberapa model Nokia E-Series yang lebih menarik dan seimbang. Hayat bateri yang panjang, papan kekunci QWERTY yang selesa, susun atur yang dapat dibaca oleh matahari dan prestasi yang baik adalah kelebihan utama dan mencukupi model perniagaan ini.

Kelebihan Nokia E72 :

reka bentuk elegan digabungkan dengan bahan berkualiti

papan kekunci yang selesa dengan susun atur QWERTY

skrin yang kelihatan cahaya matahari

kualiti suara yang baik

peta Ovi percuma

bateri sepanjang hayat

Kekurangan Nokia E72 :

masalah kestabilan sistem operasi

pemproses yang agak perlahan

Model telefon Nokia E72 ini boleh didapati dari Kedai Dalam Talian F.ua hari ini!