Semuanya untuk burung kakak tua

Burung nuri selalu menarik minat kanak-kanak. Mereka suka membawa makanan kepada burung, bersosial, dan menjaga kebersihan kandang. Sebelum membawa rakan berbulu pulang, anda perlu memutuskan pilihan kandang untuknya dan lokasinya. Ini adalah salah satu keputusan yang paling penting dan bertanggungjawab. Lokasi terbaik untuk kandang anda adalah tempat keluarga anda paling kerap berkumpul: ruang umum, beranda, atau ruang makan. Letakkan sangkar burung beo di tempat yang tidak akan mengganggu pergerakan bebas di sekitar bilik. Kandang tidak boleh diletakkan di dalam draf; tidak boleh terkena sinar matahari langsung.

Sekiranya anda membeli burung beo untuk bayi, maka sangkar itu boleh diletakkan di bilik anak. Pada masa yang sama, anda perlu memantau bagaimana anak itu menjalankan tugasnya menjaga burung.

Anda tidak boleh meletakkan sangkar burung beo di dapur atau di sebelah bilik mandi, kerana asap dan wap lembap yang terbentuk semasa memasak tidak baik untuk kesihatan rakan anda yang bergelombang.

Sebelum tidur, anda boleh meletakkan jubah di kandang burung, maka burung nuri akan memahami bahawa sudah terlambat dan sudah waktunya untuk tidur. Ini akan memberi kesan yang baik terhadap keadaan mental haiwan kesayangan anda.

Sering kali burung nuri berada di rumahnya - sangkar, oleh itu penting bahawa "rumah" seaman mungkin untuk burung itu, dan pemilik burung nuri itu senang dibersihkan. Apa yang harus anda cari semasa memilih sangkar budgie?

Memilih sangkar untuk burung nuri

1. Kandang mestilah besar, tetapi tidak besar. Untuk satu budgie, disarankan untuk membeli sangkar, yang panjangnya 60-80 cm, tingginya sekurang-kurangnya 30-40 cm, tetapi kedalamannya 25-30 cm. Sekiranya sangkar terlalu besar, burung nuri boleh menjadi pemalu untuk waktu yang lama, ia dijinakkan dengan lebih perlahan ... Di sebuah "rumah" kecil dia akan duduk di satu tempat untuk waktu yang lama, akibatnya banyak penyakit, misalnya, kegemukan, dapat memperoleh. Mungkin juga masalah psikologi.

2. Semasa membeli sangkar, pilihlah semua logam, kerana sangkar yang terbuat dari kayu lebih sukar dikeluarkan.

3. Kandang plastik kelihatan baik, senang digunakan, tetapi mereka takut suhu tinggi.

4. Semasa memilih palet, perhatikan bentuk dan ukurannya.

Kembali ke pertanyaan mengenai ukuran sangkar, pastikan burung nuri anda mempunyai ruang kosong yang cukup untuk mengakses tempat makan, peminum dan tangki mandi. Sekiranya anda memutuskan untuk membeli sepasang burung beo, lebih baik membeli sangkar yang lebih besar agar haiwan kesayangan anda tidak merasa bergerak. Budgerigars, seperti kapal terbang kecil, melambung rendah, melintang. Oleh itu, lebih baik membeli sangkar segi empat panjang untuk mereka, yang menunjukkan ruang mendatar untuk penerbangan kecil.

Sel segi empat mempunyai beberapa kelebihan:

  • Di dalam sangkar bulat, burung mungkin menjadi bingung dan gelisah.
  • Sekiranya burung nuri mengalami tekanan, dia boleh pergi ke sudut jauh di dalam sangkar segi empat tepat.
  • Di dalam sangkar bulat, sukar untuk memperbaiki mainan dan ayunan burung.
  • Lebih baik memilih bumbung di dalam sangkar yang mendatar mungkin. Semasa burung nuri berjalan, anda boleh menggunakan ruang di bumbung rumah burung nuri untuk menampung aksesori bermain atau ranting untuk menghiburkannya.

    Sekiranya anda memilih sangkar semua logam, periksa. Semua batang sangkar harus dibersihkan tanpa tanda ubah bentuk lapisan. Jika tidak, burung nuri, melihat gelembung di permukaan sangkar, akan mula memilihnya, lama kelamaan sangkar itu akan hilang. Jarak antara batang di dalam sangkar tidak boleh lebih dari 10-12 mm. Pilih sangkar di mana joran tidak disusun dalam bentuk hiasan atau keriting tajam, hiasan, kerana burung beo boleh memotong atau terjebak di dalamnya.

    Pintu kandang burung nuri

    Pintu adalah barang yang paling trauma di dalam sangkar untuk rakan anda yang bergelombang. Ia boleh dibuka dengan mudah, tangan dengan mudah dapat masuk ke dalam sangkar dan dengan mudah keluar kembali dengan burung yang akan duduk di jari.

    Terdapat beberapa jenis pembuka pintu kandang:

    1) pintu yang terbuka dari atas ke bawah,

    2) pembukaan pintu dari bawah ke atas,

    3) pintu yang terbuka secara mendatar, ke sisi,

    4) pintu meluncur ke atas dan ke bawah.

    Kelemahan tiga pintu pertama adalah asas lupa menutupnya. Dengan pintu (jenis 2), anda perlu berhati-hati, kerana beratnya sendiri jatuh dengan sendirinya, tetapi ia tidak terkunci. Ini amat berbahaya apabila anda membersihkan burung beo di dalam sangkar dan sering membuka pintu, dan pada akhir pembersihan anda mungkin lupa menutupnya dengan kunci.

    Mengenai dulang sangkar

    Perhatikan palet dengan baik. Adakah mudah meluncur keluar atau memerlukan usaha? Adakah dulang boleh dilepas? Anda perlu membersihkan burung nuri di dalam sangkar sekurang-kurangnya sekali sehari, jadi perkara-perkara kecil yang kelihatan penting ini. Semasa membeli sangkar, anda harus memikirkan apa yang akan anda letakkan di bahagian bawahnya. Contohnya, kertas putih (surat khabar dilarang sama sekali kerana mencetak dakwat untuk budgerigars beracun). Kedai haiwan peliharaan menjual pasir pengisi khas yang menyerap bau dan kelembapan yang mungkin. Sekiranya anda memutuskan untuk menggunakan kertas biasa, ingatlah untuk menggantinya setiap hari. Sebilangan pemilik burung nuri percaya bahawa pasir dapat diganti lebih jarang, kerana kotoran tidak dapat dilihat, yang bermaksud bahawa pasirnya bersih. Walau bagaimanapun, ini tidak wajar difikirkan. Patogen membiak di pasir kotorkerana itu burung nuri boleh jatuh sakit.

    Semasa membersihkan kandang, tidak digalakkan menggunakan bahan kimia rumah tangga, boleh membahayakan burung anda. Sebulan sekali, bersihkan sangkar dengan teliti, lembapkan kain dengan kemasukan chamomile atau wormwood, dan lap bahagian bawah sangkar dan batang dengan baik. Rawatan ini selamat untuk rakan anda yang bergelombang.

    Pemilik burung beo yang berpengalaman menolak dari dasar sangkar yang terpahat. Kaki burung beo dirancang untuk mencengkam dan bergerak di sepanjang ranting, bertengger, tetapi tidak menyenangkan baginya untuk bergerak di sepanjang kisi.

    Aksesori

    Memilih pemakan burung

    Semasa memilih peminum dan pengumpan, ingat bahawa mereka senang dan senang digunakan. Sudah tentu, porselin adalah bahan terbaik untuk peminum atau pengumpan, tetapi plastik paling sering digunakan.

    Di "rumah" burung nuri, anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya dua pengumpan: satu untuk makanan, yang kedua untuk memberi makan mineral.

    Pengumpan dibezakan: engsel dalaman (diperbuat daripada plastik atau logam), pengumpan luaran, lantai dan pengumpan automatik.

    Pengumpan berengsel dalaman

    Pengumpan gantung dipasang di bahagian dalam sangkar. Lebih baik menggantungnya pada tahap yang paling rendah atau bahkan lebih rendah. Ini akan mengurangkan jumlah sampah yang akan keluar dari kandang.

    Pengumpan harus terletak di dekat pintu kandang agar lebih mudah menukar suapan.

    Pengumpan berengsel dalaman boleh dibuat dari plastik, plastik dan logam yang tidak beracun. Mereka dimaksudkan untuk burung kecil kerana burung yang lebih besar akan mematahkannya.

    Pengumpan dipasang pada sangkar dengan cangkuk plastik atau logam khas. Walau bagaimanapun, lampiran ini tidak sesuai untuk semua sangkar, kerana jarak antara cangkuk dan rod mungkin berbeza. Tetapi cangkuk logam tidak mempunyai kelemahan seperti itu, mereka boleh dibengkokkan ke arah mana pun. Pengumpan dengan mata kail itu dipasang dengan erat, burung tidak akan membuangnya.

    Pengumpan plastik kecil digunakan untuk makanan mineral. Mereka biasanya tidak digunakan untuk memberi makan, kerana burung itu perlu mengubah makanan beberapa kali sehari. Sekiranya anda mempunyai seekor burung beo, kemudian berikannya di palung sederhana. Tetapi pengumpan besar dan lebar sesuai untuk sangkar yang mengandungi beberapa burung kakak tua sekaligus. Kelebihan utama palung besar ialah mereka mempunyai partisi yang membahagikan palung menjadi beberapa bahagian. Ini untuk mengelakkan burung makan makanan semasa duduk di feeder.

    Sebaiknya beli pengumpan berengsel logam untuk burung beo sederhana dan besar. Mereka juga sesuai untuk budgerigars. Pengumpan berbentuk mangkuk logam dengan alat tambahan. Pemasangan disajikan dalam bentuk cincin dengan cangkuk atau dilekatkan pada sangkar dengan pengapit.

    Pengumpan logam hendaklah diperbuat daripada keluli tahan karat. Pengumpan yang terbuat dari besi galvanis, tembaga dan tembaga tidak boleh digunakan untuk teman bergelombang, kerana logam ini dapat mengoksidasi di bawah pengaruh air.

    Baru-baru ini, pengumpan hiasan mula muncul di pasaran. Mereka diperbuat daripada plastik atau porselin dalam bentuk sayur-sayuran dan buah-buahan dan digantung di dalam kandang.

    Pengumpan ini mudah dijaga, tetapi agak besar dan memakan banyak ruang di dalam sangkar. Dari luar, mereka ditutup dengan cat, yang, seperti yang ditunjukkan oleh praktik, ditolak dari masa ke masa.

    Pengumpan yang dipasang di luar

    Pengumpan tertutup adalah pengumpan plastik yang mempunyai penutup penutup. Mereka digantung dari luar kandang.

    Pengumpan berbeza dari segi saiz dan reka bentuk. Setiap pengeluar membuat pengumpan mereka sendiri, yang tidak selalu sesuai dengan bentuk sangkar lain. Perkara ini mesti diambil kira sekiranya mengganti feeder atau sebahagian strukturnya.

    Kekurangan pengumpan seperti itu:

    Beberapa model pengumpan mempunyai kunci penutup yang tidak boleh dipercayai. Seekor burung nuri, naik ke pengumpan, mungkin tidak akan keluar dari belakang. Sekiranya tiba-tiba anda tidak berada ketika keadaan seperti itu muncul, burung itu mungkin mati.

    Hasil yang menyedihkan seperti itu juga dapat terjadi ketika menggunakan pengumpan yang sempit atau memiliki pintu masuk kecil. Pengumpan luaran lain tidak berbahaya bagi burung kakak tua anda.

    Palung lantai

    Di rangkaian runcit, sayangnya, pengumpan lantai dapat dilihat kurang dan lebih jarang. Bekas lain boleh digunakan sebagai pengumpan seperti itu, yang paling penting ialah ia diperbuat daripada bahan tidak beracun.

    Pengumpan ini harus berat dan stabil agar burung nuri anda tidak membalikkannya dengan beratnya. Bahagian sisi palung mestilah tumpul, lurus dan tidak terlalu tinggi.

    Pengumpan automatik

    Pengumpan adalah reka bentuk yang sama dengan peminum kenderaan, hanya sedikit lebih besar dan lebih lebar.

    Kelemahannya adalah bahawa pemilik memasukkan banyak makanan dan mustahil untuk mengesan berapa banyak burung nuri yang dimakan. Anda perlu mengisi feeder dengan kadar feed harian

    Pembasmian kuman makanan

    Pengendalian pengumpan mesti diberi perhatian serius. Pengumpan di mana anda menambahkan baja mineral harus dibersihkan setiap dua hingga dua minggu sekali, jika tidak tercemar kotoran, sekam atau serpihan lain. Palung makanan harus dibersihkan setiap hari sebelum menukar makanan.

    Pengumpan mesti dibilas terlebih dahulu di bawah air mengalir, kemudian dibilas dengan air mendidih atau rebusan chamomile. Sebelum meletakkan pengumpan kembali ke dalam sangkar, keringkan dengan teliti.

    Hinggap

    Burung hinggap adalah salah satu elemen penting dalam kehidupan teman-teman kita yang bergelombang, kerana burung inilah yang menghabiskan sebahagian besar waktunya. Dan ini tidak boleh dipandang rendah.

    Keadaan kaki burung nuri bergantung pada hinggap yang anda beli atau buat, oleh itu, kesihatan umum burung. Penyakit kaki pada burung beo sukar diubati, lebih baik mencegahnya, dan untuk ini anda perlu membeli tempat bertengger yang selamat.

    Sekiranya sangkar itu dibeli dengan bertengger plastik, ia mesti diganti. Elakkan menggunakan kayu keras yang halus. Pilihan yang ideal adalah menggunakan pohon bertingkat dan pokok renek, yang boleh anda buat sendiri.

    Jenis bertengger

    1. Perch plastik.

    Semasa menggunakan bertengger, yang terbuat dari plastik, burung beo sering mengalami masalah dengan kaki mereka: namina, kapalan. Terdapat model bertengger plastik di mana terdapat rongga di bahagian bawah di mana pelbagai parasit dapat berkumpul.

    2. kilang kayu.

    Tangkai kayu mempunyai permukaan yang halus dan rata, jadi tekanan diberikan pada titik yang sama pada telapak burung beo.

    3. Perches yang diperbuat daripada getah.

    4. Hinggap yang boleh diregangkan dengan penutup getah lembut.

    5. Perch modular fleksibel.

    Sistem yang fleksibel ini membolehkan anda mengubah bentuk hinggap.

    6. Kapas kapas yang fleksibel.

    Permukaan bertengger seperti itu lembut, di dalamnya ada batang besi. Walau bagaimanapun, hinggap seperti ini mempunyai kekurangan: burung nuri dapat menenun benang kapas dan menyumbat gondoknya. Sekiranya burung nuri menggerogoti hinggap, ia boleh terjerat dalam benang. Hinggap yang rosak tidak boleh digunakan. Juga, periksa bahawa pewarna selamat digunakan untuk membuat perches sebelum membeli.

    7. Lekapan untuk bertengger untuk mencakar cakar.

    Hinggap ini menjengkelkan tapak kaki burung nuri anda.

    8. Perches yang diperbuat daripada konkrit (simen).

    Hinggap ini dipasang di tempat di mana burung jarang duduk. Berbanding dengan bertengger kayu, bertengger ini sejuk. Kekurangan: Burung beo boleh menelan sekeping konkrit yang telah jatuh.

    9. Bertengger, yang terbuat dari batu apung vulkanik khas.

    10. Bertengger dengan mineral.

    Tempat bertengger ini terbuat dari mineral atau ditaburkan dengannya.

    _11. Pemegang panas_

    Tempat bertengger ini terbuat dari plastik dan mempunyai termostat di dalamnya. Terima kasih kepada termostat, anda dapat mengatur suhu pemanasan hinggap. Dikuasakan oleh bateri atau elektrik.

    Apa yang dibuat dari bertengger?

    Rakan bergelombang suka menggerogoti kayu, jadi apabila memilih hinggap kayu, anda perlu mengetahui bahan apa yang terbuat dari itu. Tidak semua pokok dan pokok renek sesuai untuk membuat bertengger.

    Pokok dari mana bertengger boleh dibuat:

    birch, aspen, linden, maple, willow (willow), alder putih, abu gunung, plum, ceri, epal, kismis, abu, beech, rasuk tanduk, hawthorn, viburnum, chokeberry merah, raspberry, hazel.

    Pokok yang tidak sesuai untuk membuat hinggap:

  • ranting konifer - kerana mengandungi resin;
  • ceri burung, oak, pir - tanin terkandung dalam jumlah yang banyak;
  • ungu - syringin glikosida yang pahit adalah bahagian tunas dan kulit kayu;
  • elderberry, poplar - pokok-pokok ini menyerap bahan toksik dari atmosfera;
  • akasia - banyak jenis akasia beracun.
  • Membuat hinggap

    Cabang-cabang yang anda putuskan untuk digunakan untuk bertengger harus dipotong dari jalan. Jangan memotong ranting di kebun atau pondok musim panas kerana mungkin disembur dengan kawalan perosak. Pastikan dahannya bebas dari busuk dan parasit. Ranting-ranting yang anda bawa dari jalan untuk membuat hinggap hendaklah dicuci dengan air suam menggunakan berus. Kemudian tuangkan di atas air mendidih dan keringkan dengan baik.

    Ranting dari mana anda akan membuat bertengger paling baik digunakan bersama dengan kulit kayu, kerana burung beo akan menggerogoti mereka, sambil mendapatkan beberapa vitamin dan makronutrien yang terdapat di dalam kulit kayu.

    Di "rumah" burung nuri anda, ada baiknya meletakkan tempat bertengger, yang terbuat dari pelbagai jenis pokok.

    Lokasi di kandang

    Sangat penting untuk meletakkan kedudukan bertengger di kandang dengan betul. Tidak semestinya terlalu banyak. Sekiranya sangkarnya bersaiz sederhana, anda tidak perlu meletakkan lebih dari 2 tempat duduk, 3 adalah maksimum, dan salah satunya adalah sudut. Burung harus bergerak bebas di dalam sangkar, terbang dari satu hinggap ke tempat lain.

    Sekiranya anda mempunyai beberapa burung beo di dalam sangkar yang sama, jangan letakkan bertengger lebih tinggi daripada yang lain, kerana burung beo dapat saling mencemari kotoran.

    Hinggap perlu diletakkan pada tahap yang berbeza. Burung biasanya tidur di tempat paling atas, jadi anda harus meletakkan satu hinggap lebih tinggi ke arah bumbung kandang, tetapi agar burung itu tidak menyentuh ranting kandang dengan berumbai. Hinggap yang lain harus diletakkan di bawah, tetapi agar burung tidak menyentuh ekornya.

    Untuk memudahkan burung nuri meninggalkan kandang, satu hinggap harus dipasang di luar kandang di pintu masuk (pintu keluar). Banyak burung kakak tua suka menghabiskan masa di dalam sangkar. Oleh itu, hinggap boleh dipasang pada bumbung kandang.

    Gunung

    Tungku harus dilekatkan dengan kuat ke dalam sangkar; mereka tidak boleh goyah atau jatuh di bawah berat burung beo.

    Sekiranya anda membuat sendiri tempat bertengger, anda boleh memotongnya di sisi.

    Menggantikan hinggap

    Burung yang anda buat sendiri mesti diganti sebaik sahaja burung itu merobek kulitnya. Selebihnya - kerana mereka dimusnahkan oleh burung.

    Semua bertengger harus dibasuh dan dibersihkan. Lebih baik jangan mencuci bertengger yang dibuat dari dahan segar, tetapi gantinya dengan yang baru.

    Mengenai mainan

    Oleh kerana sikap mereka yang ceria dan suka bermain, budgies memerlukan kehadiran mainan yang wajib di dalam sangkar. Semasa memilih mainan untuk haiwan kesayangan anda, terdapat beberapa petua yang perlu dipertimbangkan.

    1. Jangan memilih mainan yang terlalu besar, yang mungkin menakutkan burung nuri. Pilih mainan bersaiz sederhana berbanding burung nuri itu sendiri, lebih baik dilabel oleh pengeluar untuk budgies.

    2. Jangan beli mainan yang dicat, bukan mainan kayu. Ini akan jauh lebih selamat untuk burung itu, dan anda pasti bahawa burung nuri tidak akan diracun.

    3. Sekiranya anda membeli mainan tali, pastikan memeriksanya untuk mata kail tajam, paku dan semua jenis lecet, pastikan bahan dari mana tali dibuat tidak membentuk kait ketika bersentuhan dengan cakar burung beo - ini diperlukan untuk mengelakkan kecederaan kaki pada seekor burung.

    4. Jangan beli mainan plastik, yang mudah dihancurkan oleh paruh budgerigar yang kuat dan menyebabkan kecederaan.

    5. Hati-hati dengan rantai yang berlainan kerana rantai rantai dapat tersangkut di cakar atau jari burung, sehingga menyebabkan kecederaan.

    6. Perkara yang paling selamat adalah membuat mainan untuk rakan anda yang bergelombang dengan tangan anda sendiri. Dengan kasih sayang dan menjaga kesihatan dan kesejahteraannya. Dan dia pasti akan menggembirakan anda dengan lakaran akrobatiknya yang gembira dan membuat anda ketawa dengan permainan riang dengan mainan yang dia suka.

    Cermin di dalam sangkar - menjadi atau tidak?

    Burung nuri suka cermin. Anda dapat menonton pemandangan "burung di depan cermin" untuk waktu yang sangat lama.

    Cermin di dalam sangkar

    Banyak pemilik memasang cermin di kandang dengan sengaja. Beberapa pakar berpendapat bahawa cermin dapat menghiburkan burung nuri, dia tidak akan merasa kesunyian. Dia melihat pantulannya di cermin sebagai burung beo yang sebenarnya, dengan siapa dia cuba berkomunikasi. Dengan kepandaian dan kepintarannya, burung nuri itu tidak dapat memahami bahawa ini hanyalah bayangannya sendiri. Dan tiada apa yang boleh anda lakukan mengenainya.

    Cermin sangkar, beberapa amatur memberi jaminan, menghiburkan burung nuri. Memandangkan dia mempunyai percakapan, burung nuri akan bercakap dengannya menggunakan kata-kata yang dia kuasai. Dan ini hanya akan mengukuhkan kemahiran bertuturnya.

    Ke cermin - tidak!

    Namun demikian, ada pendapat yang berlawanan: cermin menyakitkan burung beo, dan tidak boleh berada di kandang. Dan intinya, sekali lagi, berkaitan dengan burung nuri. Birds mungkin percaya bahawa dia berurusan dengan burung beo lain, dan berusaha untuk berkomunikasi dengannya, dengan mengandalkan timbal balik. Tanpa menunggu tindak balas, burung nuri dapat mulai gugup, ia boleh menjadi agresif atau bahkan jatuh sakit.

    Beberapa pencinta burung beo memberi amaran: burung itu terbawa oleh renungannya sehingga kehilangan minat terhadap semua perkara di sekitarnya. Kebetulan walaupun pemiliknya tidak lagi menarik baginya, burung beo itu berusaha sedaya upaya untuk "bercakap" cermin.

    Sudah tentu, komunikasi langsung dan nyata tidak tergantikan. Budgerigar haiwan peliharaan adalah rakan kita, jadi sama ada membeli cermin atau tidak, sudah tentu terpulang kepada anda!

    Adakah burung nuri memerlukan mainan?

    Mainan untuk budgerigar diperlukan untuk entah bagaimana mempelbagaikan hidupnya. Mereka juga boleh digunakan dalam proses belajar dan berkomunikasi dengan burung. Contohnya, bermain dengan bola, mendorongnya ke arah burung, dll. Tangga mengembangkan ketangkasan, kelenturan dan kekuatan di kaki burung anda. Berkat mainan yang boleh dimakan, burung nuri boleh diajar makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Dia akan mengisar paruhnya dan cakar pada mainan kayu. Beberapa burung beo menganggap mainan sebagai pasangannya, dapat memberi makan, bahkan berusaha untuk mengawan.

    Kehadiran mainan di kandang mencegah masalah seperti itu dalam tingkah laku burung beo seperti menjerit, menggigit, dan mencubit diri sendiri.

    Bahan yang digunakan untuk membuat mainan

    Semasa memilih mainan, perhatikan fakta bahawa mainan dan reka bentuknya selamat untuk rakan berbulu anda.

    Mainan plastik

    Mainan yang paling biasa diperbuat daripada plastik hari ini. Dalam kebanyakan kes, mereka tidak berbahaya bagi burung, mereka mudah dibersihkan dan dibasmi kuman. Banyak burung kakak tua lebih suka mainan plastik daripada mainan kayu. Pilihan mainan seperti itu berbeza-beza. Semasa membeli mainan plastik, perhatikan pengeluarnya. Sekiranya dia tidak dikenali dengan anda atau tidak ditunjukkan sama sekali, anda tidak boleh membeli mainan seperti itu.

    Sekiranya mainan itu tidak diperakui, ia mungkin diperbuat daripada plastik beracun yang mengandungi bahan beracun. Mainan seperti itu boleh membahayakan burung nuri anda, bahkan kematian.

    Perhatikan kekerasan plastik. Menelan kepingan plastik boleh membahayakan kesihatan burung. Sekiranya mainan itu rosak, ia harus diganti.

    Logam.

    Dalam mainan, logam biasanya digunakan untuk pengancing. Lonceng dan rantai diperbuat daripada logam.

    Penting agar mainan tidak diperbuat daripada zink, tembaga dan tembaga. Bahagian logam mainan (misalnya, cincin, dll.) Mestilah sangat kecil sehingga kaki, paruh, atau dirinya sendiri burung nuri tidak tersangkut di dalamnya.

    Tali, benang, tali.

    Bahan apa yang sering digunakan untuk membuat mainan? Ini boleh menjadi tangga tali, bertengger fleksibel, dan lain-lain. Bahan ini dibuat dari serat berikut:

  • Jute adalah serat yang dibuat dari tumbuhan dengan nama yang sama genus semak, semak kerdil dan ramuan dari keluarga malvaceous. Beg dan tali dibuat dari gentian ini.
  • Sisal adalah serat semula jadi yang sukar diekstrak dari daun agave. Bahan ini digunakan untuk membuat tali, berus, jaring, dan lain-lain.
  • Rami adalah serat tangkai rami.
  • Flax - gentian dari biji rami.
  • Kapas adalah serat yang diperoleh dari kapas kapas. Tali yang dibuat dari serat ini tidak perlu digunakan, kerana terdapat kes makan benang yang diketahui.
  • Tali yang terbuat dari serat sintetik tidak layak dibeli: burung anda dapat merosakkannya, mengacukannya, terjerat di dalamnya dengan kaki atau kepalanya. Oleh itu, jangan biarkan burung nuri mempunyai akses ke mainan yang manja. Anda tidak boleh menggunakannya.

    Penggunaan pewarna dalam pembuatan mainan.

    Pengilang menggunakan pelbagai pewarna dalam usaha menjadikan mainan cantik dan lebih menarik. Sebaiknya pewarna makanan digunakan dalam pembuatan mainan. Pengilang mesti menunjukkan jenis dan kehadiran pewarna dalam produk pada label mainan. Kaedah terbaik untuk memastikan budgie anda selamat adalah memilih mainan tanpa pewarna.

    Mainan biasanya digantung dari atap kandang, tetapi tidak dari tempat bertengger kerana burung akan merosakkannya dengan kotoran. Mainan mesti dilekatkan supaya tidak jatuh.

    Mainan harus diganti secara berkala, sehingga burung nuri tidak akan kehilangan minat untuk bermain dengannya.

    Taman permainan

    Sekiranya anda mempunyai banyak mainan dan tidak sesuai di dalam kandang, maka anda boleh menghiasi taman permainan dengannya. Platform seperti ini sangat berguna untuk kedua-dua burung kakak tua dan pemiliknya. Setelah terbang keluar dari kandang, burung nuri akan berada di lokasi, kemungkinan dia akan mendapati dirinya berada dalam situasi yang tidak menyenangkan, akan menggerogoti perabot, kertas dinding atau permaidani, akan berkurang.

    Platform seperti itu boleh dibeli di kedai atau dibuat dengan tangan. Cawangan biasa yang mempunyai cabang yang berlainan baik untuk taman permainan.

    Sekiranya anda membuat keputusan untuk membuat taman permainan sendiri, pertimbangkan semua langkahnya:

  • bagaimana laman web itu akan kelihatan, bahan apa yang anda perlukan. Buat lakaran awal di atas kertas;
  • sediakan cabang dengan panjang yang diperlukan dan ketebalan tertentu, atau beli bar, bilah di kedai;
  • bagaimana persiapan persiapan akan saling melekat di laman web ini;
  • struktur apa yang akan dilekatkan pada papan lapis atau papan. Dianjurkan untuk membuat penyokong platform dalam bentuk palet, ia dapat ditutup dengan kertas, akan lebih mudah dan senang untuk melepaskan palet;
  • bagaimana mainan akan digantung di platform.
  • Jangan meletakkan pengumpan di laman web. Burung beo hanya boleh makan di dalam sangkar, kerana anda boleh menutupnya ketika haiwan peliharaan kembali makan.

    Gelanggang permainan mesti stabil dan tidak boleh berguling atau jatuh.

    Pembasmian kuman mainan

    Kali pertama anda perlu membasmi kuman adalah selepas anda membelinya dan akan menggantungnya di kandang. Mainan perlu dibersihkan dari semasa ke semasa. Kawasan yang tercemar terlebih dahulu harus dibersihkan dengan sikat, kemudian mainan harus disiram dengan air mendidih dari infusi chamomile atau larutan soda. Mainan mesti kering dengan baik sebelum anda memasangkannya ke kandang atau kawasan permainan.

    Oleh kerana burung beo itu dilengkapi dengan pelbagai jenis mainan, ia akan sentiasa ceria dan sihat. Dan akan menarik bagi anda untuk melihat bagaimana burung nuri memeriksa mainan yang anda beli, bermain dengannya.