CARA MEMILIH TRIPOD - bagaimana memilih tripod yang tepat untuk SLR (DSLR), camcorder dan apa sebenarnya: tripod foto dan tripod video

Terdapat empat jenis tripod - poket, universal (sesuai untuk kedua kamkorder dan kamera), tripod video dan tripod foto.

Tripod foto

Ini adalah model yang agak mahal yang diperbuat daripada bahan tahan lama. Titanium dan keluli berkekuatan tinggi sering digunakan di dalamnya. Untuk peningkatan kebolehpercayaan, jumlah bahagian sokongan telah dikurangkan - dari sini tidak lebih dari tiga. Ini memastikan tindak balas minimum. Model sedemikian ditujukan untuk kamera SLR berat, yang berat keseluruhannya dengan lensa dan aksesori tambahan melebihi 2 kilogram. Mereka mempunyai set penghantaran yang sangat kaya, kerana anda dapat memperluas cakupannya dengan ketara.

Tripod video

Seperti namanya, mereka ditujukan khusus untuk kamkorder. Pada prinsipnya, secara luaran, mereka tidak berbeza dengan tripod universal dan foto dengan adanya pemegang besar di kepala. Ia direka untuk pembingkaian yang lebih mudah. Berat, bahan dan pembinaan sama seperti model lain. Selalunya, peranti seperti itu termasuk dalam julat harga awal, kerana tripod video profesional belum tersedia dalam penjualan besar-besaran.

Tripod Poket

Pada prinsipnya, ini adalah pilihan yang sangat menarik kerana anda boleh membawanya ke dalam poket seluar anda, dan sepanjang masa. Ini sangat mudah jika kamera anda kecil (hanya kompak yang sesuai) dan anda harus meletakkannya, kerana ketika dibuka, tingginya sekitar 30 sentimeter, atau kira-kira di kawasan ini (bergantung pada model tertentu). Berat maksimum kamera untuk tripod adalah 500 gram. Lebih-lebih lagi, harga tidak masuk akal adalah kelebihan penting lain. Model purata tripod poket berharga 100-150 Hryvnia.

Tripod sejagat

Ini adalah kategori yang paling biasa pada masa ini, kerana model ini bermula dari $ 20. Benar, harga model berkualiti tinggi sebenarnya bermula dari $ 60 ke atas. Mereka universal dalam arti bahawa mereka boleh dipasang pada kamera video dan kamera, termasuk cermin. Mereka diperbuat terutamanya dari aluminium, oleh kerana itu sangat ringan dan mudah dibawa. Satu-satunya kelemahan adalah tipis pada model murah dan rintangan haus bahan yang rendah walaupun pada model yang lebih mahal.

Harga tripod seperti ini biasanya bergantung pada ketinggian maksimum, tetapi tidak layak menaikkannya secara maksimum, sekali lagi, kerana faktor-faktor ini. Tripod dilengkapi dengan dudukan yang boleh ditanggalkan untuk peralatan, yang terpasang pada kepala dalam satu pergerakan dan sangat mudah digunakan (kamera atau kamera tidak perlu disekat setiap masa).

Ingat bahawa semakin mahal dan berkualiti tinggi tripod, semakin dipercayai peralatan anda, oleh itu, tidak digalakkan menyimpannya, terutamanya jika peralatan anda mahal.

Baca: "Jenis dan Penunjuk Lensa Nikon"