CARA MEMILIH TABLET - yang lebih baik dibeli untuk bekerja, semua jenis tablet

Kami ingin mengatakannya dengan tepat: malah tablet "super maju" digunakan terutamanya untuk menonton filem, membaca, melayari Internet dan bermain permainan. Ya, tablet adalah komputer mudah alih yang anda boleh sambungkan tetikus dan papan kekunci, tetapi siapa yang akan melakukannya? Hanya orang yang dicalonkan untuk Anugerah Oddity Tuan / Puan. Semua yang diperlukan untuk berkumpul dengan tablet, kita sudah mempunyai jari.

Sekiranya anda mahukan lebih banyak keselesaan - pilih pepenjuru dan resolusi yang lebih besar!

1. Paparan pepenjuru

Sebilangan besar pepenjuru itu mahal. Tetapi ia membolehkan anda melihat lebih banyak perincian. Untuk permainan kanak-kanak dan membaca buku, kami mengesyorkan model mudah alih dengan pepenjuru kurang dari 7 "(ini adalah bagaimana inci ditunjuk; kalikan dengan 2.54 dan dapatkan sentimeter). Untuk menonton filem, melayari Internet dan bekerja dengan aplikasi pejabat (bagaimana jika anda setiausaha bos besar?) Diagonal 10 "bagus.

2. Nisbah dan resolusi aspek skrin

Tablet mana yang harus anda pilih, sempit panjang atau hampir persegi? Yang pertama mempunyai nisbah aspek 16: 9, diciptakan untuk filem, video dan permainan; yang kedua - 4: 3, tradisional dan lebih kurang universal.

  1. Resolusi standard untuk 7 "ialah 1024x600.
  2. Untuk 9.7 "- 1024x768.

Kami tidak mengesyorkan memilih yang lebih rendah jika anda ingin menikmati kejelasan dan kontras gambar. Tablet dengan resolusi Full HD (1080p) - 1920x1200 dan 1920x1200 - akan menjadi perayaan untuk mata dan jiwa anda. Namun, ini bukan hadnya: terdapat peranti dengan resolusi 2560 × 1600, yang dapat menawan bahkan orang yang paling kusam.

Tablet mana yang lebih baik - plastik atau logam?

Tablet berbadan logam lebih elegan dan sesuai dengan pakaian perniagaan (jika anda memilih tablet untuk bekerja). Namun, memeluknya lebih sukar: semasa perjumpaan yang tegang, rakan dan penolong anda dapat dengan mudah keluar dari tangan yang basah.

Kelemahan tablet logam yang lebih penting ialah badannya "menyekat" isyarat Wi-Fi, mengurangkan jarak yang dapat anda tinggalkan dari penghala.

Plastik "menempel" dengan baik ke telapak tangan, sedikit lebih ringan daripada logam, tetapi dengan kebarangkalian tinggi ia akan retak jika tablet jatuh ke lantai dari tangan anda. Tidak seperti logam, plastik kurang konduktif untuk memanaskan, jadi tablet plastik akan menjadi lebih panas semasa bermain.

Cara memilih tablet mengikut jenis matriks skrin

Jenis

matrik

Kebaikan keburukan
IPS
  • skrin tidak berkelip
  • tidak ada kecacatan fokus
  • sudut pandangan luas (hingga 180 °)
  • harga tinggi
  • penggunaan kuasa tinggi
  • sedikit warna hitam hingga ungu jika dilihat dari sudut
MVA
  • rendering warna yang baik
  • sudut pandangan luas (hingga 160 °)
  • kontras gambar yang jelas
  • masa tindak balas purata
  • piksel yang rosak kelihatan seperti titik hitam
TN + FILM
  • sudut pandangan rata-rata (hingga 150 °)
  • kos rendah
  • perbezaan yang buruk. Dalam cahaya terang, tidak ada yang kelihatan di skrin
  • piksel yang rosak kelihatan seperti titik hitam
  • rendering warna adalah salah satu yang paling teruk

Pemproses, memori, sistem operasi

Yang paling penting, pemproses dan memori akses rawak (RAM) tablet dimuatkan dengan permainan 3D. Peminat kereta kebal, penembak dan perlumbaan memerlukan pemproses dengan frekuensi 1.5 GHz atau lebih tinggi, RAM 2 GB atau lebih. Untuk filem dan pembacaan, tablet dengan parameter yang lebih sederhana sesuai.

Soalan mengenai sistem operasi (OS) bukan untuk semua orang. Terdapat tiga daripadanya: Windows, Android dan iOS, masing-masing, sebenarnya, menggambarkan pandangan dunia yang berbeza. Item ini tidak dapat diukur atau ditimbang dalam keadaan tidak hadir, tetapi kita boleh mengatakan bahawa Android dikembangkan oleh penyokong keterbukaan dan fleksibiliti, iOS - peminat fungsi ideal yang tidak perlu dilakukan pengguna, Windows - orang yang cuba mengatasi kekurangan dua sistem operasi pertama (ini tidak bermaksud bahawa mereka bekerja).

Agar tablet dapat memuat beberapa filem, pelbagai aplikasi dan permainan, ia mesti mempunyai memori kekal sekurang-kurangnya 32 GB. Pada peranti Android, memori dapat diperluas dengan kad SD, tetapi pemilik iPad dan iPad mini harus puas dengan apa yang mereka miliki.

Kami telah membahas hampir semua perkara mengenai tablet anda. Mana yang lebih baik untuk dipilih, anda boleh memutuskan dalam proses pemeriksaan mereka dengan santai dan teliti di bahagian "Tablet" di kedai kami.

Tidak dapat membuat pilihan anda? Minta nasihat pengendali dalam talian kami dengan menghubungi (044) 206 206 9 (bebas tol).

Lihat 2015 baru dari Asus.