Ulasan permainan Sins of the Solar Empire.

Hampir lima tahun yang lalu, mendengar strategi ruang baru, kita akan berfikir - untuk bermain atau tidak untuk bermain. Kemudian genre ini sangat popular - HomeWorld, Nexus, Star Trek: Armada, Haegemonia. Kini genre ini tidak begitu popular, peminat tidak diberi perhatian, dan setiap projek yang dikeluarkan diperiksa hampir di bawah mikroskop. Tetapi sekarang, sebuah projek baru, apakah gagasan IronClad dengan nama puitis seperti itu?

Sebaik sahaja anda memulakan permainan, anda akan segera menyedari bahawa ini bukan hanya permainan, ini adalah kisah epik, anda hanya perlu melihat ukuran peta untuk pertempuran.

Kempen pemain tunggal dalam permainan, jujur, tidak bersinar dengan penemuan baru, kita bahkan boleh mengatakan bahawa itu tidak bersinar sama sekali. Segala-galanya mudah sampai ke tahap banal - kami mengumpulkan bahan mentah, membina armada besar dan memulakan wilayah yang perlahan tetapi pasti dari "musuh". Anda terganggu dari "panggilan" yang monoton hanya pada saat-saat ketika menjadi mustahak untuk menggunakan kemahiran khas dari kapal induk atau memesan bantuan. Bagi pemain permainan yang suka strategi taktikal, sangat membosankan di sini: tidak ada sedikit pun tempat untuk menggunakan manuver, kerana perjalanan antara bintang hanya berlaku di sepanjang terowong yang sama.

Sistem pertempuran yang paling menjengkelkan - anda hanya perlu mengklik musuh, dan armada anda akan bergegas untuk mematuhi perintah itu. Berikut adalah beberapa persembahan yang pelik: dua kapal, saling bertentangan, secara metodis "badai salju" lawan dengan pelbagai senjata di kapal. Adakah sedih? Sudah tentu, kami menjangkakan lebih banyak lagi dari permainan. Dan ini lebih banyak yang muncul ketika anda mula bermain dalam pelbagai pemain.

Tidak perlu dikatakan bahawa memerangi musuh yang sebenarnya jauh lebih menarik daripada komputer. Sudah tentu, AI jauh dari bodoh, tetapi beroperasi mengikut arahan yang telah ditulis sebelumnya. Langkah ke kiri, langkah ke kanan adalah mustahil. Semasa anda bermain dengan orang yang hidup, faktor manusia dan akal fikiran membuat dirinya merasa sangat sihat.

Permainan dalam talian di Sins of the Solar Empire, saya hanya dapat membandingkan dengan Supreme Commander - ukuran peta, pertempuran global, skalabilitas yang sangat baik, tetapi yang paling penting, pertempuran dalam talian tidak akan cepat. Pertarungan biasa pada peta kecil dapat berlangsung hingga empat hingga lima jam, dan jika anda mengayunkan peta besar, bersiaplah untuk duduk di komputer untuk keesokan harinya, perkara utama adalah jangan lupa untuk membayar Internet.

Perlu disebutkan bahawa dalam mod dalam talian tidak perlu segera memulakan perang, terdapat banyak cara: penyelidikan, ekonomi, pembinaan. Anda tidak dapat mengingat semuanya, dan oleh itu peluang untuk bermain semula tidak ada habisnya, dan ini adalah kelebihan utama permainan apa pun - bukan untuk mengumpulkan habuk di rak, tetapi untuk mengingati dunia secara berkala.