Semak monitor Samsung BX2250

Monitor Samsung BX2250 tergolong dalam kategori monitor yang sesuai untuk pemasangan di pangsapuri, terutamanya kerana ukuran pepenjurunya yang berukuran 21.5 inci. Di satu sisi, pepenjuru ini memberikan tontonan yang selesa dan berfungsi dalam aplikasi dan permainan, dan di sisi lain, menjadikan monitor ringkas dan sesuai untuk pemasangan walaupun di lingkungan yang paling terbatas.

Spesifikasi

Spesifikasi Nilai

Skrin pepenjuru, inci

21.5

Jenis matriks

TN

Resolusi skrin, titik

1920x1080

Kecerahan, cd / m2

250

Kontras (pemalar)

1000: 1

Sudut pandang, darjah

170/160

Masa tindak balas, ms

2 (GtG)

Antara muka sambungan

D-Sub, 2хHDMI

Penggunaan dalam mod operasi, W

lapan belas

Penggunaan dalam mod "tidur", W

0.3

Dimensi (dengan pendirian), mm

520.1 * 404.1 * 199

Berat, kg

3.4

Harga, $

219 - 225

Sekarang mari kita perhatikan lebih dekat beberapa perkara penting.

Rupa dan ciri fungsi monitor

Bergaya dan anggun, monitor ini pasti berakar di meja anda. Panel depan mengandungi kemasan berkilat dan ini agak membayangi keseronokan - anda perlu mengelapnya dari cap jari dari semasa ke semasa. Blok kawalan terletak di sebelah kanan bawah, jadi selalunya tidak perlu menyentuh bahagian lain yang berkilat.

Secara berasingan, saya ingin mengatakan tentang betapa indahnya bezel pada bingkai hitam skrin, ini benar-benar memberikan monitor pemandangan.

Panel belakang mempunyai corak timbul yang indah, di tengah panel nama pengeluar dicetak dengan huruf besar.

Nah, reka bentuk terpenting monitor ini adalah pendirian. Kami biasa dengan pendirian rata dan sudut standard, tetapi di sini, para pereka memutuskan untuk merancang semula pendirian. Sekarang ia adalah bentuk melengkung yang luar biasa dan sangat sesuai secara organik dengan keseluruhan reka bentuk monitor. Setuju bahawa jauh lebih baik dengan cara ini daripada sekeping plastik persegi biasa. Lebih-lebih lagi, reka bentuk ini memperluas ruang kosong di bawah monitor. Secara fungsional, dudukan tidak terlalu maju dan hanya membolehkan anda mengubah sudut monitor, tetapi selalunya ini cukup.

Di sudut kanan bawah di tepi lut adalah kunci kawalan monitor. Mengenai menu, ia mengandungi kedua tetapan standard - kecerahan, kontras, warna, dan beberapa ciri khas, misalnya, fungsi MagicEco. Tetapan ini membolehkan anda memilih mod penggunaan kuasa antara 100%, 75% dan 50%, sehingga membolehkan anda menjimatkan sedikit penggunaan kuasa monitor, yang, by the way, sudah kecil. Sebagai tambahan kepada pilihan ini, ada juga pemasa tidur - tetapkan waktu, dan monitor akan mati sendiri pada waktu yang tepat. Ini berguna bagi mereka yang cukup sibuk dan dari semasa ke semasa lupa mematikan beberapa peranti.

Butang kawalan monitor terletak di bahagian kiri bawah bezel skrin, tanda tangannya digunakan pada bezel lut. Oleh itu, mudah untuk mengawal tetapan monitor.

Kesan umum

Monitor dengan pepenjuru 21.5 inci mempunyai resolusi maksimum 1920 * 1080, iaitu. paparan skrin lebar.

Adalah pelik jika monitor seperti itu tidak mempunyai output digital untuk memberikan isyarat gambar berkualiti tinggi. Sebenarnya, dalam hal ini, Samsung ВХ2250 tidak mengecewakan, kerana monitor sudah mempunyai dua output HDMI, yang memungkinkan untuk menyambungkan secara bersamaan beberapa peranti ke monitor. Berkat ini, monitor dapat digunakan baik sebagai monitor komputer dan sebagai TV pada waktu yang sama, tanpa harus menyambungkan kembali kabel, tentu saja, dengan syarat komputer dan sumber isyarat TV juga mempunyai penyambung HDMI. Bagi pemain DVD dan Blu-Ray moden, konsol permainan, kamkoder HD, kebanyakannya mempunyai output HDMI, dan mereka dapat disambungkan dengan mudah ke monitor.

Tidak akan ada masalah ketika menyambungkan komputer riba, walaupun tidak dilengkapi dengan output digital, mereka boleh dihubungkan melalui D-Sub (VGA) biasa, kerana ada penyambung standard. Satu-satunya masalah mungkin bagi pemilik peranti dengan output DVI sahaja (terdapat kad video seperti itu). Maka anda perlu menggunakan penyesuai DVI-HDMI khas, dan ini adalah kos tambahan yang kecil.

Seperti yang anda lihat, semuanya lebih kurang normal dengan penyambung monitor.

Monitor mengandungi matriks dengan masa tindak balas yang sangat pantas - hanya 2 ms, yang merupakan petunjuk yang sangat baik. Pemandangan dinamik dijamin tidak kabur semasa main balik, dan pergerakan dalam permainan akan lancar dan jelas pada masa yang sama, tanpa artifak.

Fungsi MEGA DCR Dynamic Contrast Ratio yang dilaksanakan membolehkan anda mencapai perincian dan realisme yang mengagumkan dalam adegan dan permainan pawagam. Lampu latar disesuaikan dengan sempurna bergantung pada isyarat video yang masuk, sementara lampu latar di monitor bahkan mungkin dimatikan sepenuhnya. Hasilnya, kita mendapat nisbah antara kecerahan cahaya dan gelap sehingga menjadikan gambar lebih semula jadi.

Monitor menyediakan tetapan pra-konfigurasi yang dioptimumkan dari sudut pandang pengeluar untuk bekerja dengan kumpulan aplikasi tertentu. Ini adalah "Teks", "Internet", "Filem" dan beberapa mod lain. Tidak perlu dikatakan, semua ini semata-mata bersifat individu dan bagi anda, mungkin, mod "Pawagam" lebih sesuai untuk bekerja di Internet atau menyunting teks. Atau mungkin tidak ada mod yang sesuai dengan anda, yang bermaksud bahawa anda perlu menggunakan tetapan manual.

Terdapat juga kesan yang popular di kamera foto dan video - mod hitam putih, sepia dan lain-lain. Tidak sepenuhnya jelas mengapa pilihan sedemikian diperlukan, tetapi mungkin seseorang akan menyukainya.

Dari saat-saat menyenangkan bekerja dengan gambar, harus dikatakan mengenai kemungkinan penentuan nisbah aspek secara automatik, setelah itu monitor itu sendiri memilih mod paparan gambar yang optimum, yang secara praktikal tidak memutarbelitkan bahagian gambar asli. Ini sangat baik kerana gambar tidak diregangkan untuk memenuhi keseluruhan skrin dan oleh itu tidak memutarbelitkan.

Mungkin ini semua perkara utama yang dimiliki monitor ini, kerana parameter kecerahan dan sudut pandangan, semuanya berada dalam had normal, yang membolehkan anda melihat gambar dengan selesa.

Hasil

Syarikat Samsung sekali lagi memberikan kami contoh produk mereka yang sangat baik, bahkan untuk matriks TN. Pengilang dapat memaksimumkan fungsinya secara maksimum semasa penghasilan peranti ini. Kehadiran dua penyambung digital untuk video definisi tinggi membolehkan monitor berfungsi dengan dua peranti yang disambungkan pada masa yang sama. Selain itu, terdapat penyambung biasa, yang masih sangat popular dan terdapat di banyak komputer riba sebagai satu-satunya antara muka untuk menyambungkan monitor luaran, jadi menyambungkan komputer riba ke monitor tidaklah sukar.

Satu-satunya kelemahan adalah kekurangan DVI, kerana beberapa kad video hanya dilengkapi dengan penyambung seperti itu, yang bermaksud bahawa anda perlu menggunakan penyesuai. Itu sahaja. Pantau F.ua.