Pelbagai permainan bola untuk kanak-kanak

Bola telah menjadi mainan kegemaran sejak zaman dahulu lagi. Semua orang memainkannya, baik orang dewasa dan kanak-kanak. Pada zaman dahulu, bola dikaitkan dengan Matahari, yang dikurniakan dengan kekuatan yang tidak terkawal. Para saintis kini percaya bahawa permainan bola menyumbang kepada perkembangan keseluruhan orang dewasa dan kanak-kanak.

Sejarah

Pada zaman dahulu, latihan bola bukan hanya permainan. Mereka menyerupai ritual ajaib. Sebagai contoh, di Mesir, setiap pasukan bola sepak harus bermain untuk ketuhanannya sendiri. Kemenangan juga dimenangkan untuk para dewa. Bola dibuat dari pelbagai bahan. Mereka ditenun dari buluh, diukir dari kayu dan kulit kayu, dijahit dari kain dan kulit binatang. Bola diisi dengan apa yang ada: bulu burung, biji pelbagai buah, lumut.

Yang pertama memutuskan untuk melambung bola adalah orang Rom. Mereka juga membuat bola dari kandung kemih binatang, yang kemudian dilapisi dengan potongan kulit. Amerika Tengah menjadi tempat kelahiran bola getah. Orang India membuat bola menggunakan resin yang diekstrak dari luka di kulit tanaman dan getah. Permainan India Amerika diakhiri dengan pengorbanan. Seorang pelaut terkenal pertama kali membawa bola ke Sepanyol, yang kemudiannya menaklukkan seluruh dunia.

Permainan bola untuk kanak-kanak di bawah umur satu tahun

Pada masa kini, kanak-kanak jarang dilihat bermain bola, yang sangat teruk. Mainan ini sangat menarik dan cukup menarik. Bola akan meninggalkan anak dengan pengalaman yang paling tidak dapat dilupakan, permainan yang tidak dapat dibandingkan dengan mainan lain. Untuk kanak-kanak di bawah satu tahun, buat bola lembut, serbuk. Mereka menyenangkan apabila disentuh dan sesuai dengan ukuran mainan dengan jari anda. Anak perlu belajar menahan bola pada usia dini, yang membantu menguatkan jari. Kenalan pertama kanak-kanak dengan mainan itu penting, yang kemudian akan memberikan kepuasan dan kegembiraan kepadanya.

Pada enam bulan, seorang kanak-kanak dapat menggantung bola getah terang di atas katil. Kanak-kanak itu dengan rela hati akan menghampirinya dengan kakinya. Pergerakan yang dihasilkan bola akan membangkitkan perasaan bersemangat pada anak. Dia mempunyai keinginan untuk menendang bola berulang-ulang kali, membuat salah satu latihan fizikal paling mudah. Latihan ini membantu menguatkan dan mengembangkan otot kaki. Pada usia enam bulan, bayi belum dapat melakukan pergerakan sedemikian secara bebas. Bola terang dengan ukuran besar, di dalamnya ada alat musik yang mengeluarkan suara, dapat menjadi panggilan. Anak itu pasti akan berusaha mencapai bola, cuba merangkak.

Pada usia lapan bulan, anak itu terbawa-bawa dengan membuang bola. Ketika itulah anda perlu mula mengajarnya pelbagai permainan. Kanak-kanak itu dengan senang hati melemparkan mainan dengan kedua tangan, kemudian bergantian. Sekiranya bola tergelincir dari tangan, maka anak itu, mengikut pergerakannya, meminta bola untuk lontaran baru. Anak itu dengan senang hati tidak hanya melemparkan bola, tetapi juga menggulungnya, mengisi kotak atau bakul dengan bola. Anda perlu memberikan bayi bukan satu, tetapi beberapa bola dengan diameter yang berbeza sekaligus.

Sekiranya kanak-kanak berumur satu tahun, perlu menunjukkan kepadanya bahawa bola dapat dilemparkan ke dalam bakul dengan mengambilnya dengan kedua tangan. Sebagai permulaan, latihan ini dapat dilakukan dalam keadaan duduk, kerana seorang anak pada usia ini tidak berdiri dengan baik di kakinya. Balingan dilakukan dari posisi berdiri semasa bayi dengan yakin berdiri. Anda boleh bermain bola bukan sahaja di apartmen, tetapi juga di jalan. Anak akan dengan senang hati melemparkan bola ke gelongsor, pokok atau semak.

Permainan bola untuk kanak-kanak di bawah umur 3 tahun

Pada usia dua tahun, anda boleh mengajak anak anda meluncur bola ke bawah gunung. Kanak-kanak menyukai latihan ini. Pergerakan ini tidak memerlukan banyak usaha untuk menolak bola. Kemudian anda dapat menunjukkan bola bergulir di sepanjang jalan yang sempit atau di antara mainan. Adalah perlu untuk mengajar kanak-kanak itu menolak bola dengan kuat dan yakin, agar tidak melambung ke sebelah. Kanak-kanak terutamanya suka menggulung bola dalam keadaan duduk satu sama lain, melemparkannya ke dalam bakul atau memukulnya ke dalam lubang.

Masih sukar bagi pemain berusia tiga tahun untuk menangkap bola, walaupun anda harus mencuba. Pertama, anda boleh mengambil bola kembung kecil biasa dan melemparkannya ke anak anda. Pada mulanya, tentu saja, anda belum dapat menangkapnya. Kemudian, dengan memerhatikan bagaimana orang dewasa melakukannya, anak akan berusaha menangkap bola dengan telapak tangannya melebar. Sekiranya anda gagal menangkap bola, anak itu boleh marah. Pada masa ini, anda harus menyokongnya, dengan tegas memarahi bola. Setelah berulang kali mencuba, kanak-kanak itu akan menangkap bola dengan tangannya dan akan senang dengannya.

Bermain bola sepak akan menggembirakan anak, walaupun ibu adalah jurulatih pertama. Dalam bola sepak, penting bagi seorang kanak-kanak untuk mempelbagaikan pergerakan mereka sambil meninggalkan kesan yang baik. Pada mulanya, anak itu tidak akan sekali-kali memukul bola, tetapi setelah banyak usaha menjaringkan gol yang ditunggu-tunggu. Dalam kes ini, anda pasti memuji bayi. Ia akan berguna untuk bayi melemparkan bola ke atas. Dengan lemparan seperti itu, bayi meluruskan, menguatkan otot bahu, tulang belakang diregangkan dan postur badan menjadi lebih baik.

Kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun

Bagi kanak-kanak berumur empat tahun, permainan dalam bentuk melempar dan menangkap bola berguna.

Untuk kanak-kanak berusia lima tahun, bola dapat dilemparkan ke tanah atau dinding, cuba memukulnya tanpa menangkapnya. Lebih baik melambung bola dari permukaan aspal atau rata. Berjaya menyelesaikan latihan ini bergantung pada ini. Kanak-kanak itu terbawa-bawa oleh putaran bola di sekelilingnya. Di sini anda memerlukan bola dengan corak terang dalam bentuk bentuk geometri.

Pada usia enam tahun, permainan bola menjadi lebih sukar. Anak itu dengan mudah melancarkan bola di antara objek yang berlainan, menggulung dan berlari mengejarnya, melemparkannya ke atas, memukul permukaan, melemparkannya ke jarak jauh dengan pelbagai kaedah. Anak perlu melakukan pergerakan dengan tangan kanan dan kiri. Ini penting untuk tujuan pencegahan postur badan yang betul dan untuk menguatkan lengan. Permainan ini diadakan sebagai pertandingan keluarga.

Lebih-lebih lagi, kerugian perlu digabungkan dengan kemenangan. Hanya satu kerugian, begitu juga kemenangan, hanya merugikan anak. Kegagalan berterusan menyebabkan sikap negatif terhadap permainan yang diberikan, dan kemenangan menjadikan anak itu sombong dan menimbulkan rasa unggul daripada yang lain. Bermain dengan bola, anda boleh melakukan pelbagai latihan, sehingga menghubungkan imaginasi anda. Kanak-kanak itu juga perlu dibenarkan bermain sedikit nakal, sehingga menimbulkan kehangatan dalam hubungan.

Bola dan anak berusia tujuh tahun

Pada usia ini, kanak-kanak sangat meminati sukan. Adalah perlu untuk memperkenalkan kanak-kanak itu kepada permainan seperti bola sepak, bola keranjang, bulat, tenis meja dan hoki di halaman. Pada usia tujuh tahun, seorang kanak-kanak sudah boleh bermain permainan seperti itu. Anda boleh mengatur pasukan kecil dari beberapa orang dan menikmati permainan. bermain sukan, kanak-kanak itu bukan sahaja dapat menguatkan kesihatannya, tetapi juga menyelesaikan pelbagai masalah. Oleh itu, dia melatih ingatan dan perhatian, mula berfikir dengan cepat. Setiap permainan memerlukan bola dengan ukuran tertentu, dan untuk latihan tertentu, bola itu dapat melambung. Bagi kanak-kanak prasekolah, bola tampar lebih sesuai untuk bermain bola sepak. Dalam kes ini, bola harus keras dan memukul tanah dengan baik.

Permainan bola yang terganggu juga akan meninggalkan banyak kesan menarik bukan hanya untuk kanak-kanak, tetapi juga untuk orang dewasa.

Adalah perlu untuk menarik minat anak dalam permainan, untuk menarik perhatiannya. Tidak perlu memaksanya bermain secara paksa, dan juga pada tanda-tanda pertama bahawa anak itu tidak menarik, permainan mesti selesai.

Tanpa mengira jantina anak, anda perlu mengajarnya cara bermain dengan bola. Pergerakan akan menjadi lebih tepat dan menarik, membawa pelbagai kehidupan bayi anda.

Setiap kali, dengan menguasai semua teknik permainan baru, anak memperoleh bukan hanya keyakinan diri, tetapi juga menjadi lebih tangkas, lebih kuat dan lebih berdikari. Bola dengan berat yang berbeza membantu mengembangkan bukan sahaja otot tangan, mengembangkan jari dan tangan, tetapi juga menyebabkan peningkatan pergerakan sendi. Perkara ini berlaku terutamanya bagi kanak-kanak yang bersiap untuk sekolah.

Dari semua perkara di atas, kita dapat membuat kesimpulan mengenai faedah bola dan tempatnya dalam kehidupan anak.