Kami menghampiri pilihan gurney dengan segala tanggungjawab!

Bahagian tengah dunia mainan bayi diberikan kepada gurney. Kanak-kanak bermain dengan mereka dengan semangat berjangkit! Kerusi roda mainan membantu kanak-kanak menguasai kawalan aksesori kanak-kanak jenis ini dan belajar bagaimana mengawal tubuhnya.

Kerusi roda adalah mainan serba boleh: anda boleh menggunakannya di rumah dan di halaman sambil bermain dengan anak-anak lain.

Mainan roda tangan panjang

Apabila seorang kanak-kanak berumur satu tahun, dia mula dengan yakin menginjak - tiba masanya untuk membeli gurney dengan pegangan panjang. Kanak-kanak itu ingin menolak mainan seperti itu dan melihat pergerakannya yang lebih jauh (contohnya, Bebek Polesie dengan pemegang dan Bambi M).

Sekiranya mainan dibuat dalam bentuk rama-rama, maka sayapnya akan berkibar dalam proses pergerakan; kelinci kecil akan mula memukul gendang dengan cakarnya, sebaik sahaja bayi menggerakkan mainan itu; ayam - ayam akan mematuk biji-bijian, dll. - terdapat pelbagai reka bentuk kerusi roda!

Sekiranya ini disediakan dalam reka bentuk, maka mainan itu masih dapat mengeluarkan pelbagai suara dalam proses pergerakan: berderak, membunyikan loceng, suara binatang atau melodi lucu.

Mainan - kerusi roda tidak akan ditinggalkan tanpa perhatian kanak-kanak, kanak-kanak akan cepat menguasainya. Lama kelamaan, dia akan dapat menggunakannya dengan yakin: memandu lurus, mengatasi pelbagai halangan, dll. Kanak-kanak itu akan mula memahami bahawa mainan itu tidak bergerak dengan sendirinya, tetapi berkat usahanya, kerana dialah yang mengendalikan gurney dengan bantuan "stereng" yang panjang: semakin dia menekan pemegangnya, semakin cepat gurney akan berjalan, dan jika anak itu berhenti, seluruh struktur akan membeku.

Dalam proses bermain dengan gurney, aktiviti anak dirangsang, mendorongnya untuk aktif: berjalan dengan cepat atau perlahan, bergerak ke arah yang berbeza. Anak akan belajar ketepatan dan koordinasi pergerakan, menjaga keseimbangan.

Idea kerusi roda sangat penting: protagonis mainan itu mesti difahami dan dikenali oleh kanak-kanak itu. Adalah lebih baik jika mainan dibuat dalam bentuk binatang atau burung, yang telah dijumpai oleh anak sekurang-kurangnya sekali dalam kehidupan seharian (misalnya, di buku) atau semasa berjalan-jalan di alam. Sangat senang memanggil mainan seperti itu dengan nama anda sendiri: Mishutka, Bunny, Quack-quack. Sekiranya anda memberitahu anak itu, "Mari bermain dengan Mishka," dia akan segera memahami apa yang dipertaruhkan.

Anda tidak boleh memilih reka bentuk yang terlalu rumit untuk pemahaman anak (sehingga 2 tahun): mainan dengan putaran berputar, bola dengan lampu berkelip, dll. Reka bentuk sedemikian akan difahami dan menarik bagi kanak-kanak berumur lebih dari 2 - 2.5 tahun.

Terdapat juga apa yang disebut "kacukan" yang dijual: gajah dengan sayap, trak kucing, jam tangan kuda nil dan "makhluk" serupa. Mereka tidak boleh disebut cukup berguna untuk anak, kerana tidak mungkin ibu bapa mengenal pasti mainan seperti itu: anak akan sedikit bingung oleh mereka, kerana makna utama mainan itu tidak jelas (baik itu kuda nil, atau jam). Harus diingat bahawa peranan utama mainan adalah gurney.

Jadi, plot mainan ditentukan. Sekarang giliran untuk memeriksa operasi mekanisme mainan. Pergerakan gurney harus lancar dan tepat - tanpa jamming atau brek secara tiba-tiba. Semua elemen struktur mesti dilekatkan dengan selamat satu sama lain, kerana jika "Bunny" kehilangan "kaki" semasa perjalanan, bayi akan sangat kecewa. Mainan harus berdiri lurus, tidak membelok ke sisi semasa pergerakan, dan menjaga kestabilan.

Pemegang troli mestilah kuat dan rata, kerana kelengkungan sedikit pun akan menyebabkan keseluruhan struktur terpesong. Kelengkungan sering dapat dilihat pada pemegang pra-pemasangan yang diperbuat daripada plastik. Reka bentuk pemegang dan gurney itu sendiri mesti membenarkan sambungan yang ketat dan tahan lama. Untuk mengangkut mainan, lebih baik melepaskan pegangan dari gurney.

Pemegang gurney harus membenarkan genggaman yang ketat dan selesa dengan telapak tangan kecil. Titik cengkaman dapat dibuat dalam bentuk bentuk (misalnya, dengan lapisan getah), lubang mata (membolehkan anda memegang pegangan dengan dua tangan) atau bola yang dapat ditahan oleh anak di dalam cam.

Roda mainan mestilah ringan dan licin. Roda harus mempunyai pad getah yang memberikan perjalanan lembut dan perjalanan yang tenang.

Mainan - bergolek dengan tali

Seorang kanak-kanak bukan sahaja dapat mendorong mainan - kerusi roda di hadapannya, tetapi juga menyeretnya bersama tali dengan tali (contohnya, model Polesie Bunny Rabbit (dalam jaring) dan Keenway "Snail" dengan kesan bunyi dan cahaya). Seutas tali yang kerap dapat keluar dari tangan bayi, jadi gulungan ini mempunyai tali, yang hujungnya dilekatkan pada cincin atau bola. Sekiranya tidak ada pemegang pada tali, maka anda harus membuat gelung sendiri.

Roller dengan tali dibuat dalam bentuk kenderaan (kereta, gerabak, pesawat) atau haiwan (tikus, arnab, siput, dll.). Protagonis kerusi roda dengan tali (seperti model dengan pemegang) dapat menggerakkan kakinya, memusingkan kepalanya, bertepuk tangan, dan sejenisnya.

Adalah sukar bagi kanak-kanak di bawah umur 2.5 tahun untuk sentiasa melihat-lihat dan melihat aktiviti "watak" mereka, oleh itu, sangat disarankan untuk membeli kerusi roda dengan tali untuk kanak-kanak berumur lebih dari 2,5 - 3 tahun. Sebuah gurney dengan pegangan selalu dilihat oleh bayi, kanak-kanak itu melihat hasil usahanya: sebagai contoh, saya mendorong seekor ngengat - dia mengepakkan sayapnya, saya membawa anak kucing - dia memusingkan kepalanya.

Dan sekiranya kerusi roda dengan tali, tindakan utama berlaku di belakang anak. Kanak-kanak itu membawa mainan dan mengingat gambar apa yang berlaku di belakang. Anak-anak bahkan datang dengan senario bermain dengan gurney seperti itu: kita berjalan anjing, kucing atau lipan, kita membawa trak dengan pasir ke sebuah tambang, atau kita mengangkut orang di dalam kereta kereta mainan.

Sebagai tambahan kepada perkembangan aktiviti motorik bayi, sebuah gurney dengan tali melatih pemikirannya dan membantu membuat keputusan: "pemandu" trak mesti membawa pasir ke tempat tujuan tanpa menghamburkan segelintir, oleh itu, anda perlu mencari jalan yang selamat dan mengatasi semua rintangan.

Kelebihan tambahan untuk tali pengangkut tali adalah adanya soundtrack: selagi retak, dengungan atau muzik didengar, si kecil dapat memastikan bahawa kenderaan masih mengikuti jalan yang dirancang seperti biasa. Dengan peningkatan kelajuan kerusi roda, trek suara dipercepat. Kanak-kanak menilai kelajuan kerusi roda dengan telinga.

Semasa kanak-kanak itu menguasai gurney dengan tali, dia dengan tidak sengaja belajar melakukan tindakan tambahan: dia berpusing menghadap mainan berikutnya di belakangnya dan menariknya, dengan itu cuba berjalan "ke belakang". Kerusi roda seperti itu juga membolehkan anda memutar mainan di sekitar anak - bayi belajar berputar di tempatnya.

Mainan troli untuk langkah awal

Salah satu jenis kerusi roda mainan adalah apa yang dipanggil kerusi roda. Mainan ini tertumpu pada bayi yang mula mengambil langkah pertama (usia 9 - 10 bulan). Troli ini mempunyai rangka lebar dan kestabilan yang sangat baik. Berkat kaki pada jarak roda yang luas, kerusi roda ini dapat menyokong bayi dan membolehkannya menginjak tanpa terjatuh.

Prinsip operasi mainan seperti itu adalah kerusi roda sederhana. Kanak-kanak memegang penyokong (pemegang lebar, palang pemegang atau pemegang lain), menggerakkan struktur ke hadapan dan mengikutinya tanpa sokongan. Dalam proses "perarakan" seperti itu, panel permainan mainan menghiburkan dan bersorak anak dengan segala cara yang mungkin: bola berjalan, lampu menyala, melodi bermain, gambar kecil haiwan, tumbuhan atau kereta bergerak.

Bar permainan, yang terdapat dalam reka bentuk pejalan kaki, membolehkan mainan berfungsi sebagai pusat hiburan yang sebenar. Sekiranya kanak-kanak itu belum mula menginjak sendiri, maka dia boleh bermain dengan konsol permainan. Panel boleh dikeluarkan (jika reka bentuknya memungkinkan) dan diletakkan di sebelah bayi dengan kereta dorong, tempat tidur atau kerusi berlengan.

Panel ini mengandungi beberapa jenis mainan yang membantu mengembangkan sensasi sentuhan, kemahiran motorik, pendengaran, penglihatan, dan aktiviti mental bayi.

Walker - transformer

Dalam proses membesar bayi gurney - pejalan kaki boleh berubah dari pejalan kaki sederhana menjadi kereta penuh di mana anda boleh bergerak, mendorong dengan kaki anda. Tempat duduk walker seperti itu dibentuk dengan mengubah panel depan.

Gurney - troli

Gurney jenis troli boleh digunakan untuk pelbagai tujuan:

** satu. "Berjalan." ** Kerana adanya pegangan yang tinggi dan tegas, kesesuaian dan kestabilan yang rendah, reka bentuk ini berjaya digunakan sebagai alat pejalan kaki, kerana kereta boleh menyokong anak ketika berjalan.

** 2. "Kita gulung." ** Anak itu dapat mendorong kereta ke depan dan mengikutinya. Kerusi roda ini dibuat dalam bentuk haiwan dan kenderaan besar.

** 3. "Kami membawa." ** Seorang kanak-kanak dapat membawa mainan seperti itu. Troli dengan pegangan panjang, yang terpasang pada struktur, boleh didorong ke depan dan ditarik ke belakang dengan kejayaan yang sama.

"Nilai" utama yang ditunjukkan oleh mainan semacam itu untuk anak-anak adalah kemampuan mengangkut pelbagai barang, dari blok dan barang-barang kecil anak-anak lain ke ranting, pasir dan barang-barang lain, serta "penumpang".

Perhatian harus diberikan kepada kapasiti muatan maksimum troli untuk mengelakkan muatan berlebihan (biasanya tidak lebih dari 20 kg).

Kanak-kanak perempuan suka bermain dengan kereta dorong anak patung, tetapi apa yang harus dilakukan oleh budak lelaki? Sudah tentu, bawa kereta! Kereta seperti itu akan menjadi iri hati seluruh halaman dan jawapan yang pantas untuk fesyen berkuda dengan kerusi roda.

Kereta dorong anak patung - jenis mainan lain - kerusi roda

Sekiranya anda memilih kereta dorong anak patung untuk puteri anda, maka ingatlah bahawa kerusi roda jenis ini lebih sesuai untuk kanak-kanak perempuan berumur 2 - 3 tahun yang boleh berjalan dengan baik. Sekiranya gadis itu baru mula menginjak-injak, maka pegangan kereta sorong, yang cuba ditolak oleh bayi, kadang-kadang akan mengalami berat badannya sendiri semasa perjalanan dan jatuh, yang pasti akan menyebabkan struktur terbalik.

Pada usia 3 - 4 tahun, kanak-kanak perempuan mula bermain dengan penuh minat dengan anak patung dan menggulungnya dengan kereta dorong. Setiap gadis mungkin mempunyai anak patung kegemarannya, jadi ukuran kereta dorong itu membolehkan anda meletakkan mainan kegemaran anda dan berjalan-jalan dengannya. Untuk mengelakkan boneka jatuh dari kereta dorong semasa berjalan, ia harus dipasang dengan kemas dengan tali (reka bentuk kereta dorong harus memastikan kehadiran mereka). Kanak-kanak itu harus dapat mengikat dan membuka tali haiwan kesayangannya secara bebas. Pegangan kereta dorong harus diletakkan terus di telapak tangan anak: ia tidak boleh berada di dekat lutut atau dahi, tetapi pada tahap perut anak. Perwujudan yang paling sesuai adalah kereta sorong dengan keupayaan untuk menyesuaikan kedudukan pemegang - "atas-bawah" Kemudian "ibu" kecil akan dapat berjalan di halaman di udara segar dengan selesa untuk dirinya dan "anaknya".

Senario serupa untuk bermain "ibu dan anak perempuan" memperuntukkan susunan kereta sorong tambahan. Gadis itu akan merasa seperti "ibu" yang sebenar sekiranya kereta dorong itu mengandungi mainan untuk "bayi", alat pacu dan botol boneka, tilam kecil dan selimut, bantal dan aksesori lain. Untuk mengangkut kereta sorong seperti itu dari rumah ke jalan dan sebaliknya harus dilakukan dengan berhati-hati, kerana ada "anak perempuan" yang dikasihi dari "ibu" kecil!

Meningkatkan koordinasi pergerakan, meningkatkan aktiviti motor, mengembangkan pemikiran dengan mencipta plot berdasarkan peranan - ini hanya kelebihan utama menggunakan kerusi roda dan kereta. Dalam proses bermain dengan kerusi roda ini, anak-anak membayangkan diri mereka sebagai ibu dan bapa masa depan, juruteknik dan juruterbang.

Mari pergi menumpang!

Kanak-kanak sangat menyukai kerusi roda plastik dan kayu sebagai jenis kenderaan bergerak (contohnya, Joddy Joddy, kerusi roda Kanak-kanak dan Kiddieland Winnie the Pooh With Orchestra).

Reka bentuk kerusi roda sedemikian memberikan kemampuan untuk menunggang dengan menolak kaki anak dari lantai. Kanak-kanak berumur lebih dari satu setengah tahun berjaya menggunakan alat ini. Menghantar gurney seperti "untuk bersara" tidak akan berlaku sebelum anak melampaui pengangkutannya. Reka bentuk kerusi roda seperti itu tidak menyediakan kehadiran pedal, anak-anak dengan cepat belajar mengoperasikan mesin seperti itu dan kemudian lebih mudah beralih ke basikal anak-anak.

Reka bentuk gurney yang paling ringkas seperti basikal plastik, motosikal, kereta mainan, kuda atau gajah tanpa pedal, yang boleh ditunggang oleh anak itu. Di kerusi roda seperti itu, terdapat setang basikal yang boleh dikawal oleh yang kecil. Reka bentuk yang lebih kompleks dibezakan oleh kemampuan anak berada di dalam kereta dan memandu. Roda stereng dibuat dalam bentuk "roda kemudi" sebuah kereta, yang dikendalikan dengan teliti oleh anak yang lebih tua. "Pemandu" kecil itu boleh duduk di kerusi empuk yang selesa dengan punggung tinggi.

Semua jenis konsol permainan, lampu berkedip, tanduk dan soundtrack akan memikat hati anak anda. Pegangannya, yang dilekatkan pada bahagian belakang bingkai, akan membolehkan anak itu menggulung dan membawa kerusi rodanya. Banyak model mempunyai bagasi kecil atau poket untuk barang kecil yang diperlukan oleh kanak-kanak.

Kerusi roda pelbagai fungsi ini akan melayani anak anda dalam jangka masa yang lama! Anda boleh mula menggunakannya dari 9 hingga 10 bulan. Kali pertama anak akan dilancarkan oleh ibu bapa. Reka bentuknya memperuntukkan adanya pelek keselamatan atau tali pengikat, yang akan memastikan pemasangan "penunggang" kecil yang betul, memegang anak dengan selamat di / dalam struktur dan tidak akan membiarkannya jatuh dan cedera. Kerusi roda mempunyai pegangan panjang dan tali, dengan bantuan ibu bapa yang dapat membawa anak di hadapan mereka atau menarik struktur pada tali. Tidak lama kemudian bayi akan membesar dan mula menolak lantai dengan kakinya dan bergerak.

Mari kita rock!

Terdapat model gurney yang boleh berayun (contohnya, Kuda Bambi (Metr +) 5501 H merah dan Jolly Ride My Pony). Rangka utama gurney (watak mainan) boleh dipasang pada platform berayun. Atau penggelek dikeluarkan dari gelongsor goyang (dalam bentuk bulan sabit), yang membantu struktur bergerak di angkasa, tetapi boleh mengganggu ayunan.

Mari pergi menggunakan skuter?

Dan beberapa model kerusi roda - transformer boleh ditukar menjadi skuter. Apabila anak anda masih cukup kecil (satu atau dua tahun), maka dia bergerak dengan bantuan kerusi roda seperti itu dalam keadaan duduk. Dan jika anda melepaskan tempat duduk dari gurney dan memperbaiki bahagian utama struktur dalam kedudukan tegak, anda akan mendapat skuter yang boleh dipercayai pada empat roda di mana anak-anak dapat bergerak sambil berdiri.

Anak akan berasa sangat stabil, memegang stereng tinggi dengan pemegang yang selesa dengan telapak tangannya. Lapisan kasar atau benang bertekstur di tapak kaki akan membantu mengelakkan kaki kecil tergelincir.

Jangan tinggalkan anak anda tanpa pengangkutan!

Kedai dalam talian F.ua menawarkan banyak pilihan [kerusi roda] (/ kerusi roda / indeks2.html "") untuk anak-anak anda!