CARA MINUM PROTEIN - cara mengambil protein untuk menurunkan berat badan dan menambah berat badan, bila hendak minum

Protein adalah protein. Ia terbahagi kepada dua jenis - "cepat berasimilasi" dan "lama berasimilasi". Protein "cepat" memberi tenaga kepada badan dengan serta-merta. "Panjang" menyerah protein dalam beberapa jam. Mudah mengenali mereka.

  • Whey - "lakonan pantas". Mereka meminumnya pada waktu pagi dengan perut kosong, satu jam sebelum latihan dan segera setelah melakukan senaman fizikal, serta pada siang hari setelah makan.

Protein whey terdapat dalam tiga rawatan yang berbeza. Lihat jadual ciri.

Komposisi protein whey

Ciri-ciri:

Mengasingkan (WPI)

  • Lemak dan karbohidrat minimum
  • Peratusan protein maksimum
Hidrolisis (WPH)

Ia dipecah menjadi asid amino, sehingga cepat diserap

Kepekatan (WPC)

Mengandungi 20% atau lebih lemak, kolesterol dan karbohidrat (laktosa)

  • Protein kasein (kasein) - asal semula jadi "lama bermain". Ia diambil sebagai pengganti makanan dan sebelum tidur. Casein "menyumbat" rasa lapar dan tidak membebani badan dengan karbohidrat dan lemak.

Sekiranya anda tidak bertoleransi dengan produk tenusu, cari alternatif protein. Kaji jadual untuk menentukan protein mana yang terbaik.

Protein Pencernaan

Bagaimana nak guna

Daging (daging lembu)

  • Ia mempunyai profil asid amino yang sama dengan whey
  • Mengembalikan otot dengan tenaga dengan cepat
Bila-bila masa

Telur

Lebih perlahan daripada daging

Antara waktu makan

Sayuran (beras, kacang, kedelai, rami dan gandum)

Kadar penyerapan dikompensasikan dengan menambahkan asid amino: amin minum (glutamin BCAA) dan selepas 10-15 minit protein (contohnya beras)

Bila-bila masa anda memerlukan protein

Sebatian (campuran kasein, susu, whey dan telur)

Diserap lebih perlahan daripada kasein dan whey tulen

  • Sebelum tidur
  • 2 jam sebelum latihan
  • Sekiranya anda tidak dapat makan dalam beberapa jam akan datang

Untuk pertumbuhan otot, kita memerlukan 1.5-2 gram protein setiap 1 kg berat badan kita. Sekiranya berat anda 80 kg, maka anda perlu mendapatkan 160 g protein tulen setiap hari, yang terkandung, misalnya, dalam 800 g dada ayam. Dan memandangkan protein seperti itu tidak diserap sepenuhnya, ia perlu dimakan lebih banyak lagi. Dengan menggunakan protein, kita boleh mendapatkan sebahagian protein dari produk semula jadi dan mengimbangi sebahagian dari makanan tambahan sukan. Lebih senang. Untuk mencari protein yang sesuai untuk anda, lihat tiga parameter.

  1. Rasa . Dia mesti sangat menyukainya.
  2. Kemudahan minum . Banyak pengeluar menambahkan guar gum pada protein, yang menjadikan minuman itu pekat dan likat, seperti koktel.
  3. Kekurangan aftertaste .

Jangan tergesa-gesa untuk membeli pakej besar. Walaupun anda minum jenama protein tertentu, dan mengambil yang sama, tetapi dengan rasa yang berbeza - anggap anda berisiko. Rasanya mungkin tidak menyenangkan.

Lebih baik membeli protein protein tunggal, tanpa bahan tambahan (tanpa creatine, glutamine, arginine, levocarnitine, dll.). Pengilang mencairkan protein dengan kekotoran ini untuk mengurangkan kosnya dan meningkatkan harga produk akhir, meletakkannya sebagai diperkaya dengan satu atau bahan tambahan lain.

Cara minum protein dengan betul

Mengenai dos: satu hidangan - 1 cap setiap pek (~ 30 g). Ini adalah dos standard untuk berat badan 80-90 kg. Sekiranya berat badan anda melebihi 100 kg, tingkatkan porsi (tambah seperempat lagi ke penutup penuh). Sekiranya berat badan anda kurang, kurangkan dengan sewajarnya.

Mengenai isi padu cecair. Cairkan minuman mengikut kesesuaian yang anda suka. Secara optimum - 1 penutup untuk 250-300 ml. Dan minum. Gegaran protein berubah menjadi masam dengan cepat dan kasein menebal, terutama dalam cuaca panas. Anda boleh mengacau air, susu, kefir dan jus, tetapi toleransi terbaik, tentu saja, di atas air.

Peretasan hidup

Tuang cecair ke dalam pengocok terlebih dahulu, dan kemudian masukkan protein. Bukan sebaliknya. Jika tidak, serbuk diambil dalam gumpalan dan lapisan serbuk kering kekal di bahagian bawah. Apabila anda menggegarkan campuran dalam pengocok, biarkan selama 3-5 minit agar rasa berkembang.

Cara minum protein untuk mendapatkan jisim

Supaya otot tumbuh, pada waktu pagi, ketika anda bangun, campurkan sendiri protein "cepat". 15-20 minit sebelum sarapan. Protein shake secara perlahan menaikkan gula darah setelah tidur dan meningkatkan metabolisme. Jangan minum protein biasa anda! Anda memerlukan hydrolyzate whey (Hydro Whey (Pemakanan Optimum), QNT Metapure Zero Carb). Ia mempunyai tahap pemurnian yang tinggi (tidak mengandungi karbohidrat dan lemak) dan kepekatan enzim pencernaan yang tinggi. Makanan tambahan ini diserap sepenuhnya oleh badan dalam 15 minit. Ya, dia pahit. Tetapi untuk mendapatkan jisim, anda boleh menahan kesulitan ini.

Protein yang cepat diserap akan mempercepat metabolisme anda dan terus mendorong anda ke meja. Dan jangan menguap. Buangkan dengan penuh karbohidrat dan protein. Contohnya, oatmeal dan telur dadar. Atau penkek dengan keju kotej. Atau keju kotej dengan jem, jem, atau lebih baik lagi - dengan beri segar atau buah-buahan.

Dengan teh hijau dan multivitamin dengan dua kapsul minyak ikan, anda akan melakukan segala yang mungkin supaya jisim otot mula tumbuh tepat pada waktu pagi. Pertimbangkan: vitamin diminum 2-3 kali sehari. Ikut arahan pengeluar.

Tetapi selepas bersenam, anda tidak boleh memasukkan makanan ringan bar atau epal dengan segera, seperti yang disarankan ramai. Bunuh selera anda. Setelah bersenam, bersandarlah pada makanan biasa, pastikan ayam atau sapi. Kemudian minum protein whey: karbohidrat yang mudah dicerna mempercepat penyerapan protein yang dimakan dan meningkatkan tahap insulin dalam darah. Anda akan menjadi seperti m berani daripada lodets!

Pada waktu malam, minum protein "panjang" (Scitec Nutrition Protein Pudding, Strong Fit Mix) 30-90 minit selepas makan malam. Badan menyimpan makanan untuk malam. Dia baik dan sosoknya tidak berbahaya.

Cara pengambilan protein untuk menurunkan berat badan

Ingat: untuk menurunkan berat badan, anda hanya memerlukan 40% latihan dan 60% pemakanan yang betul. Oleh itu, jangan terburu-buru melelahkan diri di gim, menjalani diet. Kami akan mengajar anda cara membakar lemak dengan cekap.

Apabila anda mula mengikuti diet anda, perkara pertama yang disingkirkan oleh badan anda bukanlah tisu adiposa, tetapi tisu otot. Dengan menghancurkan tisu otot, tubuh kita mengurangkan perbelanjaan tenaga badan. Ini adalah reaksi defensifnya dan tidak dapat dielakkan. Dengan memusnahkan 1 gram otot, tubuh kita menggunakannya sebagai sumber tenaga cepat: untuk setiap gram otot yang musnah, 0.7 gram air akan hilang.

Memandangkan jisim otot adalah 3 kali lebih berat daripada jisim lemak, anda akan menurunkan berat badan dengan cepat, tetapi jisim lemak tidak hilang di mana sahaja. Ini adalah bagaimana semua diet klasik "berfungsi". Maksimum, seberapa banyak anda dapat memusnahkan tisu adiposa, membatasi makanan - ini adalah sehingga 30% dari jumlah penurunan berat badan. Selepas diet seperti itu, sosok itu hampir tidak dapat disebut cantik, kerana keindahan bentuk tubuh diciptakan tepat oleh kumpulan otot, dan bukan tisu adiposa.

Protein diperlukan untuk mengurangkan kerosakan otot. Protein boleh dan harus diambil dari sumber semula jadi - telur, keju kotej, daging tanpa lemak. Tetapi agar tidak mengambil karbohidrat dan lemak berlebihan, minum protein cair atau serbuk. Bila-bila masa anda tidak boleh menikmati makanan ringan, tepat selepas bersenam, dan pada waktu pagi ketika anda bangun. Pada saat-saat ini, badan akan habis secara maksimum.

Untuk penurunan berat badan, sebahagian protein diperlukan lebih sedikit daripada ketika memperoleh jisim. Petunjuk standard adalah 1 sudu protein setiap 80-90 kg berat badan anda. Dan anda mengurangkan dos, jangan tuangkan ke dalam bekas penuh, tetapi kurang. Dan bukan whey, cepat diserap, dan kasein adalah yang "lambat" ini. Ini akan memudahkan anda mengatasi rasa lapar, protein diserap dengan lebih perlahan, dan tubuh akan menghabiskan lebih banyak tenaga untuk itu.

Gantikan satu makanan ringan dengan goncang protein rendah kalori. Lebih mudah untuk menurunkan pound tambahan dengan cara ini. Protein smoothies memuaskan rasa lapar dan membakar lemak. Masakan mudah:

  • satu gelas susu tanpa lemak atau 1.5%
  • setengah pisang atau mangga,
  • 2 sudu besar l. serbuk protein.

Dan pengisar untuk menolong anda.

Protein: ulasan

Vadim Kuznetsov , memberi komen mengenai Nutrisi Optimum 100% Whey Gold Standard: “ Pengasingan protein cepat diserap. Ia sangat diperlukan untuk membakar lemak kerana tinggi protein. Ini adalah salah satu isolat berkualiti tinggi di pasaran pemakanan sukan. Rasanya enak (mengambil strawberi / pisang), tidak ada masalah pencernaan. Selepas latihan, ia dapat memberi nutrisi kepada otot dengan sempurna, melihat peningkatan keanjalan bisep, lemak yang tersisa. Satu hidangan mengandungi 25 gram protein . "

Zhukov Mikhail , menulis mengenai Iso Whey Zero, strawberi: " Saya merasakan hasilnya sendiri:

- selepas latihan (sangat sengit) saya semakin letih;

- bergantung pada diet, tidur dan senaman, hasilnya dapat dilihat pada tubuh - lemak subkutan mencair, otot tumbuh, kelegaan menyenangkan pada mata.

Saya menggunakan makanan tambahan dengan makanan . "

Timofey , ulasan mengenai Whey Protein: “Saya meminumnya sekali sehari selepas latihan, saya mencampurkannya dengan susu. Kesan pertama dirasakan dalam 2-3 minggu. Terdapat peningkatan besar-besaran dalam massa . "

Alexander , 100% Whey Protein Professional: “ Saya menyukainya, ia memberikan hasil. Otot lengan dan dada menjadi ekspresif. Sekiranya anda perlu meningkatkan kelegaan, itu saja . "

Catatan: "Kesan sampingan dan kontraindikasi protein. Pengambilan protein - apa faedahnya "

Lihat Kajian Pemakanan Optimum