Mari cuci, percikan

Ramai ibu bapa, dan terutama anak-anak muda, merasa takut sebelum mandi pertama bayi mereka, dan bukan hanya sebelum anak pertama. Ini adalah proses yang cukup bertanggungjawab. Lagipun, anda bukan sahaja perlu mencuci anak, dan melakukannya agar dia tidak takut, tetapi juga berusaha membuatnya menyukai prosedur ini. Lagipun, mulai sekarang, bayi anda akan menjalani prosedur ini setiap hari! Sebilangan besar kejayaan acara ini bergantung pada aksesori yang betul untuk berenang anda. Ramai ibu bapa moden dari hari-hari pertama mula memandikan bayi mereka dengan mandi bersama yang besar, yang pasti tidak mengenali mandi bayi. Namun, untuk tidak menakutkan bayi dengan ruang yang besar dan sejumlah besar air dari mandi pertama, masih lebih pantas untuk memulakan prosedur air di tempat mandi kecil. Jauh lebih mudah, selamat dan lebih higienis untuk bayi yang baru lahir mandi dalam mandi kecil.Terdapat juga saat yang tidak menyenangkan dalam hidup kita - pemutusan bekalan air panas. Sekiranya dandang tidak dipasang di apartmen, anda tidak boleh melakukannya tanpa mandi bayi. Anda harus mengakui bahawa memanaskan air untuk mengisi tab mandi besar adalah tugas yang luar biasa. Sekiranya pangsapuri anda tidak mempunyai mandian pada asasnya, dan anda menggunakan kabin mandi, maka kehadiran mandi bayi untuk anda adalah satu-satunya pilihan untuk mandi anak.

Oleh itu ...

Mandi bayi

Mandi untuk mandi anak-anak berbeza antara satu sama lain dalam beberapa parameter utama:

-borang;

-reka bentuk;

-saiz;

-harga, yang berbeza bergantung pada pengeluarnya.

Baki dengan bentuk biasa (standard), sering dibuat di Rusia, Ukraine atau Belarus, mempunyai harga yang cukup rendah, reka bentuk minimum, dan ukurannya hampir sama. Tetapi mereka tidak begitu mesra pengguna. Sekiranya anda merancang untuk memandikan bayi anda tanpa bantuan, maka mandi seperti itu akan sukar dilakukan. Bayi perlu sentiasa disokong di bawah punggung, dan pada masa yang sama buih dan basuh sabun dengan air. Bagi ibu tanpa pengalaman, itu tidak mudah. Tetapi dalam kes seperti itu, mandi anatomi membantu ibu bapa.

Mandi anatomi

Ia mempunyai slaid sokongan terpasang yang mengikuti kontur badan bayi dan membuat bayi berasa lebih yakin ketika mandi. Anda boleh membiarkan bayi anda terbaring di atas slaid sokongan tanpa bantuan anda, dan kepalanya akan sentiasa berada di atas air. Ini akan membebaskan tangan anda dan anda dapat menangani mandi bayi anda dengan selamat. Apabila kanak-kanak mula duduk, dia boleh diletakkan di seberang tab mandi, di mana ia akan selesa dan selamat baginya untuk duduk dan bermain, kerana slaid penyokong sekarang akan berfungsi sebagai sokongan untuk kaki bayi. Tetapi di sisi lain, semakin tua anak itu, semakin banyak ruang yang diperlukannya di bilik mandi, dia akan mahu berbaring bukan hanya di punggungnya, tetapi juga di perutnya, dan mungkin juga berenang sedikit dengan bantuan ibu. Tidak mungkin melakukan manuver ini dalam mandi anatomi,oleh itu, kita dapat mengatakan dengan yakin bahawa mandi seperti itu boleh digunakan untuk memandikan bayi sejak lahir hingga enam bulan.

Mandi biasa dan anatomi boleh dipasang terus di tepi tab mandi besar. Oleh itu, kami menyelesaikan dua masalah sekaligus. Yang pertama adalah di mana, sebenarnya, meletakkan mandi ketika bayi sedang mandi. Yang kedua adalah masalah dengan kesakitan di punggung ibu, kerana dengan pemasangan bilik mandi seperti itu, ibu tidak perlu memandikan bayi dalam keadaan bengkok. Sekarang ibu akan memahami saya SANGAT! Sekiranya anda memutuskan untuk membeli mandi dengan pilihan pemasangan ini, kami menasihatkan anda untuk mengukur mandi kecil dan besar dengan berhati-hati. Tab mandi kecil harus dipasang dengan kuat, agar tidak tergelincir dari sisi tab mandi besar !!!

Mandi yang boleh dilipat

Mandi seperti ini berbeza dengan jenis mandian lain kerana ia cenderung berlipat. Versi mandi yang berbeza memberikan kemungkinan lipatan yang berbeza. Walau bagaimanapun, hanya ada satu kesimpulan, jika ukuran bilik mandi anda tidak membenarkan anda menyimpan mandi bayi biasa, ini adalah pilihan anda. Semasa membuka mandi seperti itu, ia dipasang dengan selamat, mencegah lipatan tidak sengaja. Beberapa model dilengkapi dengan pegangan, palam pembuangan air dan lapisan anti slip.

Mandi kembung

Bagi mereka yang suka melancong, sering pergi ke rumah desa atau ke kampung untuk menemui nenek mereka, mandi seperti itu pasti akan dilakukan. Ia dibeli bukan sebagai yang utama, tetapi sebagai tambahan. Ia mudah mengembung dan juga mudah melepaskan udara. Namun, semasa memandikan bayi, dia diinsuranskan terhadap tusukan mandi secara tidak sengaja. Faktanya ialah dulang itu hanya akan dikempiskan di bahagian dan dilengkapi dengan injap yang selamat. Bahagian bawah tab mandi sangat stabil, yang membolehkan anda memasangnya di tempat yang sesuai untuk anda.

Mandi antimikrob

Mandi seperti itu tidak perlu dibasmi kuman kerana adanya aditif mikroba mikroba dalam strukturnya. Microban adalah teknologi yang dipatenkan untuk pengeluaran produk dengan sifat antibakteria dan antijamur. Zarah-zarahnya dimasukkan ke dalam plastik walaupun semasa mandi, dan setelah itu, dalam produk siap, mikrob tidak membenarkan bakteria berbahaya membiak. Mandi sedemikian sangat digalakkan untuk kanak-kanak dan bayi yang alergi dengan kulit sensitif. Dalam proses penggunaan bilik mandi, sifat mikrob tidak berkurang, tidak dimakan dan tidak berhenti. Bayi anda akan sentiasa dilindungi!

Mandi "Perut ibu"

Saya rasa mana-mana kanak-kanak dengan senang hati akan kembali, baik, sebentar, ke perut ibu mereka. Dan siapa yang mengatakan bahawa ini tidak dapat dilakukan? Mandi ini dikembangkan oleh doktor berpengalaman - pakar pediatrik, pakar obstetrik, jururawat dan psikologi untuk penyesuaian kanak-kanak lebih cepat dengan keadaan kehidupan luar. Mandi ini mempunyai bentuk yang sangat luar biasa, yang membolehkan anda mewujudkan keadaan agar bayi berada di perut ibu, yang selama ini dia terbiasa selama 9 bulan. Bentuk tab mandi berbentuk mangkuk dan sisi tinggi adalah sokongan yang baik untuk bayi, bahkan bagi mereka yang belum dapat menopang kepala atau duduk. Dalam mandi seperti itu, anda bukan sahaja dapat berenang. Ia juga dapat digunakan hanya untuk merehatkan dan menenangkan bayi, dan juga untuk meredakan sakit kolik. Pose yang diambil oleh bayi di bilik mandi ini bagus untuk pembebasan gas.Di luar negara, mandi seperti itu digunakan di hospital bersalin, untuk memandikan bayi baru lahir. Para saintis telah membuktikan bahawa penggunaan mandi sedemikian dapat mengurangkan tekanan selepas bersalin pada bayi. Mandi seperti itu masih jarang berlaku di negara kita. Tetapi jika tiba-tiba anda menjumpainya dijual, maka anda tidak akan terkejut dengan bentuknya yang pelik, dan mungkin juga membelinya untuk anak anda.

Mandi terbina dalam

Mungkin ada beberapa pilihan untuk dulang terbina dalam. Mari kita memikirkan satu sama lain sedikit demi sedikit.

Dulang boleh dimasukkan ke dalam meja ganti. Reka bentuk ini sangat sesuai jika anda mempunyai cukup ruang di bilik mandi untuk meletakkannya. Ia menyediakan rak untuk menyimpan semua barang kebersihan. Selang khas disediakan untuk kemudahan menyalirkan air. Setelah menggunakan mandian, ia berubah menjadi meja ganti, yang menyelesaikan masalah menukar pakaian bayi setelah mandi. Tetapi berhati-hatilah, kerana ada had berat untuk mandi seperti itu. Jangan melebihi beban maksimum yang dibenarkan.

Dulang boleh dibina ke dalam laci. Reka bentuk megah ini juga menganggap adanya rak dan laci untuk menyimpan bukan sahaja barang kebersihan diri, tetapi juga barang dan mainan kanak-kanak. Air dari bilik mandi seperti itu disalirkan melalui selang pembuangan. Dada laci dapat ditempatkan secara kekal di taman asuhan kanak-kanak, atau dapat dipindahkan ke bilik mandi dengan roda. Lama kelamaan, ketika mandi bayi tidak lagi diperlukan, peti laci terus digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan - untuk menyimpan barang. Kemudahannya jelas, tetapi ada juga kekurangannya. Tab mandi terbina dalam kecil dan bayi tumbuh dengan cukup cepat. Dada laci memakan banyak ruang, dan tidak akan muat di setiap bilik mandi, tetapi jika kerap terkena air, ia boleh merosot. Dada laci yang paling selesa dengan dulang terbina dalam adalah dulang yang meluncur keluar dari bawah penutup.Dalam kes ini, setelah selesai mandi, anda hanya boleh menolak dulang ke belakang, dan di penutup laci, setelah meletakkan lampin di muka, ganti pakaian bayi.

Mana-mana mandi yang anda pilih, lebih baik membeli mandi dengan longkang. Ini sangat mudah, kerana menuangkan air dari bilik mandi, walaupun dari taman asuhan kanak-kanak, mungkin hanya kekuatan lelaki, dan menyiram air dari itu adalah tugas yang agak sukar dan panjang.

Sudah tentu, mandi adalah "aksesori" terpenting untuk memandikan bayi, tetapi bukan satu-satunya.

Tempat mandian

Ciptaan yang sangat berguna. Pangkalan untuk tab mandi boleh dilipat, memakan ruang yang sangat sedikit, dan penutup dengan bilik mandi dengan hampir semua ukuran. Dudukan boleh berdiri bebas dan dipasang di lantai. Boleh dipasang di tab mandi besar. Dan hampir selalu disesuaikan ketinggian. Selalunya, pendirian seperti itu boleh dibeli dengan lengkap dengan mandi.

Tempat tidur gantung

Ia terbuat dari mesh dan ditarik ke bahagian bawah mandi bayi dengan cangkuk.

Gelongsor, dalam bentuk bingkai yang terbuat dari logam, ditutup dengan kain

Untuk memasangnya, pasangkan saja di sisi bilik mandi. Modelnya sangat murah dan biasa, tetapi malangnya, tidak selamat. Anak itu tidak mempunyai sokongan lateral dan tidak ada sokongan di antara kaki, sehingga dia dapat "meluncur" menuruni bukit ke dalam air.

Slaid plastik

Mempunyai bentuk anatomi, menyokong bayi dan di sisi dan di antara kaki. Melekatkan ke bilik mandi dengan cawan sedutan. Hentian boleh disesuaikan, dan slaid akan "tumbuh" dengan bayi anda. Slaid seperti itu juga sangat menarik dalam reka bentuk. Dibuat dalam bentuk binatang, warna yang sangat terang atau dengan corak bercetak - applique

Tilam sokongan

Mempunyai bentuk anatomi, tilam membolehkan bayi berasa tenang dan yakin di bilik mandi. Sesuai digunakan di semua jenis mandian. Penutup tilam diperbuat daripada polipropilena dan diisi dengan bola polistirena. Selepas mandi, ia mesti dibilas dan, tanpa menekan, gantung hingga kering menggunakan gelung khas. Tilam ini sesuai untuk memandikan bayi dengan berat antara tiga hingga lapan kilogram. Harap maklum bahawa semasa menggunakan tilam seperti itu untuk mandi, jangan gunakan produk mandi berasaskan minyak.

Acuan mandi span

Bentuk mandi ini akan mengelakkan bayi anda tergelincir ke dalam air. Terdapat relung berbentuk anatomi di tengah pelapik. Kanak-kanak dari lahir hingga satu tahun boleh berenang dalam bentuk ini di mana-mana tempat mandi.

Sekiranya anak kecil anda cukup tua untuk mandi di tab mandi besar, mari lihat beberapa aksesori yang direka khas untuk keselesaan mereka.

Saya menarik perhatian anda kepada kenyataan bahawa semua peranti yang disenaraikan di bawah sesuai untuk kanak-kanak yang sudah boleh duduk sendiri.

Cincin sokongan untuk berenang

Cincin dipasang di bahagian bawah mandi menggunakan cawan sedutan. Dan anda memasukkan bayi itu ke dalam, dan dia boleh duduk sendiri di dalamnya. Cincin memberikan sokongan yang baik kepada kanak-kanak dari semua pihak. Set dengan cincin biasanya merangkumi tempat duduk busa.

Tempat duduk mandi

Lekatkan ke bahagian bawah mandi dengan cawan sedutan. Ia mempunyai tali pengikat dan pengikat yang menjaga bayi daripada tergelincir ke dalam air atau jatuh. Tempat duduk berusuk atau tikar busa mengelakkan tergelincir di dalam kerusi tinggi. Selalunya, tempat duduk mempunyai mainan yang dilekatkan untuk dimainkan semasa mandi. Tempat duduk boleh dipusingkan sekitar 360 darjah. Ini memungkinkan, tanpa mengeluarkan bayi, memusingkannya ke arah mana pun, untuk mencuci dengan lebih baik atau hanya untuk bermain.

Tikar mandi tidak tergelincir

Tikar mengelakkan bayi terjatuh di dalam tab mandi yang licin. Permaidani seperti itu boleh dibuat dari busa atau getah, mempunyai bentuk dan warna yang sama sekali berbeza, serta ukurannya. Mereka digunakan untuk mandi dan mandi di bilik mandi.

Pad sedut

Permaidani seperti itu adalah yang paling selamat dan selesa. Ia dipasang dengan baik di bahagian bawah tab mandi, tidak tersesat, tidak tergelincir dan, yang paling penting, tidak melayang!

Tikar dengan penunjuk haba terbina dalam

Perkara yang sangat berguna. Tikar berubah warna bergantung pada suhu air mandi.

Termometer

Boleh beralkohol atau digital. Dibuat dalam bentuk ikan, katak atau patung-patung lain yang menarik untuk kanak-kanak. Mereka tidak hanya dapat menunjukkan suhu air, tetapi juga suhu udara di dalam bilik mandi; termometer seperti itu dibuat dalam bentuk mainan.

Kanopi mandi

Tidak kira betapa senangnya mandi, ada masanya anda perlu mencuci rambut. Kanak-kanak takut air atau busa masuk ke mata, hidung atau telinga mereka, dan sering kali mengelakkan ibu bapa mereka mencuci rambut dengan tenang. Untuk menyelesaikan masalah ini, pelindung pelindung diciptakan. Dengan sisipan kain, ia pas di kepala bayi. Boleh disesuaikan dengan tali elastik atau pengikat snap. Sekarang mencuci adalah permainan yang menyeronokkan. Pelindung seperti itu boleh digunakan sejak usia enam bulan.

Span

Semasa memandikan bayi yang baru lahir, tidak digalakkan menggunakan kain lap atau span. Kulit mereka sangat halus sehingga kain lap lembut yang tidak berbahaya boleh merosakkannya. Tetapi kanak-kanak yang lebih tua suka mencuci dengan kain lap. Kain lap busa, atau sarung tangan terry - kain lap sangat sesuai. Mereka bukan sahaja boleh mencuci, tetapi juga bermain hebat di bilik mandi.

Mainan mandi

Sudah tentu, mandi apa, tanpa mainan! Di sini pilihannya sangat kaya. Yang paling mudah ialah itik getah, katak, ikan atau penyu. Gurita, kapal atau duyung yang berubah warnanya di dalam air, air percikan, gelembung hembusan, gurgle atau squeak akan menggembirakan bayi anda sepanjang masa mandi. Huruf atau nombor sesuai untuk menggabungkan mandi dan belajar, yang terpasang di sisi tab mandi atau ke dinding basah. Cuba cat khas untuk melukis di bilik mandi juga. Pastikan anda memperhatikan keadaan mainan yang dimainkan oleh bayi di bilik mandi. Dari kelembapan, acuan dapat tumbuh di dalamnya, yang sama sekali tidak dapat diterima. Mainan hendaklah dibasuh secara berkala dengan air suam dan sabun dan pastikan kering dengan baik selepas setiap penggunaan.

Tuala

Lebih baik memilih tuala lembut dan terry untuk bayi. Ia menyerap kelembapan dengan baik dan tidak akan merosakkan kulit halus bayi. Tuala besar dengan tudung akan berfungsi dengan baik. Dan untuk kanak-kanak yang lebih tua, jubah terry. Kini di kedai anda boleh membeli set lengkap, yang merangkumi bukan sahaja tuala, tetapi juga jubah mandi, dan sarung tangan loofah, semuanya dibuat dengan gaya yang sama.

Produk kosmetik .

Pasaran kosmetik bayi sangat besar. Setiap ibu sendiri memilih sabun, syampu, krim atau losyen yang sesuai untuk anaknya. Semasa memilih produk ini, anda perlu mengambil kira usia bayi (beberapa produk mandi boleh digunakan sejak lahir, dan beberapa hanya dari usia tertentu), dan kecenderungan bayi terhadap alahan. Beberapa produk mungkin termasuk pewarna atau pewangi, yang akan membuat bayi anda alah.

Berenanglah bersenang-senang dan sihat!