SEJARAH PENAMPILAN KEBERSIHAN VAKASIONAL

Kemunculan pembersih vakum dapat diturunkan pada abad kedua puluh. Di salah satu dewan konsert di London, mesin luar biasa ini ditunjukkan, mampu meniup sejumlah besar kotoran dari belasan permaidani lama.

Setelah pertunjukan seperti itu, disarankan untuk tidak membuang kotoran, tetapi menghisapnya. Ini menyebabkan munculnya pembersih vakum jenis ini, yang masih kita gunakan hingga kini. Menurut satu versi, itu adalah demonstrasi di dewan konsert London yang membawa kepada kemunculan pembersih vakum moden. Menurut versi lain, seorang jurutera Inggeris terbatuk dari awan kotoran yang terbentuk di dekat kereta, yang dibersihkan dengan aliran udara termampat.

Ketika itulah penemu memutuskan untuk membuat mesin yang menyedut kotoran ke dalam beg. Pembersih vakum pertama mengeluarkan banyak bunyi. Dengan menggunakan petrol, ia dilengkapi dengan pam vakum. Kekuatannya sekitar lima kuasa kuda, dan kerana dimensinya, hanya dapat memuat di ruangan besar. Itulah sebabnya, dia sering diseret ke luar dan karpet dibersihkan di sana.

Pada masa ini, di semua surat khabar Rusia, terdapat iklan untuk unit seperti pembersih vakum. Di halaman surat kabar, sebuah gerobak digambarkan, yang dimanfaatkan oleh kuda, dan dari belakang pintu terbuka terlihat mekanisme besar yang terdiri dari silinder, roda gigi dan roda gila. Dari mekanisme ini, selang dilanjutkan ke balkoni rumah, yang dipegang oleh dua orang. Kata-kata kesucian, kepantasan dan kebolehpercayaan telah berkembang di mana-mana sebagai sepanduk.

Penemuan ini popular bukan sahaja di Rusia, tetapi juga di London. Walaupun ada ketika di London dilarang menggunakan unit seperti itu di jalanan, kerana ia sangat menakutkan kuda dengan suaranya.

Reka bentuk pembersih vakum dikembangkan pada abad kesembilan belas. Hanya untuk menghidupkannya, sumber tenaga diperlukan, yang muncul hanya pada abad berikutnya. Sumber ini adalah motor tiga fasa yang dikembangkan oleh seorang genius Rusia.

Pembersih vakum pertama yang berpindah ke rumah dilepaskan sedikit kemudian. Orang Amerika inilah yang menyumbang kepada penampilan mereka di rumah. Salah satu pembersih pertama adalah pembersih vakum, yang dikeluarkan dalam seribu sembilan ratus lima. Banyak model pembersih vakum yang dicipta pada masa itu masih dianggap sebagai penanda aras pembersih vakum moden.

Salah satu model ini menyerupai baldi terbalik dengan pemegang kayu. Di bahagian bawah pemegang terdapat beg kotoran, yang dijahit dari kain kasa, dan satin di atasnya. Pengilang mengatakan bahawa pembersih vakum ini mengeluarkan kotoran dari mana-mana, bahkan retakan yang paling tidak ketara, dan juga dapat digunakan untuk mengeringkan rambut secepat mungkin. Tidak seperti model pembersih vakum yang lain, sampel ini cukup padat dan beratnya sekitar dua puluh kilogram. Pembersih vakum lain seberat lima puluh kilogram.

Model pembersih vakum klasik dibiayai oleh pemaju Amerika, yang terdiri daripada berus, beg dan motor di antara mereka, yang dipasang pada satu pemegang.

Kemudian, orang Eropah mencadangkan untuk mengganti pam udara dengan kipas. Berkat penggantian ini, berat pembersih vakum itu sendiri telah menurun dengan ketara. Beratnya sedikit lebih dari sepuluh kilogram. Kejayaan besar disertai dengan model pembersih vakum seperti itu, iaitu silinder bergerak dengan berus dan selang yang terpasang padanya. Sebagai tambahan, pembersih vakum seperti itu dilengkapi dengan alat tambahan yang boleh diganti. Selepas kemunculan model pembersih vakum ini, semua yang berikutnya adalah salinannya.

Penemuan ini cepat tersebar di kalangan tuan-tuan terkaya. Terima kasih kepada pembersih vakum bahawa pesanan dibuat lebih cepat di rumah, tetapi bukan oleh tuan-tuan sendiri, tetapi oleh pelayan mereka.

Suri rumah percaya bahawa, pada masa yang sama dengan kotoran, pembersih vakum menyingkirkan mereka dari kuman. Salah satu majalah terkenal dalam artikelnya mengenai pembersih vakum menulis bahawa suri rumah dengan mesin seperti itu memulakan kehidupan baru.

Penambahbaikan pembersih vakum selanjutnya

Pembangunan pembersih vakum selanjutnya ditangguhkan selama hampir sepuluh tahun. Sebabnya ialah Perang Dunia Kedua. Semasa menjalankan tinjauan mengenai operasi pembersih vakum, semangat umum berkurang dengan ketara. Terdapat beberapa kekurangan dalam kerjanya. Salah satunya ialah ketika bekerja, pembersih vakum mengeluarkan banyak bunyi. Itu juga tidak cukup ringan, dan daya sedutan dapat turun naik. Dengan kekuatan yang kuat, sikat tidak dapat terkoyak dari permukaan, dan dengan daya rendah, hanya partikel besar kotoran yang dapat dikumpulkan. Kekurangan utama dikaitkan dengan penapisan. Semua udara yang dirawat melalui sistem pembersihan khas mengembalikan habuk terbaik ke persekitaran.

Tidak mustahil untuk menggabungkan hanya ciri-ciri positif dalam pembersih vakum. Dengan bantuan pembersih vakum genggam, dapat membersihkan kotoran di bawah perabot, tirai vakum, dan juga mengumpulkan sampah di tempat-tempat yang tidak dapat diakses untuk dibersihkan dengan tangan. berhampiran papan bawah dan di sudut bilik. Kes pembersih vakum mudah alih ditutup dengan bilah khas untuk melindungi perabot.

Pembersih vakum dicipta untuk membersihkan permaidani. Kini, dalam stok mereka tidak menghasilkan satu, tetapi beberapa penapis untuk penyedut dan perlindungan alam sekitar dari pencemaran.

Pada tahun enam puluhan, pembersih vakum mulai muncul, yang menggabungkan pencucian basah dan kering. Mereka dilengkapi dengan alat untuk memisahkan zarah cecair dan pepejal. Pada saat yang sama, menjadi mungkin untuk mengumpulkan air di sekitar kolam, pasir dan bumi dari jalan kebun dan teres.

Hanya sekarang, pembersih vakum Soviet menyalin model Barat.

Setiap kali, model pembersih vakum semakin bertambah. Mereka menjadi lebih ringan dan lebih kuat, dikurniakan fungsi baru dan sekumpulan lampiran. Menjelang tahun lapan puluhan, sepertiga penduduk negara maju mempunyai pembersih vakum di rumah mereka.

Perubahan berulang pada reka bentuk pembersih vakum selalu menimbulkan kontradiksi yang pada awalnya dinyatakan dalam idea pembersih vakum. Saya mahu mengurangkan badan pembersih vakum dengan peningkatan jumlah pengumpul habuk.

Terdapat juga pertanyaan mengenai peningkatan daya penghisap, dengan pembersih vakum yang lebih senyap. Perlu memanjangkan selang, kerana kadang-kadang tidak cukup untuk membersihkan seluruh ruang. Saya ingin membersihkan udara yang dirawat dari kotoran terkecil, tetapi bahkan di sini timbul percanggahan, kerana dengan peningkatan jumlah penapis, daya sedutan hilang.

Seiring dengan segalanya, bilangan penyakit alergi telah meningkat. Lagipun, habuk rumah yang terkumpul dalam penapis pembersih vakum adalah penyebab serius dalam pengaliran alergen.

Tidak lama kemudian, sebuah syarikat Amerika mula menghasilkan pembersih vakum terbina dalam. Dengan penampilannya, beberapa masalah diselesaikan sekaligus. Unit ini tidak bergerak. Dia, yang terletak di dalam bilik, dihubungkan oleh sistem di mana udara mengalir ke soket di dinding atau di lantai. Sistem untuk memisahkan zarah cair dan pepejal dibawa keluar ke jalan, dan pembersihan dilakukan dengan menggunakan selang tunggal.

Zarah-zarah kotoran dikeluarkan dari bilik, sementara pembersihan dilakukan hampir tanpa suara. Kombinasi sistem kitaran dan pembersihan diri tidak perlu mengubah bahan habis pakai dan pembersihan sistem pemisahan cecair dan pepejal.

Pengumpul habuk kini menjadi plastik, yang memungkinkan membersihkannya dari serpihan beberapa kali setiap enam bulan. Dengan selang kerja, sekarang mungkin membersihkannya di pangsapuri biasa dan di pondok besar.

Satu set pelbagai lampiran membolehkan anda membersihkan pelbagai permukaan.

Berkembang bersama dengan pengguna, pengeluar menyediakan alat yang paling kuat, alat untuk mengumpulkan air dan membersihkan perapian.