Kajian semula netbook Samsung N220 Plus 10 inci

Tepat satu tahun telah berlalu sejak ujian terakhir netbook. PC murah mudah alih, dalam tempoh ini, berjaya berubah dengan ketara. Pertama, platform perkakasan yang dominan telah berubah (satu chipset NM10 Express dan Intel Atom N4xx menggantikan set logik sistem Intel 945GSE dan pemproses Intel Atom N2xx), dan kedua, pengeluar mula memberi keutamaan kepada sistem operasi baru, dan sekarang netbook sudah dipasang sebelumnya Windows 7 Starter dan bukannya Windows XP Home yang ketinggalan zaman. Dalam tinjauan ini, kami akan cuba memahami kelebihan netbook generasi baru berdasarkan platform Intel Pine Trail berbanding pendahulunya pada tahun 2009. Untuk percubaan, kami memerlukan model Samsung - mesin ringkas dan sangat menarik yang disebut N 220 Plus.

Perhatikan bahawa N220 Plus, dari segi ciri-cirinya, pada dasarnya tidak berbeza dengan N220. Kedua-dua model ini hampir sama, kecuali penyesuai Bluetooth 3.0, yang dipasang pada model dengan akhiran Plus. Sayangnya, tidak semestinya memeriksa kinerjanya, kerana tidak ada peranti dengan Bluetooth 3.0 pada edisi tersebut.

Spesifikasi Samsung N220 Plus

• Sistem operasi: Windows 7 Starter

• Pemproses: Intel Atom N470, 1.83 GHz

• Chipset: Intel NM10 Express

• RAM: 1 GB, DDR2 800 MHz

• Cakera keras: 250 GB, 5400 RPM

• Paparan: matte, 10.1 inci, 1024x600, lampu latar LED

• Kad video: bersepadu, Intel GMA 3150

• Dimensi: 264x189x35 mm

• Berat: 1.32 kg dengan bateri

• Bateri: lithium-ion, 4400 mAh (48 Wh)

• Komunikasi: Wi-Fi, Bluetooth 3.0 HS, Ethernet

• Penyambung: USB 3pcs, VGA, Ethernet, audio, mikrofon, SD / SDHC

• Kamera Web: VGA (0.3 MP)

Rupa dan ciri reka bentuk N220 Plus

Saya ingin menarik perhatian anda kepada ketepatan Samsung N220 Plus. Pewarnaan netbook yang ceria nampaknya sangat menarik dan asli. Betul, badannya mudah kotor, kerana sebahagian besarnya ditutup dengan pernis berkilat.

Saya juga gembira dengan lokasi pelabuhan yang sangat senang. Di sebelah kanan terdapat dua USB dan VGA (output video analog).

Di sebelah kiri, terdapat USB lain, soket rangkaian tempatan, penyambung bekalan kuasa dan penyambung untuk peranti audio.

Bekalan kuasa termasuk suis gelangsar yang terletak di tepi depan. Tidak jauh dari situ, terdapat alat untuk membaca kad memori.

Dengan penggantian cakera keras, pengguna mungkin mengalami kesulitan, kerana kurangnya fungsi seperti itu, tetapi masih ada penetasan yang membuka akses ke slot untuk mengubah RAM.

Skrin N220 Plus

Skrin netbook tradisional 10 "dengan resolusi 1024x600 piksel. Bekerja di Windows dengan resolusi ini tidak mungkin selesa, kerana atas sebab ini, banyak kotak dialog OS tidak sesuai di skrin.

Mungkin kekurangan ini akan dikompensasikan sedikit oleh kemasan matte skrin, yang mana pengeluar Samsung N220 layak mendapat ucapan terima kasih khas. "Cermin" yang bergaya, hari ini, tidak dapat dibandingkan dengan layar matte, yang memungkinkan, jika tidak sepenuhnya menghilangkan pantulan parasit di dalam pesawat, maka sekurang-kurangnya menguranginya minimum.

Papan kekunci dan pad sentuh Samsung N220

Oleh kerana dimensi kecilnya di Samsung N220, pilihan terbaik adalah menggunakan papan kekunci jenis pulau. Kunci kecil, tetapi ini mengimbangi jarak yang cukup besar untuk meminimumkan kemungkinan kehilangan menaip sentuh. Ketiadaan tindak balas menegak substrat, dan menekan butang yang jelas membuktikan kualiti mekanikal papan kekunci yang tinggi.

Saya juga senang dengan tata letak, yang ternyata sangat mudah digunakan. Semua kekunci berada di tempatnya, kekunci alfanumerik adalah ukuran yang sama, blok kursor dialihkan relatif ke baris bawah. Kiri [Ctrl] dan [Alt] yang diperbesar menunjukkan bahawa pembangun sangat memperhatikan keperluan pengguna biasa.

Walaupun papan kekunci ternyata menjadi rujukan seperti itu, yang sama tidak dapat dikatakan mengenai pad sentuh. Kelemahan utamanya adalah saiznya yang sangat kecil (betul-betul 4 kali lebih kecil daripada pad sentuh pada MacBook aluminium kami). Dari segi fungsi, ia memerlukan kemampuan yang sama seperti semua netbook baru dengan touchpad Synaptics, menyokong gerakan berbilang jari (zoom, putar, tatal).

Perisian pra-pemasangan Samsung N220

Versi Windows 7 Starter yang telah dipasang sebelumnya ternyata sangat dilucutkan dalam fungsi kecil, seperti menukar kertas dinding di desktop. Tetapi, di sisi lain, ini membolehkan anda menjalankan semua jenis program Windows dan permainan apa pun. Tetapi ini adalah fungsi utama sistem operasi.

Sebagai tambahan kepada Samsung N220 Plus, para pembangun telah menyediakan banyak utiliti proprietari. Mungkin ada yang membantu.

Battery Life Extender memantau bateri. Ini bertujuan untuk memanjangkan hayat perkhidmatannya. Apabila diaktifkan, cas bateri maksimum adalah 80% dari kapasiti dinilai. Oleh itu, pemanasan bateri dikurangkan dan bilangan kitaran cas / pelepasan awal meningkat tiga kali ganda.

USB boleh dicas membolehkan atau mematikan fungsi pengecasan USB sebelah kiri semasa netbook dimatikan.

Fast Booting membolehkan anda memintas tetapan profil kuasa dan dengan cepat meletakkan netbook dalam keadaan siap sedia. Ini membantu membuat boot OS seterusnya hanya dalam beberapa saat.

Easy Resolution Manager memungkinkan untuk menyelesaikan masalah dengan tetingkap pepenjuru sistem operasi yang tidak sesuai. Ketika OS mengajukan pertanyaan, sering kali terdapat kesulitan dengan menekan butang "OK", kerana kenyataannya berada di luar layar, dan program ini menukar resolusi layar dari asli (1024x600) ke interpolasi (1024x768).

Share Content Mudah bukanlah pelaksanaan standard UPnP dan DLNA yang sangat berjaya. Utiliti ini membolehkan anda menukar bahan multimedia dengan peranti yang juga menyokong standard yang serupa, termasuk TV Samsung dengan fungsi Media Play. Sebenarnya, utiliti itu tidak stabil - bekerja dengan pelayan MediaTomb DLNA, ia sentiasa membeku dan kehilangan sambungannya.

Prestasi Samsung N220

Prestasi netbook paling asas, tidak ada loceng dan wisel. Ia cukup sesuai untuk aplikasi pejabat (Excel, Word) dan untuk permainan lama yang lemah. Untuk sesuatu yang lebih besar, ia tidak akan berjaya. Juga, semua netbook, reka bentuk lama dan baru, sayangnya, tidak dapat memainkan video definisi tinggi (HD).

Kuasa dan hayat bateri Samsung N220

Kapasiti bateri Samsung N220 Plus ialah 4400 mAh (48 Wh). Sebelum ini, bateri tersebut dianggap tidak mencukupi dan hanya dapat beroperasi selama 5-6 jam. Walau bagaimanapun, platform Intel Pine Trail baru berbeza dengan pendahulunya dalam penggunaan kuasa yang lebih rendah. Oleh kerana itu, dalam mod muatan maksimum netbook akan dapat berfungsi selama hampir 4 jam, dalam mod video selama lebih dari 5 jam, dalam mod "internet + WiFi" selama 7 jam dan dalam mod bacaan selama 8.5 jam.

Sebagai pilihan, bateri 5900 mAh boleh dibekalkan. Menurut pengilangnya, ia akan dapat menyediakan kerja sehingga 14 jam.

Intinya ialah Samsung N220

Samsung N220 Plus adalah netbook yang cantik dan padat dengan perkakasan dan casing berkualiti tinggi. Set perisian utiliti yang telah diinstal sudah tentu merupakan perkara kecil yang bagus, tetapi tidak lebih dari itu. Tetapi kemungkinan prestasi peralatan jangka panjang, netbook ini dapat dikaitkan dengan pemimpin.

Seperti disebutkan di atas, pengguna tidak akan mempunyai akses ke cakera keras, dan oleh itu tidak dapat mengubahnya secara bebas ke versi yang lebih luas.

4 sebab untuk membeli Samsung N220 Plus:

• reka bentuk yang menarik;

• kualiti binaan yang sangat baik;

• konfigurasi teratas (untuk netbook);

• jangka hayat bateri yang panjang.

1 sebab untuk tidak membeli Samsung N220 Plus:

• mustahil penggantian diri dari cakera keras.

Anda boleh membeli netbook Samsung N220 Plus di kedai dalam talian kami dengan harga terendah.