CARA MEMILIH DRASH FLASH - pemacu kilat mana yang lebih baik, bagaimana memilih komputer dari segi kelajuan

Pemacu kilat untuk membantu kami membaca dan menulis fail. Namun, kelajuan pemacu boleh berbeza-beza bergantung pada sistem fail yang digunakan. Sebagai contoh, exFAT memberikan kelajuan membaca dan menulis maksimum pada mana-mana pemacu kilat, berbanding dengan FAT32 atau NTFS. Tetapi ia tidak menyokong Windows.

Perlu diingat bahawa kelajuan menulis di mana-mana pemacu selalu lebih rendah daripada kelajuan membaca. Oleh itu, waspada untuk parameter "kelajuan", agar tidak tergoda oleh pemacu kilat yang murah.

Pemacu USB dengan kelajuan membaca sehingga 10MB / s tidak dapat dilihat, ia perlahan dan ketinggalan zaman.

  • Untuk model anggaran, kelajuan membaca 10-20 MB / s cukup diterima. Tetapi kelajuan menulis data pada mereka adalah 2 kali lebih sedikit.
  • 20-30 Mb / s adalah kelajuan membaca yang baik untuk pemacu denyar USB 2.0. Kelajuan rakaman maklumat adalah 10-20 Mb / s.
  • Kelajuan membaca dari 50 Mb / s hingga 250 Mb / s disokong oleh pemacu denyar USB 3.0. Mereka mempunyai kelajuan menulis antara 30 MB / s hingga 215 MB / s.

Untuk memindahkan sejumlah besar maklumat, lebih baik menggunakan pemacu kilat dengan antara muka USB 3.0 atau 3.1, mereka sangat pantas.

Untuk memilih pemacu kilat yang baik, berpandukan pilihan anda. Reka bentuk peranti boleh berfungsi sebagai penyelesaian konstruktif - penyambung terbuka, penutup, gelangsar atau mekanisme putar. Tetapi di sini juga, semuanya relatif.

  • Tanpa perlindungan, lebih mudah bekerja dengan pemacu kilat, tetapi kemungkinan pengumpulan habuk di penyambung meningkat. Ia menggaru.
  • Tudung melindungi dengan pasti, tetapi mudah hilang.
  • Gelangsar kehilangan kelancaran dari masa ke masa.
  • Dan mekanisme ayunan menjadi longgar.

Pemacu kilat yang paling praktikal diperbuat daripada logam atau getah. Tetapi yang kecil mudah hilang, dan yang besar bermasalah untuk dimasukkan ke dalam penyambung ketika port jiran sibuk.

Kelajuan USB 3.0: bagaimana pemacu kilat USB 2.0 berbeza dengan USB 3.0

USB 3.0 dapat bertukar maklumat 10 kali lebih pantas daripada USB 2.0. Tetapi untuk pemindahan data yang pantas, komputer atau komputer riba anda mesti mempunyai penyambung USB 3.0.

  • Sekiranya anda menyambungkan pemacu denyar USB 3.0 ke penyambung USB 2.0, kelajuan pemindahan fail akan terhad kepada kelajuan USB 2.0 (20-30 Mb / s). Untuk memahami port mana yang ada di PC anda, lihat saja pangkalan kenalan di dalamnya: untuk USB 2.0 ia berwarna putih atau hitam, dan untuk USB 3.0 ia berwarna biru.
  • Pemacu kilat dengan teknologi 3.0 serasi dengan 2.0 port. Sebaliknya, pemacu denyar USB 2.0 menghubungkan dengan sempurna ke USB 3.0. Dan ia memberikan kelajuan biasa (20-30 Mb / s).

Teknologi USB 2.0 memudar ke latar belakang, memberi laluan ke antara muka USB 3.0 dan versi USB 3.1 yang dipertingkatkan (lebih pantas lagi). Untuk harganya, pemacu denyar USB 2.0 dan USB 3.0 berbeza, tetapi lebih baik membayar lebih dan tidak gugup sementara menunggu fail disalin. Jumlah pemacu kilat optimum: 8, 16, 32 GB. Projek kerja besar dan sandaran sistem dapat dipindahkan ke pemacu USB dengan kapasiti yang lebih besar (dari 64 GB). Tentukan sendiri: untuk tujuan apa anda memerlukan pemacu kilat - dan tidak akan ada masalah.

Tonton video mengenai cara memilih pemacu kilat mengikut kelajuan

Pemacu kilat mana yang lebih baik

Saya menawarkan lima pemacu kilat teratas subjektif saya, yang saya tidak acuh tak acuh.

Melangkaui JetFlash 700

Kilat ini menyimpan dari 8 hingga 128 GB data. Antara muka USB 3.0 memberikan kelajuan tinggi: ia dapat membaca 70 MB / s, dan menulis 18 MB / s. Petunjuk LED menunjukkan aktiviti pemindahan sehingga anda tahu bila Jetflash 700 dapat dikeluarkan dengan selamat dari sistem PC anda.

Perkara kecil yang mudah digemari masuk ke dalam poket anda dengan mudah. Dan ya, pemacu ini mempunyai jaminan pengeluar rasmi seumur hidup!

Denis menulis dalam ulasannya mengenai peranti ini: “Saya pasti mengesyorkannya! Pemacu kilat yang hebat. Membaca dan menulis dengan cepat. Dicuci tiga kali di mesin basuh, dan berfungsi seperti baru. Saya telah menggunakannya selama lebih dari lima tahun. Selama ini, badannya hanya sedikit tergores. "

Sandisk Ultra Dual OTG

Sekiranya anda sering mengalihkan bahan dari telefon ke PC, pemacu kilat inilah yang anda perlukan! Ia seperti penyelamat: dengan palam USB 3.0 di satu hujung, dan palam microSD di bahagian lain, serta dengan sokongan OTG. Fail “drag and drop” SanDisk menggunakan aplikasi Memory Zone.

Peranti ini dijamin selama 5 tahun dari tarikh pembelian.

Anna dalam ulasannya: " Pemacu kilat yang mudah digunakan, terutama di jalan raya, ketika tidak ada komputer di tangan dan terdapat sedikit memori di telefon. Ringkas. Kelajuannya sangat baik. Mengesyorkan. Hadiah yang baik untuk rakan . "

Silicon Power Marvel M01

Marvel M01 USB 3.0 mempunyai perumahan aluminium yang tahan lama dan bebas calar. Penunjuk LED terbina dalam memaparkan status penghantaran data. Antara muka USB 3.0 serasi dengan peranti USB 2.0 dan 1.1. Pemacu kilat mempunyai lebar jalur 5 GB / s), yang 10 kali lebih banyak daripada antara muka USB 2.0!

Termasuk perisian SP Widget percuma (untuk menyokong keselamatan data). Pemacu ini boleh didapati dalam lima model dengan 8, 16, 32, 64 dan 128 GB. Waranti adalah 60 bulan.

Mikhail memberikan komen: " Pemacu kilat yang selesa dengan kelajuan menulis yang tinggi. Menulis kira-kira 15 mb / saat. Ambil, anda tidak akan menyesal . "

Kingston DataTraveler SE9

DataTraveler mempunyai sarung logam yang bergaya dengan cincin besar yang mudah dipasang pada pemegang mana pun. Faktor bentuknya yang kecil menjadikannya aksesori yang bagus untuk komputer riba dan tablet dengan port USB. Jaminan pengeluar rasmi - 60 bulan.

Pemacu mempunyai antara muka USB 2.0, kelajuan penghantaran dan penerimaan data tidak hebat. Tetapi jika anda mempunyai komputer riba atau PC dengan port 2.0, jangan gunakan pemacu denyar USB ini. Ia jauh lebih murah daripada rakan USB 3.0 Kingston DataTraveler SE9 G2.

Voronovs3 kagum dengan pembelian itu: “ Saya telah menggunakannya selama enam bulan, saya berpuas hati. Saya memakainya pada kunci. Saya bernasib baik dengannya: ia memanaskan kurang daripada Transcend JetFlash 710S, ia mempunyai kelajuan tulis yang normal untuk harganya . "

Melangkaui JetFlash 780

JetFlash 780 yang sangat pantas menyimpan, memindahkan dan memindahkan fail digital dengan mudah menggunakan teknologi flash MLC terkini. Pemacu ini dilengkapi dengan antara muka SuperSpeed ​​USB 3.0 dengan kelajuan membaca dan menulis masing-masing hingga 140 MB / s dan 40 MB / s.

Perkara yang bergaya bukan hanya cepat, tetapi juga elegan. Tubuh perak logamnya dihiasi dengan corak papan cetakan yang rumit meniru papan catur. Ini tidak akan menyekat port bersebelahan di komputer anda.

JetFlash 780 serba boleh serasi dengan mana-mana peranti dengan port USB. Termasuk TV, meja putar, stereo, bingkai foto digital dan konsol permainan. Peranti memainkan semua media. Anda boleh membuat sandaran, memampatkan fail dan banyak lagi dengan mudah. Waranti pengeluar - 60 bulan.

Gamabunta dalam ulasannya: " Pemacu kilat yang sangat baik - kelajuan menulis adalah nyata dan stabil 42 MB / s melalui USB 3.0, dan kira-kira 25 MB / s lebih dari USB 2.0 ."

Nota: "Apa yang harus dipilih: FAT32 atau NTFS?"

Tonton gambaran keseluruhan video Kingston DataTraveler Locker +