TIDUR SIHAT - postur yang betul dan waktu terbaik untuk tidur, peraturan relaksasi untuk tidur

Kedudukan tidur terbaik

Kedudukan tidur yang paling betul adalah di belakang anda. Ia membolehkan anda berehat dengan baik, tulang belakang tidak membentuk keriting, darah tidak menimbulkan tekanan yang tidak perlu pada jantung. Perkara utama ialah bantal tidak terlalu tinggi, tetapi belajar tidur tanpa bantal.

Di sebelah, anda boleh berehat dengan baik dalam posisi bola (aka kedudukan janin), tetapi masalah mungkin timbul kerana kedudukan leher yang tidak betul. Pose ini memerlukan penyesuaian ketinggian bantal yang sangat halus. Di sebelah kiri, jantung lebih padat, walaupun bagi orang muda ini tidak signifikan.

Paling mudah untuk memutuskan sambungan dalam kedudukan rawan. Tidak jelas mengapa, tetapi ia adalah fakta. Lebih jauh - hanya "kontra". Kerana putaran kepala yang melampau, masalah dengan bekalan darah ke otak dapat timbul. Paru-paru memampatkan dan kurang berventilasi. Bantal memiringkan tulang belakang serviks terlalu jauh ke belakang.

Masa terbaik untuk tidur

Waktu optimum untuk tidur adalah sehingga 24 jam. Tidur yang bermula sebelum tengah malam adalah peremajaan yang terbaik dan lebih menyenangkan. Selepas itu, bangun pada pukul 6 pagi semudah mengupas pir, secara harfiah melompat dari tempat tidur. Sekiranya anda tidur pada pukul 22, anda hanya akan mendapat 8 jam - norma tidur bagi seseorang. Sekiranya sukar untuk masuk ke dalam jadual baru dengan segera, alihkan waktu untuk tidur setengah jam setiap hari.

Bantal tidur dan tilam

Keadaan utama: tilam dan bantal mesti menyokong semua bahagian tulang belakang pada paksi yang sama. Semua yang lain adalah sekunder. Baca lebih lanjut mengenai nuansa memilih bantal dan tilam ortopedik dalam artikel kami "Cara memilih bantal: rahsia selamat malam dan hari yang kuat" dan "Bagaimana memilih tilam ortopedik: 5 perkara yang harus anda ketahui."

Tempat tidur yang sihat

Ya, ia mestilah hanya tempat tidur atau permukaan rata yang lain di mana tilam selesa anda terletak. Sofa cembung dan sempit, katil lipat tidak diambil kira.

Bahagian dalam bilik tidur

Bahagian dalam bilik harus tenang, minimalis. Warna dinding dan linen yang paling selesa adalah krim, kuning air, pic. Ia bagus apabila terdapat banyak ruang di sekitar katil dan tumbuh-tumbuhan besar di sudut-sudut bilik. Pasang langsir gelap dan kalis bunyi jika anda mendengar jiran-jiran mengetuk epal.

Menayangkan

Udara segar tanpa bau yang menyakitkan adalah nutrien yang diperlukan untuk tubuh pada waktu malam seperti makanan pada waktu siang. Ventilasi bilik sebelum tidur dan jaga tingkap pada waktu malam. Berkat ini, kesegaran yang diperlukan untuk tidur yang nyenyak akan muncul di dalam bilik.

Minuman dari Morpheus

Susu hangat, teh dengan chamomile, lavender atau pudina - tetapi tidak banyak, supaya isyarat dari pundi kencing tidak "berbunyi" sebelum waktu yang tepat. Isipadu optimum cawan "mengantuk": 150-200 ml.

Baca: Cara Memilih Selimut - Cahaya sebagai Fluff. Dan suam seperti botol air panas "

Prosedur air

Mandi atau pancuran mandian yang hangat dapat menghilangkan tekanan dengan baik. Terutama mandi aroma dengan minyak pati lavender, cendana, ylang-ylang, cedar, myrtle, vanila. Jangan tambahkan lebih dari 2 tetes minyak untuk mengelakkan beban berlebihan sistem saraf dan menyebabkan gatal-gatal pada kulit. Suhu air optimum untuk mandi yang menenangkan ialah 37-38 ° C.

Lilin + muzik

Klasik ringan, suasana lembut, suara keras atau suara alam akan menyesuaikan gelombang otak anda dengan irama yang betul. Terutama baik dengan fon kepala. Dan lilin di malam hari akan menenangkan korsel kesan siang hari dan memberi isyarat untuk pengeluaran hormon tidur melatonin.

Sukan

Seperti yang kita katakan, tidur menyukai oksigen. Latihan aerobik ringan seperti berlari, berjalan, berbasikal mengaktifkan penghantarannya ke otak dan membantu berehat. Gimnastik sederhana seperti gimnastik sekolah juga sesuai, tetapi kami sangat mengesyorkan yoga sederhana. Dia dengan sempurna mengeluarkan badan dari torpor dengan regangan ringan. Sayangnya, badan yang dicubit tidak dapat berehat.