LAPTOP KECIL - beli komputer riba terkecil untuk bekerja dengan harga murah

Setiap daripada kita bermimpi memiliki komputer riba kecil dan ringan yang dapat digunakan di mana-mana persekitaran. Kembali pada tahun 2008, SONY melancarkan notebook slider terkecil dari siri UX, yang mempunyai skrin 4.5 "dengan resolusi yang sangat hebat 1024x600 (untuk masa itu) piksel, serta pengisian yang sama hebatnya. Di tengah-tengah peranti ini adalah Intel Core Solo U1400 1200 MHz, ia mempunyai 1GB RAM dan cakera keras 40GB, notebook itu beratnya hanya 540g termasuk bateri, walaupun harganya mahal dan tidak tersedia untuk semua orang.

Sudah pada tahun 2009, SONY sekali lagi melancarkan siri P yang sangat menarik, di mana para pereka memutuskan untuk melepaskan papan kekunci gelongsor, mengembalikan jenis klasik, tetapi dalam ukuran yang jauh lebih kecil. Model ini mempunyai layar 8 "dengan resolusi 1600x768 piksel, papan kekunci bersaiz hampir penuh dan pengisian ultra moden berdasarkan pemproses Intel Atom (frekuensi dari 1,33 - 1,6 GHz) dengan memori 2 GB dan pemacu cakera keras 60 GB (HDD).

Walau bagaimanapun, walaupun ini nampaknya tidak cukup untuk syarikat itu, dan sudah pada tahun 2010, SONY memperbaharui siri ini sekali lagi dan mempamerkan model baru yang berbeza dengan reka bentuk yang lebih menarik dan pengisian yang hebat, yang menjadikannya sangat menarik bagi masyarakat umum. Sudah tentu, komputer riba seperti itu jauh dari murah, apalagi, mereka boleh diselaraskan dengan model termahal di pasaran: rata-rata, komputer riba seperti itu berharga 9500 Hryvnia.

Beli komputer riba kecil: pendedahan pertama

Laptop siri VAIO P boleh didapati dalam 5 warna: putih, oren, merah, hitam, hijau beracun. Laptop hitam antara lain ternyata bukan hanya penampilan yang paling serius, tetapi juga dari segi konfigurasi, dan harganya 2 kali lebih mahal daripada yang lain. Putih, tidak sesuai dengan banyak, juga dengan harga yang lebih tinggi dibandingkan dengan yang berwarna dan fakta bahawa dari masa ke masa masih boleh berubah menjadi putih kotor, dipakai. Dari komputer riba berwarna, oren kelihatan paling diterima, kerana ia tidak mempunyai warna beracun seperti yang lain dan penampilannya sangat bagus untuk menaikkan mood. Komputer seperti itu boleh disebut "oren". Apabila anda melihat komputer ini, anda akan memahami apa itu komputer riba yang benar-benar mahal dan bijaksana. Permukaan peranti adalah tikar, diperbuat daripada plastik. Pandangan sisi, sangat serupa dengan klip kertas besar.

Terdapat sekumpulan port tradisional di sisi komputer riba, yang memungkinkan untuk menggunakannya sepenuhnya: di sebelah kiri 1 port + output fon kepala + penyambung bekalan kuasa, suis penyesuai Wi-Fi / WiMax terpasang, di sebelah kanan - 1 port USB + untuk menyambungkan stesen dok (membolehkan anda menambah port rangkaian dan output VGA).

Stesen dok akan berharga kira-kira 1350 Hryvnia, anda harus membelinya hanya jika ada keperluan mendesak, misalnya, bagi mereka yang sering mengadakan pameran jalan raya, dalam kes seperti itu output VGA memungkinkan menyambungkan komputer riba ke projektor. Juga di sebelah kanan adalah pemasangan kabel keselamatan Kensington.

Di bahagian depan casing, anda dapat melihat 2 slot untuk kad memori: satu diperlukan untuk menyambungkan kad memori (MemoryStick), yang kedua adalah untuk menyambungkan kad SD hingga 32GB.

Terdapat bateri yang boleh ditanggalkan di bahagian bawah komputer, jadi anda boleh menggantinya dengan bateri yang lebih berkuasa.

Semasa anda membuka komputer riba, anda menyedari bahawa di depan mata anda adalah model yang hampir standard dengan papan kekunci bersaiz penuh dan skrin lebar yang agak luar biasa.

Papan kekunci komputer riba tidak biasa, ia selesa, walaupun saiz komputer riba yang kecil, terdapat satu set kunci yang lengkap, termasuk butang fungsi dan navigasi, butang "Enter" dan "Backspace" yang besar, namun, pada mulanya anda masih harus membiasakannya. Di atas papan kekunci, anda dapat melihat butang power on, pencahayaan lampu latar layar, 3 penunjuk butang Caps, Num Lock dan Scr Lock, dan terdapat juga 2 pembesar suara kecil. Di bawah papan kekunci terdapat petunjuk status komputer riba, paparan pengecasan, aktiviti cakera keras, aktiviti tanpa wayar.

Berkat susunan penunjuk yang lebih rendah ini, anda dapat melihat keadaan komputer riba semasa penutupnya ditutup. Di sini juga anda dapat melihat mikrofon bawaan, serta 3 butang: WEB - untuk akses cepat ke laman web, butang dengan ikon untuk mengubah resolusi skrin, dan juga butang "ASSIST", yang diperlukan untuk melancarkan aplikasi SONY Care (bertanggungjawab menjaga komputer riba, dan (Lihat juga pemulihan perisian). Sekiranya anda menekan butang terakhir dengan komputer riba dimatikan, utiliti mula memulihkan komputer riba, hingga ke keadaan kilang, serta memulihkan perisian yang telah dipasang sebelumnya, dan memulihkan dari pusat pemeriksaan.

Untuk mengawal kursor di komputer riba terdapat joystick, tradisional untuk semua SONY, yang terletak di bahagian tengah papan kekunci. Terdapat 3 butang tambahan di bawah papan kekunci. Dua daripadanya mirip dengan butang tetikus kiri dan kanan, dan butang ketiga diperlukan untuk pengguliran halaman pantas atau tatal sederhana (track point). Berkat konfigurasi ini dan susunan butang, pengeluar telah memperoleh penyelesaian kawalan kursor yang sangat mudah.

Juga model notebook siri P yang baru dilengkapi dengan pad sentuh dan dua butang, yang terletak di sebelah skrin. Terima kasih kepada pad sentuh tambahan, navigasi dalam mod membaca sangat dipermudahkan, menjadi sangat mudah untuk melihat gambar, halaman, dokumen, dan lain-lain, dan dalam keadaan seperti itu, di mana sahaja anda ingin membuka komputer riba standard.

Di antara kelemahan reka bentuk komputer riba, seseorang dapat menonjolkan lokasi kamera web MOTION EYE bawaan yang tidak begitu baik, yang terletak di sebelah pad sentuh. Sebagai contoh, semasa komunikasi video, agar berada di tengah bingkai, perlu meletakkan komputer riba pada sudut yang tidak selesa. Secara amnya, komputer riba akan sesuai dengan mana-mana, bahkan pengguna yang paling menuntut.

Reka bentuk komputer riba tentu saja penting, tetapi tidak membawa semua maklumat mengenai kualiti mesin, jadi kami akan mempertimbangkan perkakasan dan perisian yang dipilih.

Komputer riba terkecil: apa yang ada di dalamnya

Komputer riba berdasarkan pemproses Intel Atom Z530, yang beroperasi pada frekuensi 1.86GHz, mempunyai 2GB RAM, serta cakera SSD 64GB, terdapat juga penyesuai grafik Intel Mobile Graphics Media Accelerator 500 bersepadu, dan pakej lengkap antara muka komunikasi (Wi-Fi ( 802.11n), WiMax, Bluetooth (2.1 + EDR), dll.). Sistem kerja adalah Windows 7 Home Premium. Dengan parameter seperti itu, komputer riba kita tidak mempunyai prestasi tinggi, tetapi seharusnya dapat mengatasi aplikasi asas pejabat dengan mudah. Perlu diingat bahawa prosesor dan chipset disejukkan oleh sistem penyejukan pasif, jadi komputer riba kita dapat diklasifikasikan sebagai salah satu yang paling senyap.

Kesan

Soalan pertama yang membimbangkan banyak pengguna teknologi tersebut ialah adakah mungkin bekerja dengan resolusi skrin tinggi seperti itu, kerana untuk layar 8 ", resolusi 1600x768 piksel sudah terlalu sejuk. Pengalaman pertama menunjukkan bahawa untuk beberapa aplikasi, resolusi tinggi seperti itu memberi kesan buruk terhadap kebolehbacaan Sebagai contoh, untuk membaca mesej di Skype atau ICQ, anda harus melihat teks (!), Jika demikian, lebih baik memindahkan komputer riba ke resolusi yang lebih rendah, ini dapat dilakukan dengan cepat dengan menekan salah satu butang pada panel. ketika bekerja dengan laman Web, serta aplikasi pejabat, keadaannya lebih baik di sini, kerana dalam aplikasi seperti itu selalu memungkinkan untuk menskala teks atau gambar,yang seterusnya membolehkan pembacaan yang sangat baik tanpa perlu mengurangkan resolusi skrin.

Beberapa perkataan mengenai penggunaan sensor cahaya. Sensor menyesuaikan kecerahan layar ke tahap cahaya sekitar. Di satu pihak, fungsi ini cukup masuk akal, kerana kecerahan skrin berkurang dalam keadaan cahaya rendah, yang semestinya kurang memenatkan mata ketika bekerja dengan gambar kecil, tetapi di sisi lain, kecerahan yang tidak cukup tinggi dalam pencahayaan biasa, sebaliknya, akan menyebabkan keletihan yang cepat. Sebenarnya, pemilik komputer riba seperti itu dapat menentukan sendiri mod di mana paling senang baginya bekerja. Sekiranya anda ingin mematikan fungsi kawalan kecerahan automatik, anda boleh melakukannya dengan pergi ke aplikasi Pusat Kawalan VAIO, di mana terdapat beberapa tetapan khusus yang dapat Anda gunakan untuk menyesuaikan komputer riba.

Apabila anda menghidupkannya untuk pertama kalinya, butuh masa yang lama untuk boot, ini disebabkan oleh keperluan untuk mematuhi beberapa nuansa ketika pertama kali memulakan Windows 7, serta aplikasi (dan terdapat banyak daripadanya) yang dilengkapi dengan komputer riba. Sudah pada muat turun kedua dan berikutnya, menjadi jelas bahawa waktu muat turun sama sekali tidak menurun, yang sangat menjengkelkan, kerana ketika membeli komputer riba, kami masih berharap ia akan segera siap digunakan, tetapi di sini anda perlu menunggu sekitar 3 minit sehingga beban penuh terjadi , dan 50 saat ketika keluar dari mod tidur. Sebab untuk memuatkan sekian lama adalah sebilangan besar aplikasi yang "diisi" dengan komputer riba, memuatkan dapat dipercepat jika anda membuang sebahagian daripadanya: McAffe antivirus (tidak begitu sesuai untuk komputer riba, kerana terlalu banyak memuatkan sistem).Pengganti yang baik untuk antivirus ini ialah antivirus Microsoft Security Essentials percuma, ia dapat mengatasi ancaman besar dan tidak membebani sistem. Anda juga boleh menyahpasang aplikasi berjenama SONY, tetapi pertama, anda perlu mengetahui apa yang bertanggungjawab untuk apa, jadi jika anda tidak tahu apa yang menjadi tanggungjawab aplikasi yang ingin anda nyahpasang, lebih baik membiarkannya, tetapi lumpuhkan autorun (dalam menu tetapan aplikasi). Dengan manipulasi seperti itu, masa boot komputer riba adalah kira-kira 1 minit, dan keluar dari mod siap sedia tidak lebih dari 12 saat.tetapi lumpuhkan autorun (dalam menu tetapan aplikasi). Dengan manipulasi seperti itu, masa boot komputer riba adalah kira-kira 1 minit, dan keluar dari mod siap sedia tidak lebih dari 12 saat.tetapi lumpuhkan autorun (dalam menu tetapan aplikasi). Dengan manipulasi seperti itu, masa boot komputer riba adalah kira-kira 1 minit, dan keluar dari mod siap sedia tidak lebih dari 12 saat.

Oleh kerana prestasi notebook lemah, anda harus memberi perhatian khusus kepada perisian yang anda ingin gunakan selalu. Contohnya, jika anda menggunakan Internet Explorer, yang nampaknya tidak begitu pantas, terutama ketika memuat dan membuka penanda buku baru, jadi lebih baik menggunakan penyemak imbas yang lebih ringan: Firefox, Google Chrome, atau Safari.

Anda juga harus memperhatikan Microsoft Office 2010 yang telah dipasang sebelumnya, anda dapat menggunakannya dalam versi penuh, yang mana anda perlu membeli versi berlesen dengan kunci, atau menggunakan Starter versi percuma, ini hampir merupakan versi penuh Word dan Excel. Program-program ini mudah digunakan, namun ketika membuka dokumen atau spreadsheet yang sangat besar, anda akan merasakan prestasi komputer riba yang perlahan. Pada prinsipnya, penggunaan aplikasi Microsoft Office 2010 pada definisi standard cukup mudah, dan tidak ada kesulitan atau masalah.

Berkat reka bentuk papan kekunci yang jelas dan cekap, tidak sukar untuk bekerja dengan teks, kerana setelah beberapa saat menggunakan komputer riba, anda tidak menyedari perbezaan antara papan kekunci standard dan versi komputer riba yang lebih kecil. Satu-satunya perkara yang menarik perhatian di lokasi papan kekunci adalah pencetus titik trek secara tidak sengaja apabila anda menyentuh atau menekan butang di sekitarnya secara tidak sengaja, dalam kes ini kursor bergerak dan teksnya ditaip di tempat yang salah. Untuk menghilangkan kekurangan ini, pembangun menawarkan 2 penyelesaian: anda boleh melumpuhkan mengklik pada titik trek, kemudian untuk klik kiri anda perlu menggunakan butang di bahagian bawah papan kekunci, yang praktiknya tidak begitu mudah. Sekiranya anda masih tidak menyukai penyelesaian di atas, maka anda boleh mematikan klik sementara menggunakan mod khas,yang akan aktif semasa menaip di komputer dan anda sendiri boleh menetapkan masa kelewatan. Untuk menjalankan manipulasi ini, anda mesti pergi ke menu tetapan tetikus. Kaedah ini akan memberi anda peluang untuk menyekat pergerakan kursor secara tidak sengaja, dan pada masa yang sama, tetap selesa untuk mengklik titik trek.

Hasil kerja Skype - klien tidak menimbulkan rungutan, namun, untuk operasi normal dalam mod komunikasi video, pilihan terbaik adalah dengan menyahpasang sekumpulan program dari ArcSoft, yang diperlukan untuk hiasan apa pun untuk gambar dari kamera video. Tidak ada muatan dalam program ini, dan mereka membebani pemproses dengan serius.

Sekiranya anda tertanya-tanya adakah anda boleh menggunakan komputer riba untuk menonton video, jawapannya adalah ya. Eksperimen yang dilakukan dengan komputer riba VLC menunjukkan bahawa prestasi komputer riba yang ada cukup untuk menonton video definisi standard, tetapi harus diingat bahawa komputer riba tidak dapat menarik format HD.

Kekuatan pembesar suara juga mencukupi untuk menonton filem dan mendengar muzik di rumah, kerana pembesar suara seperti itu jelas tidak cukup di tempat umum, jadi dalam kes terakhir adalah lebih baik menggunakan fon kepala. Bagi kualiti komputer riba, ia cukup tinggi.

Mari kita bincangkan satu perkara yang sangat penting - jangka hayat bateri. Dari pengalaman, anda dapat melihat bahawa satu cas bateri adalah sekitar 3 jam, yang cukup baik, walaupun, tentu saja, saya mahukan lebih banyak (sekurang-kurangnya 5 jam). Jangka hayat bateri bergantung pada momen seperti: sama ada penyesuai Wi-Fi / WiMax digunakan, kecerahan skrin apa yang ditetapkan, dan lain-lain, namun momen ini dapat menambah atau mengurangkan tidak lebih dari 15 - 20 minit dari waktu keseluruhan. Sudah tentu, bagi mereka yang mempunyai daya tahan bateri sangat penting, anda boleh menasihati membeli bateri yang lebih berkuasa, dan masalahnya akan dapat diselesaikan dengan sendirinya, kerana komputer dapat berfungsi dalam kes ini sehingga 6 jam. Walau bagaimanapun, jika anda mengambil kira kos bateri sedemikian, yang, 2 kali lebih tebal, dan hanya dihasilkan dalam warna hitam, maka penyelesaian ini tidak sesuai untuk semua orang.

kesimpulan

Sekiranya anda membeli komputer riba sekecil itu? Seperti yang telah anda fahami dari tinjauan, jawapan untuk soalan ini bergantung secara langsung pada tugas apa yang akan anda selesaikan menggunakan komputer riba, dan juga apa yang anda perlukan secara peribadi. Saya hanya ingin mengatakan bahawa setelah membeli komputer ini, secara peribadi dari saya, banyak masalah diselesaikan sekaligus dan menjadi pembantu yang tidak dapat diganti. SONY VAIO VPCP11S1R / D selalu senang dibawa bersama anda, praktikalnya tidak terasa di dalam beg, juga senang bekerja dengannya dalam apa jua keadaan. Berkat kelebihannya, nuansa seperti prestasi yang tidak terlalu tinggi menjadi hampir tidak dapat dilihat.

Sekiranya kemudahan tidak menjadi masalah bagi anda, maka anda boleh memperhatikan model komputer riba yang lebih berpatutan: DELL INSPIRON 11z, yang juga terdapat dalam ulasan kami.

Di antara kekurangan SONY VAIO P, kita hanya dapat memperhatikan bahawa ia mempunyai penampilan yang terlalu terang (iaitu, penyelesaian harga yang lebih murah dari model), ini kadang-kadang mengganggu kerja, kerana, setelah mengeluarkan komputer riba seperti itu di tempat awam, pasti ada beberapa tiga orang pintar , siapa yang akan mula menuding jari kepada anda dan dengan kuat membincangkan butiran menarik, yang selalu membuat anda tidak seimbang, walaupun, tentu saja, anda dapat memahami penasaran, semua yang menarik selalu menarik.

Artikel berguna: "Buat GIF dari video: peretasan hidup" Anda Pandai ""

Tonton tinjauan video Sony Vaio P