Ulasan dan ujian Celeron G540

Platform LGA775, yang tidak begitu popular lagi dan akan dihentikan dalam masa terdekat. Sebaliknya, Intel akan mengembangkan portfolio dengan penawaran baru berdasarkan platform yang lebih moden. Soket LGA775 yang telah lama digunakan tidak menjadi platform yang sangat popular dalam beberapa tahun kebelakangan. Setelah munculnya arsitektur mikro Nehalem, pemproses untuk platform LGA775 secara beransur-ansur memudar ke latar belakang, menghasilkan prestasi mereka. Saya ingin perhatikan bahawa dalam segmen pasaran anggaran Pentium dan Celeron untuk sistem LGA775 tetap dalam permintaan untuk waktu yang sangat lama - ini dijelaskan oleh fakta bahawa baik LGA1156 maupun LGA1366 menjadi pengganti yang tepat untuk soket yang telah lama bertahan.

Perubahan besar dalam teknologi pemproses telah berlaku dengan kedatangan platform LGA1155 baru dan kedatangan keluarga pemproses Sandy Bridge. Intel telah mencipta platform baru yang akan merangkumi keseluruhan spektrum pasaran dan oleh itu, setelah prosesor Core generasi ke-2, pemproses Pentium dan Celeron dengan soket LGA1155 memasuki pasaran. Mereka adalah kesinambungan dari rakan sejawat mereka yang lebih tua dan telah meningkatkan prestasi sistem yang tidak mahal. Intel melancarkan pemproses Celeron baru untuk faktor bentuk LGA1155 pada awal September 2011.

Bagaimana CPU anggaran boleh dibuat? Dalam hierarki pemproses Intel, Celerons berada di tangga terendah. Wakil generasi baru pemproses ini diperoleh dengan mengurangkan fungsi mereka berbanding dengan kakak mereka. Kami bercakap tentang mematikan teras dan beberapa teknologi proprietari, Celerons tidak mempunyai sokongan untuk teknologi Hyper-Threading dan Turbo Boost. Cache L3 telah dikurangkan menjadi 2MB. Sebagai contoh, Pentium dan Core i3 masing-masing mempunyai 3 MB di dalamnya. Batasan pemproses Sandy Bridge yang lain adalah frekuensi operasi yang rendah, antara 2000 hingga 2500 Mhz (beli Celeron G440 1600Mhz dari F.ua). Perlu diingatkan bahawa frekuensi inti grafik dalam barisan baru terhad kepada 1000 Mhz.Dengan pengenalan teknologi proses 32nm dan kemunculan keluarga Sandy Bridge, Intel dapat menghasilkan pemproses yang dapat dibandingkan dengan kos dengan CPU 45nm.

Peminat model Celeron yang bajet akan dapat memperoleh pemproses dual-core atau single-core dengan mikroarkibina pemproses terkini, dan sebagai tambahan kepada semua ini - berhijrah ke cip, sistem grafik bersepadu yang menyokong DirectX 10 dan kemampuan untuk penyahkodan video HD perkakasan. Dan ini dengan harga minimum.

Jadual di bawah menunjukkan model Celeron semasa.

Model pemproses Celeron

Kernel / Benang

Kekerapan jam, GHz

Cache L3, MB

Kekerapan teras grafik (GPU) / Turbo, MHz

TDP, W

G540

2/2

2.5

2

850/1000

65

G530

2/2

2.4

2

850/1000

65

G530T

2/2

2.0

2

650/1000

35

G440

1/1

1.6

satu

650/1000

35

Seperti yang anda lihat, terdapat dua model dengan nombor yang sama dalam jadual, satu-satunya perbezaan adalah pada indeks T. Model Intel Celeron G530T digunakan dalam sistem yang cekap tenaga dan mempunyai pekali TDP yang lebih rendah kerana pemproses beroperasi pada frekuensi yang lebih rendah dan dilengkapi dengan kipas penyejuk profil rendah yang ringkas. Kami akan mengkaji dan menguji Celeron G540.

Pemproses dibungkus dalam skema warna standard untuk model ini - kotak biru dengan tetingkap di mana anda dapat melihat pemprosesnya. Pemproses itu sendiri mengandungi maklumat mengenai spesifikasi teknikal utama kebaruan: model pemproses, frekuensi jam, negara asal dan penandaan. Di bahagian depan paket terdapat petunjuk adanya inti grafik bersepadu pada prosesor, yang disebut - Intel HD Graphics. Dalam siri Pentium dan Celeron, hanya inti Intel HD Graphics 2000 yang digunakan, frekuensi 850/1000 Mhz.

Senarai teknologi CPU yang disokong:

Proprietary Intel® Wide Dynamic Execution Technology - Teknologi ini direka untuk melaksanakan lebih banyak arahan dalam satu pusingan jam, dengan itu meningkatkan kelajuan pelaksanaan arahan dan memberikan penjimatan tenaga;

Teknologi Akses Memori Pintar Intel® - berfungsi untuk meningkatkan prestasi sistem dengan mengoptimumkan penggunaan lebar jalur yang tersedia;

Intel® 64 Architecture - Sambungan seni bina Intel 32-bit, teknologi ini membolehkan pemproses menggunakan lebih banyak RAM untuk kerja mereka;

Teknologi Peningkatan Media Digital Intel® Advanced - Meningkatkan prestasi pelbagai enkripsi, media, kewangan, dan aplikasi saintifik secara signifikan, sambil meningkatkan prestasi sistem semasa melaksanakan perintah Intel® Streaming SIMD Extension (SSE / SSE2 / SSE3). Ini dicapai dengan memproses semua perintah SSE, SSE2 dan SSE3 128-bit, yang banyak digunakan dalam berbagai aplikasi multimedia dan grafik, dalam satu pusingan jam, yang menyebabkan peningkatan dalam kecepatan pelaksanaannya.

Execute Disable Bit - fungsi ini dirancang untuk memberikan perlindungan yang lebih lama dan membolehkan anda meminimumkan risiko dari tindakan jahat virus dan program.

Intel® Advanced Smart Cache Technology - Berdasarkan beban teras pemproses, cache L2 diperuntukkan secara dinamik antara teras. Teknologi ini membolehkan setiap teras meningkatkan akses ke data dalam cache L2, yang secara signifikan mengurangkan kependaman ketika mengakses data yang paling sering digunakan, meningkatkan prestasi (hanya pada model dwi-teras).

Celeron G540 dilengkapi dengan pendingin yang cukup tenang dengan kelopak yang menyimpang, prestasi sistem penyejukan seperti itu akan mencukupi untuk memastikan keadaan suhu normal. Pemproses mempunyai pasta termal kilang, ia digunakan dalam bentuk tiga jalur.

Kami melihat ciri terperinci cip menggunakan program CPU-Z.

Pemproses beroperasi pada frekuensi 2500 Mhz, yang dicapai dengan menggunakan pengganda x25 dengan frekuensi penjana jam 100 MHz. By the way, utiliti itu mengesahkan kedekatan Celeron baru dan Pentium yang dikeluarkan sedikit lebih awal - ia bahkan tidak membezakannya. Dan ini tidak menghairankan, kerana garisnya sangat serupa dengan ciri-cirinya dan perbezaan di antara keduanya terdiri dari ukuran cache L3 dan frekuensi jam yang berbeza. Pengawal memori DDR3 menyokong operasi dua saluran. Walau bagaimanapun, ada satu batasan yang signifikan, memori yang disokong tidak lebih tinggi dari DDR3-1066, ini adalah batasan yang disengaja oleh pengeluar, yang, bersama dengan frekuensi jam yang diturunkan pemproses, memungkinkan siri ini dialokasikan ke segmen anggaran. Batasan ini akan mempengaruhi prestasi teras grafik yang disatukan ke dalam pemproses ini. Sebagai contoh,nisbah harga / prestasi antara wakil siri yang lebih lama - Intel Pentium G620 dan Intel Celeron G540 adalah seperti berikut: perbezaan purata prestasi adalah 4-5%, yang tidak dapat dibandingkan dengan perbezaan harga 10-15%. Tetapi, tentu saja, pilihannya terpulang kepada pembeli. Adakah anda lebih suka menjimatkan 10-15% atau peningkatan kecil dalam prestasi dan sokongan untuk modul memori yang lebih moden?

Oleh itu, mari kita menjalani ujian. Tugas utama pengujian adalah untuk melihat kecekapan pemproses baru dibandingkan dengan pemproses yang dikeluarkan di bawah jenama ini yang sebelumnya bekerja di soket LGA775. Juga, kami akan menguji pemproses Pentium untuk sistem LGA1155 dan LGA775, dan salah satu pemproses Core i3. AMD, dalam ujian, akan disajikan dengan pemproses Athlon II X2 dengan harga yang hampir sama dengan Celeron G540.

Hasilnya, kami mempunyai tiga platform ujian yang berbeza.

Platform pertama didasarkan pada soket LGA1155: ia diwakili oleh dua pemproses Pentium - G850 dan G620, Core i3-2100 baru, dan peserta ujian kami Celeron G540; papan induk adalah produk dari ASUS, model P8P67 Deluxe (beli dari F.ua); Memori 4 GB DDR3-1600 dengan masa 9-9-9-27.

Platform kedua adalah soket LGA775: tiga pemproses Celeron E3500 dan dua kakak Pentium E6800 dan Pentium E5700 mengambil bahagian dalam ujian; platform ujian berdasarkan pada motherboard ASUS P5Q3 Deluxe; Memori 4 GB DDR3-1067 dengan masa 7-7-7-21.

Dan akhirnya, platform ketiga diwakili oleh pemproses dari AMD dan soket AM3: kami menguji Athlon II X2 255 (beli dari F.ua); Memori 4 GB DDR3-1600 masa 9-9-9-27.

Platform kami merangkumi kad grafik NVIDIA GeForce GTX 560 Ti dan HDD Western Digital VelociRaptor WD3000HLFS. Sistem operasi yang kami uji adalah Microsoft Windows 7 SP1 Ultimate x64.

Dalam permainan, pengujian dilakukan pada resolusi 1280x1024 dengan tetapan Berkualiti tinggi diaktifkan dan anti-aliasing skrin penuh dinonaktifkan. Hasil ujian disampaikan kepada anda:

Menurut hasil pengukuran, kita melihat bahawa prestasi pemproses Pentium junior LGA1155 dan Celeron G540 hanya 4.3%. Ini - terus terang, sangat sedikit, kerana pemproses ini mempunyai perbezaan 4% dalam frekuensi jam. Ternyata mengurangkan cache L3 di Celeron dari 3 MB menjadi 2 MB tidak dapat mempengaruhi prestasi secara signifikan.

Perbezaan dalam kelajuan Pentium dan Celeron menjadikan kebaharuan yang dikaji menjadi pilihan menarik di kalangan pemproses kategori harga yang sama. Berbanding dengan Celeron E3500, Celeron G540 menunjukkan kelebihan 30%. Membandingkan hasil ujian dengan Athlon II X2, Celeron G540 kelihatan lebih pantas. Kesimpulannya, model bajet Sandy Bridge akan meningkatkan prestasi komputer murah dengan ketara.

Ujian dalam permainan 3D:

Tanda aras Futuremark menunjukkan gambar yang sama dengan Celeron G540 seperti dalam ujian komputasi. Pemproses yang diuji mengikuti Pentium G620 dan mengungguli penyelesaian berdasarkan LGA775 dan Socket AM3.

Kesimpulannya dapat dibuat sebagai berikut: untuk keseluruhan keberadaan pemproses Celeron, mereka telah berjaya membuktikan diri mereka sebagai penyelesaian untuk komputer pejabat, di sekolah dan rumah di mana prestasi tinggi tidak diperlukan. Jadi apa faedah yang dapat ditawarkan oleh Celerons baru, berdasarkan struktur mikro Sandy Bridge dan slot 1155?

Jelas bahawa kebaruan ini dapat mengatasi tugas pejabat dengan baik. Prestasi cukup untuk tugas pejabat yang sederhana. Kita tidak boleh melupakan inovasi - kehadiran teras grafik bersepadu, yang dirancang di satu pihak untuk meningkatkan prestasi sistem grafik kerana akses data yang lebih pantas, dan di sisi lain, tidak perlu melengkapkan sistem dengan kad grafik tambahan, yang menjadikan sistem secara keseluruhan lebih murah. Dalam peranan pilihan ekonomi, kami mendapat produk yang sangat baik, harganya cukup rendah sehingga pembelian pemproses seperti itu tidak meruntuhkan anggaran keluarga, dan hasilnya, seperti yang ditunjukkan oleh pengujian, lebih produktif daripada banyak penyelesaian generasi sebelumnya, sebelumnya.

Dalam peranan sebagai PC rumah yang tidak dapat dipisahkan, dan lebih-lebih lagi sebagai stesen permainan moden, penyelesaian ini sukar dipertimbangkan. Di samping itu, produk ini berdasarkan Sandy Bridge tidak mengejar sama sekali, dan oleh itu pengguna overclocking harus memintasnya.

Namun, kemajuan tidak menanti, dan sudah pada pertengahan 2012, Intel merancang untuk melepaskan pemproses baru yang diberi nama Ivy Bridge, yang akan dihasilkan menggunakan teknologi 22nm dan menggunakan transistor yang lebih maju dengan reka bentuk tiga dimensi (Tri-Gate). Apa yang dijanjikan ini kepada kita pembeli? Mengurangkan harga versi CPU sebelumnya, sudah tentu!