Modding Flash

Modding Flash

Pemacu USB (biasanya disebut sebagai pemacu kilat) telah menjadi atribut yang sangat diperlukan pengguna PC, secara beransur-ansur mengganti disket dan disk optik sebagai alat untuk memindahkan data. Sebabnya cukup jelas - dimensi yang sangat kecil, kapasiti besar dan perlindungan pembawa maklumat yang agak tinggi dari faktor luaran. Dan harga pemacu kilat sudah cukup lama diterima oleh banyak pengguna.

Pengilang melepaskan pemacu USB dengan ciri kelajuan yang berbeza, kapasiti memori, dan menarik bakal pembeli dengan pelbagai bonus. Pada masa yang sama, reka bentuk peranti adalah salah satu kriteria pemilihan utama bagi pengguna biasa - semakin cerah, lebih asli, semakin besar peluang produk untuk berjaya di pasaran. Sebabnya mudah - seseorang selalu ingin menonjol di antara rakan, saudara, kenalan, dan pemacu kilat kerana salah satu sifat homo sapiens bandar telah menjadi bahagian yang tidak terpisahkan dari imej seharian mereka. Pasti ramai di antara anda mempunyai pemacu kilat lama yang baik yang memenuhi semua keperluan yang dikemukakan.

Kekurangan kecil tidak mempengaruhi kualiti kerja - kes yang usang, usang, penutup pelindung yang hilang ... Berhenti! Mengapa tidak menjadikan pemacu biasa anda yang ada menjadi produk reka bentuk yang lebih menarik dan asli, malah kadang kala menggabungkan perniagaan dengan senang hati? Pemula pemula sering melakukan pembuatan atau perubahan kes komputer, lebih jarang tangan mereka mencapai pelbagai jenis periferal (terutamanya manipulator), monitor. Pada masa yang sama, hanya sedikit yang mengalihkan perhatian mereka ke stik USB sebagai kosong untuk karya masa depan.

Tujuan utama bahan ini adalah untuk menunjukkan bahawa pemacu kilat boleh menjadi pilihan yang sangat baik untuk melaksanakan penyelesaian reka bentuk yang menarik. Mengapa betul-betul memandu? Sekali lagi, kami menyenaraikan argumen utama "untuk": penggunaan meluas, ketersediaan besar-besaran, kehadiran sebilangan besar pemacu kilat lama dalam kes usang di tangan pengguna, kemudahan penggunaan (tiada bahagian bergerak, dimensi padat). Semua perkara yang dipertimbangkan, ini adalah pilihan yang bagus untuk melatih dan mempraktikkan kemahiran profesional modder pemula.

Idea yang berkaitan dengan perubahan penampilan pemacu USB dilahirkan secara literal pada setiap langkah. Tentukan sendiri: buat pemacu kilat ke batu bata dari set LEGO, tuangkan ke dalam acuan khas yang diperbuat daripada resin epoksi atau plexiglass cair, letakkan di dalam gantungan kunci atau mainan kecil, lampu suluh, penanda, atau anda boleh membuat casing baru dari kayu semula jadi. Senarai ini hampir tidak berkesudahan - kemungkinan pengubahsuaian hanya dibatasi oleh khayalan tukang dan ketersediaan kosong, bahan, alat. Pada masa yang sama, banyak idea, hingga satu tahap atau yang lain, telah dilaksanakan dalam praktiknya, dan anda dapat membiasakan diri dengan manual pembuatan versi casing asal untuk pemacu kilat dengan mencari di Internet untuk maklumat yang diperlukan.

Dari perkataan hingga perbuatan

Oleh itu, saya memutuskan untuk bereksperimen dengan pemacu denyar modding. Yang paling sukar, mungkin, adalah memutuskan idea dan konsep reka bentuk. Saya memutuskan untuk meletakkan satu tongkat dalam kotak gincu, yang lain dalam sarung tanah liat eksklusif.

Sebelum memulakan kerja, tentukan sama ada anda mahu mengganti bekas pemacu lama yang membosankan. Sekiranya jawapannya positif, dan pemacu kilat berfungsi seperti biasa, mari mula berniaga (by the way, mereka yang takut merosakkan sesuatu pada kali pertama boleh berlatih pada pemacu yang tidak berfungsi - mungkin beberapa di antaranya dalam bentuk fob utama dan hanya pelbagai jenis sampah tersedia di di tangan rakan dan kenalan).

Tahap pertama ialah membongkar kes pemacu lama (tentu saja, jika belum pecah). Untuk melakukan ini, gunakan pisau perkeranian atau pemutar skru kecil nipis untuk memisahkan bahagian-bahagian sarung plastik. Hati-hati - jangan keterlaluan, kerana di dalamnya terdapat papan dengan komponen smd mini disolder di atasnya, kerosakan yang boleh merosakkan pemacu kilat. Setelah berjaya menyelesaikan prosedur pembongkaran, sekali lagi pastikan bahawa pemacu beroperasi sepenuhnya, dan kemudian berhati-hati meningkatkan perlindungan habuk dan kelembapannya. Untuk melakukan ini, bungkus penyambung USB dengan "pita elektrik" atau pita, dan tutup seluruh papan di kedua sisi dengan beberapa lapisan pernis atau cat.

By the way, pada tahap ini, pengubahsuaian dapat diselesaikan - pemacu yang dibongkar kelihatan sangat luar biasa, dan lapisan pelindung melindungi PCB dan komponen dari kelembapan dan kerosakan tidak sengaja. Namun, perlu diingat bahawa penyelesaian seperti itu mempunyai kekuatan mekanikal yang berkurang, dan perhatian tambahan mesti diambil ketika menanganinya.

Salah satu pemacu, seperti yang telah disebutkan di atas, saya memutuskan untuk memasukkan sarung gincu, yang pertama sekali mesti diperoleh di suatu tempat. Kami dengan berhati-hati mengeluarkan gincu itu sendiri, lap sarungnya. Harap maklum bahawa kad flash mempunyai dimensi yang berbeza - beberapa kad akan terlalu panjang, sehingga menghalang pengulangan mod yang saya terangkan dengan berjaya.

Peringkat seterusnya adalah mencuba pemacu kilat. Dalam kes saya, papan ternyata sedikit lebih lebar daripada diameter dalam casing. Adalah mungkin untuk mengurangkan sedikit dimensinya dengan bantuan fail - tidak ada pad sentuhan di sisi PCV kira-kira 0,5-1 mm dari tepi, sehingga anda dapat mengulangi manipulasi tersebut dengan selamat. Walau bagaimanapun, berhati-hati - satu pergerakan tambahan, satu-satunya panduan usang - dan pemacu denyar akan menjadi tidak berfungsi.

Setelah berjaya dipasang, pasangkan pemacu ke dalam casing dan isi dengan sealant silikon. Bergantung pada kemahiran dan kehendak modder, anda boleh menyimpan mekanisme casing baru yang dapat ditarik atau menjadikan "lipstik" kami tidak bergerak.

Hanya tinggal menunggu sehingga sealant mengeras, dan pemacu kilat yang dikemas kini dapat digunakan dengan jayanya.

Saya memutuskan untuk meletakkan pemacu kedua dalam kotak eksklusif yang dibuat dengan gaya rakyat. Untuk membuatnya, saya memerlukan beberapa tanah liat arca, yang boleh anda beli, misalnya, di bengkel seni atau kedai alat tulis yang besar. Pelajari dengan teliti arahan untuk menggunakan bahan ini, ingatlah pelajaran pemodelan plasticine di tadika - dan teruskan, hingga penjelmaan idea yang paling luar biasa! Oleh kerana saya memoles kayu PCB, tidak perlu risau tentang perlindungan kelembapan tambahan.

Apabila badan baru mendapat penampilan terakhir, kita membiarkan ciptaan kita sendiri untuk mengeraskan. Tanah liat yang dikeraskan kemudian boleh dicat dan / atau dipernis untuk menambahkan kilauan tambahan. Penyelesaian seperti itu dari segi kekuatan tidak lebih buruk daripada kotak plastik, tetapi tetap berhati-hati jika anda akhirnya membuat pemacu kilat yang sangat kecil - dinding seramik nipis akan terlalu rapuh.

Hasil

Dalam artikel ini, saya memberitahu bagaimana, setelah menghabiskan beberapa jam, secara radikal mengubah reka bentuk pemacu kilat lama yang ada. Berita baiknya adalah kerana kesederhanaan mengendalikan pemanduan, praktikalnya tidak ada had untuk penerbangan mewah untuk pengubahsuaian.

Tindakan yang telah saya jelaskan sama sekali tidak sukar untuk diulang - malah seorang kanak-kanak dapat mengatasinya. Begitu juga, anda boleh mencari pengganti yang layak untuk kandang pemacu lama sekurang-kurangnya setiap bulan. Akibatnya, akan ada kesempatan untuk memamerkan perangkat eksklusif kepada rakan dan kenalan. Dan bayangkan ekspresi wajah pemerhati yang kagum semasa anda mengeluarkan dari poket anda ... "gincu" dan masukkan ke dalam penyambung USB komputer anda! Saya fikir alat seperti itu akan membuat percikan, dan secara teratur akan menghiburkan bukan sahaja pemiliknya.