Ulasan Nikon D80

Penerangan umum mengenai kamera Nikon D80 SLR

Kamera Nikon D80 SLR dibuat dengan gaya tradisional, yang terdapat pada hampir semua model kamera dari pengeluar ini. Kamera ini merupakan salah satu peneraju kamera digital SLR separa profesional dengan julat harga dan kemampuan teknikal ini. Kamera boleh bersaing dengan banyak analog, tetapi kelebihan utama yang membezakannya dengan analog syarikat lain adalah bentuk badan yang lembut dan bulat, cengkaman tangan yang sangat selesa dan jelas, dibuat sedemikian rupa sehingga jari-jari sendiri jatuh pada butang akses pantas tetapan kamera. Paparan LCD yang cukup besar mempunyai pepenjuru 2.5 inci, yang menjadikannya sangat senang untuk melihat rakaman atau menatal tetapan dalam menu peranti. Skrin mempunyai sudut pandangan yang sangat baik,sama dengan 170 darjah. Ini sangat baik, kerana tidak mungkin memusingkan kamera ke arah anda untuk melihat bingkai yang ditangkap.

Model kamera ini mempunyai resolusi matriks 10,8 megapiksel, dan faktor inilah yang menjamin definisi tinggi dan kualiti yang sangat baik dari setiap tangkapan, dan juga memberikan kejelasan yang sangat baik walaupun mencetak foto dalam format A4. Kelebihan utama model kamera ini adalah pemproses terbina dalam yang sangat pantas. Dialah yang memungkinkan untuk memproses sejumlah besar maklumat dengan cepat dan efisien. Dan dari segi parameter teknikal, pemproses ini tidak kalah dengan rakannya dalam kamera profesional. Kelajuan pengambilan gambar berterusan adalah 3 bingkai / saat. Sekiranya anda mengambil gambar dalam format RAW, kecepatan pemotretan meningkat hingga 6 bingkai / saat. Kamera ini juga mampu berfungsi dengan hampir semua lensa Nikkor. Anda hanya perlu ingatbahawa untuk mengira panjang fokus sebenar semasa penjajaran, kalikan panjang fokus nominal lensa yang digunakan dengan 1.5.

Pandangan umum kamera digital Nikon D80 SLR

Nikon D80 memberikan prestasi yang luar biasa, walaupun di bawah cabaran fotografi yang paling mencabar. Pendedahan tembakan ditentukan oleh 420 segmen sensor masing-masing, yang juga menyokong fungsi pengukuran warna. Secara langsung dalam memori kamera itu sendiri, sudah ada kira-kira 30,000 pendedahan imej maya. Akibatnya, ketika membidik objek yang difoto, kamera secara bebas menemukan paparan yang diperlukan dan membuat bingkai foto sejelas dan kontras mungkin. Ada juga kemungkinan mengambil gambar dengan menggunakan mode bobot tengah, atau melakukan spot metering dalam lingkaran 3,5 mm.

Kamera ini juga dilengkapi dengan 11 titik automatik. Berfokus, dan lokasi mereka yang baik memberikan liputan hampir keseluruhan bidang bingkai. Mana-mana titik fokus, atau sekumpulan titik, dapat dipilih dengan mudah dalam mod manual, atau kamera akan menentukannya secara bebas dan secara individu. Atas sebab ini, fokus automatik telah ditingkatkan berbanding versi kamera sebelumnya. Ini secara signifikan meningkatkan kualiti dan kelajuan tindak balas, yang seterusnya meningkatkan nilai ketepatan dan kejelasan bingkai.

Kamera ini juga memiliki rentang kepekaan cahaya yang cukup luas, antara 100 hingga 1600, tetapi dalam keadaan mendesak, nilainya dapat ditingkatkan hingga 3000. Jika anda ingin menggunakan fungsi khusus, maka ada juga kemungkinan untuk mengatur braket automatik tingkat putih. Kereta seperti itu. keseimbangan putih memungkinkan untuk memperbetulkan dengan lebih jelas setiap gambar secara berasingan. Terdapat beberapa cara untuk mengubah keseimbangan putih: dalam mod manual, secara automatik, menurut 6 pratetap, membuat pembetulan nilai yang lebih halus atau menetapkan suhu "warna". Jangan lupa bahawa mod terakhir ditetapkan dalam darjah Kelvin.

Di pasaran penjualan domestik, anda boleh menemui dua set lengkap kamera ini: Badan Nikon D80 (iaitu "bangkai" kamera itu sendiri, tanpa lensa), atau Kit Nikon D80. Dalam kes ini, anda akan mendapat lensa bersahaja standard seperti Nikon Kit 18-55 VR, atau sesuatu seperti itu.