CARA MEMBERSIHKAN KOMPUTER - membersihkan komputer dari habuk, cara membongkar unit sistem

Debu melambatkan komputer anda kerana mengganggu pemindahan haba dari CPU dan kad grafik. Mereka terlalu panas ke tahap kritikal ketika pendikit dicetuskan. Ini adalah mekanisme yang dibina ke dalam prosesor yang mengurangkan prestasinya, sehingga menurunkan suhu.

Anda perlu membersihkan komputer dari habuk bukan apabila perlu mempercepat komputer, tetapi sekurang-kurangnya sekali setahun. Semakin rendah unit sistem, semakin banyak ia mengumpulkan habuk. Spesimen yang kami bersihkan tidak tahu pembersihan selama enam bulan, dan gambar-gambar menunjukkan bahawa ia benar-benar berdebu. Walaupun ini bukan pilihan yang paling diabaikan.

Dua pilihan untuk membersihkan komputer anda: ekspres dan mendalam

Untuk mengeluarkan habuk dari unit sistem dengan cepat, lepaskan penutup dari padanya dan hampa. Cuba jangan merosakkan apa-apa. Ia akan memakan masa 3 minit, tetapi hanya akan membuang sebahagian daripada habuk. Oleh itu, kita akan membincangkan kaedah # 2.

Pembersihan menyeluruh melibatkan pembongkaran dan pembersih penyejuk, pemproses dan kad video, serta meletakkan barang-barang dalam keadaan rapi. Anda memerlukan pemutar skru kepala rata, pemutar skru Phillips, etil alkohol, tuala kertas, minyak termal, sikat pembersih, dan pembersih vakum (yang tidak sesuai dengan foto).

Cara membongkar unit sistem

Matikan komputer dan cabut semua kabel dari unit sistem. Kami mengeluarkannya dari tempat di mana anda memilikinya, ke ruang bebas.

Semasa membongkar mana-mana bahagian komputer, gunakan peraturan keemasan: sebelum anda memutar sesuatu, mematikannya, mengeluarkannya, mengambil foto atau menuliskan keadaannya. Maka akan lebih senang dikumpulkan.

Kami meletakkan unit sistem di sisinya. Untuk membukanya, buka skru yang menahan penutup pada panel belakang. Selalunya, selepas itu, ia perlu dipindahkan ke panel belakang.

Inilah gambar yang terbuka. Sasaran utama kami adalah sistem pendingin atau penyejuk CPU yang terdiri daripada kipas dan heatsink. Dalam foto itu ada di tengah, versi kotak. Sasaran kedua adalah kad video, yang dapat dilihat di sebelah kanan alat penyejuk.

Cara mengeluarkan penyejuk dari pemproses

Pertama, tanggalkan kipas. Dengan menggunakan pemutar skru rata, bengkokkan selak sisinya sedikit demi sedikit dan tarik kipas ke atas. Terdapat pilihan apabila diikat dengan skru atau sama sekali tidak dikeluarkan dari radiator. Dalam kes terakhir, ia hanya dapat dibersihkan secara dangkal.

Setelah mengeluarkan kipas, cabut dari papan induk.

Artikel berguna "Cara membongkar pendingin "

Cara mengeluarkan heatsink dari pemproses

Radiator boleh dipasang terus ke papan induk dengan skru, maka anda hanya perlu melepaskannya. Atau bingkai plastik dilekatkan pada papan induk, dan radiator terpasang ke dalamnya. Dalam kes ini, untuk melepaskan radiator, angkat kait yang memegang pendakap. Kami melepaskan alur staple di kedua-dua belah pihak dan menarik ke atas dengan perlahan.

Sekiranya pasta termal antara pemproses dan heatsink kering, heatsink mungkin keluar bersama pemproses. Dalam kes ini, buka pemproses dengan perlahan menggunakan alat kayu atau plastik dan putuskan sambungan. Lebih baik melakukan ini dengan sarung tangan.

Cara membuang pemproses

Kami melepaskan kait pemproses pada soket. Sekarang anda boleh memutuskan pemproses itu sendiri dengan menariknya. Harap maklum: terdapat kaki logam di bahagian belakang pemproses. Hati-hati agar tidak membengkokkannya.

Cara membersihkan unit sistem

Setelah mengeluarkan alat pendingin dan pemproses, kami membersihkan unit sistem dari dalam, iaitu. cuba mengeluarkan habuk dari semua unsur lain. Untuk melakukan ini, kami menggunakan pembersih vakum biasa dan berus kecil yang bersih dan kering. Semasa menyambungkan hos pembersih vakum ke pengumpulan habuk pada papan induk atau dalam beg tersebut, gunakan sikat untuk mengikisnya dari sudut.

Anda perlu berhati-hati dengan semua elemen yang menonjol di papan supaya tidak melanggarnya. Kami membersihkan semua yang kita lihat dan apa yang dapat kita dekati dengan teliti.

Pilihan pembersihan alternatif adalah menggunakan silinder udara termampat, yang dapat digunakan untuk meniup kawasan yang tercemar. Tetapi debu akan tetap menetap di suatu tempat, dan berbahaya untuk menghirupnya.

Jangan lap permukaan dalaman pemproses dengan kain lembap! Selepas itu, komputer tidak dapat bertahan!

Cara membersihkan pemproses

Sebagai peraturan, tidak ada habuk di atasnya, tetapi terdapat sisa pasta termal, biasanya kering. Cara paling mudah untuk membuangnya adalah dengan menggunakan tuala kertas yang dibasahi alkohol. Ia berlaku bahawa pasta telah berubah menjadi batu dan alkohol tidak mengambilnya - kemudian cuba bahan yang lebih agresif seperti pelarut atau aseton. Jangan gunakan tisu basah atau kain buruk!

Cara membersihkan penyejuk

Kami membersihkan radiator secara berasingan dan kipas secara berasingan. Pertama, gunakan serbet yang sama dengan alkohol untuk membersihkan bahagian bawah plat kontak radiator dari sisa-sisa pes termal. Kemudian, dengan berus dan pembersih vakum, kami membersihkan tulang rusuk dari habuk. Sebagai alternatif, ia dibenarkan membilas radiator dengan air, tetapi dengan pengeringan yang menyeluruh. Pada masa pemasangan di tempat, seharusnya tidak ada kelembapan yang tersisa di dalamnya.

Kipas dibersihkan dengan berus, ditiup dengan udara, dilap dengan serbet yang dicelup alkohol. Hati-hati dengan bilah kipas, ia mudah pecah.

Setelah selesai membersihkan, cuba putar kipas secara manual. Putaran harus mudah, tanpa bunyi yang tidak perlu dan permainan paksi yang kuat. Pergerakan yang dibenarkan di sepanjang paksi naik dan turun beberapa milimeter. Tetapi jika ada bunyi bising, serangan balas yang kuat, atau secara amnya kipas tidak berputar dengan tangan, lebih baik menggantinya.

Penggantian dan pemasangan pes termal

Apabila semua bahagian dibersihkan, anda boleh mula memasang semula. Lapisi semula pemproses dengan haba.

Anda perlu menukar pasta termal setiap enam bulan, tetapi jika anda lebih kerap membersihkan komputer anda, ubahlah setiap kali anda membersihkannya.

Bagaimana cara menggunakan pes terma? - Sangat hemat, secara harfiah di hujung kuku. Ini bukan mengenai keserakahan, hanya lapisan pasta termal setipis mungkin untuk kekonduksian haba yang berkesan. Oleh itu, jangan keterlaluan.

Lumurkan pasta dengan jari yang bersih atau "spatula" dari kad plastik. Anda perlu menutup seluruh permukaan pemproses, sambil mengedarkan pasta secara merata, tanpa jurang, tetapi tanpa merangkak di bahagian tepi. Kami mengumpulkan lebihan dari tepi dengan serbet atau bulu kapas.

Kami meletakkan pemproses di tempat supaya sudut yang ditandai dengan segitiga emas di atasnya bertepatan dengan sudut yang sama di soket. Ini adalah satu-satunya kedudukan di mana pemproses akan duduk dengan betul. Ia hanya "jatuh" ke dalam slot dengan sendirinya, tidak perlu menekan. Kemudian kami memperbaikinya dengan pengapit.

Pasang semula radiator. Untuk melakukan ini, anda perlu membawa alur pendakap di bawah cangkuk, pasangkannya, dan tekan radiator dengan pemegangnya. Ia semestinya sesuai dan tidak goyah pada prosesor.

Sekiranya pendingin anda ditekan pada papan induk dengan skru, kencangkannya dengan kekuatan merentas. Kemudian tetap meletakkan kipas di tempat dan menyambungkannya.

Cara mengeluarkan kad video dan membersihkannya

Sekiranya anda mempunyai kad video luaran dengan penyejukan aktif, iaitu dengan kipas, ia juga harus dibersihkan.

Kami mengeluarkan kad video. Untuk melakukan ini, kami mengetatkan skru pada sarung yang memegang papan.

Kemudian, bergantung pada reka bentuk slot, anda perlu menekan atau menggerakkan penjepit ke samping dan tarik papan dengan perlahan.

Kami memastikan bahawa terdapat juga habuk yang mencukupi di sini.

Oleh itu, dengan menggunakan berus dan pembersih vakum, kami melakukan pembersihan. Semuanya sama dengan pendingin prosesor: kami membersihkan debu dari celah dengan berus dan menaikkannya ke udara, mengeluarkannya dengan pembersih vakum. Kami membersihkan dengan teliti agar tidak merosakkan bilah. Kami membuang kotoran yang keras kepala dengan alkohol.

Kemudian kami memasang dan memasang semuanya dalam urutan terbalik.

Setelah selesai membersihkan, pastikan kabel yang anda putuskan di dalamnya sudah terpasang dengan betul dan terpasang dengan kuat di soketnya. Adalah mungkin untuk menguji komputer tanpa mengganti penutupnya. Setelah memastikan bahawa semuanya berubah, berfungsi dan tidak banyak bunyi, tutup unit sistem dan dapatkan perkara yang lebih menyenangkan.