CARA MEMILIH BLENDER - mana yang lebih baik dibeli untuk rumah, kapal selam atau pegun

Sekiranya anda mencari pengisar untuk menyediakan sos dan koktel, serta sayur-sayuran tumbuk, pilihlah pengisar pegun dengan mangkuk 1.5 hingga 2 liter dan kekuatan 200 hingga 500 watt. Sekiranya anda ingin menguli doh tebal dengan bantuan alat, pilihlah pengisar rendaman dengan alat tambahan dan kekuatan 1000 W.

Pengisar adalah alat dapur yang sangat diperlukan untuk memproses (mencincang, menggosok, mencampurkan, mencambuk, dll) pelbagai produk.

Pengisar mana yang hendak dipilih untuk daging cincang? Tenggelam. Dan juga sangat diperlukan untuk mengisar kacang, biji, buah kering dan ramuan. Potongan kecil produk ini dikumpulkan dalam jisim yang padat, yang melekat pada dinding mangkuk dan hampir tidak bercampur sendiri (bayangkan bahawa anda sedang mengisar plastik). Ia hanya dapat ditangani dengan menggunakan pelekat pengisar pada sudut yang berbeza.

Tetapi pengadun pegun adalah pencampuran campuran cecair dan separa cecair. Ia diperlukan untuk penyediaan pure sayur, koktel, mousses, adunan. Tidak bergerak bermaksud bukan ukuran mesin basuh pinggan mangkuk, tetapi mangkuk dan motor disambungkan ke struktur tetap. Dalam pengisar seperti itu, anda boleh membuang makanan, mengatur cara memotong dan pergi ke bilik mandi, di pintu keluar anda mendapat smoothie yang menyegarkan. Ia juga baik untuk menghancurkan ais.

Peraturan umum untuk kedua-dua jenis pengisar: semakin kuat kuasa mesin, semakin cepat ia akan menghadapi proses memotong. Sekiranya anda mencari pengisar untuk eksperimen masakan, dapatkan mesin dengan tiga atau lebih kelajuan. Semakin banyak kelajuan peranti, semakin luas bidang kreativiti masakan. Sekiranya pengisar hanya diperlukan untuk menyediakan makanan bayi, pilih alat dengan 1-2 kelajuan - ini cukup.

Jadual perbandingan kelebihan dan kekurangan jenis pengisar

Jenis

pengisar

Kebaikan keburukan
Pegun
  • tidak perlu digenggam semasa bekerja
  • anda boleh mencuci mangkuk tanpa risiko kecederaan dari pisau
  • memotong sayur-sayuran dan buah-buahan dengan teruk
Tenggelam
  • mencincang makanan yang dimasak dan lembut lebih cepat daripada pegun
  • padat, mengambil sedikit ruang
  • bahagian kecil boleh dicincang
  • tidak perlu digenggam semasa bekerja
  • tidak sesuai untuk membuat koktel

Isipadu dan bahan mangkuk

Pemilihan pengisar juga harus mengambil kira kapasiti mangkuk dan bahannya. Fikirkan terlebih dahulu berapa banyak yang akan anda masak untuk memilih pengisar yang baik untuk kediaman anda. Isi padu mangkuk, yang ditunjukkan dalam pasport alat, adalah umum; anda tidak boleh memuatkan mangkuk di hadapannya. Isipadu yang boleh digunakan biasanya kurang dari 200 ml.

Pengisar dengan mangkuk kecil patut dipilih jika anda akan menyediakan sebahagian kecil bahan tambahan untuk hidangan utama, keju cincang, bawang putih, ramuan, kacang. Bekas besar sesuai untuk menyediakan campuran cecair.

Mangkuk ada dua jenis mengikut bahan:

  • gelas: berat, jangan calar, tetapi pecah apabila dijatuhkan;
  • polikarbonat (plastik): lebih murah, lebih ringan, tidak pecah, tetapi kehilangan ketelusan dari masa ke masa kerana banyak calar.

Varieti muncung

Bentuk muncung mempengaruhi pencampuran produk:

  • kerucut dengan tepi halus menghalang percikan jisim, tetapi mencampurkannya lebih teruk;
  • muncung dengan tepi bergelombang menghasilkan arus yang menghisap bahagian baru jisim ke pisau, tetapi jisim yang keluar dari muncung boleh menyembur keluar.

Bahan terbaik untuk muncung adalah keluli tahan karat. Kami tidak mengesyorkan mengambil plastik, kerana ulasan di forum mendakwa bahawa lama-kelamaan mereka mula runtuh.

Pengadun kombo: yang mana satu untuk dipilih

Pengisar gabungan menggabungkan fungsi pegun dan tenggelam, mengimbangi kelebihan dan kekurangan mereka. Ia dilengkapi dengan alat tambahan - pemukul untuk pemukul, pemetik ais, mesin pencincang dan "kerepek" lain yang berguna. Ia memudahkan pembuatan kentang tumbuk, krim cambuk, campuran koktel, dan juga menguli doh separa cair. Benar, kos peranti sejagat jauh lebih tinggi daripada jenis model lain.

Sekarang anda tahu bagaimana untuk membeli pengisar yang baik. Masuk dan pilih pembantu dapur anda di katalog elektronik kedai kami! Sekiranya anda mempunyai pengisar yang anda gemari, beritahu kami mengenai perkara tersebut di dalam komen. Seseorang akan memerlukan ulasan anda!

Lihat Philips Viva Colection. Pengisar ini mengendalikan makanan dengan cepat!