CARA DAN APA YANG MENGHILANGKAN Noda dari PAKAIAN - cepat menghilangkan noda berminyak, noda darah, peluh, wain merah, dll dari jaket dan seluar jeans

Terdapat tiga cara untuk menghilangkan noda wain: Pertama, letakkan barang bernoda dalam susu panas atau whey selama 30 minit dan basuh dengan sabun. Kedua: lap noda dengan larutan hidrogen peroksida (1 sudu teh hidrogen peroksida dalam setengah gelas air) dan bilas dengan air sejuk.

Noda darah dari pakaian lebih baik dicuci dengan air sejuk. Apabila dicuci dalam protein darah panas membeku dan "disemen" di kain sehingga enzim tidak dapat memecahnya sepenuhnya. Cara menghilangkan noda darah segar:

  • Bilas kawasan yang tercemar dengan bersih dengan aliran air sejuk. Basuh dengan sabun cucian dan biarkan selama 20-30 minit. Kemudian basuh dengan air suam dan pencuci.
  • Pati, dicampurkan dalam air sejuk hingga pekat, menghilangkan kanji dengan baik dari pakaian sutera. Sapukan dan tunggu sehingga kering. Kemudian lepaskan kerak berkanji dan basuh pada kitaran halus.
  • Asid asetilsalisilat akan membantu mengatasi tanda berdarah pada kain wol. Larutkan 2-3 tablet dalam segelas air suam, rendam berus gigi di dalamnya dan gosokkan kain.

Untuk membuang darah lama dengan cepat, gunakan peraturan berikut:

  • Sangat mudah untuk menghilangkan jejak darah pada kain berwarna jika anda merendam pakaian dalam larutan garam hangat selama beberapa jam sebelum mencuci. Ambil satu sudu garam selama setengah liter air. Atau gunakan larutan ammonia dalam nisbah 20 g setiap 1 liter air.
  • Darah lama dari tilam atau dari kepingan dikeluarkan dengan gliserin suam. Lembapkan kain kapas dengan lap dan lap kain. Apabila pencemaran "hilang", basuh dengan serbuk. Noda yang pudar pada warna putih dapat dikeluarkan tanpa masalah.

Cara menghilangkan noda berminyak

Noda berminyak yang sudah tua dan terlarut larut dengan larutan pelarut organik - alkohol, terpentin, aseton. Tetapi mereka boleh merosakkan sintetik dan bulu. Berikut adalah beberapa cara untuk menyimpulkannya sebagai alternatif:

  • Basuh tanda minyak dengan sabun cucian biasa dan taburkan dengan gula. Selepas 10-20 minit, gosok dengan kuas lembap dan hantar ke mesin basuh.
  • Serbuk mustard mengandungi enzim yang memecah lemak, oleh itu ia menghilangkan noda minyak dengan baik dari pakaian dan bahkan dari jaket bolognese atau jaket bawah. Cairkan serbuk dengan air suam (tidak panas!) Hingga krim masam pekat dan tutup bahagian yang berwarna. Selepas 30-40 minit, basuh barang tersebut dengan air suam.
  • Sekiranya anda baru sahaja menanam noda berminyak pada pakaian atau baju anda, sapu garam halus ke dalamnya. Bila sudah tepu dengan lemak, kupas dan taburkan segar sehingga pencemaran hampir tidak dapat dilihat. Basuh kain dengan air suam dan sabun atau pencuci pinggan.
  • Untuk majlis segar, busa pencukur boleh digunakan. Sapukan dan gosokkannya dengan baik. Tunggu 10 minit. Gliserin, alkali dan surfaktan akan bertindak balas dengan lemak dan melarutkannya. Kemudian basuh barang tersebut dengan air sabun.
  • Sapukan larutan garam dan amonia (1: 1) ke kotoran dan biarkan selama 10-15 minit. Kemudian rendam whey susu suam selama beberapa jam. Bilas hingga bersih dengan air suam dan basuh. Kaedah ini sangat baik untuk menghilangkan bekas berminyak dari tuala dapur atau noda lama dari alas meja.

Cara menghilangkan bintik-bintik kuning dari peluh atau deodoran

Rembesan kulit mengandungi banyak lemak dan protein, yang dimakan menjadi serat tisu dan secara beransur-ansur memusnahkannya, membentuk garis-garis kuning. Pakaian yang lebih lama dibasahi peluh tanpa dibasuh, semakin sukar untuk menghilangkan peluh dan noda deodoran. Jangan gunakan peluntur peluntur atau noda: mereka tidak akan membuang kotoran lama, dan mereka akan merosakkan benda itu.

  • Anda boleh melawan noda kuning pada pakaian dengan asid asetilsalisilat. Hancurkan dua tablet dan cairkan dengan satu sudu teh air. Sapukan campuran tersebut ke kawasan yang bermasalah. Selepas 10-15 minit, rendam barang tersebut dalam air sabun suam selama beberapa jam. Sekiranya terdapat noda, merawatnya dengan larutan hidrogen peroksida berair (untuk 10 sudu air, 1 sudu besar peroksida). Tunggu 10 minit dan mulakan mencuci dengan detergen.

Noda air kekal pada sutera dan satin, rendam semuanya, bukan tempat masing-masing.

  • Rendam pakaian dalam larutan cuka suam (untuk 1 liter air, 1 sudu cuka). Picit selepas dua jam. Gosokkan soda gruel (4 sudu besar baking soda dan 2 sudu air) ke kawasan yang berubah warna. Selepas satu jam, basuh seperti biasa.
  • Larutkan segenggam garam dalam satu liter air panas dan rendam baju atau T-shirt anda selama satu jam. Kemudian basuh dengan air sabun. Noda ketiak antiperspirant dan peluh akan hilang seolah-olah tidak ada di sana.
  • Hidrogen peroksida menjimatkan dari noda pada warna putih. Tuangkan ke atas kotoran dan biarkan selama satu jam. Kemudian basuh. Tompok-tompok kuning dari peluh dari pakaian putih akan hilang tanpa jejak.

Cara menghilangkan noda wain merah

Anda perlu bertindak secepat mungkin semasa noda anggur segar:

  • Tarik kain dengan ketat dan tuangkan air mendidih yang diasamkan dengan cuka atau asid sitrik ke atas noda. Noda harus pudar, kemudian basuh barang tersebut.
  • Rawat kotoran dengan sepotong lemon, tunggu sebentar dan basuh.
  • Noda anggur dari seluar jeans dapat dihilangkan dengan garam gruel. Sapukan pada noda lama dan gosok hingga bersih. Apabila kotoran hilang, basuh dengan air suam.
  • Kaedah "wedge by wedge": basuh wain merah di atas kain dengan warna putih, jika tidak menyesal produk. Kemudian basuh barang dengan sabun atau serbuk.
  • Susu hangat, susu curdled atau whey juga baik terhadap noda wain. Rendam kawasan yang tercemar sebentar dalam susu dan kemudian bilas dengan air sejuk. Kemudian basuh di mesin basuh.

Artikel berguna "Cara menghilangkan lem dari pakaian dan permukaan"

Cara menghilangkan noda karat

Oleh kerana karat adalah hidroksida besi, asid apa pun dapat melarutkannya dengan mudah.

  • Letakkan hirisan lemon yang dibalut dengan lapisan tipis kain tipis di atas tempat karat. Panaskan mereka dengan seterika dan basuh dengan air suam.
  • Untuk menghilangkan karat dari pakaian putih, sapukan buburan garam dan cuka pekat padanya. Basuh selepas setengah jam.

Bagaimana dan dengan apa yang anda boleh menghilangkan noda cat

  • Noda segar dari gouache dan cat air: tahan kawasan bernoda di bawah tekanan tinggi air sejuk dan kemudian rendam sebentar dalam air sabun.

Biasanya, cat minyak dan akrilik dikeluarkan dari pakaian dengan aseton, semangat putih atau terpentin. Tetapi ada cara lain untuk menyelesaikan masalah tersebut.

  • Basahkan tanda cat segar dengan penghilang cat kuku berasaskan aseton. Gosok hingga hilang. Bilas barang dengan air mengalir dan basuh.
  • Gosokkan lumpur kering dengan campuran 1 sudu besar. sesudu mentega atau minyak sayuran dicairkan dalam tab mandi air dan 2 sudu besar. sudu serbuk basuh. Gosokkan cat dengan baik dengan berus dan mesin basuh.
  • Sapukan gliserin suam ke cat dan gosok dengan berus sehingga tanda hilang. Dengan cara ini, anda dapat menghilangkan noda dakwat, bolpoin, pena atau penanda.

Cara menghilangkan noda dari beri, sayur-sayuran dan buah-buahan

Cara paling mudah untuk menghilangkan kotoran dari jus adalah dengan menuangkan air mendidih ke atasnya. Regangkan kain di atas sesuatu agar tidak kendur dan tuangkan air untuk membuat jus pucat mungkin. Kemudian basuh barang seperti biasa.

Jangan mencuci kotoran tomato, epal, atau delima dengan sabun cuci. Alkali menetapkan jus beri pada pakaian.

  • Bahan berwarna tidak akan pudar jika anda memproses bekas beri dengan kuning telur dan gliserin (30 g). Campurkan bahan-bahan ini, sapukan pada kotoran dan biarkan selama 2-3 jam. Kemudian, basuh pakaian anda dengan air suam.
  • Jus ceri dan beri lain dikeluarkan dengan yogurt hangat atau whey susu. Rendam pakaian anda selama beberapa jam. Apabila tanda hilang, basuh seperti biasa.

Sekiranya jejak tomato atau ceri tidak muncul, tambahkan sedikit asid sitrik ke dalam larutan.

Cara menghilangkan noda yang tidak diketahui di rumah

  • Campurkan segelas air suam dengan setengah gelas baking soda dan hidrogen peroksida. Campuran ini hampir sejagat, jadi ia menghilangkan noda yang tidak diketahui di dalam rumah.
  • Setelah mengocok campuran dengan baik, semburkan ke kotoran menggunakan botol semburan. Bergantung pada usia mereka, hasilnya muncul selepas 10-20 minit.

Tonton tinjauan video mengenai cara mengeluarkan gam dari pakaian dan perabot