CARA MENGUMPULKAN DIRI KOMPUTER DIRI - bagaimana cara memasang komputer permainan (unit sistem) sendiri dengan betul

Sebenarnya, jika anda memasang komputer sendiri, anda dapat menjimatkan banyak, sambil memilih dengan tepat komponen-komponen yang telah membuktikan dirinya dengan baik, dan prosesnya sendiri jauh dari rumit, tetapi sangat mudah. Sudah tentu, ada risiko tertentu dan tanggungjawab lebih tinggi, tetapi semuanya dapat diselesaikan, terutamanya jika anda mengikuti cadangan kami.

  1. Oleh itu, untuk memasang komputer yang dapat dilaksanakan, komponen minimum yang anda perlukan adalah:
  2. Kes dengan bekalan kuasa;
  3. CPU dengan penyejuk;
  4. Tampal termal (pada penyejuk yang disertakan dengan pemproses, lapisannya sudah digunakan);
  5. Papan induk;
  6. Kad video (mungkin terpasang di papan induk, dalam hal ini terpulang kepada anda untuk mengambil atau tidak mengambil kad video yang berasingan);
  7. Modul memori;
  8. HDD;
  9. Pemacu DVD optik;
  10. Papan Kekunci;
  11. Tetikus.

Sebenarnya, motherboard moden mempunyai cip grafik yang sangat baik, jadi jika anda tidak merancang untuk bermain permainan terkini, maka anda tidak perlu membeli kad video yang berasingan. Harap maklum bahawa tidak semua motherboard mempunyai cip grafik bersepadu.

Di sini kami tidak akan memberi nasihat mengenai pilihan komponen individu, anda boleh membacanya di bahagian yang sesuai, jadi kami akan menganggap bahawa anda telah membeli semuanya dan akan menumpukan perhatian secara langsung pada pemasangan.

Pertama, mari mulakan penyediaan kes itu. Tanggalkan panel sisi. Sekiranya anda membeli bekalan kuasa secara berasingan, anda perlu memasangnya, pasangkannya ke casing (semua skru yang diperlukan akan dimasukkan ke dalam kit). Tanggalkan penutup plastik dengan berhati-hati untuk pemacu optik.

Walaupun tidak ada apa-apa yang dipasang di papan induk, anda perlu mencari lubang mana untuk memasukkan skru dua sisi. Lazimnya papan digosok di 6-8 tempat. Perhatian! Jangan sesekali memautkan papan induk ke casing, kerana dalam hal ini kenalan di bahagian bawah papan akan ditutup pada penyokong logam dari sarung dan papan akan terbakar sebaik sahaja elektrik masuk ke dalamnya. Oleh itu, ia mesti kekal berat badan. Untuk ini, panduan disisipkan ke dalam casing, dan barulah papan induk dilekatkan padanya.

Oleh itu, panduannya dipasang, sekarang anda perlu memasang pemacu optik dan cakera keras di slot yang sesuai, masing-masing dalam jarak 5- dan 3,5 inci. Setiap pemacu ditancapkan ke bingkai logam dari kedua sisi. Jangan melewatkan bukaan sehingga semasa operasi (dan, akibatnya, getaran), tidak ada suara yang tidak menyenangkan. Anda perlu memasangnya sekarang, kerana setelah memasang motherboard, ia mungkin sukar kerana modul memori atau elemen papan itu sendiri.

Mari tinggalkan kes itu sekarang dan jaga papan induk.

Memasang komponen pada papan induk

Letakkannya di permukaan lembut dan berliang. Mula-mula anda perlu memasang pemproses dan lebih sejuk. Anda akan melihat tuas logam pada pad pemproses. Tekan ke bawah dan luncurkan ke sisi. Inilah cara anda membukanya. Sekarang kita mengangkatnya. Bersama dengan pengangkat, substrat pemproses meluncur keluar. Naikkan tuas ke kedudukan teratas. Sekarang anda perlu memasang pemproses. Kami dengan berhati-hati mengeluarkannya dari kotak. Jangan pegang kakinya, hanya pegang ke sisi.

Pemproses hanya boleh masuk ke soket dalam satu kedudukan. Lihat lokasi kaki dan pasangkan ke dalam slot. Sekiranya tidak berjalan lancar, jangan tekan, mungkin anda hanya cuba memasangnya dengan tidak betul. Oleh itu, kami memasangnya dengan betul dan sehingga berhenti, sekarang kami mengembalikan tuil ke kedudukan asalnya - turunkan dan pasangkannya kembali.

Langkah seterusnya adalah memasang alat penyejuk. Dalam keadaan apa pun, pendingin tidak boleh dipasang pada pemproses tanpa haba. Benar, dalam versi BOX (apabila alat pendingin dilengkapi dengan pemproses) pasta terma sudah digunakan padanya dan ditutup dengan pelekat lutsinar. Dalam kes ini, anda hanya perlu menanggalkan pelekat dan memasang pendingin. Kami akan menganggap bahawa anda membelinya secara berasingan dan tidak ada pasta termal di atasnya. Dalam kes ini, ia mesti digunakan secara merata di seluruh permukaan pemproses. Sebagai peraturan, kad plastik digunakan untuk ini. Kami mengeluarkan sedikit pasta termal ke tengah dan, dengan sedikit usaha, gosokkannya dengan kad ke seluruh kawasan dengan lapisan yang sangat nipis.

Kemudian kami menyambungkan kuasa yang lebih sejuk ke penyambung yang sesuai pada papan induk. Lokasinya bergantung pada model tertentu, tetapi penandaannya selalu sama - CPUFAN.

Memasang modul memori

Nampaknya ini adalah tahap paling mudah. Memang ada, tetapi ada satu titik di mana anda perlu memberi perhatian khusus. Faktanya ialah modul ini sangat mudah rosak oleh elektrik statik, iaitu dengan sentuhan tangan yang mudah. Oleh itu, sebelum mengambilnya, pegang bateri selama beberapa saat. Walau apa pun, merebut kerepek juga tidak digalakkan, jadi lebih baik mengambil kerangka.

Masukkan modul ke dalam slot sehingga bahagian sampulnya klik.

Memasang papan induk

Semuanya sudah siap, kini anda boleh memasang motherboard ke dalam casing. Ingat bagaimana kita mengacukan panduan? Sekarang kita pasangkan papan induk ke atasnya. Perkara utama adalah, tanpa fanatik, sepanjang masa, tetapi tidak perlu diperhatikan sepenuhnya. Sekiranya anda berlebihan, ada kemungkinan untuk meletakkan keretakan di dalamnya, dan ini tidak lagi dapat disembuhkan.

Sekiranya anda mempunyai kad video, kad itu mesti dipasang pada tahap ini, apabila "motherboard" dipasang dengan betul pada casing tersebut. Untuk melakukan ini, lepaskan penutup yang sesuai dari panel belakang pada casing, masukkan kad video ke dalam slot PCI sehingga terkunci, skru ke bingkai logam dalaman dengan skru.

Kabel SATA pergi dari cakera keras ke papan induk, sama seperti pemacu optik, kita menyambungkan cakera keras ke penyambung pertama, pemacu optik ke pemacu kedua.

Sambungan kuasa

Sekarang kita hanya perlu menyambungkan kuasa ke semua elemen komputer. Kita mulakan dengan papan induk. Penyambung 20-pin standard melaluinya dari bekalan kuasa. Ia hanya dapat disambungkan dalam satu kedudukan, jadi jika anda tidak memasangnya dengan betul, ia tidak akan berjalan lancar.

Kemudian kami menyambungkan cakera keras dan pemacu optik ke kuasa. Mereka memerlukan penyambung 4-pin standard. Yang mana yang hendak disambungkan tidak penting, lihat saja agar wayar tidak keliru.

Sekiranya kad video memerlukan kuasa tambahan, kami menyambungkan wayar yang sesuai dengannya, yang keluar dari bekalan kuasa. Terdapat kad video yang mempunyai kuasa yang cukup dari slot PCI.

Langkah terakhir adalah menyambungkan kabel ke papan induk yang bertanggungjawab untuk menghidupkan dan menghidupkan semula komputer, serta petunjuk LED untuk menghidupkan dan memuatkan cakera keras. Dalam kes itu, mereka datang dari panel depan. Untuk memasang, anda perlu mencari sekumpulan kenalan di papan tulis. Mungkin kelihatan berbeza bergantung pada modelnya.

  1. Dalam arahan untuk papan induk, nama-nama kenalan individu digandakan, dan mereka sudah terpasang pada kabel itu sendiri.
  2. Sekarang sambungkan kabel kuasa ke bekalan kuasa dan hidupkan bahagian belakang unit.
  3. Kekuatan lampu penunjuk pada papan induk harus menyala.
  4. Sekarang anda boleh menghidupkan komputer anda.

Dalam kes kami, ia tidak akan melangkah lebih jauh daripada memuat halaman motherboard dengan BIOS, kerana tidak ada sistem operasi pada hard disk.

Ini melengkapkan pemasangan komputer.

Catatan: "4 cara mudah untuk menghubungkan dua komputer ke Internet"

Lihat sendiri bagaimana anda boleh membina komputer