Mana yang lebih baik, DVI atau HDMI

Sekiranya ada pertanyaan mengenai peralatan rumah tangga, kami pergi dengan sehelai kertas ke kedai terdekat dan cuba mendapatkan jawapan yang kami perlukan. Oleh itu, saya, sekali, bertanya kepada pembantu jualan: "Apakah perbezaan antara HDMI dan DVI?"

Saya melihat dengan baik bahawa sebilangan besar komputer masih dilengkapi dengan output DVI, tetapi HDMI juga lebih biasa.

Sebenarnya, perbezaan antara kedua-dua antara muka itu jelas.

Sekiranya anda menguraikan singkatannya, maka semuanya akan sesuai. Ringkasnya, HDMI (High-Definition Multimedia Interface) menghantar isyarat dan suara video secara serentak, sementara DVI (Digital Visual Interface) hanya menghantar video. Mengenai kualiti gambar, sebenarnya tidak ada perbezaan, di sini layar di mana gambar dipaparkan memainkan peranan penting.

HDMI jauh lebih padat, antara muka ini tidak memerlukan pemasangan khas, sebab itulah ia juga digunakan dalam elektronik mudah alih. Tetapi DVI jauh lebih besar, dan bukan tanpa pemasangan.

Masih ada perbezaan

Lebar jalur HDMI tiga kali ganda daripada DVI. Dari segi bilangan, ini adalah hingga 10.2 Gbps berbanding 3.4 Gbps untuk DVI. Sebagai tambahan, kabel HDMI standard boleh mencapai panjang 15 meter dengan mudah, sementara untuk DVI, hanya kabel sepanjang 10 meter yang dapat digunakan.

Terdapat dua versi kabel HDMI

Terdapat dua versi kabel HDMI - 1.3 dan 1.4, boleh dikatakan lama dan baru. HDMI 1.4 adalah versi evolusi yang kemudian. Menyokong video definisi ultra tinggi 2K dan 4K, tetapi HDMI 1.3 hanya menyokong resolusi FullHD. Dan juga versi 1.4 boleh berfungsi dengan format gambar 3D. Terdapat nuansa ... Untuk memastikan tahap keserasian peranti yang lebih tinggi melalui kabel HDMI, misalnya, jika anda akan menonton filem dari cakera Blu-ray dalam 3D 1080p, juga bermain permainan dalam Full HD, menonton TV dalam mod 1080i Berdampingan atau 720p Atas dan Bawah, maka kabel HDMI yang lebih maju bertanda 1.4a diperlukan.

Menggali lebih mendalam, ternyata terdapat beberapa jenis penyambung HDMI yang berbeza ukurannya. Sekiranya peranti mudah alih digunakan, sama ada telefon pintar, tablet atau bahkan kamera foto-video, maka penyambung HDMI dengan format yang lebih rendah dengan awalan mini atau mikro digunakan.

Sebenarnya, topik perbezaan antara HDMI dan DVI sama sekali tidak rumit, pengetahuan minimum yang dinyatakan dalam bahan kami cukup untuk memahami nuansa dan membuat pilihan yang tepat. Maka pembelian akan berjaya!

- VIDEO -