CARA MEMBANGUN ANAK DALAM TAHUN - bagaimana mengembangkan logik, perhatian dan kemahiran motor halus tangan

Pada usia 1 tahun, bayi belajar mengawal pen dan jari. Bantu dia dengan ini melalui permainan. Ingat sahaja peraturan keemasan: permainan semestinya menyeronokkan. Anda tidak harus mengubah proses ini menjadi latihan. Sekiranya kanak-kanak itu tidak berminat dengan permainan, jangan putus asa. Main permainan lain dengannya.

Penyusun dan pembina

Kanak-kanak berumur satu tahun memupuk minat terhadap pembina dan penyusun. Dan ini bagus: jari anak akan menjadi lebih tangkas dan mahir. Main bersama, bercakap dengan anak anda.

  • Sebutkan warna supaya bayi anda akan mengingatnya dengan lebih cepat.
  • Gunakan perincian pembinaan untuk menerangkan lebih kecil, lebih banyak, dan besar, kecil.
  • Letakkan kepingan itu bersama-sama ke dalam timbunan warna yang berbeza. Bandingkan mana yang lebih besar.
  • Bangun menara dan tanya anak anda mana yang lebih tinggi dan mana yang paling tinggi.

Pilih pembina dengan bongkah besar yang sesuai di telapak tangan anda. Perhatikan bahan yang dibuat oleh pembina.

  • Kayu adalah kelengkapan semula jadi. Tidak beracun dan selamat untuk kesihatan.
  • Plastik mestilah kuat dan tidak berbau.

Teka-teki yang menarik diperoleh dari perincian pembina. Tampalkan serpihan gambar di atasnya. Kemudian satukan mereka untuk menghasilkan keseluruhan. Kanak-kanak itu berminat, dan anda berjaya. Jari akan sibuk dengan kerja keras yang mengembangkan kemahiran motor halus.

Tidak perlu membeli mainan untuk mengembangkan kemahiran motor tangan pada anak. Beri bayi anda sebotol plastik dan kotak dengan kancing. Pada pandangan pertama, nampaknya meletakkan butang di dalam botol tidak menyenangkan. Kanak-kanak berpegang pada permainan ini sejak sekian lama. Cukup ubah perkakasan untuk duit syiling, kacang, atau manik. Dan pastikan si kecil tidak meletakkan benda kecil di hidungnya.

Mengikat

Lacing adalah pelatih sebenar untuk pengembangan kemahiran motor halus jari dan tangan, logik dan imaginasi. Tunjukkan kepada anak anda cara menarik renda melalui lubang. Mulakan dengan satu atau dua lubang, supaya lebih mudah dia ingat. Lama-kelamaan, dia sendiri akan dapat melakukannya. Sementara itu - sabar untuk anda!

Mozek

Untuk pelajaran dengan kanak-kanak berusia 1 tahun, pilih mozek dengan butiran besar yang mudah dimasukkan dan dikeluarkan. Sangat bagus jika sebilangan kerepek itu seperti keroncongan. Ambil yang paling mudah - dalam tiga warna dan tiga bentuk, dengan gambar.

Untuk menjadikannya menarik bagi anak, letakkan gambar di bawah alas telus dengan lubang. "Hiaskan" bersama-sama, memasukkan kerepek ke pangkal menggunakan contoh gambar pelbagai warna. Atau seperti yang ditunjukkan oleh fantasi. Permainan ini menghasilkan kemahiran motor dan mengembangkan kreativiti kanak-kanak.

Kiub

Gunakan batu bata untuk membina struktur dan belajar warna, nama gambar, dan bahkan menghasilkan cerita. Mainan semacam itu berguna, dan dengan usaha anda, ia akan menjadi sangat menyeronokkan.

  • Plastik terang. Mereka mencuci dengan baik. Lebih senang membawanya bersama anda berjalan-jalan ke kotak pasir atau ke pantai.
  • Kayu benar-benar selamat dan senang disentuh. Tetapi ini hanya jika digosok dan dicat dengan cat berasaskan air yang tidak beracun.

Pasir kinetik

Bermain dengan pasir adalah tiang untuk ketangkasan jari. Dan tidak perlu mengajar kanak-kanak berusia satu tahun untuk membina menara. Biarkan dia menggerakkan jari-jarinya di atasnya, menyapu segenggam - apa sahaja yang anda suka. Pasir mempunyai kesan positif terhadap emosi bayi. Dan yang kinetik tidak hancur, tetapi ... mengalir di antara jari. Biji-bijian dari bahan semula jadi ini kelihatan saling melekat, dengan ini lebih menarik daripada bermain dengan pasir, tanah liat atau plastik biasa.

Dan anda tidak boleh takut bahawa kemudian anda perlu memulihkan ketenteraman di rumah. Pasir yang indah tidak melekat pada tangan, tidak kekal pada pakaian, mudah dikeluarkan dari permukaan dan tidak meninggalkan bekas. Keunikannya sangat mengagumkan.

  • Pasir kinetik tidak kering.
  • Ia adalah 98% pasir dan 2% polimer selamat yang tidak beracun.
  • 100% produk selamat.

Lakukan senam jari dengan bayi anda lebih kerap. Ini merupakan sumbangan yang tidak ternilai dalam pengembangan kemahiran motor halus tangan. Kanak-kanak suka apabila mereka menguli jari dan pada masa yang sama menceritakan sajak. "Magpie-gagak ..." ramai yang tahu. Kami menawarkan pilihan ini:

Di sini - ranting di telapak tangan.

Jari besar adalah angsa muda,

Menunjuk - ditangkap,

Angsa tengah mencubit

Kompor tanpa nama itu dicetuskan

Dan jari kelingking itu membuat sup.

Cara menolong anak anda bercakap

Kanak-kanak mula bercakap masing-masing dalam masa mereka sendiri. Tetapi lebih pantas - mereka yang sering bermain permainan pendidikan. Kami telah menyediakan pilihan permainan yang mengembangkan pertuturan kanak-kanak. Dan walaupun ketika dia hanya tersenyum sebagai tindak balas atau memberi "gu-gu" yang ceria, angkat dan teruskan perbualan. Semasa menyebut suku kata, jelaskan maksudnya. Contohnya: "Be-be" - membunyikan biri-biri. "Top-top", - kaki menghentak. Jangan cairkan bayi anda. Jika tidak, dia akan belajar sebutan perkataan yang salah.

Kad pembelajaran

Kad gambar mengembangkan perhatian kanak-kanak. Dengan mereka, anda boleh hadir dengan banyak permainan. Contohnya dalam "Dimakan" dan "Tidak Boleh Dimakan". Urutkan mengikut ciri mereka dan berbincang dengan anak anda, seperti yang ditunjukkan dalam gambar.

Atau mainkan Guess Who Came To Us. Anda menunjukkan kad (mainan, gambar), misalnya, dengan seekor lembu. Dan tanya kanak-kanak itu bagaimana dia bersenandung. Apabila kanak-kanak itu berkata: "Moo!", Pergi ke gambar lain. Tanya dan berbincang bersama - bagaimana kereta bersenandung, bagaimana gendang berdegup, bagaimana tikus berdecit ... Berkomunikasi dengan bayi secara emosional: menukar intonasi, bertanya dan memberi arahan - untuk menyerahkan objek, membawanya ke tempat itu, dll.

Rustler

Melalui persepsi suara, anak belajar membezakan suara, objek, intonasi. Ini adalah kemahiran yang membina kebolehan pertuturan.

Ketuk rebana dan ulangi: "Boom, boom, boom." Kacau kertas dan ulangi: "Shhhh". Guruh dengan suara gemuruh: "Bz-bz".

Mainan karat membantu mengembangkan kemahiran motor halus, memahami refleks dan mendorong perkembangan pertuturan. Mereka menarik perhatian dengan warna positif dan bukan suara gemerisik yang kuat. Mainan yang diperbuat daripada bahan semula jadi tidak membahayakan kesihatan anak. Dia akan belajar mencari sumber suaranya dan mengulanginya.

Buku kanak-kanak

Adalah penting bahawa kanak-kanak berumur satu tahun mendengar ucapan sastera. Ia berguna untuk memasukkan cerita audio, sajak dan lagu kanak-kanak. Baca serpihan lebih kerap, jadi anda akan menanamkan minat terhadap buku. Anak itu mesti mempunyai beberapa daripadanya:

  • kadbod, dengan gambar yang terang, di mana terdapat sedikit teks;
  • buku teka-teki;
  • muzikal.

Main permainan "Apa yang dilukis dalam gambar" dengannya. Pertimbangkan bersama buku dengan ilustrasi yang tidak asing lagi bagi bayi anda. Mula-mula, gambarkan sendiri, dan kemudian tanyakan kepada kanak-kanak apa dan di mana digambarkan, siapa yang melakukan apa.

Lakukan senaman lidah bersama setiap hari. Ia membantu mengembangkan pertuturan anak. Duduk bertentangan antara satu sama lain dan, sambil mengucapkan kata-kata, lakukan tindakan dengan lidah anda. Kanak-kanak itu kelihatan pertama, kemudian cuba mengulanginya. Bercakap:

Saya akan berjalan-jalan.

Dia mencuci, menyisir rambutnya,

Saya melihat kembali orang yang lewat

Berpusing ke kanan, ke kiri.

Turun jatuh, naik,

Sekali, dan hilang di mulutnya.

Bagaimana mengembangkan logik

Permainan ini tidak mudah kerana kelihatannya pada pandangan pertama. Tetapi mereka mengembangkan pemikiran anak dan mengajar untuk mengenal dunia.

Alat muzik kanak-kanak

Memainkan "Misteri Suara", kanak-kanak itu mengembangkan telinga untuk muzik dan logik. Cukup tawarkan seberapa banyak suara kepadanya - lebih menarik.

Dan peraturannya mudah:

  • Letakkan alat muzik di hadapan anak anda. Contohnya, loceng, xylophone, maracas, drum.
  • Tunjukkan bagaimana bunyi masing-masing.
  • Tutup barang dengan selimut untuk menyembunyikannya dari bayi anda.
  • Angkat selimut di sebelah anda dan mainkan salah satu objek. Sekarang keluarkan selimut dan tanya bayi anda yang baru dibunyikan. Sekiranya kanak-kanak itu langsung tidak menunjukkan, perlahan-lahan mengeluarkan bunyi dengan setiap objek. Apabila anda mengetahuinya, puji dan tepuk tangan. Sekarang tutup item dan mainkan lagi.

Bola kanak-kanak

Letakkan dua atau tiga bola dengan warna dan saiz yang berbeza di sekitar bayi. Tugas anda adalah untuk menunjukkan kepada anak bahawa bola dapat digulung. Dan bukan satu, tetapi beberapa sekaligus.

Main permainan "Ball, roll!" Bersamanya.

  • Letakkan telapak tangan anak di salah satu dari mereka dan katakan: "Tendang bola!" Tolong saya, beri saya sedikit dorongan.
  • Ketika bola memukul, katakan, "Lihat! Bola bergolek! Biru (tunjukkan warna) bola bergolek! "
  • Lakukan ini dengan orang lain, tetapi pindahkan inisiatif kepada bayi secara beransur-ansur.

Mainan kanak-kanak

Semakin bervariasi mainan kanak-kanak, semakin berkesan otak berkembang. Sangat bagus jika dibuat dari bahan dengan tekstur berbeza. Kanak-kanak itu akan belajar membezakan antara sensasi sentuhan. Dan juga - ia akan menggerakkan pemikiran dan logik. Ia mudah dilakukan.

  • Berikan si kecil dua mainan di kedua tangan.
  • Dan kemudian tawarkan untuk mengambil yang ketiga.

Dia akan menjatuhkan mainan itu dari tangannya. Tetapi setelah beberapa lama dia akan faham: sebelum mengambil yang lain, anda perlu meletakkan salah satu yang memegangnya.

Penanda

Lukisan mengembangkan imaginasi kanak-kanak. Kami menawarkan latihan yang akan membantu anda mengembangkan kecerdasan dikalikan dengan khayalan. Ini adalah hadiah yang tidak ternilai untuk anak. Apa yang dibayangkan oleh bayi akan menjadi potensi hidupnya.

Anda memerlukan penanda berasaskan air. Ini meninggalkan tanda yang terang dan mudah dicuci tangan dan pakaian. Dakwat berasaskan air tidak beracun. Walaupun kanak-kanak yang ingin tahu merasakannya, tidak ada yang akan berlaku.

Main permainan "Five Fingers" dengan umur satu tahun. Tidak lama lagi, dia akan belajar mengendalikan jarinya dengan lebih baik, "menghidupkan" khayalannya dan mengingat urutan tindakannya.

  • Gunakan penanda tidak beracun untuk melukis wajah lucu pada falang jari anak-anak. Sehingga masing-masing meluahkan emosi yang berbeza.
  • Lukiskan wajah lucu di jari anda juga. Tunjukkan jari anda kepada anak anda sambil berkata:
  • Jari pertama berkata: "Hello! Mana kawan saya? Beri kami jawapan! "
  • Dua jari berkata: "Hai! Di manakah rakan kita? Beri kami jawapan! " Begitu juga untuk kelima-lima jari.
  • Minta anak anda mengulangi selepas anda. Dan bantu dia melipat jari dengan betul.
Catatan: "Cara menyimpan lampin: 4 cara terbukti"

Tonton hack hidup video mengenai cara membuat krayon