Memerlukan masa yang lama untuk memuatkan Windows XP 7 - mengapa perlu masa yang lama untuk memulakan (memuat) komputer (komputer riba), apa yang harus dilakukan jika komputer dihidupkan untuk wa

Mengapa komputer saya boot perlahan? Sebabnya berkaitan dengan kenyataan bahawa sistem operasi memerlukan masa yang lama untuk memuatkan, misalnya, Windows 7.

Lebih khusus:

  • sebilangan besar program latar belakang yang sedang berjalan;
  • proses perkhidmatan sistem operasi;
  • terlalu panas pemproses;
  • masalah ingatan;
  • virus dan perisian hasad.

Sebilangan besar program latar belakang yang berjalan

Komputer atau komputer riba memerlukan masa yang lama untuk boot jika banyak program latar belakang dijalankan. Latar belakang adalah program dan aplikasi yang sedang berjalan tetapi tidak digunakan. Komputer akan menjadi perlahan sekiranya terlalu banyak komputer yang berjalan. Untuk memunggah komputer, kami melakukan ini:

  • lihat program apa yang anda jalankan tetapi tidak gunakan;
  • tutupnya, nyahtandakan pilihan autorun;
  • mulakan semula komputer anda.
Pembersihan permulaan boleh dilakukan dengan menggunakan program khas, misalnya CCleaner.

Proses perkhidmatan sistem operasi

Begitu juga dengan komputer yang dimuatkan dan proses sistem operasi - Windows XP atau Windows 7. Sekiranya terdapat terlalu banyak, komputer akan melambatkan komputer. Libatkan pakar untuk melumpuhkan proses perkhidmatan, jika tidak, sistem mungkin membeku.

Pemproses terlalu panas

Pemanasan berlebihan pemproses sering menjadi penyebab but lama. Sebagai contoh, heatsink pemproses dan penyejuk tersumbat dengan habuk, atau haba pasta telah kering. Sangat mudah untuk membersihkan pendingin dan penyejuk:

  • buka panel sisi;
  • kita bersihkan sama ada dengan berus atau ditiup dengan pembersih vakum.

Menggantikan pasta termal adalah proses yang lebih rumit dan jika anda tidak yakin dengan diri anda sendiri, lebih baik anda mempercayakan perkara itu kepada pakar. Sekiranya selepas pembersihan dan penggantian masalah berterusan, anda mungkin perlu membeli alat pendingin baru untuk pemproses.

Masalah RAM

Pemuatan perlahan juga disebabkan oleh modul memori yang terlalu panas atau rosak. Hubungi pakar untuk mendiagnosis masalah ini. Sekiranya memori rosak, ia mesti diganti.

Virus dan perisian hasad

Virus bukan sahaja menimbulkan risiko keselamatan, tetapi juga dapat mengurangkan prestasi komputer anda. Gunakan perisian berlesen dan perisian antivirus. Kemas kini pangkalan data program anti-virus anda dengan kerap.

Untuk meningkatkan kelajuan komputer anda, kami juga mengesyorkan yang berikut:

  • kosongkan pendaftaran. Sebaiknya gunakan program khas untuk membersihkan pendaftaran - RegCleaner dan CCleaner yang telah disebutkan;
  • defragment cakera keras anda. Defragmentasi sistem fail dilakukan dengan menggunakan utiliti khas yang dibina pada Windows. Anda boleh menemuinya di bahagian "Standard" / "Service". Program ini dipanggil "Disk Defragmenter". Kami memilih cakera di mana sistem dipasang dan menjalankan pemeriksaan. Prosedurnya boleh memakan masa yang lama, jadi sebaiknya lakukan ini apabila komputer bebas.

Catatan: "Mengapa gambar di monitor hilang?"

Tonton video tinjauan komputer kompak ASUS ROG GR6