CARA MENJAGA KEDAI SUEDE DAN NUBUK - cara membersihkan suede dan nubuck di rumah

Sebelum anda mula memakai kasut baru, pastikan untuk mengelapnya dengan kain lembut atau sikat yang kering dan rawat dengan semburan atau larutan penghalau air. Semburkan permukaan kasut bersih anda sehingga sedikit lembap, kemudian keringkan. Kasut suede kering 10-12 jam, kasut kulit sedikit lebih cepat.

Suede adalah kulit lembut dan baldu di kedua sisinya yang terbuat dari kulit rusa, rusa, kambing liar, domba dan betis tenusu. Ia digunakan untuk membuat kasut bergaya yang mahal untuk dipakai "parket". Perbezaan utama antara suede dan nubuck adalah kalis air, kerana dibuat dengan penyamakan lemak.

Nubuck adalah kulit kasar lembu dan babi dewasa. Ini diampelas dengan kuat dari sisi depan, kerana sifat rambut yang khas muncul. Tetapi pengamplasan menghilangkan lapisan atas kulit, dengan mana ia kehilangan perlindungan semula jadi dari air. Penyamakan garam lebih lanjut tidak mengimbangi sifat pelindung yang hilang. Hasilnya, nubuck yang keras memerlukan lebih banyak penjagaan daripada suede halus. Terutama memandangkan kasut yang dibuatnya dipakai dalam keadaan yang lebih ekstrem.

Kerana rambut yang cantik, nubuck kadang-kadang kelihatan seperti kulit velor. Tetapi yang terakhir lebih tipis, jadi ia terutama digunakan untuk membuat kasut bandar yang tidak dimaksudkan untuk pengembaraan luar. Pengecualian mungkin adalah kasut pergelangan kaki, yang pentingnya fleksibiliti. Velor lebih tahan air, kerana dirawat dengan sabun aluminium atau krom dan silikon.

Cara membersihkan kasut suede

Anda memerlukan berus getah lembut dan produk penjagaan suede khas - krim, semburan, emulsi berasaskan silikon. Sapukan pada permukaan kering sahaja.

1. Pembersihan dari habuk

Selama setiap jalan kering, lapisan debu yang tidak terlihat menetap di atas suede. Ia tidak boleh dibiarkan terkumpul sehingga warna but tidak hilang kecerahan. Semburkan kasut dengan pembersih busa dan tunggu 10 minit. Buih secara beransur-ansur akan mengendap, mengeluarkan kotoran dari timbunan. Keluarkan tinggalannya dengan berus.

2. Perlindungan terhadap air

Ya, suede kalis air, tetapi air kotor meninggalkan lumpur di permukaannya. Adalah perlu untuk meminimumkan lekatannya pada timbunan agar titisan hanya meluncurkan kasut. Untuk melakukan ini, impregnasi penghalau air disembur ke suede sehingga produk berhenti menyerap. Impregnasi tidak berwarna dan tidak meninggalkan sisa selepas pengeringan.

3. Membersihkan dari kotoran kering

Setelah terdedah kepada hujan, biarkan kasut kering. Kemudian keluarkan kotoran dengan berus pelekat, pemadam atau roller pembersih pakaian.

4. Membersihkan dari noda berminyak segar

Di pesta korporat, sebiji kek jatuh di kasutnya. Kami melakukan perkara berikut. Noda noda dengan tuala kertas. Kemudian taburkan dengan lembut serbuk talcum atau pati kentang. Biarkan seketika, kemudian sapu serbuk.

5. Menghilangkan noda minyak lama

Sapukan campuran pati dan ammonia dalam jumlah yang sama pada noda. Setelah kering, kupas. Angkat bulu yang tersekat dengan berus.

Cara membersihkan nubuck

Anda tidak boleh mencuci - ini adalah peraturan besi. Lap kotoran dengan span lembap yang dicelupkan ke dalam air suam dan ammonia. Jangan gunakan sabun atau bahan pencuci. Apabila kasut kering, semburkan permukaan dengan semburan penghalau air.

Sekiranya bintik-bintik gelap muncul pada kulit, inilah minyak yang dikeluarkan oleh pengeluar untuk memberi perlindungan nubuck dari air. Setelah menggunakan semburan penghalau air, penampilan mereka mungkin berkurang.

Cara mengembalikan permukaan cerucuk rata pada suede dan nubuck

Semburkan wap panas ke atas kasut dan sikat timbunan yang telah dipotong.

Artikel berguna: "Cara menghilangkan bau kasut: 3 langkah untuk menghilangkan"

Tonton tinjauan video kami tentang bagaimana anda dapat membersihkan suede dengan cepat dan mudah