CARA MENJAGA ORKID - cara memindahkan orkid dan air, periuk apa yang anda perlukan

"Resipi kebahagiaan" untuk anggrek itu mudah: buat musim panas yang kekal untuknya, cahaya matahari dan kelembapan yang menyebar. Ini difasilitasi oleh dua keadaan.

Pencahayaan

Anggrek tidak tahan cahaya matahari langsung, tetapi mereka juga tidak menyukai warna yang dalam. Tempat terbaik untuk mereka adalah tingkap di sebelah barat dan timur. Waktu siang untuk anggrek harus berlangsung, rata-rata, 12 jam. Oleh itu, dari bulan September hingga Mac, anda harus menerangi bunga dengan lampu, dan selebihnya, anda harus membayanginya dengan tirai, tirai atau filem di tingkap.

Suhu udara

Anggrek takut draf dan udara panas dari bateri. Jenis bunga yang berbeza memerlukan rejim suhu khas:

  • untuk phalaenopsis, dendrobiums dan cattleya, suhu siang hari yang optimum ialah 25-32 ° C dan 18-20 ° C pada waktu malam;
  • odontoglossum, miltonia dan spesies gunung lain menikmati hari pada suhu 20-22 ° C, dan pada malam 15-18 ° C;
  • dendrobium, laelias, papiopedilum berasa lebih baik pada suhu 19-22 ° C pada siang hari dan 15-18 ° C pada waktu malam.

Cara pemindahan orkid dan kapan

Repot anggrek anda setiap satu hingga dua tahun. Masa terbaik untuk melakukan transplantasi adalah pada musim bunga, ketika tanaman sedang tumbuh.

  • Bebaskan akar tanaman dari pot bunga lama dengan memotong atau memecahkan dengan lembut.
  • Teliti akarnya, bilas dan keringkan. Keluarkan yang busuk atau kering dengan pisau, pemangkas atau pisau bedah yang dibakar pada api. Serbuk segar dengan serbuk kayu manis, arang aktif atau arang.
  • Letakkan tanaman di dalam periuk substrat yang telah siap, sebarkan akarnya dan tutup dengan ringan dengan campuran tersebut. Sekiranya tanaman mempunyai corm, ia harus menonjol di atas permukaan tanah.
  • Semasa menanam semula, letakkan sekeping Styrofoam di bawah pangkal batang. Ia "menarik" air ke arahnya dan cepat kering. Anggrek tidak akan mengalami kelembapan berlebihan setelah menyiram.
  • Letakkan tanaman yang ditransplantasikan di penanam yang indah atau periuk hiasan untuk gula-gula mata.
  • Pindah ke kawasan yang berlorek selama seminggu dan jangan menyiramnya kali ini untuk menyesuaikan diri.

Jenis periuk apa yang diperlukan untuk anggrek?

Memindahkan orkid anda ke dalam tanah liat atau periuk tanah seramik bukanlah idea yang baik. Kilang itu akan mati kerana kerosakan akar. Dalam keadaan semula jadi, anggrek tumbuh di atas pokok dan menggunakan akar untuk fotosintesis. Ia didorong oleh air ketika hujan tropika turun.

Perkakas yang sesuai untuk pemindahan adalah kotak anyaman yang diperbuat daripada ranting atau kotak rajutan dari bilah kayu dengan slot besar. Pilihan ketiga ialah periuk orkid plastik lutsinar khas. Bor lebih banyak lubang di bahagian bawah dan sisi periuk sehingga akarnya berventilasi dengan baik. Saliran dari perlite atau kerikil halus harus menempati sekurang-kurangnya sepertiga dari ketinggian pot bunga.

Tanah apa yang mesti ditanam oleh orkid?

Keindahan tropika tidak "hidup" di bumi. Substrat penanaman semula jadi yang terbaik adalah campuran kayu pain, aspen atau kulit kayu oak, arang dan akar pakis yang dicincang. Lebih baik membeli serpihan seperti itu di kedai. Atau sediakan tanah sendiri.

  • Rebus sekeping kulit kayu yang besar untuk meneutralkan tar berbahaya dan menyingkirkan kumbang cacing yang tinggal di dalamnya.
  • Rebus selama setengah jam, toskan airnya. Kemudian rebus lagi dalam air lain.
  • Keringkan kulit kayu dan tanah sudah siap. Masukkan lumut, gambut, kepingan kapur atau serbuk busa seperti yang dikehendaki.

Cara menyiram orkid

Prinsipnya mudah: lebih baik jangan tambah dari menuangkan. Anggrek mudah bertolak ansur dengan akar kering, tetapi kelembapan berlebihan akan menghancurkannya.

Yang terbaik adalah menyiram bunga dengan air lebur atau hujan. Tapis air paip dan letakkan. Suhu mestilah 3-5 darjah di atas suhu bilik.

Menentukan keperluan penyiraman adalah mudah. Tiga tanda akan membantu anda menavigasi.

  1. Sekiranya terdapat pemeluwapan di dalam, jangan menyiram, walaupun akar kelihatan kering kepada anda.
  2. Akar kehijauan tidak memerlukan kelembapan, yang berwarna kelabu-kuning perlu disiram.
  3. Letakkan tusuk kayu di dalam periuk seolah-olah memeriksa jika kek dibakar. Rendamnya ke dalam tanah selama dua jam, kemudian angkat. Sekiranya batang kering, airlah.

Cara penyiraman anggrek yang mekar dengan betul

  • Letakkan periuk dengan tanaman di dalam semangkuk air selama setengah jam.
  • Semburkan daun anggrek, tetapi hanya bahagian bawah daun. Air tidak boleh masuk ke saluran keluar supaya tanaman tidak busuk.
  • Jangan meneteskan air pada bunga, jika tidak, noda muncul di kelopak.

Penjagaan orkid semasa dan selepas berbunga

Di alam liar, "mekanisme" keindahan anggrek diselaraskan seperti jam kerja: tunas mekar ketika terdapat musim kemarau di kawasan tropika. Sekiranya tidak berbunga dalam jangka masa yang lama, maka anda tidak akan merawatnya dengan betul dan kerap menyiramnya. Penting agar bunga berada dalam cahaya terang dan menyebar. Ia tumbuh di tempat teduh, tetapi tidak berbunga.

Jangan terlalu tepu anggrek anda dengan baja. Beri makan setelah dua hingga tiga minggu semasa berbunga atau ketika anda melihat daun tumbuh. Sekiranya anda menyiram setiap dua minggu, dan anggrek tetap tidak mekar, rangsang untuk mekar: air lebih jarang.

Setelah kelopak jatuh, jangan tergesa-gesa mengeluarkan peduncle sehingga mengering - mungkin ada tunas yang tidak aktif di atasnya, yang akan memberi bunga baru atau "bayi". Potong, tetapi biarkan 2 hingga 3 cm di atas potongan untuk mengelakkan puting kering.

Petua: "5 cara menyiram bunga semasa bercuti"

Lihat hack hidup bagaimana membuat pot bunga dari catatan lama